Warwick Corvette FNA Bass5FI

Warvick Corvette F.N.A. BASS5 FI
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
37 740,00 Kč

O podobném nástroji (Streamer LX) jsem psal v Music Store č.2 a proto dnes nebudu tak pečlivě popisovat jednotlivé mechanické díly nástroje, ale zaměřím se na elektroniku a neodpustím si trochu filozofie a nahlédneme pod pokličku akustiky nástroje. V naší zemi je každý muzikant potenciálním výrobcem kytar a tak dneění článek má tak trochu nádech odborného školení.

Krk pětkové basy je laminovaný ze 4 kusů hnědozelené dřeviny Ovangol. A to je již první změna oproti „klasice“ kterou firma používá. Ovangol je na rozdíl od Wenge jemně pórovitý a má stejnoměrnou strukturu dřeva. Rozměry krku jsou stejné jako u jiných modelů: šířka na sedle 45 mm, na 24 pražci 69,5 mm síla na 1. pražci 21,7 mm, dále se krk plynule zesiluje až na rozměr 28,4 mm na konci Wenge hmatníku. Sedlo je vyrobeno z kompozitu a tvoří je dvě části. Spodní ve tvaru kolejnice (pohled z boku krku) a horní ve tvaru U profilu s drážkami pro struny a dvěma stavěcími imbus červíky. Tato, zřejmě patentovaná novinka, asi velmi zrychluje Setup nástroje.

Tělo tloušťky 43,4 mm je vyrobeno ze 3 kusů jasanu a přeplátováno 5 mm vlnkovaným javorem s mezivrstvou mahagonové dýhy. Medově hnědá barva transparentního polyuretanového laku zvýrazňuje krásu použitého dřeva. Matný lak nemá chybu. Tvarování je provedeno do „rohlíku“. Dle mého názoru se pan Wilfer nevymanil z tvarové závislosti na Spectoru a basa Corvette je toho jen dalším příkladem. Snímač je ve stylu Music Mann v novém tvarovém provedení s typickými velkými pólovými nástavci. Odpor paralelně zapojených cívek je 1370 ohmů. Jeho signál je slabý proto je zesílen v EQ fy MEC.

Ovládací prvky elektroniky tvoří potenciometr hlasitosti s funkcí Push-Pull, dále korekce basy, středy, výšky se střední polohou. Po vytažení push pullu dojde ke zvýraznění basů +6db na kmitočtu 80Hz a potlačení středů na 650Hz o - 6db (s potenciometry ve střední poloze). Tento zvuk (klasika pro slap) se mi velice líbil a nepotřeboval bych na tomto nástroji už žádný jiný! Dál je samozřejmě možno zvuk „přimastit“ basama, „přisolit“ středama a „okořenit“ výškama.

Po otevření příklopky elektroniky (patentované) jsem užasnul. Fy MEC okopírovala elektroniku Bassline (Seymour Duncan) tak, že převedla diskrétní součástky na SMD. To stejné jsem provedl před dvěma roky i já a teď mám s Warwickem stejně barevné i trimry, jenže já je koupil v Olomouci???!!!

Zajímal mne výrobce snímače a tak jsem navštívil www.warvickbass.com, vše jsem řádně prohlédl a stáhl jsem si manuál. Píše se tam o všem kolem výroby bas, ale snímač použitý na tomto modelu tam není a soudě podle měření, které jsem provedl na nástroji i informace jsou v manuálu dost povrchní. Třeba je tam napsáno, že u třípásmových korekcí jsou basy na kmitočtu 100Hz skutečnost 20Hz, středy na 800Hz jsou na 650Hz, výšky 8500Hz změřeno 1150Hz!! Proto muzikanti čtěte tyto zasvěcené informace a žasněte.

Stále mě vrtalo hlavou, jak je to jen možné, aby někdo uložil krk do těla jenom 77 mm (76,8 a na spodní straně krku 51,7!!!) a nemělo to vliv na kmitání strun! (U Streameru se tento problém nevyskytoval!). Proto jsem se na to pořádně zaměřil a vyhledal oblasti, kde se zpravidla tento problém projevuje. Vlčí efekt je vyvolán tím, že systém krk+tělo začne kmitat na rezonančním kmitočtu. Energie vibrace struny je absorbována dřevem na výraznou vibraci kolem určitého kmitočtu a pro snímač už jí moc nezůstane. Viz. obrázek.

Zde je zobrazeno znění tónů C až F na struně G od 5 polohy do 10 polohy. Spektrogram zobrazuje barevným způsobem spektrální analýzu jednotlivých tónů. Červená barva označuje největší amplitudu = rozkmit struny na jednotlivých kmitočtech (nalevo), modrá barva nejnižší rozkmit. Každý tón byl hrán přibližně 6 vteřin. Začátek znění tvoří rovná svislá hrana. Základní tón je v oblasti kmitočtu 100-200Hz a na ním jsou zobrazeny jednotlivé harmonické složky signálu. Na obrázku je patrné, že energie základního tónu a harmonických složek od Cis postupně ubývá a v místě VLK dochází k výrazné a slyšitelné rezonanci (co ucho slyší, počítač zobrazí). Základní tón 155Hz a svrchní harmonické rychle odezní a přeznívá tu akorát třetí harmonická 466 Hz -tón Ais, což se projevuje zvukem flažoletu. Tón E je silnější a na F už je zase všechno OK. Popsaný děj se v malém, či větším měřítku projevuje u každého nástroje. Tuhost krku, těla a způsob spojení těchto dílů, včetně hmotnosti kobylky určují velikost vlka. Takže přátelé. Žádné velké rezonance dřeva u Vašich nástrojů!!!

Na sucho i elektricky hraje basa velmi dobře. Při korekcích ve střední poloze má snímač jazzový zvuk. Elektronikou z něj lze vytáhnout spoustu dalších zvukových barev, které lze dobře upotřebit v celé škále hudebních stylů.

Při hře, kdy je basa položena volně na těle nebyl nástroj dobře vyvážen a „táhl“ dolů krk. Zapůjčený nástroj nebyl seřízen podle mých představ. Ale seřízení krku je u všech Warwicků velmi jednoduché a flexibilní. Snad žádný jiný nástroj takové možnosti neposkytuje.

Výška strun nad 1. pražcem struna G 1,4 mm 24. pražec 3,60 mm, struna H 1,3 mm 3,90 mm.

Průhyb krku na 10. pražci 1,4 mm!!! (optimum dle strun 0,3-0,6)

Basa Corvette F.N.A. je precizně zpracovaná s řadou technologických novinek. Pan Wilfer má technický talent a to je na jeho nástrojích vidět i slyšet. Nástroj v ceně 37.740,- Kč by měl být podle mého názoru v obchodě dokonale seřízený abychom jej doma nemuseli dodělávat, jak jsme byli za Režimu u nástrojů jiné provenience zvyklí.