Yamaha DG80 (Japan)

Kombo a kroutící se poťáky?
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
30 990,00 Kč

Poslední dobou se „vyrojila“ spousta digitálních komb. Firma Yamaha nesměla zůstat pozadu a proto uvedla na trh kombo DG80. Mezi přednosti patří jednoduché ovládání a dobrá cena.

Když mi před prodejnou hudebních nástrojů pomáhal jeden z majitelů prodejny naložit tohoto kytarového mazlíčka, chápal jsem jeho lišácký úsměv jako potutelnou radost nad mojí chabou vzpěračskou kondicí. Netušil jsem, že se jedná o úsměv vědoucí až vizionářský, mající radost z věcí příštích, které nastanou ledva kombo připojím do sítě a zapnu. Měl pravdu. Přestože značná část národa muzikantského je postav rachitických, zdraví podlomeného a která především s opovržením hledí na platnost známé fyzikální poučky, že jakákoliv síla „F „vyvinutá po dráze „s" je vlastně práce „W", na tomto místě nejspíš učiní výjimku a oněch několik kilogramů přece jen donese na pódium, či do zkušebny. Odměnou, za tuto nepatrnou námahu, nepočítáme li ovšem předcházejících šest měsíců při vykládání vagónů, aby na zmíněné kombo ušetřili, jim bude patrně konečné řešení kytarového aparátu od A do Z.

Vzhled

Designéři Yamahy dobře věděli, že obec kytaristická sestává se povětšinou z konzervativců, prožlukle prosazujících názor, že nejlepší zapojení je kytara, kabel, aparát a na něm všechno doprava. Hlavně nikde nic zdlouhavě nepropojovat, nenastavovat, neloudovat, protože to vše zdržuje od věcí důležitých, příjemných a k muzice neoddiskutovatelně patřících.Také toto kombo vás na první pohled zaručeně nevystraší.

Klasická konstrukce s neuzavřenou zadní částí potažená černou koženkou, osvědčený reproduktor Celestion, ucho na přenášení a přední panel s knoflíky, které ve vás vyvolají šťastnou vzpomínku na doby, kdy Leo Fender teprve vyvíjel kytary a zesilovače. První předzvěstí nějaké změny je display a několik LED diod, místo magického, zeleného oka.

Ovládání

Zapnete tlačítko POWER a zažijete asi stejný šok jako já. Iluze přelomu dvacátého století končí a realita, byť virtuální začíná. Téměř všechny knoflíky se začnou samy od sebe otáčet na všechny možné strany a až posléze vám dojde, že se nastavují do poloh, které jim konstruktéři komba předurčili příslušným programem. Počítám, že prvních pět minut zapomenete na to, že máte na krku kytaru a že jste vlastně chtěli slyšet jak to hraje. A stejně jako já se budete snažit nachytat Japonce na švestkách (marně) a budete zkoušet, zda-li se knoflíky budou točit pokaždé, když někam přepnete. Budou. Tím narazíte na digitální srdce celého přístroje, jehož variabilita je takřka neomezená a kde vám výrobce nabízí volnou ruku k volbě i tvorbě vašich vysněných zvuků.

Ovládání digitální sekce se skládá z osmi tlačítek pro volbu typu zvuku LEAD 1, 2, DRIVE 1, 2, CRUNCH 1, 2, a CLEAN 1, 2. Dále tlačítka REVEB, MODE, šipky nahoru-dolu, STORE a RECAL. Vše vloženo do 128 programů. Do základní nabídky továrních nastavení vtěsnali programátoři od Yamahy snad všechna osvědčená nastavení, všech konkurenčních aparátů, pro všechny myslitelné žánry. Navíc si můžete každý program upravit, každý zvuk dotvořit. Ideální. Nastavíte potenciometry ručně, tak jako u klasického zesilovače, do poloh, které vyhovují vaší představě, uložíte a při vyvolání programu se potenciometry, poháněné elektromotorky, opět nastaví do vámi předurčených poloh. Chcete jiný hall, jiné zkreslení, jiné echo v programu? Chcete ho více, méně? Nic snazšího jste zatím nedělali, vyberete, nastavíte a uložíte. Máte-li po čase pocit, že vás ten či druhý zvuk přestal bavit, nastavíte si jednoduše jiný. To vše při plném komfortu MIDI ovládání, a to buď nožním ovladačem, nebo můžete kombo řídit sequencerem či jiným MIDI zařízením.

Nyní něco k vlastním zvukům v jednotlivých sekcích, i když je nutno přihlédnout k tomu že je to hodnocení subjektivní a obrázek si musí udělat každý sám, podle vlastních představ a zkušeností. Sekce CLEAN produkuje zvuky od takřka neskutečně křišťálově čistých až po ty mírně navrněné lampou, tak jak je známe u klasických aparátů. U zvuků CRUNCH a DRIVE je to nepatrně horší a je potřeba vyjít z předpokladu, že sebelepší simulace zůstává simulací. U LEAD zvuků s hodně velkým zkreslením se tento handicap začíná zase vyrovnávat. S uznáním ovšem musím konstatovat, že algoritmy napodobující funkci a chování elektronek jsou vyvinuty více než zdařile a tak zvuk reaguje na dynamiku hry a skutečně se v tomto ohledu blíží tomu na co je hráč zvyklý při hře na lampy. Tón jde pěkně za rukou, reaguje, neumírá, dají se s ním vykouzlit i klasické Hendrixovské vazby a zvuk je skutečně nadupaný. Otázkou zůstává jak se tato nadupanost prosadí v celé kapele a zda ji trochu nesmaže basa se šlapákem, což jsem bohužel neměl možnost vyzkoušet. V tomto ohledu je zvuk klasických lampáčů přece jen trochu jiný, jakoby víc středový a ošklivější, což je právě to co lahodí uchu ortodoxního „flaškaře“ (uživatele zesilovače s elektronkami), ale přitom si zachovává plnost spektra a jistou kulatost.

Shrnutí

Je dobré se zamyslet nad dobrou obchodní strategií firmy, neboť toto kombo, cenou na NAMM Show ověnčenou, můžete v základní výbavě, tedy bez MIDI Footcontroleru pořídit za 30 990 -, Kč. S klidným vědomím toho, že máte univerzální, špičkové kombo, nabité nepřebernou nabídkou možností a variací při plném komfortu ovládání všech prvků. Které se vás bude v každém okamžiku snažit přesvědčit o tom, že v něm elektronky žhaví a virtualní anoda s katodou se činí seč mohou. Nebo můžete svoji brigádu o nějaký měsíc prodloužit, nakoupit párové EL 34 a nějaký pravověrný „lampáč“. Po nějaké době, ať už budete hrát na cokoliv, přijdete k závěru, že nejdůležitější jsou stejně srdíčko a ruce (ty nenahradíte ani virtuálně ani reálně) a občas i zvukař.

Pozn. redakce: kombo se vyrábí i v provedení s 2 x 12“ reproduktory pod označením DG80-212A. Stojí 44 990,- Kč.