Universal Audio DCS Remote Preamp

Dvoukanálový mikrofonní/linkový předzesilovač
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
29 290,00 Kč

Mikrofonní/linkový předzesilovač je pro nahrávací proces téměř nepostradatelným zařízením. Existuje mnoho variant a konstrukčních pojetí, ale určení je jediné: optimálně přizpůsobit subtilní signál z mikrofonu nebo linkový signál celému následujícímu zvukovému řetězci, na jehož konci se nachází stopa záznamového zařízení.

V obvodech mikrofonního předzesilovače dochází k prvnímu a také největšímu zesílení příchozího signálu a současně, pokud je předzesilovač méně kvalitní, ke zkreslení, k tak zvanému „zabarvení“ zvuku a zdůraznění šumu. V některých případech je určité charakteristické zabarvení signálu žádoucí (například u elektronkových předzesilovačů), ale většinou úsilí konstruktérů směřuje k nekompromisnímu, pokud možno co nejdokonalejšímu provedení, kdy předzesilovač procházející signál nijak zvukově neovlivňuje, nezatěžuje šumem, je transparentní, se zanedbatelným zkreslením, má dostatečnou šířku přenášeného pásma a nenarušuje fázové vztahy mezi základními a harmonickými frekvencemi s tím, že samozřejmě dokáže procházející signál dostatečně zesílit. Takové předzesilovače se pak uplatňují při těch nejnáročnějších aplikacích, hlavně při snímání akustických nástrojů a sólových hlasů, ale i celých orchestrů, kde spolu se stejně kvalitními mikrofony vytvářejí předpoklad pro opravdu věrné snímání zdroje zvuku. Je jasné, že mikrofonní předzesilovač, který splňuje tyto požadavky, není zadarmo a proto se nelze divit tomu, že špičkové profesionální mixážní pulty mohou stát tolik, co byt o velikosti 3+1. Na druhou stranu ne vždy je třeba k profesionální práci celý mixážní pult a proto se hojně vyrábějí samostatné mikrofonní/linkové předzesilovače v jednokanálovém nebo dvoukanálovém provedení, které dovolují sestavit profesionální záznamový řetězec. Velký sortiment typů a značek umožňuje výběr předzesilovače přesně podle předpokládané aplikace, ať už je hlavním kritériem výběru chrakteristická „barva“ určitého typu, nebo naopak striktní neutra- lita podání. K těm posledně jmenovaným určitě patří také dvoukanálový mikrofonní/linkový předzesilovač Universal Audio DCS (Desktop Console System). Jedná se o vcelku unikátně vyřešený předzesilovač, který nabízí zvuk a uživatelský komfort velkého mixážního pultu v rozměrech malého kompaktního zařízení.

Předzesilovač DSC charakterizují především následující vlastnosti: dva vysoce kvalitní analogové mikrofonní předzesilovače pro opravdu profesionální aplikace, stoprocentně digitální ovládání všech nastavovacích prvků, odposlechový sluchátkový zesilovač s reverby a ekvalizací, oddělená ovládací část od signálové části předzesilovače. Z těchto základních stavebních prvků je možné „vykouzlit“ spoustu různých nastavení a routovacích kombinací, které uživateli umožňují hladký postup nahrávacím procesem bez nutnosti použít mixážní pult.

Když zařízení vybalíte z krabice, zjistíte tedy, že se skládá ze dvou částí. Základ tvoří celkem nenápadný kovový kvádr, ve kterém je veškerá elektronika předzesilovače. Na zadní straně jsou všechny vstupní a výstupní konektory, včetně konektoru pro síťový kabel a konektoru DCS link, kam se pomocí běžného kabelu CAT-5 připojuje pultík dálkového ovládání předzesilovače. Kabel může být dlouhý až 100 metrů, takže předzesilovač může být od obsluhy dost daleko. Představte si například, že nahráváte sami sebe ve svém domácím studiu: vlastní předzesilovač může být připojen k počítači a stát u něj, zatímco ovládání můžete mít s sebou v nahrávací místnosti a nastavovat si vybuzení mikrofonu a příposlech, aniž byste museli pobíhat sem tam a podobně. Zastavíme se podrobněji u propojovacích konektorů na základně předzesilovače, protože je jich na dvoukanálový předzesilovač celkem dost a protože si tím také zároveň naznačíme hlavní možnosti zařízení. Když pominu konektor pro napájecí kabel, tak dominantními jsou vstupní konektory XLR kanálů A a B určené pro připojení mikrofonů. Na ně lze samozřejmě přivést fantomové napájení +48 voltů a připojit kvalitní kondenzátorové mikrofony. K těmto konektorům jsou přiřazeny dva symetrické konektory 1/4“ TRS označené A, DI, B pro připojení symetrických i nesymetrických linkových signálů. Tyto vstupy mají vysokou výstupní impedanci a lze je použít také jako di-box pro přímé připojení nástroje (kytary, baskytary, apod.).

