Steinberg Cubase 5.5

Ohlédnutí za novým updatem populárního sekvenceru
Distributor: 
Autor: 

Je to více než rok, kdy firma Steinberg uvedla na trh pátou verzi populárního sequenceru Cubase. Minulý měsíc pro nás připravila volně dostupný update na verzi 5.5. Co nového přináší? Stojí za to na něj přejít a nebo se vyplatí počkat? To se brzy dozvíte, čtěte dál…

Slovo úvodem

Úvodem bych rád napsal, že s Cubase pracuji déle než 7 let. Vzhledem k osobní zkušenosti s tímto programem se v recenzi pokusím vyvarovat holému výčtu nových vlastností, zaměřím se co nejvíc na poznatky z praxe. Sám jsem s velkým očekáváním sledoval stránky Steinbergu a našeho lokálního distributora, kde jsem poprvé objevil finální datum uvolnění updatu. Nová verze Cubase 5.5 byla u mě nainstalována asi tři hodiny po jejím uvolnění na ftp serveru Steinbergu. V mnoha směrech jsem se nestačil divit, na druhou stranu jsem zažil i pocity hořkosti, které bohužel nadále po téměř třech týdnech přetrvávají. Ale k těm se dostanu později. Cenová politika Steinbergu je nastavená o něco výše, než u konkurenčních programů, jako je např. Apple Logic Studio nebo Abbleton Live. Nové verze jsou označené celou číslovkou, upgrady na ně jsou placené, vycházejí přibližně jednou za dva roky. Mezi touto dobou Steinberg poskytuje několik updatů zdarma, které opravují spíše bugy a chyby vzniklé novými verzemi. V tomto mezidobí Steinberg uvolňuje jeden velký update, který uživatelům Cubase poskytuje zadarmo několik zásadních vylepšení (posledně to byla verze 4.1, nyní 5.5).

Instalujeme a startujeme

Update Cubase 5.5 je volně dostupný na stránkách Steinbergu. Ke stažení nechybí soubor Version History, Issues and Solutions, informující o tom, co je nového, co je opraveno a co se v budoucnu možná bude opravovat. K dispozici je i aktualizovaná dokumentace. Vlastní update obsahuje jeden soubor pro 32bitovou verzi Cubase a druhý pro verzi 64bitovou. 64bitová verze navíc nabízí tzv. VST bridge, který umí lépe pracovat s 32bitovými pluginy. VST bridge jsem nezkoušel, avšak podle informací ze Steinberg fóra konečně přináší výrazné zlepšení. Nicméně škála nefungujících pluginů je stále rozsáhlá. Tentokrát to už nejspíše nebude hlavní problém Steinbergu. Dokud výrobci pluginů nepřejdou na 64bitovou technologii, problém nebude nikdy úplně vyřešen. Spolu s updatem Cubase Steinberg myslel i na majitele vícejádrových procesorů. Hranice 4 jader byla překonána. Update Cubase 5. 5 jsem aplikoval na 32bitovou verzi Cubase 5.1 pod systémem Windows7 64bit. Instalace proběhla bez problémů. Přesto jsem si pro jistotu zazálohoval adresář Cubase 5 v My Documents, kde se nacházejí jednotlivé XML soubory s konfigurací Cubase. Novinkou je změna uložení VST3 presetů, které lze přesunout do My Documents ve vašem profilu, což je vítaná změna, především pro jednodušší archivaci. Inicializace při spouštění proběhla v pořádku. Aktuální track se načetl bez problémů, konečně loadovací pruh přebírá nastavení Windows. Načítání se nijak nezrychlilo. Pokud používáte hodně pluginů s velkými knihovnami, loadování projektu může zabrat i nějakou tu minutu. Na rychlost načítání má vliv i External Plugins a External Instruments (dostupné pouze v plné verzi). Pokud používáte hodně hardware a pomocí MIDI Device Manageru máte vytvořené MIDI instrumenty včetně názvů presetů, startování prázdného projektu s těmito instrumenty se bohužel výrazně zpomalí.

