Tascam Portastudio 2488

HDR systém Tascam Portastudio 2488
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
41 533,00 Kč

A léta běží, vážení… Ano, běží. V technické světě snad ještě stokrát rychleji než v tom lidském. Co byla dneska novinka, je zítra popelnicovým dárkem pro bezdomovce, a i ty víc zajímá zelený řízek a nedopitá láhev vína na vaření, než jakási změť plastu a drátů, za kterou nedostanou nic ani ve sběrných surovinách natož pak v zastavárně.

Úvodník

Tohle všechno mi projelo hlavou, když jsem se při úklidu prohraboval starými katalogy a technickými hudebními magazíny inzerující první hlasité výkřiky šestnáctibitového digitálního audia. FOSTEX - čtyřstopá nahrávadla s jednoduchým mixem. Jako médium zde slouží chromdioxidová kazeta. První opravdový desktopworkstation DMT-8 stál přes sedmdesát tisíc korun. 540 MB živého záznamu (asi tři písničky pro osm stop). Zálohování trvalo čtyřnásobný čas. TASCAM - osmistopé půlpalcové magneťáky, první tzv. Portastudia - velmi populární. Všechny tyto magazíny pochází ze začátku devadesátých let. Souvisle s tím se začíná rozvíjet i nahrávání rovnou do počítače. První systém co za něco stál, byly samozřejmě čtyřkanálové ProToolsy. 1 HU vysoký rack, který vypadal jako by jste si ho udělali doma sami. Ale už plná profesionalita – AES/EBU, symetrika, WordClock apod. No, taky stály asi dvěstě tisíc a Apple počítač (PC v té době vypadalo jako mikrovlnná trouba a bylo stejně rozumné) dalších dvěstě bez daně.

Párkrát jsme se vyspali, párkrát se nevyspali, a už se nám čtyřiadvacetikanálový magič vejde na kuchyňský stůl. Hosanna….

Seznamník

Vítám vás u technicko-provozního testu na výrobek firmy TASCAM 2488, který jsem si před nedávnem zakoupil a který nyní používám k natáčení. Chtěl bych se s vámi, podělit o dojmy, subjektivní klady a zápory tohoto přístroje. Oč tedy běží? Tascam Portastudio 2488 je 24-stopý, 24 bitový rekordér s integrovanou efektovou jednotkou včetně kytarového „oefektí", dále disponující CD-RW jednotkou a USB 2.0 portem. Přístroj má též na „palubě" MIDI IN/OUT, Můžete ho použít i jako zvukový modul (klávesy, synťáky, bubínky apod.). Co je, myslím, důležité - umí naráz nahrát osm stop. Na světovém veletrhu ve Frakfurtu v roce 2004 sklidil několik ocenění jako nejlepší HDR systém. Stojí bratru okolo 43 tisíc korun země České. Proti čtyřiadvacetikanálovému dvoupalcovému analogu naprostý zlomek ceny. Tolik na úvod a teď už pospěšme k testu samému.

Popisník

Na první pohled moc velký není. Však on Mahátmá Ghándí také nebyl obr a co to bylo za persónu. Osm gumových otočných knobů, pod nimi osm zelených tlačítek, devatenáct červených tlačítek, znovu devatenáct zelených a devatenáct oranžových. Všechna jsou podsvícená. Nakonec devatenáct tahových faderů. To první zaujme oko zákazníka. Pravá část přístroje (asi jedna třetina) je vyhrazena všemožným tlačítkům, otočnému kolečku a monitorové sekci. Zhruba veprostřed trůní zeleně podsvícený display informující uživatele o úrovni nahrávaných a nahraných stop, formátu času a dalších užitečných záležitostech. Display má možnost regulace kontrastu pro použití v různém pracovním úhlu či osvitu. Detailní popis, jak to vždy děláme u testovaných přístrojů, by zabral hodně stránek, ale protože jde o provozní test, bude popis stručnější. Vstupní sekce má osm analogových vstupů, z toho jsou čtyři symetrické mikrofonní, napájené phantomem a čtyři standardní jackové, pro připojení nástrojových linek.

Pult má vepředu ještě „spešl" vstup určený přímo pro basu či kytaru s upravenou citlivostí a impedancí. Citlivost těchto vstupů je korigována pomocí oněch osmi gumových knobů - Gain. Uživatel si může vybrat, zda konektory zkombinuje, či použije (jako já) všechny vstupy pouze s jacky. Udělal jsem to proto, že můj patchbay, čili propojovací pole je na jacky. XLR konektory u 2488 jsou univerzální, takže můžete buď použít kanóny nebo jacky. Zároveň jsou prachuvzdorné.