Pod vstupy XLR jsou dva symetrické výstupy Pre Outputs A, B, které tvoří přímé výstupy z obou předzesilovačů, odtud signál vedeme na vstupy do nahrávacího zařízení. Signál z těchto konektorů vychází v podobě dvou samostatných kanálů A, B, nebo jako stereo signál, případně jako stereo signál kódovaný systémem M-S, záleží na nastavení na ovládacím pultu předzesilovače. Hned vedle je podružný sekundární výstup AB Stereo na jediném stereo konektoru 1/4“, takže lze signál z kanálů předzesilovače vyvést ještě jinam, obdobným způsobem jako přes splitter, ovšem s tím, že signál z podružného výstupu je nesymetrický. Vedle tohoto konektoru je dvojice výstupů SPKR OUT L, R. Odtud lze vyvést signál z odposlechové trasy na další monitorovací systém. Zde je stejný signál, který je také veden do sluchátek jako příposlech při nahrávání. Sluchátka se připojují ke konektoru, který je označen CUE OUT. Vedle něj je konektor CUE IN, kterým lze do příposlechové trasy přivést externí signál. Tento konektor je nesymetrický. Do příposlechové trasy lze přivést externí signál ještě také přes konektory C IN, které jsou zapojeny symetricky, tato trasa má vlastní regulaci hlasitosti a je primárně určena k přivedení poslechu nahraných základů při dotáčení dalších vrstev. Vedle těchto vstupů je poslední konektor, o kterém ještě nebyla řeč. Je to výstup Talk Mic Out, ze kterého se dá vyvést signál z vestavěného komunikačního mikrofonu a napojit ho například na poslechový reproduktorový systém v nahrávací místnosti. Přes všechny tyto konektory se tedy předzesilovač DCS spojuje s okolním světem. Vlastní nastavování a konfigurování systému se provádí na pultíku dálkového ovládání.

Pultík dálkového ovládání DCS je poměrně malé příruční zařízení, na kterém na první pohled zaujmou především dva podsvícené ručkové VU-metry. Zbytek plochy pak zaplňují už jen otočné potenciometry (nebo spíš enkodéry) a tlačítka konfigurací. Na dva předzesilovače je jich docela dost, ale vše má svůj smysl a logiku. Poloha panelu s VU-metry je nastavitelná, výrobce přiložil i klíč k povolení stavěcích šroubů. Panel pultíku má sám osobě dostatečný sklon, takže by se snad ani poloha měnit nemusela (sám jsem zůstal u původního nastavení), ale pokud toto dálkové ovládání často přemisťujete, možná bude lepší panel naklopit nahoru. To z toho důvodu, že dodávaný propojovací kabel, kterým se ovládání propojuje se základnou předzesilovače, má svůj konektor zezadu pod VU-metry a v základní poloze se připojený kabel v konektoru dost ohýbá. Nechci odhadovat, kolik takový kabel vydrží ohnutí, preventivně bude možná lepší VU-metry zvednout, aby se pro připojený kabel vytvořil větší prostor a zbytečně se nezalamoval. Když se zaměříme na ovládací prvky dálkového ovládání, zjistíme, že je pracovní plocha rozdělena do čtyř základních funkčních celků. Na levé a pravé straně jsou ovládací prvky mikrofonních předzesilovačů, vlevo pro kanál A, vpravo pro kanál B. Spodní část pultíku je vyhrazena ovládacím prvkům, kterými se nastavuje, míchá a routuje (směruje) příposlechová trasa. Uprostřed mezi těmito třemi sekcemi jsou tlačítka nastavení parametrů společná pro tyto tři sekce. Zde je také třímístný displej, na kterém se zobrazují nastavené, nebo právě nastavované hodnoty aktuálně použitého ovládacího prvku.

