Warwick TubePath 5.1 & W 611 Pro

Baskytarová aparatura Warwick TubePath 5.1 & W 611 Pro
Cena: 
Ceny v textu

Německá firma Warwick pokračuje ve svém úspěšném vpádu na český trh, což je velmi dobře, protože spolu s jejími produkty k nám přichází také vysoká kvalita, perfektní zpracování a spolehlivost, což jsou vlastnosti, kterými se bezesporu hudební vybavení Warwick vyznačuje.

Jednou z vůdčích v oblasti basových zesilovačů se přitom stává řada TubePath (z anglického „tube" = lampa a „path" = cesta, pěšina nebo také přeneseně směr). Vydejme se tedy po lampové cestě – otestovat basový zesilovač TubePath 5.1 spolu s basovým boxem W 611 Pro.

Zesilovač TubePath 5.1 - Technologie TubePath

Zesilovač je vybaven lampovou technologií, která je z konstrukčního hlediska velmi zajímavá. Pomyslná cesta baskytarového signálu začíná v celolampovém předzesilovači (preampu), kde se tvoří základ budoucího basového hromobití. Výsledný signál se pak může vydat dvěma cestami (lze navolit přepínačem 2ND STAGE). První z nich vede přímo do mosfetového koncového stupně, kde se signál v podstatě už jen zesílí a odtud již do reproboxu. Na tom by nebylo nic revolučního, neboť podobnou technologii (tzv. hybridní zesilovač) používá většina renomovaných výrobců. Firma Warwick však chtěla basistům poskytnout také zvukový zážitek z celolampového zesilovače (preamp i koncový stupeň jsou lampové). Vydá-li se tedy signál z preampu tou druhou cestou, doputuje do další lampové sekce, která má za úkol dát signálu zvukový charakter lampového koncového zesilovače. Ke skutečnému zesílení signálu ale dochází zase až v mosfetovém koncovém stupni. Toto elegantní řešení poskytuje uživateli zvuk celolampové hlavy, při relativně malých rozměrech a hmotnosti zesilovače.

Design a technická data

Typicky černému designu se stříbrnými ovládacími knoflíky, v němž se snoubí německá přísnost s elegancí jednoduchosti, vévodí velké modré písmeno W, které se po zapnutí zesilovače rozzáří jasným modrým světlem. Po stranách čelního panelu jsou kromě větracích mřížek, skrz které jsou vidět lampy, také madla pro pohodlné umístění zesilovače do racku. Jde totiž o rackovou verzi se standardní šířkou 19‘‘ a výškou 2 U (dvě rackové jednotky). V centimetrech je to 483 x 90 x 410 mm (šířka x výška x hloubka) a když už jsme u těch čísel, tak zmíním také hmotnost 17,7 kg a výkon 500 W/4 ohmů.

Ovládací prvky a jejich funkce

Potenciometry a další ovládací prvky jsou rozmístěny na předním panelu ve dvou řadách. Horní řada začíná zleva potenciometrem GAIN, kterým se nastavuje vstupní úroveň signálu a zároveň také vybuzení lampového preampu, což má zásadní vliv na charakter zvuku (více v odstavci o zvuku). Vybuzení preampu je indikováno dvěma led diodami s popiskem TUBE SAT (z anglického tube saturation = sycení lampy). Spodní zelená led dioda indikuje přítomnost normální úrovně signálu, zatím co horní žlutá přebuzení. Dalším ovladačem je CONTOUR - frekvenční filtr, který mění barvu zvuku tak, že přidává basy a výšky, tedy omezuje středy. Má dva režimy, které lze volit pomocí tlačítka ROUGH/SMOOTH (v překladu hrubý/jemný), jehož zapnutí indikuje modrá LED dioda. Těžko zde popisovat jak se zvuk přesně mění, ale s určitostí lze říct, že je tato funkce velmi užitečná a umožňuje rychlou a intuitivní volbu zvuku. Dále je zde přepínač 2ND STAGE (také s modrou LED diodou), což je ovladač právě oné speciální funkce, kdy se zesilovač chová buď jako tzv. hybridní nebo celolampový (více v odstavci o zvuku). Následuje potenciometr MASTER ovládající celkovou hlasitost, čili zesílení mosfetového konce. Následuje přepínač MUTE – užitečná funkce, která vypne zvuk, jako byste stáhli MASTER na nulu a vy se můžete v tichosti naladit za použití výstupu pro ladičku na zadním panelu. Zapnutí této funkce indikuje červená led dioda. Posledním prvkem v horní řadě je POWER – zapnout/vypnout.

