VOX Over The Top Boost & Snake Charmer Compressor

„coolil jsem uši"
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
6 990,00 Kč

Značku Vox mám pevně spjatu s jedním koncertem v kolejním klubu, kdy jedna neznámá super kapela hrála vlastní super funky a rockové věci, kytarista hrál na starou japonskou kopii LesPaula, za ním už bylo jen obdélníkové kombo se starými knoflíky a těmi třemi písmeny, a celé to dohromady hrálo nádherně. Ta značka mi tehdy moc neříkala, a divil jsem se, jak může 30 wattů takhle hrát; jen kytara, kabel a ten kytarista.

Vývoj se naštěstí ani u Voxe nezastavil a po pár letech tu vedle populárního wah pedálu máme i stomp boxy nové řady. Řada Cooltron na mne zapůsobila svým vzhledem pozitivně hned na začátku, zvláště ty známé voxácké ovladače mám rád kvůli jejich přehlednosti a rozpoznatelnosti polohy i z větší dálky. Jejich výhodu ale vidím hlavně v možnosti pootočit je i nohou, což je někdy k nezaplacení. Konstrukce je jinak celkem jednoduchá - poměrně pevná čtvercová krabice s horním a dolním dílem z plechu (horní téměř 2 mm, spodní 1 mm). Boční stěny z plastu mě však, ve vztahu k celkové odolnosti, trochu znejišťují. Nicméně za kvalitu a design obdržela řada Cooltron platinovou cenu Guitar worldu a nutno říct, že oprávněně; dílenské provedení je velmi povedené. Výměna baterií by v dnešní době měla být sice řešena bez nutnosti šroubováku, ale stejně bude asi většina z nás pro napájení používat stabilizované zdroje a napáječky. Líbil se mi chod nožního přepínače, který spíná bez nutnosti pořádného došlapu, obvyklého u izostatů. Svůj efekt ani nemusíte na podlaze v přítmí sálu obtížně hledat, neboť po zapojení proudu se rozsvítí kolem patice lampy modrá záře zdaleka viditelná.

A když jsme u toho napájení – dalo by se čekat, že baterie musí brzo dojít, protože efekty jsou na bázi lampové technologie a ta, jak známo, má své proudové a napěťové nároky, pokud má výsledek za něco stát. Vývojáři Voxu našli způsob, jak uspokojit elektrotechnické zákonitosti a ucho kytaristovo zároveň, princip byl již zmíněn v minulém čísle časopisu, a to je také důvod, proč se celá řada jmenuje Cooltron – zajišťuje i při nízkých proudových nárocích srovnatelné podmínky pro práci lampy jako je tomu ve „velkých" zesilovačích se všemi trafy a vysokými hodnotami proudu ve žhavicích, mřížkových a všech ostatních obvodech (pro srovnání – proudové nároky Cooltronů jsou 95 mA - zkuste se podívat na svůj lampový preamp, pokud máte). Zkrátka a dobře, je to už vyšší dívčí, vlastně elektrotechnická, a na výstupu je namíchán zvuk jak víno, kulatý, teplý a dravý tak, jak jej známe ze starých dobrých AC30TB.

Použitá preampová lampa řady 12AU7 neboli ECC82 Electro Harmonix ruské výroby zaručuje zajímavé zážitky sama o sobě a na řadě Cooltron je vliv navržených nízkonapěťových obvodů (a tím odlišná konstrukce) jasně patrný, na zvuku je to cítit.

Z celkového sestavení řady Cooltron je vidět, jak mnoho znamená pro firmu Vox kvalita zkreslení a zpracování kytarového signálu na úrovni „boost" vůbec - celá řada zatím obsahuje dva boostery, overdrive, distortion a kompresor, tedy všechny ty základní, vstupní úpravy signálu před jeho zesílením. Oba výrobky, které jsem měl k dispozici, zachovávají základní filozofii (aspoň pracovně si to tak nazývám) Voxu – tedy kvalitní základní zvuk a jemná úprava k němu.