Uvedení předzesilovače do provozu a použití jednotlivých ovládacích prvků je tedy následující. Po propojení základny a pultíku dálkového ovládání dodaným kabelem je možné zařízení zapnout. Předpokládejme, že jsme také připojili zdroje signálu, propojili výstupy s nahrávacím zařízením a příposlechovým systémem pro nahrávajícího hudebníka. Zapnutí DCS se provádí připojením síťové napájecí šňůry, zařízení samostatný vypínač nemá. Po připojení k síti se vpředu na základně rozsvítí oranžová kontrolka Power a na zadní straně zelená kontrolka propojení u konektoru DCS:link. Na pultíku dálkového ovládání se rozsvítí podsvětlení VU-metrů a než se stabilizují všechny obvody, bliká na číselném displeji uprostřed žlutá pomlčka, která se po ukončení spouštěcího procesu přepne o řádek výš a tam zůstane trvale svítit, vždy do okamžiku, než pohnete některým nastavovacím prvkem. Spouštěcí procedura je velice rychlá a popsané indikátory značí, že je všechno vpořádku a systém předzesilovače je připraven k použití. Než začneme s jakýmkoliv nastavováním, tak první věc, kterou je určitě dobré udělat, je kalibrace výstupní úrovně z předzesilovače pro dané nahrávací zařízení. Každé zvukové zařízení má svoji maximální vstupní úroveň, kterou je schopno bez zkreslení zpracovat. Při nastavování vstupní citlivosti předzesilovače běžně také musíme sledovat indikátory na následujícím (v našem případě nahrávacím) zařízení, abychom ho nepřebudili. U DCS je ovládání všech parametrů signálové trasy striktně digitální, a to umožňuje velmi přesné nastavení všech potřebných hodnot. Ve střední sekci ovládacích prvků na pultíku dálkového ovládání je tlačítko GAIN Trim. S jeho pomocí jednoduše nastavíte přesnou výstupní úroveň pro použitý vstup nahrávacího zařízení a výsledkem této operace bude, že maximální výstupní úroveň z předzesilovače bude stejná jako maximální vstupní úroveň následujícího zařízení. Potom už můžete sledovat jenom VU-metry na předzesilovači a máte jistotu, že v následujícím zařízení bude optimální úroveň. Pokud je vstupem zvuková karta počítačového systému, můžete zalistovat přiloženým návodem k obsluze, kde jsou na straně 9 vypsány maximální vstupní úrovně nejpoužívanějších zvukových karet od různých výrobců. Je tam uvedeno celkem 20 typů (nebudu je vypisovat) následujících značek: Digidesign, M-Audio, MOTU, RME, E-mu, Tascam Mackie, Presonus. Je to určitě šikovná pomůcka. V mém případě jsem používal řetězec DCS, zvukovka M-Audio Delta 1010, ProTools 7.3 M-Powered. V návodu je zvukovka Delta 1010 uvedena, takže stačilo stisknout tlačítko GAIN Trim (po stisknutí se rozbliká), pomocí tlačítek - /+ zadat hodnotu maximální vstupní úrovně zvukovky (v tomto případě +20 dBu), ta se zobrazí na číselném displeji, a nakonec znovu pro potvrzení stisknout tlačítko GAIN Trim (zhasne). Celý systém se tak zkalibroval a dál už jsem se staral jen o optimální nastavení vstupní citlivosti na předzesilovači. Pokud nějaké zařízení v seznamu není, tak je nutné se podívat do jeho technických údajů, kde bývá maximální vstupní úroveň uvedena.