Dále je pak k dispozici stereo L/R outputs (cinch), effects sends 1+2 (nesymetrický), monitor L/R outputs (jack symetrický), digitální vstup a digitální výstup (koaxiální) a sluchátkový výstup (stereojack 6,3 mm). Zbývá již zmiňované USB 2.0.

K 2488 můžeme ještě připojit pedál pro letmý vstup a výstup ze střihu a expression pedál pro ovládání jednotlivých kytarových (i jiných) efektů. Pult je velký 545 na 355 mm a hmotný okolo 8 kilogramů. Design je vkusný, čelní deska stříbřitá s popisky zřetelnými i v přítmí. Materiál je bohužel plast.

Provozník

Tato mašina je dle mého názoru koncipována pro nahrávání jak ve studiu, tak v „terénu", kam je díky své váze snadno přenosná a díky vybavení téměř soběstačná. Vše je pěkně po ruce, převodníky, mixážní pult, monitoringová sekce, masteringové funkce, vypalovačka, DSP procesory, zvukový modul + MIDI. Vše je řízeno téměř stoprocentně spolehlivým operačním systémem, který nepadá a nekouše se. Zařízení je jednodílné, snadno přenosné do terénu (sál, chalupa, byt milenky) a data jsou zálohována hned několikrát.

Ihned pod osmi otočnými A-H „trim" knoby je osm zeleně podsvícených tlačítek - pro každý vstup jedno. Stiskem tlačítka Shift (volíte druhou funkci většiny tlačítek) a QUICK ROUTING se vám na obrazovce objeví to nejdůležitější - tedy samotná routovací matice. Jde o tabulku s vodorovnými čarami A-H. Dole jsou pak čísla 1 až 24. Protože se celá tabulka nevejde na display, vidíte v prvním záběru pouze stopy 1-12 a v druhém 13-24. Prvních dvanáct stop je mono (stereo však z nich můžete udělat stiskem dvou sousedících tlačítek - STERO LINK: 1-2, 3-4, …) a dalších dvanáct je pevně stereo. Jde jen o to, jak své natáčení rozložit. Tedy co bude stereo stopa a co potřebujete mít mono. Společným stiskem INPUT A-H se spodní řadou SELECT routujete signál ze vstupu do libovolného tracku. Musíte samozřejmě dodržovat stereodvojice. Po stisku tlačítka, když REC problikává, je stopa připravena k nahrávání. Zároveň lze monitorovat úroveň signálu na display. Pokud dojde k přebuzení, problikává pod knobem malá červená LEDka s označením OL (overload). Signál se pak musí stáhnout. Zde je trochu slabina, protože knoby jsou malé a špatně se s nimi manipuluje. Staré přísloví o tom, že nejlepší kompresor je pozorný zvukař, který včas stáhne či přidá totiž stále platí.

Co by to bylo za nahrávání, kdybychom neměli k dispozici mix. Stiskem šedivého tlačítka EQ se objeví třípásmový equalizer. V prospektech říkají třípásmový, parametrický equalizer. Plně parametrický(s možností nastavení Q) je však pouze na středním pásmu, okrajová pásma jsou semiparametrická - mají k dispozici šířku pásma a gain, Q je pevně dáno. Rozsah equalizeru je Low 32 Hz - 1,6 kHz, Mid 32 Hz - 18 kHz, High 1,7 kHz - 18 kHz. Frekvenční rozsah převodníků A-H je ale 20 Hz - 20 kHz. Nastavování korekcí provádíme pomocí Jog kolečka. Korekce jdou též velmi pohodlně resetovat současným stiskem SHIFT a EQ. Co mě ze začátku pěkně zmátlo bylo nastavení dvojích korekcí - jedny můžete nastavit na sekci INPUT, ty potom přímo ovlivňují zvuk nahrávaného materiálu. Zcela jiné pak můžete nastavit na sekci SELECT. S nimi pak už můžete pracovat např. při mixu, masteringu.

Totéž pak platí i o nastavení DSP procesoru. Pokud by někdo používal 2488 bez externích kompresorů či preampů, má zde k dispozici osm integrovaných dynamických procesorů (kompresor, exciter, de-esser). Pomocí 45 mm faderů se potom nastavuje patřičný odposlech natočeného playbacku či připravuje mix. Nastavovat můžeme plynule též panoramu nahraného materiálu (využíváme zde stejně jako u equalizeru tlačítku SELECT), můžeme libovolné stopy stiskem zamutovat, či naopak přepnout do režimu SOLO. V sekci MONITOR můžeme vytvořit rozdílné hlasitosti poslechu pro studio či režii. Zároveň můžeme do studia spolu s playbackem již nahraných stop posílat i click a v režii ho neslyšet. Přesnost hry pak můžeme kontrolovat vizuálně pomocí blikající LEDky (na těžkou dobu mění barvu). Přehrávání lze i zpomalit funkcí PITCH/SSA, a s přístrojem též takto cvičit.

