Tascam US-428

Dost (4) v jednom
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
15 901,00 Kč

Dlouze ji obracím ve svých rukou a pohledem sleduji, co se podařilo za spolupráce firmy Tascam a Frontier Designs vytvořit. Není to jejich první dítě, snad se budou mít rádi i nadále a dětí bude dost a dost, a budou se rodit vyspělejší a chytřejší a krásnější, možná pro nás i levnější. Tak jde čas i vývoj… Musím zavzpomínat na dobu před dvaceti lety, kdy jsem si pořizoval Yamahu CBX D-5, abych mohl nahrát nějaké audio do počítače. Že to byl hardware za stopadesát tisíc a program Cubase stál třicet čtyři nikoho nepřekvapovalo. Dnes jsou k mání krabičky, třeba jako tahle modrá, za pár korun a stále se nám něco nezdá. Jestli dovolíte, proklepnu ji a spolu s vámi se podělím o každý detail z této dobrodružné cesty se zařízením Tascam US-428.

K čemu to je?

Dobrá otázka a od toho jsou otázky, abychom získávali odpovědi. Zařízení samo o sobě je téměř k ničemu (no budiž, funguje i jako samostatný prostý mixer), ale ve spojení s vaším počítačem se po nějaké chvíli stává součástí celku, jemuž dnes říkáme Digital Audio Workstation (DAW). Naše zařízení je doplněno ještě o jedno slovíčko a to Controller. Takže něco ovládá. Předně vás chce zbavit „myšování" místo mixování, neboť analogově se věci ovládají mnohem lépe. Co tedy budeme potřebovat k tomu, aby nám to vše fungovalo? Předně to musí být počítač minimální konfigurace procesor Pentium 200 MHz, 96 MB RAM a operační systém Windows 98 - vše co je výš jen zlepšuje práci celého systému. Dobrým ideálem je „Penťas“ 300 MHz a 128 MB RAM, no nesmím zapomenout na USB. K dalším potřebným věcem rozhodně patří Hardisk a grafika. Myslím si, že ti kteří hrají nové hry, nemusí mít žádnou starost o konfiguraci. Upozorňuji, že nepotřebujete žádnou audio kartu pro převod signálu, vše je zde připraveno vašim příkazům a signálům. Pokud máte zařízení již koupeno, naleznete i CD disk, na kterém je toho opravdu hodně. Předně budete potřebovat ovladače, jsou tu pro všechny operační systémy, vše samozřejmě existuje také pro Mac, takže není problém, je tu také i důležitá součást, kterou je program Cubase VST – edice určená právě pro toto zařízení US-428. Vše pro Mac i PC naleznete také na internetu jako download. K dalším položkám na CD připočteme MP3 encoder, také samozřejmě manuál, novou versi operačního systému 3, řešení různých problémů s instalací, atd.

Co budete potřebovat zde opravdu najdete. Chtěl bych ale z této bohaté nabídky vyzvednou soubory, které udělají z US-428 ovladač pro softwarové synťáky i Pro Toolsy, dokonce i ovladač vašich koncertních světel. Super, taková malá krabička a co vše umí - že jsem vás nadchl? Tak pojďme ještě blíž a ......

Seznamte se prosím

Na propojení si nachystejte počítač, modrou krabici US-428 společně s ještě jednou zásuvkou pro její napájení a USB kabel (je součástí balení). Vše zapneme a po instalaci a restartu počítače je zařízení připraveno k použití, nahrajeme ještě Cubase a je to. Bez tohoto zařízení se Cubase nerozjede. To jen pro chronické kopírovače programů. Pro ty co neznají tento audiosekvenční program musím říct, že se jedná o poměrně rozšířený produkt, určený v tomto případě pro osmikanálové audio nahrávání a libovolněstopý MIDI seqvencer. Pokud budete mít něco v nepořádku, nepodaří se vám program ani nainstalovat, tak jako mně. Věřím, že vám to již chodí a že první si nahrajete Demo song, kterým, alespoň částečně, uspokojíte svoji netrpělivost. V tuto chvíli si uvědomuji, že by vám to nehrálo, a to z prostého důvodu - nemáme propojen linkový výstup se zesilovačem, takže směle do toho. Pokud zmáčknete Play a po chvilce to začne hrát, je vše OK a můžete si pogratulovat. Nakonec se to podařilo i mně.