Vstupní citlivost předzesilovače se nastavuje pomocí otočného potenciometru/enkodéru GAIN. Zde se nastavuje úroveň v 60 krocích po 1 dB a nastavená hodnota se zobrazuje na třímístném číselném displeji. Za normálních okolností, pokud enkodérem nějakou chvilku nepohnete, zobrazená hodnota na displeji zmizí a objeví se pomlčka. Pokud poten- ciometrem znovu pohnete, opět se aktuální hodnota na displeji zobrazí. Pokud potřebujete trvalé zobrazení nastavené hodnoty citlivosti, stačí stisknout tlačítko dB. To se rozsvítí a nastavená hodnota citlivosti zůstává na displeji trvale. Pokud tlačítko dB stisknete na dvě vteřiny, rozsvítí se nad ním LED dioda Hold To Lock a tím se uzamkne nastavená vstupní citlivost a také všech šest nastavovacích tlačítek v daném kanálu. Tím se lze pojistit proti nechtěnému „rozhození“ nastavených hodnot během nahrávání. Při nastavování vstupní citlivosti je přepínání mezi jednotlivými kroky při pozorném poslechu nepatrně slyšet a proto výrobce doporučuje nenastavovat citlivost během nahrávání. Výstupní úroveň z předzesilovače zobrazují ručkové VU-metry. Ty zobrazují průměrnou úroveň signálu a signálové špičky zachycují velmi rychlé LED diody nad poten- ciometrem GAIN. Jsou opravdu velmi rychlé a jsou dvě. Žlutá blikne, když výstupní úroveň signálu z předzesilovače dosáhne své maximální nastavené hodnoty (viz kalibrační nastavení pomocí GAIN Trim) a červená už signalizuje přebuzení. To je nastavení vstupní citlivosti. Předzesilovač ještě umožňuje další nastavení. Pokud připojíte na vstup kondenzátorový mikrofon, budete potřebovat fantomové napájení. To se aktivuje tlačítkem +48 V. Po stisknutí se rozsvítí a na displeji můžete sledovat, jak nabíhají číslice z nuly až na 48. Jakmile je na displeji zobrazeno 48, je fantomové napájení stabilizováno a plně funkční. Pokud stisknutím téhož tlačítka fantomové napájení deaktivujete, opět můžete na displeji sledovat odečítání ze 48 do nuly. V nule je fantomové napájení plně deaktivováno a můžete bezpečně odpojit mikrofon s tím, že se na konektoru XLR už nenachází žádné zbytkové napětí. Stisknutím tlačítka DI se předzesilovač přepne na linkový/nástrojový vstup, nastavování vstupní citlivosti je stejné. Dalším tlačítkem lze otočit fázi signálu předzesilovače. Poslední dvě tlačítka v sekci předzesilovače jsou označena 30 a 70 a mezi nimi je hodnota 100. Jsou to tlačítka filtru LO CUT a čísla odpovídají frekvencím filtru. Stisknutím tlačítka 30 je frekvence potlačení nastavena na 30 Hz, stisknutím tlačítka 70 se volí frekvence 70 Hz a po současném stisknutí obou tlačítek se navolí frekvence potlačení 100 Hz. Tak je tedy vybavena sekce kanálu A a naprosto shodná je vybavena i sekce kanálu B vpravo na ovládacím pultíku.

Uprostřed mezi oběma kanály se ještě nacházejí tlačítka, kterými se nastavují konfigurace společně pro oba kanály A, B. Tlačítko GAIN Trim jsme si už popsali. Další dvě významná tlačítka mají popisky STEREO, MS, A+B. Pokud není žádné z nich stisknuté, oba kanály předzesilovače fungují nezávisle na sobě. Po stisknutí tlačítka STEREO dochází ke spřažení obou kanálů (podobně jako u kompresorů) a ovládací prvky kanálu A řídí oba kanály současně. Jaký to má u předzesilovačů význam? DCS je určen pro profesionální aplikace a stereo konfigurace umožňuje přesné nastavení obou kanálů pro snímání stereo signálu dvojicí mikrofonů. Představte si, že máte výrobcem spárovanou dvojici mikrofonů pro věrné snímání stereofonního obrazu a přitom nemáte jistotu, že má signálová trasa v obou kanálech naprosto shodné nastavení. Díky digitálnímu ovládání nastavení parametrů je to u DCS možné s maximální přesností a to pouhým stisknutím jediného tlačítka.

