Warwick Vampyre NT 5-string

Pětistrunná baskytara
Autor: 
Cena: 
120 874,00 Kč

V produktové linii firmy Warwick má model Vampyre zvláštní postavení. Svým výstředním gotickým designem a jménem dává najevo, že bude patřit k úzké skupině vyvolených. V případě našeho testovaného exempláře k tomuto pocitu vyjímečnosti jistě přispěje i jeho šestimístná cenovka.

První dojmy

Když jsem poprvé spatřil fotky modelu Vampyre, měl jsem pocit, že se jedná o mohutný a velký nástroj. Ve skutečnosti si ale zachovává pro Warwick tolik typické menší proporce těla v kombinaci s poměrně mohutným krkem. Dominantním prvkem je dlouhý horní roh, který sahá až ke dvanácté poloze na krku. Náš kousek je vyvedený v barvě Nirvana Black Oil. Vosková povrchová úprava je příjemná na dotyk a slabší povahy mají nutkání se s nástrojem mazlit jako s novorozencem. Kombinace černého hardwaru, lesklých bronzových pražců a prosvítající kresby dřeva je působivá. Zvláštní, skoro až pohádkový design nástroje se mnohým nemusí líbit, ale určitě by uznali, že Vampyru černá prostě sluší. Na to, jak je nástroj subtilní (např. oproti Jazzbassu), má docela váhu - 4,2 kg. Na druhou stranu to lze vidět i jako dobré znamení a důkaz, že se na kvalitě dřeva nešetřilo a byly použity opravdu špičkové komponenty. Abych řekl pravdu, ještě se mi nestalo, aby basa, která by vážila méně než čtyři kila, hrála dobře. Nesmíte ovšem brát v potaz nástroje z jiných materiálů než dřevo (karbon, luthite atd.), kde je váha relativním pojmem.

Konstrukce a vybavení

Tělo tvoří z větší částí bahenní jasan, na který je nalepený javorový top v kvalitě AAA. Tato klasifikace kvality dřeva se netýká ani tak zvukových vlastností, ale hlavně vzhledu. Tři „áčka“ jsou už znát, kresba s typickým vlnkováním vrchní javorové desky je opravdu krásná. Krk je průchozí, ze čtyř kusů javoru, a má také výraznou kresbu dřeva. Hmatník je ebenový (Tigerstripe ebony), osazený 26 extra tvrdými bronzovými pražci. Menzura je klasických 34“. Abyste nezapomněli na co vlastně hrajete, tak je hmatník vykládaný perleťovými značkami ve tvaru basového klíče. Hardware je vlastní Warwick výroby - dvoudílná kobylka a uzavřené ladící mechaniky ve stylu Gotoh. Nesmíme zapomenout také na patentovaný nultý pražec Just-A-Nut III, u kterého si můžete seřizovat výšku pouze pomocí imbusu. Kompletní elektronika pochází již tradičně od výhradního dodavatele - firmy MEC. Dva snímače jsou typu J/Twin J (tj. zdvojený singl typu Jazz Bass). Aktivní elektronika je třípásmová, napájena jednou 9V baterií. Tři potenciometry ovládají (zleva doprava ve spodní řadě) - výšky, středy a basy. Čtvrtý potenciometr je zdvojený pro ovládání hlasitosti (horní) a pro poměr mezi snímači (spodní), navíc jeho povytažením vypneme aktivní korekce předzesilovače a dostaneme simulaci pasivního módu, což je určeno pro milovníky čistého neupraveného zvuku nástroje. Bohužel, když vám dojde baterka, ani v jednom zvukovém režimu basa nehraje. K Vampyre je v ceně dodáváno bohaté příslušenství - bytelný flight case (kufr) a samozřejmě Warwick User Kit - taková basová „kápézetka“ s náhradními strunami (Warwick EMP), imbusy pro seřízení, zámky na pás, leštícím hadříkem, manuálem a certifikátem původu nástroje.

Zvuk a hratelnost

Warwick a zejména jeho vyšší modelové řady jsou proslulé skvělou hratelností a svým typickým kultivovaným zvukem. Vampyre vše potvrzuje. Menší rozteče mezi strunami (16 mm) jsou vhodné zejména pro rychlou hru trsátkem nebo prsty. Pokud jde o slap, je potřeba si chvíli zvykat a hodně zpřesnit hru, ale jak se říká: „Všechno jde, když se chce“. Nejhlubší struna H má výbornou artikulaci a dlouhý sustain. Ostatně sustain je doménou baskytar Warwick, takže basa hraje čistě a dlouho ve všech polohách. Zvukové kombinace jsou díky nabízeným možnostem rozmanité. Mně osobně vyhovoval nejvíce zvuk se všemi korekcemi v nulové poloze a oběma snímači v rovnovážné poloze. Pokud povytáhnete potenciometr hlasitosti, basa hraje bez aktivních korekcí předzesilovače a zvuk je sice diametrálně tišší a méně nadupaný, ale také konkrétnější. Z korekcí ekvalizéru jsou výšky nastaveny hodně ostře a v krajní poloze jsou skoro nepoužitelné. Středy fungují perfektně a dodají zvuku potřebnou průraznost, nebo naopak měkkost v jakkémkoliv nastavení. Basy jsou při maximální aretaci zahuhňané, jinak při jemném zacházení mají optimální funkci. Při upravování poměru mezi snímači mě překvapil ostrý zvuk zdvojeného kobylkového snímače, čekal bych více humbuckerový charakter. Při nastavení pouze na přední krkový snímač byl zvuk stále dostatečně průrazný, ale neměl takovou dávku agresivity jako Twin J. Produkoval výborný zvuk na slap. Obecně má Vampyre velice kultivovaný zvuk s větším zastoupením výškového pásma. Podíl na tom má nastavení aktivní elektroniky MEC.

I přes své gotické tvary, které Vampyre předurčují do rocku a metalu, si ho zvukově dokážu představit i v jiných stylech. Warwick na svých stránkách zdůrazňuje přednosti designu Vampyru pro hráče s nízko pověšeným nástrojem. Díky dlouhému hornímu rohu by basa měla být perfektně vyvážená. Bohužel, není tomu tak. Basa při hře „u kolen“ hodně padá na hlavu a vy ji musíte značně podpírat. Může za to umístění horního buttonu, který je příliš daleko od konce dlouhého rohu a tím pádem eliminuje jeho funkci pro vyvážení nástroje. Stačilo by převrtat button o nějakých pár centimetrů směrem nahoru a basa bude perfektně sedět. Takhle sedí dobře jenom od vyšších pozic na těle. Pokud máte basu umístěnou od pasu výš, tak už u Vampyru není žádný problém.

Závěr

Vampyre NT-5 strings je designově výjimečný nástroj. Jeho gotický vzhled a exkluzivita vám můžou hodně zaimponovat. Vynikající hratelnost a široké zvukové možnosti vám otevírají i jiné než rockové a metalové obzory. Pokud vás tedy vezmou s takovým nástrojem do big bandu. Díky menším roztečím mezi strunami se vám budou pohodlně hrát rychlé a technicky náročné pasáže, ať už hrajete trsátkem, prsty či tappingem. Pro hru slapem se hodí spíše jiné nástroje, ale pokud budete precizní, tak lze všechno. Ovšem za originalitu se platí...