Jak vypadá?

Mohli jste si všimnout v mém označení „modrá krabice" hlavního rysu jeho zevnějšku. Modrá metalická barva je ale nastříkána na hnědozlatý podklad, a ten zase na modrou umělou hmotu. Neznám přístroj, kterému by barva dlouho držela i při častém používání. Tak se ošoupává, patří to přece k běžnému opotřebení. Většina přístrojů má podklad podobný s vrchní barvou, aby otěr nebyl až tak markantní. Tady se bude časem přístroj proměňovat a možná to bude i zajímavé. Také jsem dříve šoupal rifle cihlou, aby vypadaly starší, jelikož se ošoupané neprodávaly. Za nešťastnou považuji kombinaci bílého popisu, z určitých úhlů je naprosto čitelný a moc se mi líbí, ale při odrazu světla, ať již venkovního nebo umělého, popis jen s námahou přečtete. Týká se jen světleji modrých ploch, na těch tmavě modrých je vše v pořádku. Celkový desing je velmi hezký a ukazuje, že spolupráce i v této oblasti se rozhodně vyplácí - „tohle prodává". Ovládací prvky jsou také naskládány a seřazeny velmi ergonomicky, a to mám velkou ruku, takže ovládání nebude činit nikomu potíže. Pokud prsty roztáhnu, úplně normálně obsáhnu, nebo lépe, jsem schopen obsáhnou všechny ovládací prvky, tohoto kontroleru. Pokud by na přístroji byl display, vypadal by jako nějaký „hardiskový nahrávač". Líbí se my také, že otočné prvky ovládají vše co ovládat tímto způsobem mají, a to rozhodně přispívá k celkovému pohodlí při práci s tak nesnadno ovladatelnými softwary.