Stisknutím tlačítka A+ B získáte součtový mono signál, který se objeví na přímém výstupu z kanálu A. Takto je možné rovnou smíchat signály jediného nástroje snímaného současně mikrofonem a po lince. Vzájemný poměr obou signálů se nastaví jednotlivými potenciometry GAIN, rovnou se může také vyzkoušet obrácení fáze signálu na jednom z kanálů a výsledný zvuk zaznamenat jako hotový do jediné mono stopy.

Současným stisknutím obou tlačítek STEREO a A+B se oba kanály předzesilovače nastaví do režimu stereofonního snímání systémem M-S (Middle-Side=střed-strana). V tomto režimu se kanál A stává kanálem M a kanál B kanálem S. Tento systém vytváří stereofonní signál pomocí dvou u sebe umístěných mikrofonů, kde mikrofon M snímá střed poslechové báze. Na tomto místě se používá nejčastěji mikrofon s ledvinovou nebo kulovou směrovou charakteristikou. Strany poslechové báze se snímají mikrofonem s osmičkovou směrovou charakteristikou. Výsledný stereo signál se získá tak, že k signálu z mikrofonu M se do levého kanálu přičítá signál z mikrofonu S a v pravém kanálu se naopak signál z mikrofonu S odečítá od signálu z mikrofonu M. Aby bylo možné vytvoření stereo obrazu tímto způsobem realizovat, je, kromě mikrofonů, potřeba také hardwarový, nebo softwarový dekodér, pomocí kterého se stranový signál k prostřednímu příslušným způsobem přičte a odečte. U DCS je toto všechno vyřešeno a stačí pouze předzesilovač přepnout do režimu M-S a na přímých výstupech A a B se objeví hotový stereo signál, který rovnou nahrajete do stereo stopy. Jediné, co doporučuji, je pořádně si výsledný stereo signál před nahráním poslechnout. Jde o to, že výsledná šíře stereofonního vjemu je dána poměrem úrovní signálu M a signálu S. Zjednodušeně řečeno, když bude mít signál M stejnou úroveň jako signál S, bude stereo báze nejširší. Když budeme postupně úroveň stranového signálu S snižovat, bude se stereo báze zužovat až při úplném potlačení signálu S zůstane jen mono signál z mikrofonu M. U DCS výslednou šířku stereo báze ovlivňujeme nastavením citlivosti v jednotlivých kanálech, ničím jiným. Jaký poměr takto nastavíme, takový se samozřejmě nahraje. K této technice ještě poznamenám, že se dobře hodí pro stereo snímání malých (jednotlivých) zdrojů zvuku, například piáno, kombo apod. Tento systém má zároveň nejlepší mono slučitelnost, protože při převedení na mono se stranové signály z mikrofonu S v levém a pravém kanálu díky opačné fázi vzájemně vyruší a zůstane pouze signál ze středového mikrofonu M.

