Základní informace
Než se dostaneme k vlastnímu testování, podívejme se, co je Waldorf Pulse2 vlastně zač. Jedná se o monofonní subtraktivní analogový synthesizer, se třemi oscilátory, dvěma obálkami, dvěma LFO, generátorem šumu a nově přidanou sekcí kruhové modulace a FM filtru. Ty zajišťují, že Pulsle2 dokáže zahrát několik tónů najednou. Architektura Pulse2 vychází z proslulého Moogu, je však rozšířena o modulační matrici a několik dalších vylepšení, ke kterým se dostaneme později. Pulse2 navíc obsahuje kvalitní paternový sekvencer a umožňuje i ovládání starých vintage synthesizerů pomocí CV/Gate rozhraní.
Provedení
Oproti původní verzi, která zabírala dvě pozice v racku, je nový Pulse2 opravdu střízlík. Vychází z desktopové koncepce, jako je například Waldorf Blofeld. Pulse2 je však na rozdíl od něho černý. Kombinace bílých popisek s olivově zelenou spolu se stříbrnými knoby působí svěže a dostatečně analogově. Nástroji dominuje veliký podsvícený display se 128x64 znaky. Na první pohled vás zarazí velikost čísel presetů, které zasahují do tří čtvrtin displaye. Je to škoda, důležité informace se tak zobrazují na zbývajících dvou řádcích, což není opravdu moc. Navíc inverzní display (bílé písmo na černém podkladu) by určitě byl méně rušivý. Výtku mám i ke knobům, jenž se nacházejí pod modulační matricí. Knoby jsou úzké, vyrobené z leštěného kovu, takže mají tendenci v prstech klouzat a vyžadují tak větší soustředěnost.
Šest tlačítek napravo od displaye slouží pro výběr skupiny parametrů, které chcete modifikovat. O pozici v matrici informují červené LED diody. Zadní strana nástroje obsahuje dvojici MIDI konektorů, stereo audio výstup, výstup na sluchátka, USB, pro komunikaci s počítačem a v neposlední řadě, konektory pro připojení vintage synthesizerů pomocí konektorů CV OUT, Gate Out. Waldorf Pulse2 tak zároveň může sloužit jako MIDI – CV převodník. Dále následuje konektor EXT IN, pro přivedení monofonního audio signálu, jenž použijete jako zdroj oscilátoru. Pulse2 je napájený adaptérem, který je součástí balení. Jak už je dnes zvykem, obsahuje několik typů koncovek, takže pokud hrajete i v zahraničí, může se to hodit. Desktopové provedení synthesizeru, byl krok správným směrem, vše máte při ruce a tak pohyb v matrici a ovládání jednotlivých parametrů nástroje je mnohem ergonomičtější, než u předchozí rackové verze. Navíc je nástroj vyrobený z pevného plechu a působí velmi bytelně.
Možnosti oscilátorů
Jak už bylo uvedeno, zdrojem zvuku jsou tři oscilátory, kromě klasických průběhů obdélníku, pily a trojúhelníku, každý z nich navíc nabízí další možnosti. Nejvariabilnější Oscilátor1 využívá alternativní PWM tzv. APM obdélníkový průběh, jenž na rozdíl od klasického PWM při změně šířky vlny obdélníku neztrácí na hlasitosti a také čtveřici průběhů UNISON M/ P a UNIAPW M/ P, umožňující přehrání osmi pulsních oscilátorů najednou. Jednotlivé oscilátory lze mezi sebou intervalově rozladit a vytvořit tak zvuk akordu v souvislosti s hrou na klávesnici. Nejedná se samozřejmě o klasickou polyfonní hru, ale zvuky postavené na tomto principu jsou velmi dobře použitelné na různé stackové zvuky a podobně. Navíc je tento režim dostupný pouze pro průběh obdélníku a nelze ho už s dalšími oscilátory jinak kombinovat. Oscilátor 2 nabízí i průběhy X1 PWM a X3 PWM, vytvářející PWM křížovou modulaci mezi průběhy oscilátorů OSC2 a OSC3 (případně OSC2 a OSC1). Díky nim můžete docílit pestrých komplexních zvukových spekter. OSC3 navíc umožňuje jako vzor zvuku využít externí vstup, dále pak mód FB (Feedback) a posílat tak výstup z oscilátoru zpět do mixéru. Tím docílíte zajímavých zvukových spekter s rezonancí, jež byste standardní rezonancí filtru nedocílili. Možnosti routování oscilátorů najdete v přiložené tabulce:
Pokud budete chtít zvuk ještě více nabrousit, použijte parametr DRIVE, jenž přidává zvuku vyšší harmonické, jejímž výsledkem je teplejší charakter zvuku, ale také i zkreslení, jenž využijete například u leadových zvuků. Parametrem PANNING určíte pozici zvuku ve stereu a parametrem VELOCITY jak bude obálka reagovat v závislosti na síle úhozu klávesy.