Vzhled, aneb co je nového

V prvé řadě vás asi zaskočí zvětšené písmo, které na první pohled působí dost nepřehledně. Firma Steinberg vyšla vstříc uživatelům a přizpůsobila jej jejich přání. Po třech týdnech práce musím říct, že jsem si zvykl a jsem hodně spokojený. Plánuji přejít na 30" LCD, u tak velkých obrazovek je bohužel menší velikost obrazovkového bodu, a tak zvětšení písma přijde jistě vhod. Písmo bylo změněno především v názvech stop, instrumentů a presetů. Velkým plusem je i změna písma na insertech a sendech. Rychleji se dostanete k požadovanému efektu bez toho, abyste museli tolik namáhat oči. Kromě písma byl kompletně přepracován systém zadávání barev. Že byla Cubase vždy do modra? Tak to už dávno nemusí platit. Pomocí Color Tone ji můžete změnit, stejně tak i barevnou intenzitu a kontrast tlačítek. Ke kontrastu tlačítek mám výtku. Tlačítka v tomto updatu vypadají více plasticky, bohužel to ruší a například v mixeru se lehce ztratíte. Tlačítka jsou výraznější než fadery nebo popisky v extended módu pro jednotlivé efekty. Sám bych uvítal spíše jemný kontrast a fokus na aktivní prvky. Se změnou nastavování barev jsem však narazil na chybu, která mi permanentně komplikuje a znepříjemňuje práci. Možná jste už také řešili, že vám na Cubase vadí bílé pozadí, které dost namáhá oči. Pokud přesunete parametr "Work Area Brightness" úplně doleva, docílíte tím tmavého pozadí, tak jak je to například u Logicu. Následně stačí poupravit intenzitu vertikálních a horizontálních čar mřížky, aby se vám při stříhání a kopírování lépe pracovalo s jednotlivými eventy. První vertikální úroveň lze nastavit na černou. Zbylé dvě však ne. Jezdec vám nedovolí dostat se na tmavší odstín, než je pozadí arrange okna. Nezbývá vám nic jiného, než zbylé dvě úrovně nastavit na světle šedé odstíny, což působí dost rušivě. A co víc, odstíny se třískají s vybarvením smyčky mezi levým a pravým lokátorem. Je téměř nemožné, abyste všechny vertikální úrovně mřížky viděli najednou. Toto bohužel ve verzi 5.1 šlo. Aby toho nebylo málo, toto nastavení vám obrací informaci o černých notách v Key Editoru, černé klávesy jsou vybarveny světle, bílé klávesy naopak černě. Doufám, že tuto chybu Steinberg dalším updatem opraví. Další grafickou změnu doznaly ikony nástrojů vyvolané pravým tlačítkem myši. Jsou vytvořené pouze obrysově, vybarvené světle šedou a bohužel splývají. Rozdíl mezi lepidlem a gumou je nepatrný. Ikony jsou řazeny v jednom řádku namísto dvou, bude to vyžadovat větší pohyb myši. Na druhou stranu informační pruh, umístěný v horní části jednotlivých oknech projektů, zobrazující veškeré informace o vybraném objektu, byl kompletně předělán. Výrazně zvyšuje přehlednost a zjednodušuje práci. Nová grafika lokátorů je také přínosem. Co vás hodně potěší je animace rozbalování jednotlivých částí v inspektoru, která je plynulá, rychlá, bez zbytečné odezvy. Steinberg slibuje navýšení výkonu a snížení latence. To jsem bohužel nezaregistroval. Projekt mi využívá stejné procento výkonu procesoru, ale na druhou stranu otevírání oken, vyvolání načtených pluginů (ne jejich loadování) je plynulé a mnohem svižnější. Konečně máte pocit, že děláte ve výkonném profesionálním programu. A za to velký dík.

Hlavní změny, které určitě zaregistrujete

Možná si od verze 5.0 pochvalujete kompletní přepracování Audio editoru. Nyní je zobrazování průběhu samplu ještě více přehlednější. Funkce detekce Hitpointů při analýze smyčky počítá i s transientními náběhy. Nástroj Definition navíc zobrazuje lokální smyčku v kontextu celého projektu. Velké změny se dočkala i MediaBay. Kromě nového vzhledu, který převzaly i kontextové nabídky při vytváření nových stop a okna pro volbu VST3 presetů, nabízí možnost hledání zvuků nejenom pomocí tagů, ale i logických podmínek. Nově navržená Media Bay by měla odstranit problém s indexováním souborů, kdy se stávalo, že soubory nešly v MediaBay zobrazit. Práce v MediaBay je díky kompletnímu přeprogramování opravdu svižná, navíc umožňuje přehrávat samply pomocí klávesnice počítače nebo importovaného MDI souboru. Po update 5.5 je nutné knihovnu vytvořit znovu. Dalším vylepšením je přepracovaný panel automatizace umožňující využít funkci Trim, jenž dokáže změnit stávající nahranou automatizaci relativně o zadaný inkrement. Úsek změny nastavíte pomocí čtyř nových tlačítek v sekci Fill. Na přání uživatelů byl vylepšen i export do souborů, který umožňuje nadefinování šablony pro automatické pojmenování názvů soborů a nastavení složky Poolu, do které se budou soubory ukládat. Výhodou je, že okno může být otevřené, zatímco pracujete v projektu. Dalším zlepšením je funkce invertování křivky Gainu v equalizeru Cubase. Pokud tak máte například vytvořený Notch filtr s +6 dB, na jedno stlačení tlačítka přepnete EQ do módu Shelf filtr -6 dB.