Tak trochu samostatnou kapitolou je v DCS monitorovací příposlechová sekce, jejíž ovládací prvky se nacházejí v dolní části pultíku dálkového ovládání. Ta zvyšuje užitnou hodnotu předzesilovačů a nezávislost celého systému na dalších zařízeních, která bychom u standardního předzesilovače potřebovali, abychom mohli monitorovat příchozí signál, namíchat nezávislý poslech pro nahrávajícího hudebníka do sluchátek a komunikovat s ním přes komunikační linku. Tím se také zbavíme některých možných problémů s latencí při nahrávání u počítačových systémů, protože jsme schopni nastavit poslech přímo v DCS a vyvést ho do sluchátek, nebo do externího poslechového zařízení. Základními ovládacími prvky jsou otočné potenciometry A TO CUE, B TO CUE, C TO CUE. Jak označení napovídá, jsou to regulátory hlasitosti signálů z obou kanálů předzesilovače A, B a také ze třetí, externí trasy C, kudy do DCS přivádíme poslech předehraných základů z nahrávacího zařízení. Vzájemným poměrem těchto potenciometrů tedy nastavíme poslech pro nahrávajícího hudebníka tak, jako u velkého mixážního pultu. Při manipulaci s potenciometry se na číselném displeji vždy zobrazí aktuální nastavené hodnoty. Velkou výhodou je, že s nahrávajícím hudebníkem můžeme komunikovat pomocí vestavěného mikrofonu, který je nenápadně umístěn vedle sekce kanálu B a ovládá se tlačítkem TALK. Tlačítko nemá aretaci, při komunikaci ho držíme stisknuté, a díky tomu se nemůže stát, že zapomeneme komunikační kanál vypnout. Když tlačítko TALK stiskneme na displeji se rozsvítí heslo t.on, takže kdybychom si po 16 hodinách nahrávání už náhodou nebyli jistí, co právě děláme, je tu kontrola. Další funkcí této sekce je možnost namíchání prostorových efektů na signály z předzesilovačů. Tyto efekty se uplatňují pouze v sekci příposlechu, nelze je nasadit na signály z předzesilovačů A a B, které se nahrávají. Nahrávané signály jsou vždy bez efektů. Nicméně, pro pohodlí a dobrý pocit nahrávajícího hudebníka je možné prostorový efekt přidat. K tomu slouží potenciometr REVERB a přidružené tlačítko. Podržením tohoto tlačítka nejdříve navolíme, jestli efekt přidáme pouze na poslech kanálu A, nebo B, případně na oba dva současně. O aktuální konfiguraci nás informují LED diody A a B po stranách potenciometru REVERB. Pokud totéž tlačítko jenom stiskneme (nedržíme), aktivuje se volba typu efektů. Základní varianty jsou Studio, Concert, Plate a pomocí tlačítek - / + volíme jejich jednotlivé varianty. Na displeji se zobrazují zkratky jejich názvů. Pokud se pro některý efekt rozhodneme, jeho úroveň nakonec nastavíme potenciometrem REVERB. Pokud by to všechno bylo málo, je možné poslech vylepšit ekvalizací. K dispozici je dvoupásmový ekvalizér s pevně danými frekvencemi basů (85 Hz) a výšek (14 kHz). Ekvalizér se aktivuje prostě tak, že stisknete tlačítko LO, nebo HI a pomocí tlačítek - / + nastavíte velikost zdvihu nebo potlačení dané frekvence. Výsledná hlasitost celého příposlechu se nastavuje potenciometrem CUE VOL. Pokud tento poslech kromě sluchátek vyvedete také na externí poslechový systém, může se hodit tlačítko SPKR MUTE, kterým se umlčí signál na konektorech SPKR OUT. Tlačítko CUE IN MUTE naopak umlčuje signál přivedený na výstupy příposlechu přes konektor CUE IN. Protože tento vstup nemá žádnou regulaci, je možné nastavit jeho úroveň podržením tlačítka CUE IN MUTE a použitím tlačítek - / +. K celé této monitorovací sekci zbývá dodat jen tolik, že mezi tlačítky ve střední části pultíku je tlačítko CUE-VU, kterým se dá přepnout zobrazení VU-metrů tak, že místo úrovně v předzesilovačích zobrazují úroveň příposlechu za ekvalizérem, ale ještě před potenciometrem celkové úrovně příposlechu CUE VOL. Podržením tlačítek CUE-VU na dvě vteřiny se otevře možnost kalibrace 0VU pro příposlechovou trasu. Na displeji se zobrazí aktuální nastavení, tj. při jaké úrovni ukáže ručkový indikátor hodnotu 0VU. Pomocí tlačítek - / + se dá tato hodnota přenastavit. Pokud se jednu minutu nic neděje, funkce se vypne. Signálové špičky v příposlechové trase pak zachytává červená LED dioda CUE CLIP.

