Musikmesse 2013 - Novinky z veletrhu

1. ČÁST: Kytary, efekty, zesilovače
Kategorie: 
Autor: 
Musikmesse 2013 - novinky

Frankfurtský veletrh, tradiční evropský svátek všech muzikantů, výrobců hudebních nástrojů ze všech koutů světa a obchodníků, má za sebou ročník 2013. Jestliže pořadatelé každoročně horlivě dokazují čísly, že počet vystavovatelů vzrostl nebo zůstal stejný, a že zájem návštěvníků byl obrovský, letos, alespoň co do výstavních ploch, byly patrné některé změny, díky nimž  působil Musikmesse 2013 na první pohled tak trochu chudším dojmem. Nicméně jedno mu zůstalo: Jako vždy byl doslova „k prasknutí nacpaný“ novinkami a zajímavostmi a každý, kdo se zajímá, co je na trhu nového, si zde přišel na své. 

Letošní Musikmesse tedy máme za sebou, nyní je na čase zhodnotit dojmy a zrekapitulovat novinky a zajímavosti. Na výstavišti nás čekalo několik překvapení, která naznačovala, že se časy přece jen mění. Konkrétně třeba v pavilonech, v nichž se už tradičně sdružují výrobci kytar, baskytar aparátů a příslušenství, bylo letos tak trochu vidět, že také výrobci se rozhodli „tak trochu“ šetřit. Zatímco dříve tento segment zabíral kompletní dvoupatrový pavilon č. 4 a nemalou část „trojky“, letos vyšší patro čtvrté haly obsadili výrobci akordeonů, dechových nástrojů a podobně. Ne, že by na ně nebyl příjemný pohled a že nás nepotěšil pohled na stánky českých výrobců jako Delicia či Amati, ale třeba úplná absence dřívější rozsáhlé a přítomností četných celebrit hudebního světa lákající expozici firem Warwick a Framus nás docela zaskočila. Chyběly také tradiční efektní expozice plné vintage nástrojů a většina vystavovatelů z kytarového a basového světa se vtěsnala do jediného přízemního patra. Měli jsme také pocit, že počet osobně přítomných světových muzikantských osobností byl o něco menší, byť se jich tu mihlo i tak docela dost. Chudší se jevila třeba i nabídka v koncertním stanu Agora Stage – zatímco ještě loni bylo možné shlédnout i pár známých kapel, letos tady sólově vystoupil bubeník Mike Terrana či klávesista Dream Theater Jordan Rudess. Alex Skolnick, namísto vystoupení svého jazzového tria, osamoceně prezentoval svůj nový signovaný zesilovač. Argumentů, ženoucích vodu na mlýn „veletržním pesimistů“, bylo zkrátka dost.

V tom hlavním ale veletrh nezklamal. Pohledem „veletržního optimisty“ se dá říci, že nabídka novinek, premiér či předpremiér se nezdála být o nic menší, ani o nic méně zajímavou. Všichni, kdo se sem přijeli podívat hlavně na to, co výrobci pro letošek připravili a kam se trh hudebních nástrojů a techniky posouvá, si nejen přišli na své, ale hlav-ně se přesvědčili, že trh rozhodně nestagnuje. Ať je však názor těch, kdo se zúčastnili, jakýkoliv, faktem je, že Musikmesse „jede dál“. A to je dobře. Ostatně, termín pro příští ročník byl už stanoven (12.-15. 3. 2014), takže ti, kdo sem jezdí rádi, se mohou těšit už dnes. 

My se v následujícím přehledu zaměříme konkrétně na novinky ze světa kytar, kytarových efektů a amplifikace. V příštím vydání Music Store pak očekávejte shrnující reportáž zaměřenou na baskytary, klávesy, bicí, a především pak také reportáž z přidruženého veletrhu Prolight+Sound.