Co je naprosto super, je integrovaná kytarová ladička s možností kalibrace. Chodí pouze na vstupu osm, ale velmi usnadní ono kytaristovo neustálé vytahování jacku a přepichování do ladičky vlastní. Ladička se chová velmi sympaticky, citlivě reaguje a má možnost kalibrace od 435Hz do 445Hz.

K audio natáčení patří nerozlučně střihy. Náš 2488 umí střihat za pomoci pedálu – tedy IN/OUT manuální letmý střih, nebo AUTOPUNCH, tedy automaticky. Pomocí lokátorů IN a OUT se nastaví přehrávaný úsek a ten pak opraví. Uživatel zde má k dispozici náhled wavu určité stopy, který si může zoomovat dle libosti a najít tak nejlepší místo pro střih. Takto nastavený střih můžeme opakovat donekonečna, dokonce pouze zkušebně při nastavení funkce RHSL(rehearsal). Pokud usoudíme, že už nastal ten správný okamžik střihu, RHSL vypneme a střih se provede naostro. Zbývá ho pak už jen potvrdit.

U mých starých Fostexů byl tento autopunch rychleji proveditelný a rychleji jsem i podle sluchu nalezl místo střihu. Zase netvrdím, že delším používáním se práce nezautomatizuje. Zde je proti tomu zase výborné nastavení Prerol hodnoty - tedy úseku, který bude předcházet před samotným střihem. Při dalších a dalších přetáčkách se pult znovu a znovu vrací na stejné místo. 2488 pracuje v nedestruktivním režimu, umí 999 kroků UNDO a REDO. Každý záběr či úkon, který provedete, se vám ukládá do paměti, na konci si pak musíte vybrat. Pokud natočíte skladbu ve 24 bitech desetkrát, pěkně stoupne spotřeba disku. V menu máme funkci DELETE UNUSED a tou nepotřebné můžeme vymazat. Škoda jen, že se jednotlivé záběry v sekci UNDO/REDO nedají nějak pojmenovat, bylo by to přehlednější. Všude to jde, jen zde ne.

Prostorové DSP efekty jsou poměrně slušné. Rozhodně se s nahraným materiálem výborně pojí a i kdyby jste je nepoužívali přímo k mixu, při nahrávaní jako simulaci prostoru např. pro zpěváky, či pro vlastní představu jsou naprosto postačující.

K dispozici v sekci SINGLE effects máme devět různých typů hallů, osm delay, dvanáct chorusů, flangerů a pitch shifterů plus gateované reverby atd. Klikem na ENTER se dostává uživatel na jednotlivé parametry, kde se může doslova vyřádit do zblnutí.

Modulační efekty jsou dle mého nadprůměrné a vybízejí k použití. Fakt je ten, že kytaristé většinou mají své analogové nádobíčko a na digitální efekty se asi dívají trochu nedůvěřivě, takže je na nich, co si vyberou.

TASCAM umí udělat mix (dle vašich požadavků), bouncing, mastering a finální produkt “vysmažit” na CD. Vypalovačka pálí CD-R i CD-RW (bohužel pouze 1x - 4x). Zároveň v ní můžete přehrát libovolné audio CD. Na CD samozřejmě můžete zálohovat data, nebo je importovat do pultu. Vypalovačka je výhodná, když nemáte po ruce možnost propojit se s počítačem, kde budete později míchat.

Na hlavním výstupu LR můžete použít equalizer a kompresor a nahrávku nabušit. 2488 si pamatuje jednotlivé scény, zamutované kanály, pohyby faderů - prostě všechno. To si pak uložíte a přístroj v režimu BOUNCING vše zhodnotí. Dokonce ho lze řídit i z počítače přes MIDI. Bohužel to nejde obráceně. Nevysílá MIDI informace o pohybu faderů a váš audio software skrze něj řídit nemůžete. Po stisku tlačítka NULL se objeví virtuální nastavení všech faderů a při pohybu s fyzickými se tyto pohybují a upozorňují na změnu v nastavení malým trojúhelníčkem pod číslem tracku.