Sekce filtru
Sekce filtru nabízí multimód filtr a to LP se strmostí 24 dB/oktávu, který zní opravdu jemně a analogově, průběhy LP/BP/HPF se strmostí 12 dB/oktávu naopak mají v sobě více rezonance.
Modulace
Obálky hlasitosti a filtru jsou standardními ADSR nabízející však netradiční možnosti. Funkcí LOOP můžete obálku využít jako další LFO, funkcí TRIGGER určujete, za jakých podmínek se obálka spustí. Obálky jsou natolik rychlé, že s nimi vyrobíte i zvuky bicích (s velmi krátkým attackem a nebo decayem, jako jsou například kopák a snare). Pulse2 je vybaven i dvěma LFO oscilátory. První z nich nabízí několik průběhů synchronizovaných na tempo, zahrnujících i Sample Hold a Random průběhy. LFO2 je vybaveno parametrem Delay a funkcí Glide. Pokud nebudete synchronizovat LFO na tempo skladby, můžete docílit až 4 minutového cyklu, což je úctyhodná doba a navíc frekvence až 100 Hz, zaručí extrémně rychlé hodnoty.
Arpeggiator
Sekce arpeggiatoru nabízí paternový sekvencer, s maximální délkou 16 kroků, jenž umí rozdělit příchozí MIDI akord do jednotlivých not a opakovat je a případně přearanžovat do rytmických paternů. Možnosti arpeggiatoru jsou poměrně rozsáhlé. Kromě standardního směru pohybu přehrávání not nahoru a dolu nechybí random mód, alternate mód a další. U paternů můžete měnit délku kroku, velocity, shufflování (parametr SWING), tempo (samozřejmostí je synchronizace na MIDI), rozsah oktáv, skluzy mezi jednotlivými kroky (paramter GLIDE) akcenty. Parametr DELAY určuje po jaké době se Arpeggiator spustí. Z uvedeného výčtu vlastností je tak zřejmé, že s arpeggiatorem nasimulujete například acidové paterny, typické pro kultovní Roland TB303, ale i mnohé další sekvence, jež vás mohou dobře inspirovat. Velkou výhodou je i fakt, že můžete využít jakýkoliv patern jakéhokoliv zvuku Pulse2 a použít ho pro svůj vlastní zvuk. Navíc využití krokového sequenceru s CV oživí vaše staré analogy tak, jak jste je ještě neslyšeli.
Rozšířené možnosti modulace
Ke komplexnější změně charakteru zvuku se dostanete editací modulační matrice pomocí tlačítka MOD. Zde máte k dispozici osm modulačních slotů s 24 zdroji, jež mohou ovlivnit až 31 parametrů nástroje. Kromě standardních zdrojů jako je například modulační kolečko, pitchbend a podobně, můžete použít libovolný CC kontroler, ale také i některé jednoduché matematické funkce. Pro pohyb v matrici slouží tlačítka pod displayem. Vzhledem k tomu, že umožňují pohyb pouze doleva a doprava, než se dostanete na poslední parametr v matrici, pěkně si zaklikáte.
