Warwick Rock Bass 5

Trefa do černého!
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
14 880,00 Kč

Co říci úvodem o značce, která svými propracovanými nástroji zásobuje baskytaristy přes dvacet let? Snad jediné.

Je to dostatečná doba pro ověření kvality. Ostatně, jednou z prvních povedených baskytar tuzemské produkce z poloviny 80. let byla řada RK-Bass, zdařilá kopie „Vorviků".

RockBass = „Warwick pro mladé?"

Jako obdivovatel designu klasických Fenderů a MusicManů mám rád střízlivou eleganci v neagresivních přírodních odstínech. (Používám jen více či méně povedené kopie). Ačkoliv uznávám technickou úroveň bas Warwick, nezlákaly mne svými lehce nekonvenčními, spíše útlými tvary do té míry, abych uvažoval o jejich vyzkoušení, natožpak pořízení. Nepopírám, velkou roli zde hrála i příslušná cena originálů vyrobených v Německu. Jinak řečeno, podvyživené modelky možná vyhrávají soutěže Miss, ale taková pěkně macatá holka se správnými proporcemi...

Situace se ale změnila. Firma Warwick totiž v duchu světového trendu začala s produkcí cenově podstatně příznivějších baskytar z nové továrny v Číně nazvaných příznačně RockBass (www.warwickrockbass.com). Podle firemní filosofie má „přinést kvalitu, kterou hráči od značky právem očekávají za dobré peníze. A hlavně mladým baskytaristům tak „dát možnost“ pořídit si Warwick...

Rockující basa zblízka

Do testu byla z řady RockBass dodána pětistrunka Corvette NAT s aktivní elektronikou, zřejmě vzhledově i osazením „top model" řady. Je samozřejmě o něco dražší než základní Basic s cenou 499 USD. Stojí za pozornost, že ceny v K-Audio pro český trh vycházejí u základních modelů ještě o něco příznivěji, než by odpovídalo aktuálnímu přepočtu z USD vůči koruně.

RockBass Corvette 5 vychází z originální řady Corvette, má však některé změny, které mají cenu snížit. Na korpusu najdeme javor místo exotického dřeva bubinga, typická dělená kobylka je nahrazena kompaktním litým provedením. Zůstává javorový krk složený ze tří kusů (uvádí se pět), palisandrový hmatník, mechanika a struny (zřejmě Warwick). Testovaný model v provedení natural je na rozdíl od levnějších modelů osazen dvojicí pasivních snímačů MEC typu J-Bass a aktivní elektronikou. Tvarem těla s typickými rohy a rozměry s celkovou délkou 1115 mm (43,9"), délkou těla 470 mm a šířkou pouhých 310 mm zcela zapadá do stylu baskytar Warwick. Celková hmotnost přitom nepřesahuje 4 kg. Korpus nástroje je složen ze dvou kusů vyzrálého javoru dokonale slícovaných k sobě (zde v úhlu cca 90-100°). Působivou kresbu světlého dřeva zdůrazňuje dokonalý průhledný pevný lak.

Dvouoktávový krk je ke korpusu uchycen pouze 4 zapuštěnými šrouby, přesto pevnost spojení je pozoruhodná. Krk se vyznačuje příjemným profilem, který se poněkud mění v průřezu od první do vyšších poloh.

Jeho rozměry jsou dány těmito parametry: šířka hmatníku na nultém pražci: 45 mm, šířka na 12. pražci: 61 mm, tloušťka na 1. pražci: 21 mm a tloušťka na 12. pražci: 27 mm. Ačkoliv se jedná o pětistrunku, krk není příliš široký a rovněž struny jsou poměrně blízko k sobě. Rozteč strun na nultém pražci se pohybuje mezi cca 8,5 mm (D-G) až po cca 10 mm (H-E). Celková rozteč strun na kobylce dosahuje skoro 66 mm, tzn. asi 16,5 mm mezi jednotlivými strunami.

Tyto rozměry na jednu stranu umožňují nadprůměrný hráčský komfort hráčům s nevelkou rukou, kteří nebudou mít asi větší problém s přizpůsobením se ploššímu hmatníku (vlastní zkušenost), na druhé straně to ale nemusí úplně vyhovovat fyzicky lépe disponovaným jedincům, kteří navíc hrají převážně slapovou technikou, kde klenutější hmatník by byl určitou výhodou.

Výborně zpracovaný palisandrový hmatník je osazen 24 začištěnými ocelovými pražci příjemného profilu o šířce 3 mm a výšce 1,4 mm. Orientaci při hře usnadňují perleťové značky umístěné prakticky na vrchní hraně hmatníku. Na hlavici nástroje je umístěna kvalitní ladicí chromovaná mechanika uspořádaná 3+2 se šikmým vyosením usnadňujícím ladění. Hlavice je v horní části zdobena decentním stylizovaným logem RockBass v matově šedé, zatímco černý „zvoneček" zakrývající přístup k napínacímu šroubu nese kontrastní svítivé „stříbrné" logo firmy. Někomu to možná nebude úplně košer, mně se to líbí. Vcelku to působí decentně a celkovou barevnou střízlivost nástroje to lehce oživuje.