Pokud bude uživatel používat k mixu počítač, rozhodně nesmírně ocení takzvaný DISK MANAGEMENT SYSTEM. Uvnitř přístroje je 40 GB disk, který je možno rozdělit na několik částí - partitions. Velikost si může určit uživatel dle svého. Může tak mít na jednom disku folkáče a na druhém blackmetalisty. Co jsem asi neřekl a je důležité - 2488 pracuje v 16 nebo 24 bitovém rozlišení s frekvencí 44.1 kHz. Možná by někdo při dnešním trendu cpát tuto frekvenci do kosmických výšek 192 kHz ohrnul nos. Ale já nejsem padlý na hlavu a slyším rozdíl mezi převodníky ze starého Fostexu a z 2488. On dobrý mikrofon a preamp udělá také své.

Data z pultu můžete vylít dvojím způsobem - buď vypálit na CD a překopírovat do počítače, nebo též beze ztrát přes už zmiňované USB 2.0. Pokud zadáte EXPORT AUDIO FILE v určitém partitionu či skladbě - dojde k přesunu dat (např. vámi vybraných stop) na jakýsi přestupní FAT disk. Po přesunu musíte otevřít USB (OPEN USB), pak to v přístroji hrkne, v rákosí škytne a na hladině vašeho počítače se objeví známá ikona „fleshky". Obsahuje tři foldery BACKUP - záloha vašich dat, do které po natažení a umístění přes FAT a virtuální stopy zpět do pultu můžete znovu přehrávat či dohrávat, WAV - jednotlivé tracky natočeného materiálu určené pro další mix ve vašem PC či APPLE. SMF – MIDI file naprogramované v 2488. Co je super, že můžete vyexportovat jednu stopu, v počítači ji editovat a pak přes tento výměnný systém zase vrátit zpět do Tascama a vesele pokračovat v nahrávání.

Tascam sám pak umí standardní aranžérské věci jako je kopírování, slepování, přesunování stop či jejich částí. Pomocí 999 markerů - značek si můžete pojmenovat jednotlivé formální části skladeb (Bridge, Intro, Fill…) a urychlit tak orientaci co je sloka a co refrén při dalším nahrávání. MIDI kutilům pak nabízí pult hromadu nástrojů ve formátu GM. Jsou tu ucházející klavíry, el.piana, hammnondy naprosto srovnatelné s jinými GM moduly. Zároveň zde naleznete velké množství rytmických paternů, jejichž složením získáte track bicích. Výrobce ponechal v přístroji jakousi demo nahrávku složenou výhradně z nástrojů z modulu Tascama. Byla na 24 stopách a fakt hrála hodně nadupaně (bohužel jsem si ji neobratnou manipulací s disky vymazal). Ale ona všechna dema vždy zní líp než naše samotná pozdější práce. Uživatel si může ještě naprogramovat tempomapu pro synchronizaci s externím zařízením. Tascam pracuje jak v režimu MASTER, tak v režimu SLAVE, tedy může sám řídit a může být i řízen (kromě pohybu faderů). Prostě je vším, čím chcete aby byl.

Závěrečník

Pan Miki Jelínek vytkl Tascamu při recenzi „u konkurence" v červnu 2004 křehkou konstrukci, krátké fader a pouze GM modul. Ty fadery jsou opravdu krátké, ale já s nimi nemíchám, pouze nastavím zvuk pro odposlech. Nicméně si myslím, že míchat se s nimi v pohodě dá. On ale vyzdvihuje jeho mobilnost do terénu, spolehlivost k profesionálnímu užití. Naprosto s tím po čtyřech měsících souhlasím. Klidně ho hodím do auta a data si přetáhnu a připravím na mix jinde. Pak ho připojím a hurá. Na různých fórech se už dohadují, jak velký tam kdo dal disk, takže to asi půjde. Operační software si můžete stáhnout z internetu. Uvítal bych možná rychlejší vypalovačku, protože CD-RW pálí pouze 1x - 4x rychlostní, ale věřím že i to časem půjde upgradovat. Myslím si, že jsem si koupil moc dobrého pomocníka.

Trochu mě zamrzela jedna věc. Při brouzdání jsem objevil upoutávku na instruktážní DVD, které naprosto super, krok po kroku názorně popisuje práci s 2488. Chlapík tam sedí a vše perfektně vysvětluje. Bohužel podle dostupných informací je DVD určeno pouze pro Region 1, tedy USA, a v evropské verzi dostupné není a nebude. Škoda, myslím, že by spoustě z nás výrazně usnadnilo začátek naší životní pouti s Tascamem :)

www.tascam.com/Products/2488_video.html