Ovládání nástroje
Jak už bylo výše uvedeno, nástroj se ovládá pomocí modulační matrice. Tlačítky vyberete sekci a šesti knoby měníte daný parametr. I když desktopová verze nabízí mnohem ergonomičtější ovládání, k editaci mám stále výhrady. Hladké kovové knoby s poměrně tuhým odporem dráhy potenciometru mají tendenci prokluzovat v prstech, ovládání je navíc dost zdlouhavé. Waldorf Pulse2 má však poměrně rozsáhlé mapování jednotlivých parametrů na MIDI CC kontrolery. Namapoval jsem si tedy Pulse2 k mému Novationu Remote Zero SL, který navíc za display dokáže zobrazit název parametru. Ovládání a editace synthesizeru se tak výrazně zrychlila. Navíc můžete použít i softwarový editor, který najdete na adrese: http://filthyfilterz.com/
Zvuk
Waldorf Pulse2 nabízí 500 továrních zvuků roztřízených do kategorií. Díky velkým možnostem syntézy a kvalitního filtru s nezaměnitelnou rezonancí, hraje Pulse 2 opravdu dobře. I když svou koncepcí se dost podobá Moogu, v některých presetech je jeho zvuk agresivnější, místy zas klinicky odcizený, anebo i vřelý a plně analogový. Záleží na vás, který typ barvy si oblíbíte. Počítejte však s plnými tučnými basy, cinkavými kovovými zvuky, typickými pro Waldorf, ale také i zašuměnými špinavými brasy, tenkými leady… Waldorf 2 je chameleon s velkým zvukovým rozsahem. I přes to, že je nástroj monofonní, parafonní mód umožňující hru akordů je velkou výhodou. Jen škoda, že Waldorf Pulse nemá integrovanou efektovou jednotku, určitě bychom ji využili.
Závěr
Reinkarnace Pulse 2 se podle mého názoru vydařila. Zvukově oproti předchozí verzi se příliš neliší, nově přidané funkce výrazně rozšiřují zvukové možnosti tohoto nástroje. Desktopové ovládání je mnohem ergonomičtější. Výhodou je CV/Gate výstup, pro ovládání starých vintage analogů, kvalitní arpeggiator a možnost editovat nástroj i pomocí editoru. Waldorf Pulse 2 nejspíš nebude vašim prvním synthesizerem, protože jeho koncepce vám nenabídne univerzální možnosti. Ale pokud to se zvukem myslíte vážně a jste fandové do pravého analogového zvuku a rádi si zvuk upravíte, mohl by být pro vás Waldorf Pulse2 zajímavou alternativou. Pokud byste chtěli svou zvukovou sbírku rozšířit o banky od profesionálních sound designerů, můžete se poohlédnout po kolekcích Art Of Sound. O názor Waldorf Pulse2 jsem poprosil tak právě sound designera Tomáše Peterku z Art of Sound, který v současné době pracuje na nových kolekcích právě pro Waldorf Pulse2 a tak věříme, že jeho zkušenosti s Pulsem2 vám přijdou vhod.
Waldorf Pulse 2 očima Art of Sound (Tomáš Peterka)
Art of Sound – www.aos-pro.com – je sound designérskou firmou, která se nástroji Waldorf Pulse zabývá již od jejich první generace. Nástrojům Pulse/Pulse+ jsme se věnovali zejména pro jejich autentický analogový zvuk a celkovou koncepci umožňující ve své době jednu z mála alternativ pro emulaci nástrojů Moog Mini. Původní generace trpěla řadou uživatelských kompromisů, které znepříjemňovaly práci s nástrojem (tj. zejména miniaturní paměť pro 40 uživatelských zvuků, poněkud kryptický LED pro zobrazování parametrů, některé chyby ve starších verzích OS a zejména pouze jedno tlačítko pro listování editační maticí, které nesmírně zpomalovalo práci). Oznámení nové generace Pulse2 tudíž u nás vzbudilo netrpělivé očekávání, jak se výrobce popral s výše uvedenými problémy a zda se podařilo zachovat původní zvukový charakter nástroje. Ačkoli se hlavní problémy s ovládáním podařilo celkem úspěšně vyřešit, občas se zdá, že by výrobce v nových verzích OS mohl systém výrazně vylepšit. Jako hlavní pozitivum přibyla velká paměť pro 500 uživatelsky definovaných presetů, bohužel je ve stávající verzi OS možné přijmout/odeslat buď kompletních 500 nebo pouze 1 zvuk, standardní 100-128 zvukové banky ne.
