On the RODE again

Rozhovor
Autor: 

Než jsem Colina Hilla poprvé potkal, znal jsem ho jen z pár e-mailů, které jsme si vyměnili ohledně naší schůzky. Postava, kterou jsem potkal ve foyer pražského hotelu l’Andel’s mě poměrně překvapila. Statný muž v širokém australském klobouku a černými brýlemi rozhodně nenaplňoval moje představy o hlavním světovém sales managerovi firmy RODE. Musím ale říct, že posezení u pár plzní bylo s Colinem, dodnes aktivním muzikantem – kytaristou a zpěvákem, rozhodně příjemnější, než s jakýmkoliv kravaťákem.

Colinova práce je vytvářet obchodní strategie, komunikovat s distributory po celém světě a to znamená hodně létání (doslova). Trošku jsem měl strach, že pro rozhovor nebude ten pravý, protože to v praxi často vypadá tak, že když se malá firma rozjede, nastoupí do ní zkušení obchodníci a její zakladatelé zastávají jen čestné funkce. V případě RODE to tak ale rozhodně není.

Odkdy je tvá osoba spojena s RODE?

Vlastně ještě před tím, než vůbec firma RODE vznikla. V roce 1992 jsme se dali dohromady s Peterem Freedmanem, dodnes hlavním inženýrem firmy. Důvod byl velice prozaický – potřebovali jsme platit účty a hledali jsme nějaký způsob, jak to dělat. Peter přišel s nápadem modifikovat jeden čínský kondenzátorový mikrofon, který zněl příšerně, ale měl v sobě jistý potenciál. Peter předělal jeho elektroniku a na světě byl náš první mikrofon – NT2…

… a svět vám otevřel náruč…

Kéž by to bylo tak lehké. Naše začátky byly víc než dobrodružné. Na prvním místě jsme museli vymyslet jméno. Líbilo se nám Road, ale skandinávský původ Peterových rodičů nám vnuknul RODE (čti roud). Přeškrtnuté „o" navozuje dojem skandinávského výrobku, které se ve světě těší pověsti vysoké preciznosti a kvality. I to nám v začátcích dost pomohlo. (Mimochodem dánské „RODE" znamená „červení").

Jméno stačilo?

Samozřejmě že ne. Za průlomem stála ještě spousta práce – paradoxně v počátku víc té propagační, než vývojové. Peter vzal pár NT2, koupil si letenku na ekonomickou třídu do USA a objížděl možné dealery. Doufali jsme, že nějaké najde. Snili jsme o exportu, ale k tomu se nedostanete, když pořádně neinvestujete do propagace. A tak Peter prodal dům a za stržený peníz pronajal velice malý stánek na NAMMu. Vsadili jsme všechno na jednu kartu a naštěstí to vyšlo. Potřebovali jsme, abychom prodali 50 mikrofonů měsíčně, abychom mohli zaplatit účty a alespoň nějak rozumně žít. Kdyby nám v té době někdo řekl, že budeme dnes prodávat 10000 velkomembránových mikrofonů měsíčně, asi bychom se mu vysmáli.

Co pak, když profesionálové zaregistrovali vaši značku?

Prosadit značku na trhu není žádný med. Měli jsme v ruce skvělý mikrofon s perfektními referencemi, který byl v té době několikrát levnější než kterákoliv konkurence srovnatelné kvality (ostatně to je naše politika dodnes – naše výrobky musí být minimálně stejně kvalitní jako konkurence, ale o mnoho levnější – preferujeme nižší marže a více šťastných muzikantů :-). Důležité je získat důvěru lidí. Je zajímavé, že nám trošku pomohlo štěstí a náš původ. Přišli jsme v době, kdy se na trh začaly valit kvanta asijských výrobků, ke kterým lidé neměli důvěru a zároveň spousta lidí začínala mít plné zuby všeho amerického. Made in Australia na mikrofonech pak značně pomohlo (paradoxně jen v zahraničí – Australané mají tradičně nedůvěru ke všemu australskému).

Důležité bylo také prorazit na americký trh, který je v oboru stále největší. Naším prvním distributorem se stala firma Event (výrobce vynikajících poslechových monitorů). Není bez zajímavosti, že časem se karta obrátila – my jsme si založili americkou pobočku RODE Microphones a v současnosti naše centrála v Sydney distribuuje výrobky Event v Austrálii a na Novém Zélandu.

Z tvého hlasu cítím jakousi nevraživost vůči asijským výrobcům – copak vy nic v Asii nevyrábíte?

Vůbec. Když odmyslíš první léta a historii NT2, nemáme s tamější výrobou nic společného. Všechno vyrábíme v Austrálii. Před rokem a půl jsme dokonce otevřeli obrovskou továrnu. Kousek od Sydney leží na 6500 m2 největší továrna na kondenzátorové mikrofony na světě. Nechci, aby to znělo, jako že se vychloubáme, ale je rozhodně také nejmodernější. Devadesát procent výroby mají na starosti stroje – především kritické součástky. Stroje pak obsluhují pracovníci firmy z domova – přes internet. Samozřejmě jsou ale části, které nemůžete nechat na strojích. To je především testování mikrofonů.

To vždycky dělali lidé (sám jsem na vlastní uši otestoval prvních 15000 kusů naší výroby) a dělat musí. Naše mikrofony samozřejmě testují v automatické lince i stroje. Procházejí různými osciloskopy a měřáky, jenže i když všechny testy vyjdou dobře, musí je vzít někdo z desetičlenného týmu „sluchařů" a provést finální fyzický test. Klasické „check-one-two, check-one-two", všelijaké oťukávání a podobně.

Co stojí za úspěchem mikrofonů RODE?

Především posloucháme lidi, kteří nám říkají, co by od našich mikrofonů chtěli, a získané poznatky se snažíme implementovat do nových mikrofonů. Dál je to rozhodně nadšení, se kterým se práci věnujeme.

Jaký je váš nejprodávanější model?

Do současnosti se nejvíc prodalo NT1A, ale může se to změnit. Velký boom například zaznamenal VideoMic, který Peter (vášnivý video amatér) zkonstruoval vlastně tak trochu pro sebe. Ptal se sám sebe, proč zvuk videa vždy zní z pr…. Bylo to proto, že neexistoval profesionální video mikrofon. Jediný, který byl na trhu měl oříznuté basové frekvence, aby nesnímal hluk motorů a celé kamery – takže zněl taky na nic. My jsme odhlučnění vyřešili speciálním odpružením a basové frekvence jsme nechali. A musím říct, že VideoMic se prodává víc než skvěle.

Můžeš doporučit nějaký předzesilovač, se kterým by bylo dobré vaše mikrofony kombinovat?

Naše mikrofony jsou poměrně specifické (rozhodně nejsou rovné), takže je spousta lidí používá bez ekvalizérů a procesorů.

Žádné konkrétní předzesilovače zásadně nedoporučujeme. Je to z jednoho prostého důvodu. Správnost kombinace je vždy subjektivní, protože každý má jiné uši a každý hledá jiný zvuk. A ze stejného důvodu také neděláme ještě jednu věc. Nikdy neříkáme, že naše mikrofony jsou nejlepší. Každé ucho má svůj nejlepší mikrofon. A my jen doufáme, že naše mikrofony budou nejlepší pro co nejvíc uší.