Další možnosti

Uživatelé plných verzí Cubase se jistě dočtou o změnách ve VST connections. Bohužel musím konstatovat, že možnosti vytváření skupin pro MIDI vstupy jsme se zase nedočkali. Audio vstupy a výstupy pro External plugins a instruments nemohou být sdílené. Pokud jsou jednou přiřazeny a vy přiřazujete nový nástroj, jsou nyní vybarveny červeně. V Control Room sekci (pouze Cubase) přibyla jasná identifikace, zdali je Control Room aktivní nebo ne, v předchozích verzích to opravdu nebylo zřejmé. V preferencích přibyla volba “Exclusive Device Ports for Monitor Channels”, která zajišťuje, že výstupy Main Outputs a Control Room Outputs budou ASIO ovladačem zakázány pro jiné aplikace. Tím se vyvarujete nechtěnému násobení hlasitostí z jiných aplikací. Přehrávání videa dostálo také změn. Cubase 5.5 nabízí nový video Engine postavený na HW OpenGL podpoře a nabízí tak výstup v kvalitě HD s možností nastavení počtu snímků za vteřinu. V novém update dále najdete vylepšený scrubing, který ještě plynuleji přehrává audio materiál. Velkým posunem v ovládání je možnost použití zoomu v kombinaci klávesy CTRL a kolečka myši. Škoda jen, že toto přiřazení není konfigurovatelné v Preferences. Klávesu CTRL + kolečko jsem používal na posun v tracku, to je nyní nastaveno na kombinaci přes Shift. V projektu se spíše přesouvám než zoomuji a Shift je přece jen hůře dostupný. Na druhou stranu Zoom funguje úžasně. Zvětšuje zobrazení přesně v tom místě, kde je kurzor myši, více takových logických funkcí Steinbergu.

VST Instruments a Plugins

Bicí sampler (vhodný nejenom na bicí) Groove Agent One konečně nabízí možnost nastavení začátku startu a konce samplu. Potřebujete rychle přiřadit sampl klávese? Jednoduše ho přetáhnete z Arrange okna přímo na pad Groove Agentu, přepnete se do sekce Voice a pomocí lokátorů nastavíte jeho start a konec. Je to rychlé a efektivní. Navíc s upgradem Groove Agentu 1.1 získáváte nových 879 Vintage Drum Machines samplů. Užitečnou funkcí je i možnost archivace kitů a samplů pro pozdější použití. Nová verze kreativního smyčkového přehrávače LoopMash nabízí možnost přehrávání určitých kousků smyček po překročení Tresholdu, který může být navíc automatizován. U každé smyčky lze nově nastavovat i hlasitost. Konvuleční Reverb Reverence umožňuje načítat stereofonní impulsy. Došlo ke snížení zatížení ASIO a to především při nízkých latencích.

A ještě nějaké drobotiny

Z bugů, které byly konečně opraveny, bych jmenoval odstranění transparentních faderů, které se objevovaly u VST externích instrumentů. Byla odstraněna chybová hláška při exportu do audia, bylo zrušeno zaseknutí Cubase při updatování pluginů v Plugin Information. Další změny najdete v souboru Version and History. Přesto, že se zdají nezáživné, doporučuji vám si je projít.

Na závěr

Nový update Cubase 5.5 je vítaným přínosem s celou řadou vylepšení. Takže pokud jste na něj ještě nepřešli, klidně to udělejte. Tento rok Steinberg rozjel službu MySteinberg. Po vytvoření účtu získáváte mimo jiné i možnost využití podpory s přístupem do Knowledge. Zdá se, že by Steinberg mohl být konečně k uživatelům více přívětivý a nepoužívat je jen jako své betatestery. Je totiž zřejmé, že konkurence je velká a možná dotažením celé řady neduhů updatem 5.5 Steinberg konečně ukazuje, že to i jde. Uvidíme, čím nás překvapí šestá verze Cubase.