Visual Sound

Tři králové
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Kapely U2, Strokes, country kytaristé Keith Urban či Johnny Hiland, kytarový mág Eric Johnson nebo Kirk Hammett. To jsou jména skupin a instrumentalistů, kteří podlehli designu a hlavně zvuku efektů od americké firmy Visual Sound. Donedávna u nás téměř neznámá značka si do České republiky pomalu razí cestu. Díky tomu vám dnes můžeme přiblížit vlajkové lodi této společnosti – overdrive s distortionem - Jekyll and Hyde, overdrive s kompresorem Route 66 a chorus s echem H2O.

Jekyll and Hyde
Ultimate Overdrive

Když spisovatel Robert Louis Stevenson psal svůj román Doktor Jekyll a pan Hyde, popsal v něm schizofrenního člověka. Z hodného a váženého doktora Jekylla se přes noc stávala hororová postava šílence pana Hyda. Stejně, tedy jako schizofrenik, si můžete připadat při hraní přes první testovaný efekt Jekyll and Hyde Ultimate Overdrive. S jeho zapnutým levým modem s názvem Jekyll se budete cítit jako bluesový kytarista s nádherným, sladkým bluesovým zvukem své kytary. Přepnutím na pravý mod Hyde, se z vás rázem stane punk-rockovo-metalový šílenec s hutným high gain zkreslením.

Vzhled

Efekty Visual Sound poznáte už z dálky, kvůli jejich nezaměnitelnému designu. Efekt je totiž proveden ve tvaru nepravidelného pětiúhelníku. V jeho pomyslné sytě červené „stříšce" designéři umístili dva přepínače. Levým se ovládá overdrive Jekyll a pravým zase distortion Hyde. Zapnutí overdrivu signalizuje zelená ledka. Kromě přepínače Bass Boost (on/of) má tento zkreslovací mod ještě tři potenciometry – drive, tone a volume.

Při zapnutí distortionu zase svítí ledka červená. Jeho zvuk se pak dá ovlivňovat přepínačem Sharp/Blunt a v tomto případě dokonce čtyřmi potenciometry – drive, tone, equalizer a volume. Zdířky pro klasické jacky jsou u tohoto efektu po stranách a výstup na adapter je zepředu. Kdo dává přednost 9 V baterii, najde pro ni otvor vespod krabičky.

Zvuk

Všechny krabičky Visual Sound jsem testoval na kytary Fender Classic Player Stratocaster, Fender Custom Shop Telecaster, Fender 52_Telecaster a Gibson 1974 Les Paul Deluxe, Gibson 1957 Gold Top. Hrál jsem přes aparáty Marshall 50W Plexi, Marshall 1959HW, Marshall JCM 800, Orange 1982 Overdrive, Fender 1970 Bassman a Fender Deluxe.

Overdrive s názvem Jekyll je vlastně klasický Tube Screamer TS 808 s JRC čipem. Takže z něj dostanete typický hluboký a krémově čokoládový zvuk s pěkným sustainem. Při porovnání s Tube Screamerem od firmy Ibanez je zvuk od Visual Sound ještě krémovější, temnější a maličko tlustější, což ocení více hráči na stratocastery a telecastery. Při nastavení minimálního drivu s ním můžete také výborně „nakopnout" váš koncový zesilovač.

Přepnutím na Bass Boost zvuk Jekylla ještě více zmohutní a pokud vlastníte pouze jedno reprákové kombo, budete mít pocit, že za vámi stojí bedna 4x12. Osobně mi přepnutí na Bass Boost evokovalo krabičku Full Drive 2 od firmy Fulltone. A to se také potvrdilo po rozšroubování efektu. Zatímco klasické Tube Sreamery mají hodnotu kondenzátoru, který odlaďuje zabasování 47 nF a Full Drivery zase 100 nF, overdrive Jekyll je něco mezi. Kapacita této součástky je zde 68 nF.

