TLAudio Fat Track

Lampový produkční mix
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
32 990,00 Kč

Britská společnost TLAudio si vybudovala své renomé úspěšným kombinováním elektronkových a polovodičových elektronických obvodů ve svých zvukových zařízeních. Její audio produkty se snaží nabízet vždy to nejlepší z obou technologických světů. Opodstatnění této strategie dosvědčují spousty spokojených uživatelů po celém světě v celém spektru - od nadšených amatérů po špičkové profesionály. Ani na stránkách Music Store se výrobek TLAudio neobjevuje poprvé.

V dnešním testu to bude elektronková produkční souprava Fat Track. Tak nějak vychází překlad originálního anglického označení "Fat Track Tube Production Suite". Za tímto trochu delším a možná krkolomným názvem se skrývá malé, ale poměrně robustní desktop zařízení, které asi nejvíce připomíná mixážní pult. Účelem tohoto zařízení je být středobodem, srdcem, centrálou jakéhokoliv domácího, projektového a poloprofesionálního studia, kde se při nahrávání a mixáži sbíhají, směšují, monitorují a dále distribuují veškeré signály, které při práci ve studiu připadají v úvahu. Fat Track je kompaktním zařízením, které je postaveno na osvědčených zapojeních použitých v ostatních produktech TLAudio, takže lze předpokládat standardní zvukovou kvalitu, na jakou jsou uživatelé u ostatních výrobků této značky zvyklí.

Konstrukce

Fat Track má celokovovou robustní skříň s typickým designem TLAudio. Skříň je poměrně vysoká a na vrchním panelu jsou veškeré ovládací prvky, indikátory úrovně a propojovací konektory. Ze zadního panelu vystupuje kovový kryt síťového transformátoru napájecího zdroje a je zde také konektor pro připojení síťové napájecí šňůry. Na zadním panelu také ještě najdeme zaslepený slot pro kartu volitelného digitálního rozhraní formátu DO-8 ADAT, které umožňuje doplnění Fat Tracku digitálními vstupy a výstupy.

Uvnitř skříně se samozřejmě nachází veškerá elektronika. Jak bylo řečeno, u TLAudio se jedná o osvědčený způsob kombinace obvodů s operačními zesilovači a obvodů s elektronkami. V případě Fat Tracku se elektronky objevují v druhém stupni mikrofonních/linkových předzesilovačů a dále pak na hlavním stereo výstupu před potenciometrem Main. Díky tomuto zapojení se takové zařízení obejde bez (drahých) vstupních a výstupních transformátorů, které jsou u čistě elektronkových zařízení nezbytné. Použitím operačních zesilovačů na vstupu mikrofonních předzesilovačů, kde dochází k největšímu zesílení vstupního signálu, se dosahuje příznivějšího odstupu od rušivých napětí (brumu a šumu) a to jsou cenné plusy při snímání mikrofonem. Na výstupech jsou pro symetrizaci signálu opět využity operační zesilovače a tento způsob umožňuje pohodlnější a cenově dostupnější přizpůsobení dnes převážně polovodičovým zařízením, která v signálovém řetězci následují.

Konfigurace

Pokud jde o vstupy, Fat Track disponuje v první řadě dvěma plnohodnotnými mikrofonními/linkovými předzesilovači, které jsou vybaveny přepínáním mikrofon/linka, fantomovým napájením +48V pro kondenzátorové mikrofony, útlumovým článkem -30 dB, možností obrácení polarity signálu a filtrem potlačení nízkých kmitočtů od 90 Hz dolů. Dále nechybí třípásmový ekvalizér s přeladitelnými středy, který se v signálové trase dá zapnout nebo vypnout. Výšky ekvalizéru operují na standardních 12 kHz, středy se dají přeladit v rozmezí od 150 Hz do 7 kHz, šířka Q je 0,7. Basy "sedí" opět na standardních 80 Hz. Zdvih a útlum korekcí je +/- 15 dB.

Vstupní kanály mikrofonního předzesilovače jsou dále vybaveny inzertním bodem pro zařazení externích signálových zařízení. Toto rozpojení signálové trasy se dá v případě potřeby zapnout a naopak vypnout, což umožňuje mít v inzertních konektorech trvale připojené nějaké zařízení (např. kompresor) a do signálové trasy ho stisknutím tlačítka buď zařadit nebo ho z ní naopak vyřadit, aniž by bylo nutné vytahovat nějaké konektory, rozpojovat kabely atd. Vstup a výstup inzertu je vyveden na samostatných konektorech, takže ani není nutný propojovací „Y“ kabel. Mikrofonní/linkové předzesilovače jsou standardně vybaveny také potenciometry vstupní citlivosti Gain, potenciometry odeslání signálu do externího efektu, potenciometry panoramy a celkovým potenciometrem úrovně (fader). Kanály mají přímý výstup za potenciometrem úrovně a tlačítko Mute, kterým se signál vypne do hlavního stereo výstupu, přičemž přímé výstupy zůstávají aktivní. To je dost užitečná kombinace, o které bude ještě dále řeč.