Dolní řada začíná vstupem IMPUT. Po něm následuje sekce ekvalizéru, která obsahuje:

  • LO BOOST – přepínač pro zvýraznění basů (zapnutí indikuje modrá LEDka)

  • BASS – potenciometr pro zesílení/zeslabení basů

  • MID 1 – potenciometr pro zesílení/zeslabení nižších středů

  • SHIFT – tlačítko kterým se volí frekvence, jejíž hlasitost pak ovládá potenciometr MID 1

  • SHIFT - tlačítko kterým se volí frekvence, jejíž hlasitost pak ovládá potenciometr MID 2

  • MID 2 - potenciometr pro zesílení/zeslabení vyšších středů

  • TREBLE - potenciometr pro zesílení/zeslabení výšek

  • HI BOOST – přepínač pro zvýraznění výšek (zapnutí indikuje modrá LEDka)

  • Dolní řadu ukončuje jackový konektor

  • PHONES – výstup na sluchátka.

Na zadním panelu najdeme zleva: síťovou zástrčku, přepínač GROUND LIFT, který většinou řeší problém s brumem zesilovače v sálech se špatnou elektrickou sítí. Dále je zde stereo jack pro pedál (FOOTSWITCH), kterým lze ovládat funkce CONTOUR a 2ND STAGE. Další jackové konektory jsou TUNER OUT (výstup na ladičku) a LINE OUT (prostý linkový výstup). Následuje efektová smyčka s konektory EFF. SEND, EFF. RETURN a potenciometrem EFF. MIX, kterým se ovládá poměr efektovaného a čistého signálu ve výsledném zvuku. Dalším důležitým výstupem je DI OUT – konektor typu XLR slouží pro vedení symetrického linkového signálu do mixpultu. Související přepínač DI PRE/POST určuje, jaký signál bude na výstupu DI OUT – buď čistý signál (jako přímo z basy) anebo po projití preampem. Neméně důležitý je SPEAKER OUT – výstup do bedny. V tomto případě se jedná o dva paralelně propojené konektory. První je typu Speakon, což je profi konektor optimalizovaný pro vyšší proudovou zátěž, standardně používaný u P.A. systémů. Druhý je obyčejný jack. Používat lze oba zároveň ale nutno mít na paměti, že minimální impedance obou připojených reproboxů musí být 4 Ohmy. Výsledný odpor lze spočítat podle vzorce (R1 * R2) / (R1 + R2). Na zadním panelu jsou také dva ventilační otvory s větráčky.

Zvukové vlastnosti

Tento basový aparát poskytuje opravdu mimořádné zvukové možnosti. Pomocí ekvalizéru a funkce CONTOUR lze nastavit širokou škálu zvuků od jemného basového tónu, přes tvrdý nastředovaný a tepající rockový sound až po hutný basový s cinkavými výškami, který se ideálně hodí na slap. A to ještě není zdaleka všechno. Potenciometrem GAIN lze totiž ovládat míru vybuzení lampového preampu, což má zásadní vliv na výsledný zvuk. Při nastavení nižší úrovně signálu je tón krásně čistý, měkký a lampově teplý. Postupně jak přidáváte GAIN a lampa na vstupu se sytí, zvuk se jakoby zahušťuje, přibývá harmonických frekvencí a tón je celkově hrubší a agresivnější. Basa se pak výborně prosazuje v hlasitých hudebních stylech (rock, metal apod.).

Třešničkou na dortu je ovšem funkce 2ND STAGE. Po jejím zapnutí se připojí další lampová sekce, která simuluje zvuk lampového koncového zesilovače. Nejde však o žádné digitální prznítko, nýbrž o „poctivý" malo-wattážní konec osazený výkonovou pentodou EL-84 a výstupním transformátorem.

Ve zvuku se to projeví celkovým změkčením a jemnou přirozenou kompresí. Tón je pak nádherně bohatý a přitom měkký, takže nepůsobí v celkovém zvuku kapely rušivě. Můj Jazz Bass zněl najednou jako od Jaco Pastoriuse. Ale pozor moderní rockeři, rozhodně nejde o nějaký vintage aparát! Když jsem totiž zapojil svoji aktivní 5-ti strunnou Ibanezku SRX 505, rázem jsem boural zdi našlapaným a agresivním soundem, který by se prosadil i proti dvěma „ohuleným" kytarám. Abych ale jenom nechválil, tak musím říct, že mi na zesilovači chybí kompresor. Stačil by obyčejný s jediným ovládacím potenciometrem, jaký používá např. Hughes&Kettner nebo Hartke. Zvuk by se jím dal trochu učesat a ztratily by se v něm různé nežádoucí práskance o pražce apod. Lze samozřejmě použít externí krabičku, ale jako součást zesilovače by byl lepší.

