Náplní tohoto testíku nebude tentokrát žádná novinka, tak jak by se nejspíš po konání dvou asi nejznámějších hudebních veletrhů (Namm Show a Musikmesse) očekávalo, nebudeme se dokonce ani zabývat testem nějaké naprosto nové a převratné technologie, která přišla odněkud z Marsu a zásadně by zasáhla do vnímání zvuku či hráčské techniky, ale podíváme se na výrobek, který si prošel asi tou nejkrutější a zároveň nejobjektivnější zkouškou jaká jen může pro výrobek tohoto typu být, a tou je čas a praxe. A právě v této zkoušce obstála krabička SCF firmy t.c. electronic, myslím, na výbornou. Za dobu, kdy je na trhu (první verze byla uvedena tuším už v roce 1982!!!) si vysloužila nejen mezi muzikanty, ale i mezi studiovými zvukaři obrovský respekt, a to i přesto, že jsem nikdy nezaznamenal na tento produkt jakoukoliv větší reklamní masírku. Troufám si říci, že kdyby existovala jakási pomyslná síň slávy mezi malými podlahovými krabičkami, určitě by tam mělo vedle spousty dalších efektů, SCF-ko své čestné místo.
Stručná charakteristika Možná bych chtěl předtím, než se rozepíšu, říci, že jsem k celému testu přistupoval vzhledem k tomu, že už bylo o této krabičce docela dost napsáno spíše z polohy, která mi je nejbližší, a to z polohy muzikanta, než abych vysvětloval, jak a proč jsou jednotlivé obvody v efektu zapojeny a podobně. Ani zde nebudu myslím zbytečně z manuálu opisovat všechna tech. data, ostatně na webu firmy vše potřebné naleznete. Děkuji za pochopení.
Představovat firmu t.c. electronic pocházející z placaté země, která dala lidem Lego, myslím není nijak zvláště potřeba, takže se vrhnu přímo k této krabičce. Jedná se v podstatě o podlahový efekt (i když dát si to můžete kamkoliv je libo), který ve svých útrobách skrývá tři velmi kvalitní a asi nejpoužívanější stereo modulační efekty, a to chorus, flanger a pitch modulator. Myslím, že využití je velmi široké, a to jak při spojení s nástrojem (kytary, basa, el.piáno atd.) tak ve studiu, jak při živé produkci, tak i jako externí efekt k vašemu mix. pultu. Prostě obecně všem, kteří mají chuť si svůj zvuk o nějakou tu modulaci obohatit.
Efekt tvoří černá, designem nijak výrazná, celokovová, lehounká, zespodu pogumovaná krabička o rozměrech cca 98 x 124 x 31 mm, ze které trčí jako pupeční šňůra napevno přidělaný síťový kabel. Tedy žádné baterie, žádné bručící zdroje zakoupené na tržišti u obchodníků z Dálného východu atd. Firma si tím nejspíše zajišťuje, aby se krabičce dostalo opravdu krmení (napájení) jen takové jaké má být. Což určitě zaručuje pořád stejnou zvukovou kvalitu a hlavně žádné šumy a brumy. Jediné co mi trošinku zprvu vadilo je, co se stane, když se mi napevno přidělaný kabel zlomí či utrhne? Používám tuto krabičku už poměrně dlouho a zatím se mi, a ani nikomu z mých kolegů, kteří ji mají také, naštěstí nic takového nestalo. A to nejsem nějak zvlášť ke svým šňůrám příliš šetrný, spíše naopak, mnohdy jim dávám pěkný kouř. No věřme, že je provedení kvalitní, a že v případě čehokoliv zafunguje servis u českého distributora.
Pro spojení s okolním světem, ať už s jakýmkoliv zesilovačem či mixážním pultem, slouží čtveřice kovových jackových samic umístěných zezadu krabičky. Vstup, dva výstupy (buď stereo či mono). Tou čtvrtou samicí je ex bypass, který slouží pro připojení externího switche k zapínání či vypínání efektu – velmi dobrý nápad, například pro el. pianisty, kteří mají efekt umístěný tak, aby jej mohli editovat rukama a přitom se nemuseli pokaždé, kdy si chtějí zatočit ovladačem a změnit tak nastavení modulace, ohýbat dolů pod piáno.
