I přesto, že Streichfett je čistý digitál a do analogu má daleko, zvukově rozhodně překvapil (a také i svým jednoduchým ovládáním). Jak se můžeme dočíst na přiloženém letáčku, firma Waldorf vsadila na přímočaré ovládání bez displayů, zbytečných menu a složitého nastavování. Streichfett vás má inspirovat a bavit. No, dobře… Pojďme se podívat, jestli je to skutečně tak.
Základní charakteristka
Jak už bylo řečeno úvodem, Waldorf Streichfett není žádný analog, ale naopak pořádný digitál, vycházející z wavetable syntézy. Waldorf tak opět použil technologii, ve které je jak doma. Stačí jen připomenout proslulý Waldorf Wave a nebo Microwave XT. V případě Streichfettu wavetable syntéza umožňuje plynulý morphing z jednoho zvuku do druhého, ke kterému dochází posunem po tabulce vlnových vzorků. Dalším příjemným zjištěním je i to, že Streichfett má neomezenou polyfonii, kolik kláves stlačíte, tolik tónů uslyšíte, stejně jako na starých string machines. I když je to moc fajn, jak za čas uvidíte, díky efektové jednotce, která zvuk pěkně nakopne, u Streichfettu můžu rovnou říct, že méně je více, ale nepředbíhejme. Koncept nástroje vychází ze dvou zdrojů zvuků, první emuluje smyčce, druhý pak sólové nástroje. Nechybí zmiňovaná efektová jednotka, 12místná banka pro ukládání zvuků, MIDI, USB, stereofonní výstup, a určitě oceníte i malé rozměry a přijatelnou cenu.
Provedení nástroje
Waldorf Streichfett jako by z oka vypadl jeho bratříčkům Rocketu a 2-Pole Filteru. Stejná čtvercová plastová krabička s kovovým panelem, kolébkovými přepínači, podsvětlenými tlačítky a válečkovými knoby. I když knoby nemají žádné vroubkování, nekloužou v prstech a naopak mají příjemný lehký odpor, stejně jako tlačítka. Přepínače připomínají ovládání starých analogů. Streichfett je tak skutečně retro, což podtrhuje i grafika, tentokrát provedená v růžové barvě. Ovládací prvky jsou rozděleny přehledně do sekcí. Vše máte při ruce a naučit se s nástrojem vám zabere opravdu jen chvilku. Zadní panel obsahuje stereo výstup, USB, klasické MIDI pětikolíky a malý sluchátkový konektor. Nic víc nečekejte. Nástroj lze napájet přímo z USB počítače. Kromě napájení USB poskytuje i MIDI USB okruh, přístupný ve vašem sekvenceru po nainstalování ovladačů. Pokud však chcete používat Streichfett jako stand-alone, do USB připojíte externí adaptér, který je součástí balení. V tomto případě pro MIDI komunikaci využijete standardní pětikolíky. Streichfett je kompaktní s rozměry 18,5 x18,5 x 6,5 cm, a neváží ani jeden celý kilogram.
Tvorba zvuku
Streichfett nabízí dva zvukové zdroje. První z nich je smyčcová sekce. Ta obsahuje šest zvuků: Violin, Viola, Cello, Brass, Organ, Choir. Pohybem knobu REGISTRATION dosáhnete plynulého morphingu mezi jednotlivými zvuky. Pokud jste si už někdy zahráli na string machines (jako například na Logan String Melody II), určitě si vybavíte, že ovládání zvuku bylo rozděleno na Bass a Treble sekci, v každé z nich se dublovaly táhla jednotlivých smyčcových nástrojů (cello, viola, violin). Změnou jejich polohy v basové a výškové sekci jste docílili ekvalizace výsledného zvuku. Streichfett pro tuto emulaci využívá přepínač OCTAVES, ten nabízí hru v základní výšce, o oktávu výš, a nebo hraní obou oktáv dohromady. Stejně jako na starých string machines, i na Streichfettu najdete efekt Ensemble, bez něhož by byl celkový zvuk suchý a nezáživný.
Pomocí přepínače si můžete zvolit, zdali chcete na zvuk aplikovat klasický STRING ENSEMBLE efekt, nebo klasický CHORUS, a nebo oba dohromady. Smyčcová sekce nabízí i jednoduchou úpravu obálky. Knob CRESCENDO je klasický Attack, RELEASE knob pak doznění zvuku po uvolnění klávesy. Sustain je vždy na 100% hodnotě. Sekce SOLO nabízí výběr z pěti sólových zvuků: Bass, E-Piano, Clavi, (klavinet) Synth (poměrně tučný), Pluto (emulace zvuku Planet na Hohner String Performeru). I v tomto případě nechybí morphing a stejné ovládání obálky, jako ve smyčcové sekci. To je však rozšířeno i o mód, kdy můžete regulovat decay, což oceníte při hře basových zvuků nebo clavinetu. Navíc Attack na začátku levé dráhy knobu poskytuje i typický perkusivní ráz.
