Firma Strymon, oficiálně divize výrobce Damage Control, existuje teprve od roku 2008 a je dosti pravděpodobné, že ještě donedávna jste o ní nikdy neslyšeli. Ignorovat ji ale dál by byla zbytečná chyba, zvláště pokud patříte mezi ty kytaristy, kteří rádi upravují svůj zvuk pomocí klasických krabiček, ale zároveň chtějí tu nejlepší zvukovou kvalitu.
Jak jsme se mohli přesvědčit na trojici kytarových efektů této značky, sázka na prvotřídní komponenty, vysoce výkonné DSP procesory a vyspělé algoritmy, které odrážejí skutečnou znalost problematiky kytarového zvuku a požadavků skutečných kytaristů přinesly své ovoce. Z nabídky tohoto mladého výrobce, který ovšem evidentně není žádným nováčkem (a s nímž se na stránkách časopisu určitě nesetkáváte naposled), si tentokrát představíme tři základní, lze říci nejvyhledávanější typy efektů: reverb, chorus a flanger v podobě produktů označovaných BlueSky Reverberator, Ola dBucket Chorus & Vibrato a Orbit dBucket Flanger.
Design a styčné body
Trojice testovaných krabiček se od sebe na první pohled vlastně neliší: Identická konstrukce a design, odlišený pouze barevně (samozřejmě pojmenováním) a identický počet ovládacích prvků funkčně adekvátních svému účelu na daném efektu. Základní design a konstrukce propojují tradiční přístup a retro vzhled s moderními vymoženostmi – dva kusy do sebe zaklesnutého ohnutého plechu se zaoblenými horními rohy a retro hlavičky potenciometrů působí tak trochu vintage dojmem, ten však kompenzují nejen metalické barvy krabiček na leštěném hliníkovém povrchu, ale především netypicky početné ovládací prvky na horním panelu, které dávají tušit značnou flexibilitu zvukových poloh a nastavení.
Každý z efektů nabízí pět potenciometrů, dva větší pro ty základní funkce a tři menší. K tomu ovšem disponují také dvojicí drobných chromovaných třípolohových přepínačů, které ovládají typy a režimy efektu. Výčet prvků horního ovládacího panelu pak uzavírá dvojice tradičních chromovaných nožních přepínačů – jeden označený jako Bypass, druhý Favorite, každý se signa-lizací sešlápnutí pomocí LED.
Dva ze tří efektů jsou navíc v plném stereo provedení, to znamená, že mají pravý a levý vstup plus pravý a levý výstup, umístěný v řadě vedle sebe na zadní straně krabičky. Třetí (flanger Orbit) má pouze mono vstup a čtvrtý jack je určen pro připojení expression pedálu, potažmo tzv. Favorite pedálu pro uložení oblíbeného presetu – viz níže). Najdete zde také konektor pro napájecí adaptér, který je mimochodem u každého z efektů přiložen, takže nemusíte řešit problém s napájením, pokud už nedisponujete něja- kým univerzálním napájecím systémem pro pedalboard. Mimochodem, adaptéry jsou ploché a lehoučké, ne o moc větší než nabíječka mobilního telefonu.
Když efekty potěžkáte v ruce, zjistíte, že nejvíc cítíte váhu samotného plechu. Je to hlavně proto, že to podstatné je zabudováno v moderních supervýkonných DSP čipech, nicméně o vysoké kvalitě digitálního zpracování kytarového zvuku leccos napovídají už základní parametry A/D a D/A převodníků, které pracují s dynamickým rozlišením 24 bitů a samplovací frekvencí 96 kHz při odstupu signálu od šumu 110 dB (u modelu BlueSky Reverberator výrobce uvádí 115 dB) ve frekvenčním pásmu 20 Hz až 20 kHz. Vstupní a výstupní sekce každého z efektů jsou ale tvořeny čistě analogovými součástkami nejvyšší kvality a při aktivovaném efektu prochází suchý, nezefektovaný signál do výsledného mixu pouze přes analogovou část, digitální zpracování poznamenává pouze zefektovanou část.