Po zapnutí Distortionu Hyde se dostanete do jiného světa. S tímto efektem, jehož schéma se podobá RATu od firmy ProCo či starému marshallskému Guv’noru, uspějete v jakékoliv kapele, která vyžaduje větší zkreslení. Z efektu dostanete jak klasický rockový sound sedmdesátých let, tak všechny polohy nejrůznějších současných metalových stylů. Je třeba si však důsledně pohrát s ekvalizérem. Účinný je i knoflík drive. Při jeho malém nastavení distortion evokuje vybuzený Marshall JCM 800 při větším pootočení se pak dostanete ke zkreslení, za které by se nestyděly ani nejnovější aparáty Mesa/Boogie. Z internetu jsem si stáhl také manuál k tomuto efektu, který nabízí ukázky nastavení, které se jmenují například Classic Hard Rock, Metal Madness, Big Fat Blues, British Stack či ZZ Distortion. Musím uznat, že tyto instrukce dokonale fungovaly a jsou výborným odrazovým můstkem pro vytváření vašeho zvuku.

Zaostřeme ještě na přepínač Sharp (ostrý) a Blunt (tupý). Samy názvy napovídají jaké zvukové charakteristiky oba mody mají. Osobně mi při přepnutí na Blunt vadilo, že efekt měl při všech nastaveních příliš mohutné basy a málo nižších středů, a to i v případě, že jsem hrál na stratocastera či telecastera přes aparáty Fender. To se zlepšilo při zapnutí spínače Sharp, ale i tak si myslím, že frekvenční posunutí do pevnějších středů by efektu pomohlo.

Velkou výhodou efektů Visual Sound je to, že oba typy zvuků můžete kombinovat dohromady. Pokud tedy zapnete naráz oba přepínače, dostanete skvělý tlustý zvuk na sólo. Výborný je třeba pro licky typu Jeff Beck či skoro houslově dokonalý sound Garyho Moora.

Závěr

Jekyll and Hyde Ultimate Overdrive je enormně působivý efekt. Jsem přesvědčen, že pokud se zeptáte několika kytaristů, na jejich oblíbený zvuk, rozhodně většinu z nich na tomto efektu nastavíte, pokud tedy ne všechny. Tato krabička je jedním s nejlepších overdrive pedálů, které jsem za poslední dobu slyšel a přiznám se, že mi bylo líto se s ní rozloučit. Škoda jen, že efekt není true bypass.

Route 66
American Overdrive

V této bíle krabičce, která je tvarem a vzhledem stejná jako Jekyll and Hyde najdete overdrive a kompresor. Overdrive je zcela identický jako v předchozím testovaném efektu, přistupme tedy rovnou ke kompresoru.

Zvuk

Ovládat jej můžete třemi knoflíky – Sustain, Tone a Gain a také přepínačem, s jehož pomocí vypínáte či zapínáte knoflík Tone. Pokud jej tedy necháte vypnutý, lze efekt ovládat pouze Sustainem a Gainem, stejně jako třeba známý kompresor Dyna Comp od firmy MXR. Tuto krabičku nevzpomínám náhodou. Po rozšroubování American Overdrivu Route 66 lze totiž zjistit, že kompresor od Visual Sound je schematicky shodný právě s Dyna Compem. Zatímco u Overdrivu od Visual Sound jsem psal, že oproti klasickým Tube Screamerům zní tlustěji, u kompresoru musím konstatovat opak. Oproti Dyna Compu od MXR má totiž tenčí zvuk, ale zase tlustější než například kompresory firmy BOSS.

Jeho zvukový charakter je však velmi příjemný. Přirozeně harmonický tón dodá vaší kytaře skvělý sustain. Ocení jej jak jazzový hráči, tak country kytaristé, kteří hledají twang. Dá se s ním také nakopnout čistý i zkreslený zvuk a rovněž výborně reaguje na dynamiku při hře prsty. Zapnutím ovladače Tone zvuk kompresoru ještě zjasní.

To přijde vhod zejména hráčům na kytary s humbuckery.

I u tohoto modelu firma nabízí návod na nastavení korekcí. Jejich opět skvěle fungující typy se jmenují například Sweet Sustain, Clean Boost, Dyna Ross či Ultra Bright.

Výhodou u této krabičky je samozřejmě možnost hrát na overdrive a kompresor zároveň. To pak dostanete šťavnatý zvuk, který se v kapele dobře prosadí.