Další důležitou sekcí jsou páry vstupů označené podle standardu mixážních pultů jako 2 TK, čili dvoustopé návraty z externích přehrávačů signálů. Každý tento návratový pár má vlastní tlačítko zapnutí a vypnutí do hlavního stereo výstupu, potenciometr úrovně (Fader) a přepínač vstupní citlivosti +4/-10. Sem můžeme připojit například výstupy z CD/DVD a jiných přehrávačů, nebo výstupy ze zvukové karty počítače. Fat Track má 4 páry těchto návratů a pokud máme k dispozici zvukovou kartu s osmi výstupy, je možné po jejich připojení takto pohodlně vytvořit mimo počítačové prostředí externí sběrnici se čtyřmi stereo kanály. Podobně je uzpůsoben také návrat z externího efektového procesoru FX Return, který ovšem nemá možnost volby vstupní citlivosti +4/-10 a ani tlačítko vypnutí do hlavního stereo výstupu. Veškeré vstupní signály jsou vedeny na stereo potenciometr hlavní signálové úrovně Main. Před ním se nachází opět spínaný inzertní bod pro vložení externího zvukového zařízení do signálové trasy. Tento inzertní bod se zapíná a vypíná tlačítkem nad potenciometrem Main. Za potenciometrem Main se výsledný stereo signál větví. Jednak směřuje přímo na symetrické výstupy osazené konektory XLR a pak také do monitorovací sekce Fat Tracku. Sem jsou připojeny indikátory úrovně a to jak ručkové VU-metry, tak i dva sloupce LED diod.

V monitorovací sekci se výsledný stereo signál ještě dále větví. Putuje do dvou samostatných sluchátkových zesilovačů, z nichž každý má vlastní regulaci hlasitosti. První je určen pro zvukaře, druhý pro nahrávajícího umělce. Ten samý signál je také veden na stereo potenciometr úrovně Monitor a odtud dál na symetrické stereo výstupy. Ty jsou tentokrát na konektorech 1/4" TRS a k dispozici jsou dva páry těchto výstupů: Main a Alt. Mezi těmito páry výstupů se dá pomocí tlačítka ALT LS přepínat. Tím je umožněno mít například připojeny trvale dva páry reproduktorových soustav a snadno mezi nimi přepínat. Tyto výstupy je možné pružně umlčet pomocí tlačítka MUTE LS.

Akce

Popsané možnosti, které Fat Track nabízí, samy o sobě evokují různé varianty využití. V zásadě je možné využít ho pro celý nahrávací proces: nabírání základů, playbackové dohrávky a mixáž. Díky tomu, že je Fat Track kompaktním, snadno přemístitelným zařízením, je jako stvořený pro nahrávání v "terénu". V době, kdy jsem měl Fat Track k testu, se mi právě taková možnost naskytla, takže následují některé praktické zkušenosti. V první fázi šlo o natočení základů kytara, basa, bicí najednou. Z různých důvodů, které vyhovovaly kapele i mně, probíhalo nahrávání mimo studio v středně velkém, akusticky obstojně upraveném sále nejmenovaného společenského domu. Základy se tedy točily najednou - to je kytarový box dvěma mikrofony, basa po lince i mikrofonem, bicí souprava plus ambient. I přes celkem slušný počet mikrofonů použitých najednou se netočilo přes mixážní pult, ale jednotlivé mikrofony šly přes samostatné předzesilovače do zvukovky a do stop. Fat Track jsem při tom logicky využil jako centrum, kde se vše sbíhalo. Do jednoho ze vstupů 2TK jsem si přivedl stereo výstup ze zvukovky a tento signál jsem měl pak k dispozici na obou sluchátkových výstupech. Poslechový signál jsem také přes výstupy Main L/S vyvedl do kontrolních monitorů. Takže jsem měl možnost během záznamu poslouchat přes sluchátka a nahrávku pak při kontrole mezi záběry přehrávat v bedýnkách.

Samozřejmě, že jsem při nahrávání využil i mikrofonní předzesilovače. Nejprve jsem je využil při snímání kytarového boxu 4 x 12", jeden mikrofon kondenzátorový, druhý dynamický. Přímé výstupy z předzesilovačů Fat Tracku jsem připojil do zvukovky a oba předzesilovače jsem do hlavního stereo poslechu zamutoval, abych signál poslouchal pouze v rámci celku v návratu ze zvukovky a ne ještě přímo z Fat Tracku. Na tomto místě si dovolím poznámku na ergonomické téma. Fat Track je sice kompaktním zařízením, ale na desktop docela vysokým. Když si ho "posadíte" přímo před monitor, je to jen tak tak, a pokud obsadíte všechny nebo přinejmenším většinu připojovacích míst konektory, ze kterých vedou kabely, les konektorů už zakrývá pohled na spodní část počítačového monitoru. Znamená to dát Fat Track bokem, nebo monitor na nějaký podstavec. Druhá poznámka se týká modré LEDky zapnutého napájení. Ta je umístěna přímo mezi ručkovými VU-metry. Tato LEDka má tak intenzivní svit, že když jste nuceni při nastavování úrovní sledovat nějakou dobu oba ručkové indikátory, doslova se vám její intenzivní svit "propálí" až do hlavy. Já jsem to vyřešil lepící páskou a modrá LEDka zůstala až do konce akce přelepená.