Sami vidíte a já můžu jen potvrdit, že předzesilovač DCS poskytuje komfort, se kterým se setkáte pravděpodobně pouze zde a pak u velkých mixážních pultů. Za tímto obslužným komfortem nezůstává pozadu ani analogová signálová trasa předzesilovačů. Pro ilustraci uvádím některé výrobcem udávané technické parametry. Přenášené pásmo je 4 Hz až 150 Hz v tolerančním poli +0/-3 dB, ekvivalentní vstupní šum mikrofonního vstupu je -130 dBu, při 50 ohmech v pásmu 20 Hz až 20 kHz při zesílení 69 dB, zkreslení třetí harmonickou 0,002%, na 1 kHz při zesílení 40 dB a výstupní úrovni + 14 dB. Předzesilovač DCS mi přišel do ruky právě akorát, když jsem dělal nahrávku rockové kapely, která hraje ve složení dvě kytary, klávesy, basa, bicí a zpěv. Točil jsem do ProTools 7.3 M-Powered přes synchronizované karty Delta 1010. Točilo se sekvenčně, to znamená, nejprve bicí a pomocná basa, někde i kytara nebo klávesy. Pak postupně všechny ostatní nástroje. Při snímání bicích byl DCS po několikerém náslechu a porovnání jasnou volbou pro snímání overeheadů, tedy činelů, protože přes DCS vycházelo podání jednoznačně nejvěrněji. Ve hře byl i předzesilovač s elektronkou a ten jsem nakonec použil ke snímání virblu a kopáku, kde nebyla lehká kolorace signálu vůbec na škodu a elektronka jak známo dokáže absorbovat rychlé krátkodobé špičky signálu (o které u virblu a kopáku není nikdy nouze), aniž by to poslechově rušilo. Dál už můžu pouze konstatovat, že až na některé výjimky jsem nakonec všechny stopy nahrál přes DCS. Ať už se jednalo o elektrické kytary, akustické kytary nebo klávesy, všechno probíhalo hladce. Zvykl jsem si na komfort, který předzesilovač nabízí a postupem času už se mi nechtělo ani nic přepojovat, protože jsem měl jistotu, že náběr přes DCS bude v pohodě. Hodně mi vyhovovalo, že jsem nemusel ještě sledovat a hlídat úroveň vybuzení přímo v ProTools, věnoval jsem se pouze VU-metrům na DCS a to úplně stačilo. Vzhledem k tomu, že bylo k dispozici dostatek stop a nahrávalo se v poměrně velkém prostoru, točil jsem veškeré nástroje rovnou do dvou stop naráz, do jedné zvuk nástroje z blízka a do druhé zvuk téhož, ale z prostoru. Když byly nahrány všechny stopy, uvědomil jsem si, že jsem vlastně po celou dobu vůbec nepotřeboval mixážní pult (když odmyslím záznam bicích, kde šly přes mixážní pult tomy a kotle) a to ani kvůli tomu, abych dotáčejícím muzikantům pouštěl příposlech nahraných stop. Myslíte, že je třeba ještě něco dodávat? Pokud vám předchozí popis připadá příliš složitý, rád bych vám doporučil shlédnutí instruktážního DVD, které je součástí dodávky. I když třeba nebudete rozumět angličtině, film určitě potvrdí a doplní toto povídání. Z praktického hlediska snad ještě tolik, že základna předzesilovače se v provozu dost hřeje a tak ji doporučuji umístit tam, kde nic nebrání odvětrání tepla do prostoru.

Když jsem předzesilovač Universal Audio DCS dostal poprvé do ruky, dost dobře jsem nerozuměl tomu, proč je zařízení koncipováno tak, jak je, protože pokud má jít o něco pořádného, člověk jaksi očekává robustní mašinu ve skříni minimálně 2U. Nakonec, jak jsem už napsal, jsem přes DCS hladce pořídil celou nahrávku a velice rychle jsem si na něj zvykl. Důvody jsou tyto: čistota a neutralita signálové trasy, snadné a přesné nastavení všech potřebných parametrů a konfigurací, možnost přesného zopakování těchto nastavení kdykoliv. Snadné sledování pracovních úrovní na VU-metrech podpořených LED diodami špiček s tím, že nemusíte mít jedno oko na VU-metrech a druhé na indikátorech nahrávacího zařízení (za předpokladu, že popsaným způsobem zkalibrujete maximální výstupní úroveň DCS a maximální vstupní úroveň nahrávacího zařízení). Vlastní příposlechová a komunikační trasa s možností ekvalizace a přidání prostorových efektů (díky tomu můžete mixážní pult při nabírání stop vypnout). Vzhledem k tomu, že je zařízení malé, ho můžete přenést a instalovat kdekoliv s tím, že řídící část může být od základny vzdálena až 100 metrů (pokud máte tak dlouhý propojovací kabel). A to nejdůležitější na konec. Kamkoliv se s DCS dostanete, nesete si sebou velmi kvalitní zvuk.