Závěr

Přiznám se, že kdybych neměl kompresor MXR i Ibanez Tube Screamer, jistě bych si efekt pořídil. Overdrive má totiž velmi dobrý zvuk, který je o poznání lepší než tovární standart běžných výrobců. To platí i kompresoru. Navíc je efekt umístěn v krabici originálního tvaru. Bohužel však ani Route 66 není zapojen true bypass.

H2O
Liquid Chorus and Echo

Jak název napovídá, tento modrý efekt v sobě ukrývá Chorus a Echo. Jeho obal se od předchozích liší pouze tím, že je o něco vyšší. To je způsobeno tím, že na levé straně najdeme navíc nad sebou umístěné jacky stereo výstupu.

Ovládání

Chorus i echo nabízí velmi jednoduchý a přehledný systém ovládání, což oceníte hlavně na koncertech. Předtím, než zapnete echo, můžete si vybrat, jestli chcete dlouhé nebo krátké. Po přepnutí zvoleného modu na přepínači (Short/Long), stačí už jen točit třemi knoflíky – Echo Time, Repeats, Effect Level.

Třemi knoflíky lze také ovládat kanál Chorus. V tomto případě se jmenují – Speed, Width a Delay Time.

Zvuk

O krabičce H2O lze říci, že disponuje opravdu tlustým analogovým vintage soundem. Nejvíc mě zaujalo echo, se kterým čistý zvuk vaší kytary krásně ztloustne a zakulatí se. Po půlhodině hraní s ním budete mít pocit, že uplynulo jen deset minut.

S krátkým (short) modem můžete hrát všechny známé licky kytaristů padesátých let, ústřední melodie filmu Twin Peaks či sóla z písniček Shadows nebo Chrise Issaka a vždy to bude ono. Po přepnutí na dlouhý (long) delay, si zase budete moci dovolit vystřihnout kytarové party Edge z U2. Ne náhodou se tento efekt nedávno objevil v pedalboardu tohoto slavného kytaristy.

Abych mohl lépe krabičku zhodnotit, porovnal jsem jí se svým Memory Manem od firmy Electro-Harmonix. Na první poslech mě zaujalo to, že zvuk tónů, které opakoval delay Echa od Visual Sound byl tlustější než v případě Memory Mana. Na druhou stranu byly tyto opakované tóny u H2O trochu zastřené, což však nevadilo. Delayové opakování bylo u Visual Sound také přesnější. To u analogových ech nebývá zase tak obvyklé.

Stejně příjemný byl i chorus. Pokud máte nastavený čistý zvuk a přepnete na něj, signál se vám trošičku zesílí. Pak už je na vás jaký poměr efektu si nastavíte. Knoflíky Speed a Delay Time fungují ve všech polohách skvěle. Při extrémním nastavení můžete tímto chorusem simulovat také zvuk leslie bedny. A to už se dostávám k jedinému malému záporu. Pokud budete mít chorus zapnutý, vždy vám z reproduktorů poleze drobné šumivé vlnění. To se však v kapele jistě ztratí.

Závěr

Kytarové krabičky od firmy Visual Sound stojí jistě za pozornost. Kromě originálního tvaru totiž v sobě obsahují opravdu výborně hrající efekty, které mohou skvěle dotvořit zvuk vaší kapely. Proto je dobře, že se k nám začaly dovážet. Určitě je alespoň vyzkoušejte. Zajímavostí je, že firma nabízí kromě 9 V síťových adaptérů se spínaným zdrojem (nesou označení 1 SPOT) i power kablíky pro více efektů a množství různých napájecích redukcí, např. včetně obracečů polarity či redukce pro pedály firmy Line6.

Poznámka redakce: za technickou kvalitou Visual Sound najdeme kromě jména majitele firmy Boba Weila i jedno z nejvýznamnějších jmen oboru a zakladatele tzv. boutique industry („na koleně" dělaných zesilovačů a efektů) R.G. Keena, který zastává funkci „externího šéf inženýra". Díky jeho iniciativě se můžete potkat na internetu se spoustou schémat a návodů pro stavby a custom úpravy efektů značek Fulltone, Keeley, RMC, atd. Mrkněte na www.geofex.com