Vstupy jsou navrženy tak, že zvládnou maximální vstupní úroveň až 8 dBu, jinak řečeno poradí si jak s nástrojovým signálem nižší úrovně, tak se signálem linkové úrovně, který jde typicky například z preampu kytarové hlavy nebo v racku. A konečně, efekty jsou vybaveny elektromechanickým relé, které zajišťuje přepí-nání způsobem True Bypass, tedy po deaktivaci efektu jde signál ze vstupu přímo na výstup zcela nedotčený. Všechny efekty se mimochodem vyrábějí v USA.
BlueSky Reverberator
Svěží či majestátní reverb je jednou ze základních zbraní každého kytaristy. A právě takový nabízí Strymon v podobě sympatického bleděmodrého pedálu BlueSky Reverberator, který sice vypa-dá jako obyčejná kytarová krabička, ale přesto nabízí i několik zajímavých a netradičních možností. Sympatie budí už škálou možností, které evokují ovládací prvky na horním panelu. A skutečně: po zevrubnějším prozkoumání zjistíte, že BlueSky nabízí hned tři základní typy reverbu – Plate, Spring a Room. Máte tak pokryty všechny nejpoužívanější typy tohoto efektu. Každý z nich přitom může pracovat v jednom ze tří režimů, označovaných Normal, Mod a Shimmer. To vše si přepínáte dvěma miniaturními třípolohovými přepínači a navolený typ efektu pak dále tvarujete pomocí pěti potenciometrů.
Hlavními parametry jsou klasické potenciometry Decay, neboli čas doznívání reverbovaného signálu (délka dozvuku), a Mix, kterým si nastavíte poměr čistého a zefektovaného signálu (odehrává se to v čistě analogové části). Čím se BlueSky odlišuje od většiny kytarových reverbů je ovšem samostatný ovladač Pre-Delay, kterým si můžete přesně nastavit zpoždění signálu před jeho „zreverbováním“. Malé potenciometry po stranách High Damp a Low Damp pak umožňují velice pružně pracovat s barvou zefektovaného zvuku. V podstatě jde o tónové ovladače, které ovlivňují, kolik výšek a basů bude obsahovat samotný dozvuk či reverbovaný signál.
Dvojice nožních přepínačů také nabídne několik překvapivých možností. Přepínač Favorite umožňuje pouhým podržením uložit si jedno oblíbené nastavení a kdykoliv se k němu vrátit. Oproti multiefektům s desítkami a stovkami presetů samozřejmě žádná sláva, ale u běžné kytarové krabičky je to nadstandardní a rozhodně vítaná funkce. Jinak, pokud nastavení potenciometrů změníte a pak jimi otáčíte, LED u tohoto spínače vždy indikuje, pokud se nastavení určitého potenciometru shoduje s uloženým oblíbeným nastavením – vždy tak můžete zpětně zjistit, jaké nastavení jste si vlastně uložili.
Přepínač s názvem Bypass má funkci víceméně jasnou – defaultně nabízí při deaktivaci výše avizovaný True Bypass. Ovšem pokud spínač přidržíte sepnutý během zapínání efektu, přepne se prakticky do režimu bufferovaného bypassu, což znamená, že pokud reverb deaktivujete, čistý, nezefektovaný signál bude nadále procházet přes analogovou část krabičky. Praktické to může být třeba pokud máte problémy s dlouhou kabeláží či impedancí, ovšem hlavní výhoda tkví jednoznačně v tom, že i po deaktivaci efektu bude reverb přirozeně doznívat a neuseknete jej naráz.