Solo sekce je obohacena i o tremolo efekt s regulovatelnou frekvencí. Přepínačem SPLIT nastavujete, zdali chcete hrát zvuk v horní části klaviatury či ve spodní. Jak už jsem zmínil v úvodu, Streichfett nemá složité nastavování pomocí menu, systémové nastavení nástroje měníte nějakým chytrým dvouhmatem. Tak například pro nastavení dělícího bodu na klaviatuře zmáčknete příslušnou klávesu, držíte ji a přepnete přepínač SPLIT do horní nebo dolní polohy. Jak jednoduché. Poměr zvuku z obou sekcí regulujete knobem BALANCE. Levá mezní hodnota knobu reprezentuje zvuk ze smyčcové sekce, pravá zvuk Solo sekce, střední hodnota pak mix obou sekcí dohromady.
Efektová jednotka
I když každá sekce už jeden efekt obsahuje, Streichfett je vybaven další efektovou jednotkou nabízející efekty Aimate, Phaser a Reverb. Co nám nabídne jediný přepínač a knob, nastavující hloubku efektu? Paradoxně dost, protože přepínač neslouží k přepínání mezi efekty, ale pouze k výběru efektu, u kterého budete nastavovat jeho hloubku. Jednoduše řečeno, všechny tři efekty hrají najednou a vy si jen určujete, jak moc. U Reverbu nastavujete jeho velikost a dozvuk, u Phaseru jeho feedback a hloubku, a u Animate efektu (což je vlastní nízkofrekvenční LFO filtr) hloubku a rychlost LFO. Z výše uvedeného vyplývá, že se vlastně jedná o experimentální efekt, protože knobem měníte hned více parametrů, jejichž poměr nedokážete ovlivnit. Pak je tedy na místě otázka, jak efektová jednotka vlastně hraje? Byl jsem příjemně překvapený a musím říct, že právě tento koncept, dobře zrealizovaný Waldorfem, oživí nástroj takovým způsobem, že mu dodá opravdový punc archaičnosti. Dobře znějící phaser, příjemně pulsující Animate, a hlavně krásný dlouhý zastřený reverb dají zvuku ten pravý poctivý charakter. A tím se dostáváme ke rčení, podle kterého méně je více. Zkuste si třeba krátké stacattové zvuky, pohrajte si s nájezdy a dozníváním, efektová jednotka vše dostatečně umocní.
Ukládání do paměti
Streichfett nabízí možnost uložení až do 12 presetů, ke kterým se dostanete čtyřmi tlačítky a přepínačem bank A-C. Pro uložení zvuku stačí jen tlačítko déle podržet, než se rozbliká. Tím je nový zvuk uložen. Opět velmi jednoduché a praktické. Všechny zvuky lze i vyexportovat přes MIDI pomocí stlačení tlačítek MEMORY A ENSEMBLE.
MIDI implementace
Nejspíš vás i bude zajímat, kolik parametrů lze ovládat externě pomocí automatizace, a nebo jak moc lze uložit do MIDI změny při reálné hře na Streichfett. Není nutné se příliš rozepisovat. Všechny ovládací prvky, a to i včetně přepínačů, jsou přiřazeny CC kontrolerům a vysílají tak hodnoty přes MIDI. Lze si tak vytvořit šablonu na vašem master keyboardu či MIDI kontroleru a Streichfett ovládat přes něj. Myslím si však, že v případě jednoduchosti ovládání Streichfettu to nebude ani nutné. Na druhou stranu, plná automatizace všech parametrů je moc fajn, a vy tak můžete poopravit nepřesnosti ve vaší hře.
Závěr
Pokud hledáte poctivý zvuk elektronických smyčců, padů a oldschoolových kláves ze 70. let, Waldorf Streichfett pro vás bude dobrou volbou. I když zvuk není 100% autentický, a určitý digitální charakter se Streichfettu nezapře, s klidem můžu říct, že tým Waldorfu odvedl práci velmi dobře. Streichfett je kreativní nástroj, který podpoří vaší inspiraci. Po několika dnech zkoušení jsem přišel na to, že mi může nabídnout přesně ty smyčce a plochy, které jsem dlouho hledal. Zapomeňte na statické samply, obohacené LFO přes aftertouch, zvuk Streichfetta vám žije pod rukama, mění se, moduluje, a díky efektové jednotce získává nezaměnitelný charakter. Ano, musíte počítat s tím, že se jedná o relativně úzce omezený koncept, s omezenou zvukovou bankou, ale i tak je zvukový potenciál Streichfettu dostačující. A co víc, jeho cena se pohybuje na úrovni softwarových plug-inů, tzn. pod 7000 Kč. Navíc získáte LE edici „The Waldorf Edition“, obsahující softwarový bicí synthesizer Attack, softwarovou emulaci PPG Wave a D-Pole filtr se samooscilací. Tento kus už mi nejspíše zůstane ve studiu. Zvuky Streichfetta se totiž pomalu začínají zabydlovat v mých tracích. Skládáte-li deephouse, lounge či ambient, určitě byste si měli Streichfetta alespoň vyzkoušet. Uplatnění vidím i pro filmovou hudbu, třeba do sci-fi. Táhlé stringy s pomalým náběhem, roztřesené tremolem, hutné a majestátní, evokují ambientní plochy ze Solarisu či Hvězdné Odyssey.