Velký podsvícený LCD je nejviditelnějším přínosem. Zobrazuje názvy zvuků i zvukových parametrů, avšak grafické zobrazení obálek, tak jak je známe např. z Waldorf Blofeld nebo hodnoty sady 6 parametrů odpovídající jedné řádce editační matrice, nezobrazuje, namísto nich neustále nabízí obří číslo zvoleného programu, což jak pevně doufáme bude vyřešeno v některé z příštích verzí OS. Mezi pozitiva lze řadit dále zachování CV/Gate výstupů pro řízení analogových nástrojů (podobně jako na Pulse+, úspěšně vyzkoušeno s modulárním systémem Doepfer A100, zde snad jenom zamrzí, že nebyl rozšířen počet výstupů kontrolního napětí mapovatelných např. na velocity nebo modulační kolečko, nicméně pro základní ovládání analogových syntezátorů vybavených CV je toto řešení dostačující).
Další novinkou je USB, které ušetří jeden pár MIDI kabelů, rozšíření základní sady filtrů, zejména 12 dB LP varianta je velmi dobře využitelná pro polyfonní zvuky, kde standardní 24 dB/oct verze přeci jenom „příliš zavírá“. Co se týká vlastního zvuku, první test samozřejmě obnášel porovnání 1:1 s originální první verzí. Zatímco Pulse první generace je zvukově trochu agresivnější a „špinavější“, oscilátory při vyšších úrovních hlasitostí dostávají lehké zkreslení, Pulse 2 je zvukově poněkud kultivovanější a konkrétnější, bez zkreslení, což ovšem u řady zvuků není na škodu, k dosažení 100% autentičnosti původního Pulse je nutno lehce přidat jeden ze zkreslovacích algoritmů, jimiž je doplněn, respektive mírné doladění na filtru, což ovšem vycházelo z nastavení konkrétního VCF daného nástroje (ve studiu máme k dispozici dva kusy první generace – oba se chovali trochu odlišně). Rozhodně se nevytratila dravost a průraznost celkového zvukového vyznění a nástroj se skvěle prosazuje v nahrávce. Bohužel základní presety od výrobce se zdají šity trochu horkou jehlou a celkové možnosti nástroje příliš neprezentují. Obecně se dá říct, že Pulse 2 je skvělý na basové zvuky, leady, efekty, sequencerové a arpeggio programy.
Zpočátku byl pro nás hůře uchopitelný koncept polyfonního módu, nicméně po několika hodinách práce nástroj „ožil“ i v této oblasti, výsledkem jsou zvuky charakterově ve stylu italských string a brass klasik z přelomu 70. a 80. let, respektive příjemné a moderně znějící akordové zvuky pro house a trance, samozřejmě se všemi omezeními, která způsobuje pouze jeden filtr, tj. se vyskytují podobné vlastnosti, které má například Korg Poly 800, které ovšem lze při vhodném způsobu hry využít. Polyfonie je pak většinou nejlépe využitelná ve 4hlasém módu.
Jako poslední pozitivum bych uvedl kompatibilitu s první řadou Pulse, zvuková banka se uloží do prvních 40 paměťových pozic (takže pozor nejdříve zazálohovat paměť). Momentálně připravuje novou kolekci zvuků pro Waldorf Pulse 2, která navazuje na kolekci 530 zvuků pro Waldorf Pulse/Pulse+ první generace. Vzhledem k některým novým parametrům a lehce odlišným nastavením analogových obvodů druhé generace nástroje se jedná o kompletní remake a rozšíření stávající nabídky zvuků. V současné době je před dokončením 5 bank (celkem 300 zvukových programů). Plánovaný termín uvedení do prodeje je duben 2014.
Pro netrpělivé pak samozřejmě není problém využít i stávající banky pro Pulse 1: „Dance Chords“ (akordy a intervaly založené na odladění oscilátorů v mono režimu), „Dubstep & Drum´n´Bass“ (basové zvuky pro „lámané beaty“), „Drums & Percussion“ (analogové bass drums vycházející ze samooscilace 24 db/oct. filtru, perkuse a tomy ve stylu Simmons SDS), „Mini Legacy“ (emulace legendárních basových a sólových zvuků nástrojů Moog) a „Polysynth“ kolekce (využívající nově implementovaný poly režim). Všechny zvuky využívají intenzivně modulačních kontrolerů (modulační kolečko, rychlostní a tlaková citlivost klaviatury). Tyto knihovny budou v průběhu roku 2014 doplněny o experimentální Analog FX/Noise a Dance Arpeggio & Bass pro House/Trance/Techno produkci.