Over The Top Boost

Pokud si vybavíte (nebo v lepším případě máte doma) zvuk komb Vox AC, budete velmi jednoduše nastavovat a hledat ideální barvy zvuku i na tomto efektu (i když – co ještě nastavovat na zesilovači třídy A...?). OTTB je ve skutečnosti přenesení kanálu top boost z AC30 do pedalboardové podoby. Tón linoucí se z krabičky je velmi kulatý, teplý a „mastný", tak jak jen dobře rozehřátá lampa umí být. V jistém smyslu je zvuk hodný (ne ale tupý) a chybí mu taková ta jedovatost známá z aparátů s „tvrdými" koncovými lampami typu 6L6. Ale abychom nepředbíhali. Top boost se ovládá pěti potenciometry známých názvů a jedním přepínačem charakteru ekvalizace. Rozsah ovladače gain je poměrně značný, začíná od průrazně čistého zvuku přes velmi plynulé zvyšování síly a údernosti tónu, dále přes celou škálu crunchů až po ostré rockové zkreslení (při nejvyšších nastaveních), s výrazným podílem šťavnatých středů. Zkreslení a gain samotný v celém svém rozsahu zachovává typický charakter vybuzeného celolampového zesilovače, samozřejmě v omezeném měřítku, ale je tu cítit komprese a hlavně kulatost zvuku. Výšky přirozeně dobarvují zkreslení ostrostí a jsou naladěny v rozsahu nepřekračujícím výrazně rozsah kytarového reproduktoru. Zajímavé je pozorovat, jak je vliv korekcí potlačen s ohledem na zachování původního tónu; zvukovou charakteristiku jimi jen mírně upravíte, dobarvíte a zvýrazníte tak např. attack nebo styl hry. Basy nedělají zázraky a nevyrábí pumpující strojovnu, ale přidávají teplé zakulacení tónu či jeho zploštění bez ořezání toho základního. Stejně je to s výškami. Měl jsem na začátku značné potíže rozeznat práci ovladače Cut, ale to bylo tím, že nečtu návody. Cut se chová odlišně od podobně nazvaných potenciometrů na jiných přístrojích a aparátech, pracuje v opačném „gardu". Ovladač výšek Treble pracuje spíše v rozsahu vyšších středů než výšek samotných. Cut tedy doplňuje rozsah treble, při otočení po směru hodin redukuje vysoké frekvence a zvuk je bluesově zabarven, při otočení proti směru hodin přidává celkové ostrosti a při vyšších gainech se zvuk stává saturovaným a šťavnatým. Měl by i redukovat šumy vysokých gainů, ale tady pomůže mnohem víc noise gate. Malý přepínač custom/standard slouží ke změně charakteru ekvalizéru; v poloze standard je k dispozici široký rozsah, takže například treble svým interaktivním rozsahem ovlivňují i průběh středů a nižších středů, s basy je tomu podobně. V poloze custom je rozsah ekvalizace podobný klasickým pasivním korekcím AC30 s jemnými rozsahy. Nicméně mi při vlastním hraní nepřipadaly změny nijak dramatické a podvědomě se mi lépe hrálo s nastavením custom, jen nejsem schopen přesně říct proč vlastně. Barvení zvuku je tu opravdu zajímavé a hodně přirozené.

Pedál lze samozřejmě s úspěchem použít jako boost a driver pro vaše lampové kanály a jako takový jsem ho dlouho využíval. Funguje to dobře, ovšem zásadní vliv má tento pedál jako booster až s volume hodně za polovinou rozsahu (při potlačeném gainu samozřejmě) a tady už neúměrně narůstá šum a nepěknosti, určitě si to nebude rozumět s každým zesilovačem. Mnohem více se mi líbilo drivovat čistý kanál zesilovače, kdy došlo k příjemnému nakopnutí středů a výšek a zvuk se hodně rozsvítil. Našel jsem několik poloh, kdy potom i při přepnutí na zkreslený kanál byl zvuk akceptovatelný, nehltil se a nechlupatil, ale pěkně „táhl" a zpíval.

Největší přínos OTTB vidím v obrovském rozsahu velmi kvalitních a barevných crunchů, je radost s tím hrát Stouny nebo AC/DC a vůbec ty staré „fláky". Vzájemné ovlivňování volume a gainu je malou školou pro uši a hledání vašeho vlastního výrazu v rozsahu, který dává dobře pracující lampa.