Popis

V horní části pracovní plochy, jak je ostatně běžné, jsou čtyři otočné prvky pro nastavení citlivosti vstupů, jsou označeny jako A - D trim. Mírně vlevo jsou každému přiřazeny dvě LED diody a to pro indikaci signálu (zelená) a pro případné přebuzení (červená). Vedle vpravo je přepínač pro vstup C + D, kterým se přepíná charakter vstupního signálu - jak jinak. Může být jednak analogový, tak také digitální. Jistě vás, tak jako mne, upoutají v této levé, nyní dolní části, tahové potenciometry nebo také „šavle". Jejich dráha je 50 mm dlouhá, chod příjemně tuhý. Fungují dobře, jen je malinký problém, že pokud s nimi nepohnete, čili nezačnete vysílat data o poloze, nemusí jejich grafické softwarové znázornění souhlasit s fyzickým na mixu. Je to tradiční problém tohoto ovládání a nelze vyřešit. Šavlí je celkem osm pro stopy a jedna jako Master. Stopové jsou bílé, masterová je červená. Pomocí dvou řad tlačítek ovládáme čtyři možné režimy. Horní řadou ovládáme MUTE, při aktivaci SOLO slouží k výběru stopy, kterou chceme poslouchat. Indikace je pomocí oranžových LED diod. Spodní řada ovládá funkci SELECT (výběr), při aktivaci nám nad ním svítí zelená LED dioda a také se na monitoru počítače znázorní grafické ztvárnění celé šavle včetně EQ, AUXů, panorámy a dalších důležitých prvků. Pokud máme v programu vytvořenou stopu pro audio, můžeme pomocí tlačítka REC aktivovat stopu pro nahrávání. Selekci provedeme opět spodní řadou, a příslušnou schopnost provést náš příkaz, znázorňují červené indikační LED diody. Tlačítka SOLO i REC jsou nad centrálním master faderem. Přesuňme se na pravou polovinu. Zde v tmavě modrém obdélníku dominuje, a to naprosto jednoznačně ovládání eqvalizace. Každá stopa má čtyř-pásmový plně parametrický EQ. Přepínání jednotlivých pásem provádíme mikrospínači v pravo od tří otočných krokových poťáků. Indikace v oranžové barvě. Již zmiňovanými „krokáči" ovládáme citlivost, to jsou většinou hodnoty plusové i mínusové, frekvenci a šířku pásma. Co víc si můžete přát. Čtvrtý, mimo tmavý blok, je samostatné ovládání panorámy. Pokud se přesuneme úplně dolů narazíme na standardní ovládaní transportu. Patří sem bezesporu REW a F FWR, což je rychlý posun dopředu i do zadu - STOP, PLAY i RECORD ponechám bez komentáře. Nad těmito dominantními tlačítky jsou menší s popisem opět s tmavě modrým pozadím. LOCATE posun v lokátorech L a R, hodnoty zadáváte v transportním boxu v Cubase. Dále tlačítko SET sloužící pro rychlé zapsání lokátorů při běhu i na místě, musíte současně zmačknout i tlačítko pro L nebo R lokátor. Zcela v pravo je zde BANK se šipkami směřujícími vlevo i vpravo. Tady zapisujeme neomezené množství bank pro osm faderů. Je to praktické a jdou samozřejmě zapsat libovolné kombinace. PLAY, RECORD, posun vpřed i vzad. Výběr banky je opět indikován LED diodami s příslušnými barvami, nevybočujícími ze zavedených standardů, a množství bank je limitováno pouze počtem stop vašeho DAW programu. Dívám se na velký Data Wheel, je krokový a působí pevným dojmem, rozhodně pomáhá v různých informační aplikacích a při rychlém zadávání jejich hodnot. V této spodní části nám v podstatě zbývají již jen dvě tlačítka - INPUT MONITOR slouží pro kontrolní poslech všech 4 vstupů. Vstupní signál je veden přímo ze vstupů do interního mixeru US-428, bez toho, že by procházel přes PC, čímž je eliminována možná matoucí audio latence. Aktivní stav opět indikuje zelená LEDka a vypnou se funkce jako AUX, EQ a BANK. SELECTem vybíráte jeden ze čtyř vstupů. Fadery jsou aktivní, ale neovlivňují nastavení SW aplikace, můžete si do sluchátek či monitorů vytvořit libovolný mix. Tlačítko NULL odpojuje všechny fadery od aplikace a umožňuje vyrovnání pozice SW a fyzického faderu. Diody REC a SEL v této situaci indikují relativní polohu fyzického faderu vůči poloze např. v Cubase. Logicky k tomu se data do softwarového mixu nepřenášejí.

Nad datovým kolečkem jsou dvě řady přepínačů rozdělených po čtyřech nahoře a čtyřech dole. Začneme od spodu, ať se z toho popisu dostaneme nahoru a potom šup dozadu.Vlevo je tlačítko s označením ASGN – jde o přiřazené funkce v dané SW aplikaci. Při aktivaci si můžete navolit jiné nastavení, třeba kvůli porovnání, jak efektů, tak EQ. Při vypnutí se vše vrací k původnímu nastavení, indikace provedena oranžovou LED diodou. Je to v podstatě uživatelsky definované nastavení parametrů. Vedle máme funkční tlačidla F1 – F3, rychle vám pomáhají zobrazit třeba Audio mixer či efekty na vašem monitoru. Horní řada patří AUXům, věřím že víte, že se to týká efektů. Nad tím vším je ovládání Linkového a sluchátkového výstupu, no a úplně nejvýš jsou indikační diody pro MIDI a USB port, takže máte přehled, kde co chodí. MIDI, jelikož má dva okruhy (jak vstupní, tak také výstupní) má indikaci pro každý z nich zvlášť. Indikace je u IN červená, u OUT zelená. Zadní stěna a všechny vstupní i výstupní konektory jsou ve dvou řadách.V horní je úplně vlevo výstup pro sluchátka, vedle nezlacený cinchový linkový výstup, následuje přepínač úrovně pro jackový vstup D, opět klasika jedná se o přepínání mezi linkou/mikrofonní a kytarovou vstupní úrovní a impedancí - známé označení Hi-Z pro přímé připojení nástroje. Vedle je vlastní vstup s 6,3 mm jackem. Identický je i kanál C a následují, tentokrát bez přepínačů úrovně, vstupy A a B. Proč tyhle nemají přepínaní citlivosti? Odpověď najdeme ve spodní řadě, zcela v pravo jsou dva XLR vstupy právě pro mikrofony, ke smůle bez napájení pro kondíky, ještě že jsou symetrické. Vedle koukají dva S/PDIF cinche, tedy dvokanálový digitální vstup a výstup. Čtyři pětikolíky patří dvěma vstupům a dvěma výstupům již zmíněných MIDI okruhů. Vedle je důležitý USB konektor, zdířka pro napájení z adaptéru a POWER spínač. To je asi vše, na spodní straně nic není jen čtyři gumové nožky a identifikační samolepky s čárovými kódy. Tento byl vyroben na Taiwanu. Je s tím nějaký problém? Řekl bych, že vše skutečně funguje, nebo alespoň mně fungovalo v dané časové výseči naprosto výborně a to jsem neměl žádného siláka, myšleno počítač.