Všechny ovládací prvky pak najdeme pěkně pohromadě a dobře viditelně popsané na vrchní straně krabičky. K dispozici je zde spínač bypass (zapnutí a vypnutí efektu), tři ovladače (Speed, Width a Intensity) sloužící k nastavení parametrů příslušné modulace, dále malý páčkový třípolohový přepínač, který umožňuje volit mezi mody Chorus, Flanger a Pitch modulátor, pak mrňavý otočný ovladač umožňující nastavit vstupní úroveň – velmi užitečná funkce - pokud se rozhodnete použít SCF jako AUX/Ex. efekt ve vašem mix. pultu . No a nakonec nechybí ani dvě červené diody, a to jedna signalizující jednak je-li efekt v provozu a jednak rychlost modulace či druhá dioda indikující overloud (přetížení, přebuzení).
Zvuk a možnosti
Pro tento odstavec by stačilo napsat naprosto výborný a nic víc. Vše ostatní je v podstatě zbytečné. Ostatně to, že se krabička už tak dlouho těší oblibě mnoha muzikantů všude na světě, mluví za vše. Právě čas a praxe ukázala, že SCF opravdu funguje a můj názor co si o tom myslím, je úplně zbytečný. Takže se pokusím popsat alespoň pár mých velmi subjektivních pohledů a postřehů, které jsem nabyl za tu dobu, kdy chorus od „tísího" používám.
Především jsem naprosto nadšen z čistoty a čitelnosti tónu. Nástroj doslova ožije pod rukama.
Trochu mi vadilo, že některé chorusy jiných firem jakoby zvuk schovají pod deku, zde je to však spíše naopak. Jasně, že někomu může naopak určité zaclonění tónu vyhovovat.
Naprosto skvělá je zde i dynamika tónu, a to už vůbec nemluvím o téměř nulovém šumu.
Myslím, že možnosti editace modulace je zde velmi dostatečná a opravdu ve finále záleží na vaší zvukové představivosti, jak si efekt nastavíte (rychlost, hloubka atd.) U chorusu se mi hodně líbí například nastavení opravdu téměř minimálního vlnění, a pokud si k čistému nebo chcete-li neefektovanému zvuku jen malinko chorus přimícháte, je výsledek opravdu skvělý. Možnosti editace samozřejmě nabízejí také naopak tón hodně rozladit a rozvlnit. Vše je závislé pouze na vaší kreativitě. Zvukově zajímavý je určitě i mód Pitch, modulátor kombinující chorus a pitch-vibráto. Dost těžko se tyhle věci popisují, spíše by to chtělo opravdu slyšet. Asi nejvíce se mi však efekt líbí, když se tu a tam poštěstí a můžu na pódiu použít dva aparáty, kdy modulaci pustím do sterea. To je opravdu paráda. (Až na to nošení dvou aparátů:-).
Jediná věc, která mě malinko znervózňuje je, že mám trochu strach, abych nechtíc téměř nechráněné ovladače, obzvláště pak páčkový přepínač módu či ovladač vstupní úrovně, při živém hraní neukopl.
Úvaha na závěr
Vím, že mnohé z vás může odradit především vyšší cena krabičky, která je kolem deseti tisíc. A už jsem se setkal mnohokrát s názorem, že „přece nejsem blázen, abych dal za chorus deset tisíc!". Plně si to uvědomuji, že desítka za krabičku je pro našince hodně, hodně peněz, ale za kvalitu se bohužel nebo vlastně bohudík aspoň někde platí, a dle mého, když uvážím, jak efekt funguje, a co vše nabízí, není cena až tak přehnaná.. Určitě, pokud řešíte svůj zvuk, ať už při živém hraní či ve studiu, a rádi používáte modulace jako je chorus či flanger, a myslíte si, že by jste krabičku využili, si „tísího" alespoň vyzkoušejte, myslím, že to stojí zato.