Snake Charmer Compressor

Nečekal jsem nic zvláštního, co taky jiného by měl kompresor dělat než trochu zperkusivnit zvuk a srovnat ho „do latě". Jenže tato krabička jde o kousek dál. Začnu nejprve popisem ovladačů. Compression svým průběhem kontroluje zároveň dvě charakteristické vlastnosti komprese, a to Ratio a Treshold. Treshold určuje, která část signálu bude zkomprimována a která ponechána beze změny a to určíme nastavením úrovně. Pokud přijde na vstup vyšší napětí, než je nastavení treshold, gainová redukce zeslabí výstupní špičky. Redukování může být jemné nebo extrémní v závislosti na množství gainové redukce dané pro jednotlivá napětí nad úrovní treshold a tuto závislost definuje termín ratio. Ovladač compression také provádí tonální „make-up" – při komprimaci dojde ke ztrátám celkové úrovně signálu a tak je nutná kompenzace – zdánlivé prodloužení doznívání; zvuk je rychle zpětně dorovnán. Ovšem při vyšších nastaveních se v základu zvuku projevuje šum, je třeba nastavovat citlivě a nečekat sustainy v řádu několika sekund. Ovšem pokud zařadíte do signálové cesty slušný noise gate, sustain je nádherný a přítomnost lampy má pozitivní vliv na velmi zpěvném doznívání.

Pro komfortní uživatelská nastavení je také k dispozici minipřepínač ratio, kterým volíme celkovou úroveň gainových redukcí ve dvou polohách – high a low. Mně se více líbila poloha high, ale objevuje se více šumu zvláště při volume za polovinou rozsahu.

Ovladač Attack nastavuje rychlost spuštění gainové redukce po detekci první signálové špičky. Nízké, pomalejší časy povedou k perkusivnímu efektu, kdy redukce začne později a počáteční tóny jsou v poměru ke zbývajícím mnohem hlasitější. Tyto krátké, hlasité přechody jsou upraveny a limitovány průchodem přes obvod lampy, takže jejich barva je velmi přirozená, kulatá, se zpěvným drivem. Při rychlých nastaveních attacku se gainová redukce spustí ihned a hlasitostní přechody jsou málo patrné.

Release určuje jak dlouho bude gainová redukce aktivní. Nejjednodušší cesta k nastavení release je hrát hlasité zatlumené krátké akordy a pozorovat množství času potřebného ke zhasnutí ledkového indikátoru. Tento indikátor je velkým pomocníkem při práci s kompresorem.

Poslední ovladač Emphasis jemně dolaďuje komprimaci výšek signálu a pracuje v režimu cut-boost filtru vysokých frekvencí vpuštěných do kompresních obvodů. Střední poloha je výchozí, otáčením doleva je množství výšek ke komprimaci omezováno (cut), otočením doprava pošleme všechny výšky ze signálu ke komprimaci a omezíme celkovou dynamiku na výškách. Přítomnost tohoto ovladače je pěkným bonusem navíc, protože dovoluje, aby výšky zvonivě zněly nad basy a dodávaly tak akordům pěkný říz. Lampa dodává celkové tonalitě vřelost a sametové zabarvení.

Variabilita tohoto kompresoru je veliká, minimálně co do počtu barev a stupňů nastavení komprese. Moje nejoblíbenější nastavení bylo volume release vpravo, emphasis a attack vlevo a compression v polovině a samozřejmě zkreslený kanál zesilovače. Nádherný plný zvuk, velký sustain, chvílemi máte až dojem, že je tam někde schovaný malý jemný chorus. Čistému zvuku dodává plnou barevnost a kdo rád pracuje s komprimací, měl by si tohoto „krotitele hadů" jít někam poslechnout.

Vezmeme-li všech pět cooltron krabiček dohromady, lze říct, že dostáváme to téměř nejlepší k primární úpravě zvuku, a to i pro ty případy, kdy kvalitní základní zvuk již máme v zesilovači. Dynamika a i přizpůsobivost cooltronů je veliká a nezbývá než doporučit k vašemu vlastnímu otestování.