Když byly základy v počítači, ještě jsme na místě činu dotáčeli některé další nástrojové stopy, u kterých jsme využívali různé mikrofonní předzesilovače. Dohrávající muzikanti dostávali poslech do sluchátek z monitorovací sekce Fat Tracku a ve svých sluchátkách jsem poslouchal samozřejmě i já. Fungovalo to hladce.

Čtrnáct dní na to jsme produkci přesunuli do jednoho (opět) nejmenovaného rockového klubu, kde se dotáčel hlavní zpěv, sbory, foukací harmonika a akustická kytara. Do tohoto dotáčení jsem (vedle záznamového řetězce, samozřejmě) vyrazil už pouze s Fat Trackem a kompresorem a k naprosté spokojenosti všech se nahrávalo přes jeho mikrofonní předzesilovače. Poslech jsem měl rozvedený stejně jako při nahrávání základů s tím rozdílem, že kvůli dotáčení sborů bylo potřeba více než jedny sluchátka, a proto jsem výstupy Main L/S využil k připojení sluchátkového zesilovače. Bedýnky kontrolních monitorů jsem tentokrát připojil na hlavní XLR výstupy. Tolik záznam.

Popisovaný projekt ještě není u konce, ale i tak jsem si (alespoň cvičně) stihnul odzkoušet využití Fat Tracku při mixáži. Muzikanti potřebovali pracovní mixy skladeb, aby mohli v mezičase dopsat chybějící verše. Fat Track lze při míchání docela šikovně využít částečně jako součtový, nebo chcete-li sběrnicový zesilovač. I když se nahrává do počítače a celá nahrávka se běžně míchá v softwarovém prostředí, hojně se také používá způsob, kdy se výsledné stereo vytvoří až za DA převodníky zvukové karty, tedy v analogovém prostředí. Předpokladem je ovšem zvuková karta, která má víc analogových výstupů než pouhý jeden stereo výstup. Když ponecháme stranou úvahy o tom, jestli bude zvuk lepší tak nebo tak, naráz zjistíte, že máte k zpracovávání skupin nástrojů k dispozici místo jediného kurzoru na monitoru také dvě ruce a deset prstů. V mém případě jsem si z počítače vyvedl do Fat Tracku deset výstupů ze zvukové karty. Dva na linkové vstupy mikrofonních předzesilovačů a dál po párech na čtyři návraty 2TK. V počítači jsem si pak rozdělil nástroje do skupin. Jednu skupinu například tvořily stopy bicích a jejich stereo mix jsem vyvedl na předzesilovače, protože u nich je největší možnost dalších zvukových úprav (ekvalizér, inzert, efektová smyčka). Další v počítači submixované skupiny nástrojů jsem si potom vyvedl do návratů 2TK. Výsledný poměr mezi těmito nástrojovými skupinami jsem nastavil na Fat Tracku. Finální stereo se pak dá nahrát zpět do počítače na dvě samostatné stopy nebo na magnetofonový pás. Je to varianta, kterou určitě doporučuji vyzkoušet.

Na závěr ještě několik dojmů a poznatků. Zvuk zařízení je čistý, tichý. Elektronky v signálové trase nejsou použity samoúčelně, při maximálním vybuzení je jejich přítomnost znát, i když charakter podání dynamiky signálu není úplně stejný jako u čistě elektronkového zařízení. Lze však dosáhnout příjemné saturace signálu. Příjemný je chod všech otočných potenciometrů, potenciometry Gain na mikrofonních předzesilovačích mají aretaci v nule. Ručkové VU-Metry dovolují poměrně detailní nastavení úrovně signálu kolem 0 VU, za normálních okolností nemají ručičky tendenci prudce překmitávat. Setkal jsem se už s podobnými malými kruhovými VU-metry, kde udržet ručičku na 0 VU byl docela problém. Skříň Fat Tracku je opravdu robustní a bez problémů snáší transport z místa na místo.

Závěr

Na Fat Track jsem si během testu rychle zvykl, je to skutečně pohotová a šikovná audio centrála, se kterou se dá pohodlně pracovat kdekoliv. Pro příznivce analogových zařízení a obzvláště elektronek může být Fat Track vhodným a osvěžujícím doplňkem plně computerizovaného nahrávacího studia nebo efektivním centrem při mobilních aplikacích. To vše jsem se snažil v rámci testu odzkoušet a věřím, že z výše uvedeného textu vyplývá, že na to Fat Track má.