Pokud pak oba spínače sešlápnete současně, nabídne krabička ještě jednu zajímavou možnost – potenciometrem Mix si můžete nastavit výstupní úroveň (Boost) v rozmezí +/- 3 dB, přičemž na 12. hodině je gain jednotkový. BlueSky však zdaleka nevyčnívá pouze flexibilitou nastavení a možnostmi. Jeho hlavní devizou je hlavně excelentní zvuk. Ocenit musím především mimořádný spring reverb. Jakožto náhrada klasických pružinových jednotek, které nabízejí kytarové aparáty, jde o nejvyhledávanější typ zvuku mezi kytaristy, takže je třeba říct, že komplexní algoritmus a prémiové komponenty opravdu dávají výsledky, které uchu lahodí. Nastavit si můžete cokoliv od jemného reverbu až po mohutné echo. Přitom pokud Pre-Delay ponecháte na minimu, dostanete typický zvuk pružinového zařízení, ale jeho zvyšováním si můžete navíc dozvuk přizpůsobit svým potřebám nebo rytmu. Jestli Spring něčím potěší, je to hlavně autentičnost – skvěle reaguje na atak pravé ruky. Po- kud hrajete zlehka, dostanete jemný a příjemný reverb, pokud více zaberete, zaslechnete dokonce i sílu úderu odpovídající mrazivě realistickému chvění pružin i různé ruchy, které typický pružinový reverb během hry vydává. Velmi dobře to vynikne při tlumení strun dlaní pravé ruky. Díky tónovým ovladačům si pak barvu můžete přizpůsobit více směrem k temnějšímu vintage zvuku při nižší úrovni vysokých frekvencí, nebo ke svěžímu, křišťálovému echu, pokud decentně stáhnete basy.
Typ Room bude pro řadu kytaristů ze všech tří módů zřejmě tím nejuniverzálnějším, a to jak zvukově, tak z hlediska možností nastavení. Kombinací pěti potenciometrů si můžete nasimulovat echo místnosti takřka jakékoliv velikosti, od zkušebny po koncertní sál, tady se velmi dobře uplatní právě Pre-Delay, zatímco pomocí tónových ovladačů můžete simulovat míru „zatlumení“ prostoru.
Plate je svěží, majestátní režim, který se kvalitou i možnostmi nastavení vyrovná i solidním studiovým efektům. Ze všech tří variant zní nejtemněji, nicméně jeho zvuk lahodí uchu a má patřičnou hloubku.
Netušené možnosti pak pro všechny typy zvuků nabízí přepínač režimů. V poloze Norm jde o běžná, nijak dále neupravená či nezabarvená echa. V poloze Mod se ke zvuku přidává mo-dulace, která vytváří příjemný chorusový efekt. Nastavení je pevné a nedá se nijak ovlivnit, plnohodnotný chorus tak Blue-Sky nenahradí, ale určitě jde o vítaný doplněk. Použitá modulace je nastavena citlivě a je poměrně univerzálně použitelná, zvláště ve spojení s Plate reverbem se dají získat velmi pěkné výsledky. Co však BlueSky odlišuje od většiny dostupných kytarových reverbů je mód Shimmer. Ten generuje dodatečné armonické, k zefektovanému signálu se tak přidává ještě o oktávu vyšší tón (u typu Room to zní, jako kdyby se přidávala i kvinta), což vytváří zajímavé ambientní textury evokující třeba klasické prog rockové zvuky. Efekt zní velmi přirozeně a v kombinaci s dvojicí potenciometrů Damp skýtá celou paletu nastavení.
BlueSky je skvělý prostředek pro to, abyste si mohli skutečně pohrát se zvukem a tvarovat tón podle svých představ. Díky své univerzálnosti a příjemně teplému, ale zároveň kvalitnímu high-endovému zvuku skvěle funguje jak v klasičtějším set-upu s jednocívkovými snímači a zesilovači tradičnějšího ražení v zapojení před aparátem i tak třeba v kombinaci s moderními nástroji se silným výstupem a s high-gainovým zesilovačem v efektové smyčce.
Ola dBucket Chorus & Vibrato
Ola, to je podobný případ, jako ten výše popsaný. Označení chorus samozřejmě sedí, ale je, jak už asi čekáte, poměrně zjednodušující. Supervýkonný DSP čip Sharc toho skrývá mnohem více. Začněme opět u třípolohového přepínače Type, který napoví, co vše se tu skrývá. První poloha Chorus je klasický chorus pracující s jedním zpožděním (single delay-line), Multi představuje studiový třífázový multi delay-line chorus a ty pak doplňuje efekt Vibrato, inspirovaný vintage efektem (Boss VB-2), který je mezi rockovými a bluesovými kytaristy stále velmi vyhledávaný.