Závěr

TubePath 5.1 je profesionální baskytarový zesilovač, který se díky obrovské zvukové variabilitě uplatní v široké škále hudebních směrů. Díky technologii 2ND STAGE poskytuje nádherný a bohatý sound celolampové hlavy při relativně malých rozměrech a hmotnosti. Je vybaven užitečnými funkcemi jako jsou GROUND LIFT, MUTE a TUNER OUT. Na druhou stranu chybí kompresor. Výkon 500 W poskytuje dostatečnou rezervu a předurčuje zesilovač i pro použití ve větších sálech, příp. na open air akcích. Podtrženo sečteno, za bezmála 36 400 Kč pořídíte prvotřídní a moderní profi lampovou technologii od předního evropského výrobce, kterou vám bude závidět snad každý basista. Hybridní zesilovače s podobným výkonem a od srovnatelných značek (Ampeg, Mesa Boogie, SWR …) se pohybují v podobné cenové hladině. Tato hlava ale umí hrát i jako celolampová a ceny celolampových monstrech jsou kolem 50 000 Kč! Pro milovníky lampového zvuku je to podle mě dobrá volba.

Box W 611 Pro 

Jde o baskytarový reprobox z řady PRO (Warwick vyrábí ještě vyšší řadu Neodyme), osazený šesti 10-ti palcovými reproduktory a vysokofrekvenční hornou. Je to vlastně takové kompromisní řešení mezi klasickou 8x10" “lednicí” a 4x10" boxem. Svými rozměry (990 x 605 x 485 – v mm) a hmotností (62 kg) se ovšem řadí spíše k té „bílé technice". Hodí se tak na větší pódia se snadným přístupem. Ono takové stěhování do různých podzemních klubů dá zabrat i páru statných rockerů. Manipulaci s boxem naštěstí usnadňují dvě masivní kovová madla umístěná po stranách bedny a především kolečka. Zadní hrany boxu (horní a dolní) jsou totiž zkosené, přičemž na dolní hraně jsou přišroubovaná dvě kolečka a na té horní masivní kovové madlo. Box pak jednoduše čapnete za madlo, nakloníte k sobě a už se veze. Když už box stojí na pódiu, začne vám vracet úsilí, vynaložené při jeho stěhování. Tak velká bedna má totiž i nesporné výhody. Jednak díky velkému objemu produkuje přirozené a měkké basy ale i plocha šesti desítek vytváří velký akustický tlak, který se neztratí ani několik metrů od aparátu. Navíc výkon 900 W je opravdu dost na to, aby měly reproduktory výkonovou rezervu a hrály čistě bez zkreslení.

Jádro zvuku této bedny je v mohutných basech. Ty jsou pěkně dunivé a přitom pevné. Také středobasové frekvence jsou konkrétní a díky nim je basový tón čitelný s přesnou artikulací. Středovýšek je trochu méně, zatímco výškové frekvence, které produkuje již HF horna (dělící kmitočet je 4,5 kHz) hezky cinkají – přesně to co mám rád – tzv. crispy highs. Hlasitost horny lze ovládat potenciometrem na zadním panýlku bedny. Vzhledem k tomu, že má bedna hodně nízkých frekvencí, je nejlepší nastavení horny naplno. Na zadním panýlku jsou kromě ovladače horny také paralelně propojené vstupy/výstupy – 2 x speakon a 2 x jack.

Design reproboxu působí komfortním hi-end dojmem. Povrch je z černého koberce, rohy jsou z chromovaného kovu. Černá je rovněž i přední ochranná mřížka reproduktorů na které je velké bílé písmeno W, takže je již z dálky vidět, na co že to ten basák vlastně hraje. Mřížka jako taková vypadá docela odolně, ale uchycená je pouze po stranách, takže střední část trochu „plandá" (už i takový Behringer na toto pamatuje). Hi-end design boxu dokreslují 3 kruhové basreflexy s chromovaným lemem ve spodní části přední desky.

Na závěr ještě trochu čísel, která jsem nestačil zmínit v předešlém textu. Frekvenční rozsah je 50 Hz – 15 kHz (tedy full range). Ohledně impedance se názory firmy Warwick trochu rozcházejí. Na www.warwick.cz (resp. www.warwick.de) udává výrobce impedanci 6 Ohmů, zatímco na www.warwickbass.com je to 8 Ohmů. Inu nelenil jsem a napsal na support (info [at] warwick.de) a jejich bleskurychlá odpověď zněla 6 Ohmů. Díky tomuto drobnému nedostatku jsem se alespoň utvrdil, že firma Warwick má kromě skvělých produktů také vynikající zákaznickou podporu. Abych nezapomněl, cena tohoto výkonného otesánka je 20 000 Kč. Když jsem tak brouzdal internetovými obchody, zjistil jsem, že srovnatelné boxy od jiných firem stojí až dvakrát tolik. Za 20 tisíc byste u nich pořídili tak 4x10".

Zdá se, že firma Warwick jde v poslední době s cenami hodně dolů. Jen doufejme – a zatím to tak vypadá – že kvalita zůstává.