Nevelký korpus s charakteristickými „rohy" se zdá vůči proporcím krku subtilní, ale na zvukové vlastnosti a hráčský komfort to kupodivu nemá podstatný vliv. Vzhledem k mohutnosti a délce dvouoktávového krku s menzurou 34" (864 mm) jsem při zavěšení očekával horší vyvážení nástroje. Ke kytaře nebyl dodán popruh. Nasazuji tedy vlastní letitý sedm cm široký pás z vepřovice („custom made by Synthesia Semtín" - v tehdejších „Hudební nástrojích" nebyl zrovna k sehnání, vždyť za doby „plánovaného hospodářství" se nikdo takovými zbytečnostmi neobtěžoval...). A vida, žádné dramatické přepadávání krku se nekoná.

Basa je vybavena dvěma snímači MEC a aktivní elektronikou „BASS TREBLE BALANCE VOL. RBA04Q" napájenou jednou 9V baterií. Elektronika je celkem snadno dostupná po odšroubování černé destičky na dně těla. Jen pro zajímavost uvádím, že i výřez pro aktivní elektroniku je naprosto precisně vyfrézován a začištěn... Vzdálenost snímačů od nultého pražce dosahuje přibližně 728 a 807 mm, čili máme standardní rozmístění snímačů.

Velkou neznámou pro mne byly struny. Pravděpodobně se jedná o firemní Warwicky řady Black Label (!?). Jejich zvuková vyrovnanost a hráčský komfort byly jedním z mnoha příjemných překvapení. Sada má tloušťku zřejmě 1,02/1,60/2,03/2,54/3,30 mm (0,040"/0,060"/0,080"/0,100"/0,130").

Herní a zvukové vlastnosti

Pokud si zvyknete na poněkud plošší hmatník tj. větší rádius proti „klasickým" fendráckým krkům a věřte, že si zvyknete překvapivě rychle, daly by se herní a zvukové vlastnosti shrnout jedním slovem: skvělé.

Nejprve zkouším jako vždy nástroj na sucho bez zapojení do elektriky. Zvuk se díky vyzrálé a léty prověřené konstrukci, použitém dřevu a kvalitní mechanice vyznačuje nadprůměrným sustainem, konkrétností a pevností. Dohmat je díky perfektnímu seřízení již z výroby velmi příjemný, nic nikde nedrnčí, vše je tak právě akorát, průhyb krku, výška strun nad hmatníkem... Chtělo by se skoro říci, že basa hraje skoro sama, jen se jí trochu musí pomoci. Opravdu, tón se tvoří nástrojem sám a vy se tedy ani moc nenadřete.

Zvuk basy je silově i barevně velmi vyrovnaný prakticky po celém hmatníku a na všech strunách. Zvlášť musím u této pětky pochválit konkrétní a pevné háčko, což nebývá vždy obvyklé. Vůbec se nedivím, že někteří přední tuzemští baskytaristé (např. A. Charvát, Pavel J. Ryba) hrají právě na Warwicky.

Hrubě vinuté struny plus konstrukce a použité dřevo neposkytují přespříliš vysokých alikvotů, alespoň v porovnání s Godin FreeWay 4 (viz M-S č. 7/2002) nebo s Schecter Elite Bass 004 (viz M-S č. 12/2002, www.music-store.cz). Jejich doménou jsou nižší středy a „low end" basy, potřebné právě pro rockový zvuk. Pokud měli tvůrci v úmyslu vytvořit nástroj pro mladé hráče převážně hrající rock a jiné tvrdší styly, já bych ještě dodal hrané převážně prstovou technikou, záměr jim vyšel dokonale. Celkový charakter zvuku postrádá svištivé vyšší středy a výšky s bohatými harmonickými, kterými oplýval Godin FreeWay 4. Což je celkem zajímavé zjištění, protože korpusy obou nástrojů jsou vyrobeny z javoru. Pocitově je RockBass dosti podobný base Schecter Elite Bass 004, i když nedosahuje její barevné škály a bohatosti. Těch výšek je také o něco méně. Přesto nebo právě proto se baskytara vzhledem k průraznému zvuku dobře protlačí i přes hodně nahlas hrající rockový nebo metalový nářez elektrických kytar.

Ovládání

Velkou předností této kytary jsou její snímače a zapojení s aktivní elektronikou. Díky snímačům MEC dává dostatečně silný, ale přitom velmi kultivovaný signál, a to do jakékoliv použité aparatury. Charakter zvuku přenášený snímači do aparatury se v podstatě nemění, a zvuk, kterým basa hraje na sucho, dostanete vlastně věrně i do aparatury.

V době testování jsem měl k dispozici kromě svých aparatur „malé" 400 W kombo Carvin RC 210. Díky tomuto souběhu jsem mohl porovnat vlastnosti a zvuk této pětistrunky jednak na dnes již historickém tranzistorovém kombu 100 W, na celolampové aparatuře 150 W a na již zmíněném Carvinu Red Line III. generace. Samozřejmě nejlepších možností pro nastavení zvuku bylo dosaženo na Carvinu, ale překvapivě velmi uspokojivý zvuk jsem dostal i ze starého komba. Opět se mi tak potvrdilo, že kvalitní nástroj je nezbytný základ, na kterém nelze příliš ušetřit.