Pro každý z těchto typů efektů jsou opět k dispozici tři režimy, Normal, Envelope controlled (tedy řízený obálkou, jinak řečeno efekt svou intenzitou reaguje na sílu hraní) a mód Ramp pak znamená, že zvolený typ efektu aktivujete pouze když držíte sešlápnutý Bypass pedál. Nastavení zvoleného efektu provádíte pěti potenciometry. Základními parametry jsou tradiční Speed (rychlost LFO oscilátoru chorusu, tedy rychlost modulace) a Depth (hloubka modulace). Pod nimi se nacházejí Mix určující poměr čistého a zefektovaného signálu a Tone, tedy tónová clona pro nastavení barvy tónu. Uprostřed pak vyčnívá ovladač Ramp/Env. Pokud zvolíte typ efektu Ramp, pak tento potenciometr určuje, jak rychle efekt po sešlápnutí spínače naběhne. V režimu Envelope zase ovládá to, jak citlivý bude efekt na hru trsátkem – otáčením po směru hodinových ručiček se jeho citlivost zvyšuje. U režimu Normal nemá tento ovladač žádnou funkci.
Co se týká dvou nožních spínačů, Favorite má identickou funkci jako u reverbu, totiž uložení a vyvolání jednoho oblíbeného nastavení. Bypass pak umožňuje deaktivaci efektu formou true bypass a při podržení jím vyvoláte zmíněný Ramp efekt. (Oproti popsanému reverbu zde tedy není možnost nastavit si výstupní úroveň nebo volit mezi true a bufferd bypassem. Ale ne že by mi to nějak zvlášť chybělo.)
Jak už napovídá ovládací panel, má pedál Ola co nabídnout. A praxe už jen potvrzuje, že žádná z možností tu není jen tak do počtu. Základní chorus pracuje s jedním zpožděním na každý kanál a jeho algoritmus, který výrobce označuje jako dBucket, používá logaritmický typ LFO, který je ideální pro to, abyste si mohli nastavit cokoliv od jemné, svěží modulace až po pulzující efekt s vyšší rychlostí modulace. Má velmi přirozený zvuk, který potěší milovníky vintage pedálů, ale kvalitou a možnostmi nastavení uspokojí i vyznavače moderních hi-fi technologií.
Typ Multi pracuje se třemi individuálním delay sekcemi na každý kanál, díky čemuž vytváří příjemný „studiový“ chorus. Oceníte jej především tehdy, když si nastavíte vysokou úroveň „wet“ (zefektovaného) signálu v celkovém mixu. Efekt pak nezní tak „kloktavě“, jak je to někdy slyšet v obyčejném chorusu.
Vibrato směřuje do vod vintage, používá LFO sinusového typu a jednoduché zpoždění, přičemž velmi realisticky evokuje klasické krabičky tohoto typu. Zvuk mému uchu opravdu lahodící je v rámci samotného chorusu skutečně přidanou hodnotou.
Co se týká režimů, funguje to zde tro-chu jinak, než u předešlého produktu. Samotné režimy nemění ani tak zvuk, jako spíše způsob ovládání efektu. Tím, jak Envelope reaguje na sílu úhozu trsátkem, vzniká při hře, jestliže používáte větší rozpětí dynamiky, velmi působivý efekt. Anebo naopak, vede vás přímo k tomu, abyste hráli více dynamicky, což je samo o sobě velmi přínosné. Citlivost reakce na atak si přitom může-te přizpůsobit v poměrně širokém rozpětí, což dovoluje nastavit si ji podle toho, jak hlasitě kapela hraje – aby byl efekt dostatečně patrný. V nižších nastaveních je efekt slyšitelný pouze tehdy, když se do strun opravdu opřete, zatímco v těch vyšších reaguje mnohem dříve, v širším dynamickém rozpětí.
Režim Ramp je trochu netypický, ale záhy shledáte, že i takový jednoduchý nápad může použití efektu velmi změnit a dát mu úplně nové možnosti. V režimu Ramp je efekt aktivní pouze po dobu, co držíte sešlápnutý pedál Bypass. Rozdíl je v tom, že krabičku můžete ovládat mnohem pružněji. Hrajete určitou pasáž a pouze posledních pár not zvýrazníte vibratem – a výsledný efekt je dokonalý. Nebo můžete zvýraznit třeba jen poslední notu v každém taktu. To by za použití běžného Bypassu, který byste museli sešlápnout pokaždé dvakrát, dost dobře nešlo. Tento drobný „vtípek“ záhy shledáte natolik sympatickým, že si i s efektem budete hrát čím dál tím více častěji. Dovoluje totiž krabičku využít intenzivněji po malých dávkách bez toho, aby bylo takříkajíc přechorusováno.