Provoz

Co mně po zapojení překvapilo, byl mírný brum, šum, zkrátka přístroj není úplně tichý - musím však přiznat, že to bylo při plném 100 W výkonu. Nicméně i v samotné specifikaci nevyniká nějakými omračujícími hodnotami. Vše je od - 82 dB až po - 88 dB, kmitočet přenosový je od 20 do 20 kHz. Důležité jsou i převodníky, tady by měly být 24bitové - již jsem někde psal, že počet bitů není důležitý, dovolím si tvrdit, že tady budou pro danou aplikaci a ve vztahu jak k ceně, tak i koncepci, naprosto dostačující. Vstupní převzorkovává 64x a výstupní 128x. Všechny hodnoty jsou dopodrobna rozepsány ve specifikaci a jsem rád, že si výrobce na nic nehraje, a jasně staví tento přístroj do pozice jemu vlastní. Moc mně mrzí absence 48 V fantomového napájení pro kondenzátorové mikrofony. Tascamek je napájen adaptérem 7,5 V. V reklamách je poukazováno na mobilitu ve spojení s notebookem. Přístroj má minimální odběr a hodil by se provoz na baterie - jinak potřebujete zásuvku, což proklamovanou mobilitu poněkud omezuje. Za velmi užitečné, ovšem ne nosné, považuji sadu programovatelných tlačítek, čím si přístroj můžete přizpůsobit vašemu softwaru. Lze ovládat i PRO TOOLS a verzi Free naleznete na stránkám www.digidesign.com. Ale to není vše, zařízení podporuje i jiné DAW, třeba Logic, Performer, Nuendo atd. Výrazně oceňuji 2 MIDI okruhy po 16 kanálech, dohromady tedy disponujete 32 kanály, a MIDI se dá použít opravdu pro ovládání širokého spektra kláves, expanderů, efektů, světel, časové synchronizace atd. Čtyři ovládací banky výrazně usnadňují obsluhu softwarových synťáků, jako Native Instrument B4, Propellerhead Reason, apod. Pro kytaristy je v ovládacím panelu též ladička, stačí zvolit kanál na kterém jste připojeni. Nechybí kalibrace a ladíte přesně tak jak jste zvyklí z krabiček. V Setupu nastavujete také samplovací frekvenci 44,1/48 kHz a drobných funkcí podílejících se na celkovém komfortu a možnostech by bylo ještě víc. Mně se s US-428 pracovalo dobře.

Něco závěrem

Zařízení si na nic nehraje, a je předurčeno pro všechny uživatele, kteří do celého systému nechtějí investovat statisíce. Za poměrně rozumnou částku dostanou zařízení nadstandardního vybavení, včetně programu a z možností dalšího rozšiřování. Pro vás, kteří přecházíte z kazetových portastudií je to přímo ideální věc, doporučuji také klávesákům, kteří nemají jak nahrát své audio, zpěv, vokály nebo oživit samply něčím akustickým, mají jedinečnou šanci jak své nápady dostat do počítače, včetně MIDI dat a po smíchání je poslechnout. Věřím, že zařízení stojí právě na začátku velké cesty, kterou můžete absolvovat jen díky hudbě, tvorbě, píli a nápadům. Tascam US-428 vám to umožní, sen mnohých o tvorbě tak může být vyplněn. Lepší něco tvořit než jen konzumovat, po těch prvních alespoň něco zůstává.