Vyzdvihnul bych dále velmi logické a jednoduché uspořádání ovládacích potenciometrů. Je intuitivní a zvyknul jsem si na něj prakticky okamžitě. První potenciometr, nejbližší ke snímačům, řídí celkovou hlasitost, následuje „balanc" regulující poměr hlasitostí, potažmo barvy, mezi oběma snímači. Třetím potenciometrem si přidáváte basy a posledním výšky. Vše funguje naprosto vyrovnaně, bez velkého rozmýšlení prostě přidáte, co potřebujete a je to tam. Pochopitelně snad ani nemusím uvádět, že snímač u hmatníku (neck) dává basovější a hlubší zvuk, zatímco kobylkový (bridge) středovější a kovovější. Všechny potenciometry s vyjímkou hlasitostního mají uprostřed své dráhy zvýrazněnou středovou mezipolohu, což usnadňuje orientaci a nastavení.

Provedení

Nástroj je vyroben velmi čistě, vyznačuje se dokonalou povrchovou úpravou průhledného laku. Toto lakování bude určitě praktičtější než známé „voskování" některých modelů Warwicků v matovém natural provedení.

Nenašel jsem jediný kaz nebo vzhledový defekt. To samé lze platí i funkci, seřízení a provedení všech detailů i použitých komponent. Prostě by stačilo dokoupit vhodně široký řemen, který nástroj usadí dokonale na břiše, naladit (což je díky vynikajícímu seřízení a doladění oktáv z výroby hračkou, kterou lze zvládnout za chviličku i bez elektronické ladičky jen pomocí flažoletů) a hrát. Ostatní už zařídí nástroj za vás… Mimořádnou se ukázala také stálost ladění. Za celou dobu zapůjčení nástroje jsem musel dolaďovat snad jen dvakrát, i přes časté teplotní a vlhkostní změny dubnového počasí...

Jediným nedostatkem je snad již tradičně nešikovné umístění výstupní jack-zdířky příliš blízko k úchytu řemenu, což při použití běžných rovných konektorů po postavení basy na stojan obvykle láme kabel. Nakonec jsem vyšťoural ještě jeden funkčně nepodstatný detail: Všechny ty krásně lesklé kovové ovládací válečky nejsou nasazeny přesně kolmo na osy potenciometrů, čehož si ovšem všimnete jen při současné manipulaci s nimi a pohledu z boku přes snímače.

Jak se říká, na lepší se zvyká rychle, a tak, ač nemám žádnou dřívější zkušenost s originálními Warwicky, od začátku jsem byl tímto modelem RockBass nadšen. Dokonce jsem dlouho uvažoval, že bych jej nevracel a jeho pořízením tak doplnil své pasivní baskytary o jednu aktivku. Nakonec, jak to tak bývá, zvítězil rodinný pragmatismus, a po názorové přestřelce s drahou polovicí na téma finanční preference, jsem sám došel k názoru, že ta výměna části oken je pro letošek přeci jen důležitější... Takže, svobodní a nezávislí chlapci, neváhejte...!

Resumé

Nevím, zda jsem měl štěstí na opravdu povedený kousek nebo zda nástroje k testování jsou předem nějak zvlášť vybírány..., ale výsledek je doslova šokující. Za 1/3 až 1/2 obvyklé ceny originálů z Německa dostávají baskytaristé nástroj, který je jedním slovem skvělý. Přednosti shrnuté do bodů: zvuk, provedení, seřízení, ladění, hráčský komfort, váha, cena. Nedostatky: umístění jacky zdířky, horší vyvážení.

Baskytara Warwick Rock Bass Corvette 5 ve špičkové verzi s aktivní elektronikou a snímači MEC je povedený nástroj nejen pro „mladé rockově zaměřené" baskytaristy. Kdo potřebuje pětistrunku s výrazným spodkem zejména pro tvrdší styly, je zde na správné adrese. Jazzmani asi rádi zaloví v jiných tůních téhož revíru.

Poměrem „hodnota za peníze" (value for money) stojí RockBass Corvette 5 určitě nad průměrem a v mnoha parametrech jako provedení, zvuk, herní komfort převyšuje nejen jiné produkty z východní nebo jihovýchodní Asie, ale zahanbí i mnohé renomované tradiční značky. O jejích kvalitách svědčí i ocenění „Best Buy Award" časopisem Bass Player, které získala její sestra Corvette 4 ve své kategorii na hudebních veletrhu NAMM v r. 2002 v Anaheimu...

Ještě doplním, že úplným vrcholem řady RockBass je model Corvette Special Edition 5, který se liší olšovým korpusem s vrchní deskou z prvotřídního AAA vlnkového javoru... a ovšem cenou. Jak se asi změní zvuk proti testovanému modelu, ponechám vaší intuici a představivosti.