Za zmínku ještě stojí, že potenciometr Tone pracuje trochu netypicky, v podstatě ovlivňuje vyšší frekvence v efektovaném signálu, kdy v minimální poloze výšky ořezává, takže získáte příjemný vintage zvuk, zatímco v maximální je posiluje, což má za výsledek ostřejší, jasnější zvuk. Uprostřed je frekvenční křivka plochá. Někomu by možná více sedla klasická tónová clona, ale mně osobně docela vyhovovala možnost přidat si výšky bez toho, aby se zároveň ořezávaly basy. Typicky právě u chorusu pak oceníte možnost hry v plném stereu, kdy můžete výstup směrovat buď do stereo aparátu v racku, nebo třeba do dvou samostatných aparátů, aby tak byl prostorový efekt dokonalý.
Chorus/vibrato Ola bych se nebál doporučit komukoliv, kdo s chorusem intenzivněji pracuje a hledá kombinaci profesionálního zvuku a flexibility. Zvuk je celkově opět velmi organický, příjemně teplý a ctí charakter nástroje i aparátu. Ačkoliv můžete počítat s nejvyšší zvukovou kvalitou, inspiraci klasickými zvuky chorusu a vibrata nelze přeslechnout. A opět: díky jeho univerzálnosti nebudete muset prakticky přemýšlet, čím svůj pedalboard doplnit, abyste uspokojili svou potřebu mít několik typů tohoto efektu.
Orbit dBucket Flanger
Jedná se o jeden z nejuniverzálnějších krabičkových flangerů, jaký můžete na trhu kytarových efektů najít. Tak by se dal stručně charakterizovat pedál Orbit, který je opět založen na osvědčených technologiích a algoritmech dBucket vyvinutých samotným Strymonem. Základními parametry ovládání jsou potenciometry Speed, rychlost LFO oscilátoru a Width, šířka flangeru. Mix nastavuje poměr zefektovného a čistého sig- nálu, Regen pak intenzitu regenerace neboli feedbacku flangeru. Manual pak ovládá čas zpoždění flangeru. Nožní spínače mají opět pouze jednu funkci – nabízejí true bypass a uložení jednoho oblíbeného zvuku. Jiný je zde pouze mono vstup a stereo výstup. Čtvrtý jack na zadním panelu můžete využít pro připojení expression pedálu, jímž můžete ovládat kterýkoliv z parametrů, nastavitelný potenciometry. Přiřazuje se jednoduše tak, že podržíte sešlápnutý spínač Favorite, a funkce prvního potenciometru, jímž otočíte, se přiřadí expression pedálu.
Obzvláště proto, že tento typ efektu není používaný tak často, oceníte širší možnosti nastavení a zvukovou kvalitu, díky které vás Orbit po chvíli neomrzí. Velký podíl na tom mají přepínače Feedback a LFO, které dokáží dosti pozměnit celkové vyznění tohoto efektu. Feedback umožňuje volit mezi pozitivní, negativní a pozitivní/negativní zpětnou vazbou. U té pozitivní jsou čistý a zefektovaný signál ve fázi, na což při vyšších nastaveních Regen reaguje typickým tryskačovým svištěním. Nagativní feedback produkuje oblíbené jakoby žbluňkavé či duté zvuky. Jejich kombinací pak dosáhnete zvláštního efektu, který kombinuje oba tyto elementy a dává velice zajímavé výsledky.
Ještě zajímavější je možnost měnit typ LFO. Logaritmický LFO (Log) má příjemně hladký, široký zvuk (působí na sudé harmonické) a v kombinaci s pozitivní zpětnou vazbou skýtá skutečně pěkné vintage zvuky. Negativní feedback je ideální třeba pro funk. Lineární LFO (Lin) produkuje další klasický flangerový efekt – reaguje tak, že se „přelévání frekvencí“ jakoby zrychluje ve výškách a zpomaluje v nižších polohách. Zvuk je modernější, výraznější, snadno získáte působivé, do sterea rozložené polohy s typickým flangerovým jakoby utlumovaným či přerušovaným zvukem. Thru 0 je variace, kterou u naprosté většiny flangerů nenajdete. Posiluje flangerový signál oproti nezefektovanému a výsledkem je dramatický efekt, jímž můžete evokovat zvuky Jeffa Becka, nebo jej skvěle propojit s vysoce zkreslenými zvuky moderních kytar a zesilovačů.
Všechny potenciometry přitom nabízejí velmi široký rozsah nastavení, která umožňují vytvořit si efekt podle chuti a míry požadovaného dobarvení kytarového zvuku – dovolím si tvrdit, že s jejich pomocí a v kombinaci s přepínáním typů a režimů flangeru získáte zvuky, které znáte z jakéhokoliv běžného krabičkového efektu, a ještě mnoho navíc. Pokud třeba přidáváte delay ovladačem Manual, zvyšuje se flangerový efekt ve vyšších frekvencích, naopak snižováním se zvyšuje efekt na nižších frekvencích. Vliv změny zpoždění je více slyšitelný, pokud si nastavíte nižší hodnotu Width a vyšší Regen. Najdete spoustu pěkných barev od jemného chorusu, přes naprosto dokonalé vintage zvuky s příjemně mírným rozladěním, které vás vrátí zpátky do 70. či 80. let, až po dramatické a poněkud psychedelické efekty, které také občas nejsou na škodu. Podobně jako u předchozích efektů, i zde v mnohém napoví manuál, kde najdete řadu výborných nastavení, ze kterých se dá skvěle vyjít, pokud s tímto efektem příliš velké zkušenosti nemáte.
Zvuk má příjemné, uchu lahodící vintage kvality, které v kombinaci s širokými možnostmi nastavení – kde musím opět zdůraznit výborné možnosti, které skýtají přepínače Feedback a LFO – činí z Orbitu skutečně dobrou volbu nejen pro ty, kdo hledají profesionální efekt tohoto typu jako náhradu za dřívější neuspokojivou alternativu, ale i pro ty, kdo dosud měli pocit, že pro flanger jako takový nenajdou příliš velké využití.
Několik slov závěrem
Testované krabičky představují efekty, které jsou, dá se říci, nadžánrové, a patří k základnímu vybavení každého kytaristy. To zdůrazňuje také celkové vyznění efektů Strymon, které díky své univerzálnosti podle mne bez problémů uspokojí jak ty, kdo mají raději klasicky znějící efekty, tak ty, kdo hledají krystalické moderní zvuky. Na své velice kompaktní „balení“ jsou doslova napěchované výbornými zvuky. Cena je sice vyšší, ale odráží nejen nekompromisní kvalitu zvuku, ale také fakt, že nebudete muset mít v pedalboardu třeba tři podobné krabičky s jen trochu odlišnými zvuky.
Efekty Strymon dávají kytarovému zvuku patřičnou hloubku a jiskru a označení „boutique“, náležející krabičkám nejvyšší kvality, jim bezesporu po právu patří. Na druhé straně, ačkoliv si můžete užívat luxus jednoduchého ovládání klasického analogového střihu, vyšší cenu vyvažuje univerzálnost a široké spektrum zvukových režimů a poloh, jimiž se ten který efekt snadno vyrovná i většině běžných multiefektů. Ovládací prvky jsou přitom navrženy smysluplně s ohledem na druh efektu, žádný zde není jen tak do počtu.
A k tomu všemu krabičky poskytují naprosto autentický zvuk, což je ve světě zaplaveném simulátory a modelingovými „mršidly“ skutečně poznat. Pokud si nevyberete konkrétně z těchto modelů, pak alespoň vězte, že díky zkušenostem s prvními kousky značky Strymon mohu jen doporučit prohlédnout si nabídku dalších efektů tohoto výrobce – najdete zde řadu dalších typů a variací, které kvalitativně uspokojí i ty nejnáročnější. Tři inspirativní a nadčasově znající efekty, které jsem měl možnost „testnout“, tvoří slušný vzorek na to, abych si dovolil tvrdit, že Strymon je značka, již stojí za to uvést do svého hledáčku, pokud chcete svůj kytarový sound skutečně obohatit.