Pokud bychom měli trendy na poli elektrických kytar hned na úvod nějak shrnout, lze tyto sledovat v několika směrech. Tak třeba hlavní výrobci, jako Fender a Gibson sázejí na osvědčené tvary, ale tradičně nabízejí nejrůznější variace, konfigurace a povrchové úpravy. Veletrh bývá skvělou přehlídkou dražších modelů typu custom shop, či dražších nástrojů s uměle starým povrchem, které v běžných obchodech jen tak neuvidíte. Podobně je tomu také u velmi oblíbených signature modelů, které nenabízejí jen Gibson či Fender, ale ve velké míře třeba i Ibanez a další. Jak u Fenderu a Gibsonu, tak třeba i u ESP je evidentní, že role custom shopů zůstává důležitou, ovšem zároveň všichni větší výrobci dbají na to, aby nabídli i co nejširší škálu levných a středně drahých modelů. A to v co nejširší škále designových variací. I v nižších cenových segmentech je tak možné se setkat s pestrou nabídkou opravdu pěkně vyhlížejících kytar, a třeba ESP letos nabídlo celou řadu modelů s motivy z komiksů či z filmů, příkladem budiž třeba Bela Lugosi/Dracula či Peavey, taktéž s komiksovými motivy.

Málokterý výrobce kytarových zesilovačů si dnes dovolí opomíjet segment menších lampových produktů s výkony v řádech jednotek či několika málo desítek wattů. Zatímco v loni se těchto novinek vyrojilo tolik, že se na řadě stánků o ničem jiném nemluvilo, letos se objevil také větší počet výkonných lampových i tranzistorových aparátů. U všech výkonnostních kategorií je ale stále samozřejmější, že jsou vybaveny výkonovou brzdou a výstupy pro direct recording. Vedle moderních vícekanálových zesilovačů a komb je však možné stále najít širokou škálu klasických aparátů pro tónové puristy.

Fender

Americká ikona Fender představila ve své rozlehlé expozici prakticky celé své portfolio kytar, zesilovačů a komb, ale také produktů dalších značek, které dnes zastřešuje (Jackson, EVH, Gretch atd.). Novinek vlastní značky Fender bylo požehnaně, ať už šlo o nové modely, nebo o nové povrchové úpravy. Zaujaly custom shop modely či Custom Shop Paisley Telecaster se zajímavým „květinovým“ designem, vytvořeným pro slavného country kytaristu Brada Paisleyho. Za pozornost určitě stojí nová řada Telecaster Cabronita Thinline, která kombinuje vlastnosti dosud nabízených sérií Cabronita, tedy pestrý, barevný vzhled a design lehkých kytar Thinline. Nové Telecastery se pyšní jasanovým semi-hollow tělem s f-výřezem a dvěma humbuckery Fideli’Tron, trojpolohovým přepínačem, vintage kobylkou se šesti dolaďovacími kameny a se strunami procházejícími skrz tělo. K dalším novinkám patřily třeba Classic Series '50s Stratocaster Lacquer a Classic Series '50s Telecaster Lacquer, které jsou určitou reminiscencí na klasické modely z 50. let, tedy v době vzniku prvních elektrických kytar z dílen Fenderu. Tomu odpovídá použití nitrocelulózového laku, který kytarám dodává autentický vzhled. Ten podtrhuje celkové vintage pojetí těchto kytar včetně černých orientačních značek na hmatníku, alnico snímačů či vintage ladicích mechanik a tremol, resp. kobylky. Pokračováním klasiky je pak Classic Series '60s Stratocaster Lacquer, opět s nitrocelulózovým lakem, ovšem se specifikacemi odpovídajícími této dekádě. Namísto jasanu u série „50s“ má tedy tělo z olše a palisandrový hmatník (50s strat má javorový) s orientačními značkami v barvě slonoviny.

Modely Standard Stratocaster SSS/HSS Plus Top kombinují klasický styl stratocasterů s dnes tolik žádaným vzhledem vrchní desky z žíhané-ho javoru na olšovém těle. Kytary jsou dostupné v několika barevných variacích sunburstu a ti, kdo ocení modernější osazení, si kromě verze se singl-coil snímači a klasickým tremolem mohou vybrat variantu s humbuckerem u kobylky nebo s tremolem Floyd Rose.

Samozřejmě nechyběla ani kompletní nabídka zesilovačů a komb. Zaujala nás zejména novinková komba Fender Pawn Shop Excelsior Pro, která upoutala naprosto fantastickým vintage vzhledem s vynilovým potahem v několika barvách. Jde o dobře přenosná 15wattová komba na doma, do studia či do malých klubů, která jsou osazena dvěma výstupními elektronkami 6V6, nabízejí tři vstupy (kytara, mikrofon a harmonika), tremolo a přepínač bright/dark pro ostřejší či temnější celkový zvuk a jsou osazena 15“ reproduktory Eminence Legend.

Marshall

Expozice Marshalla byla klasicky rozlehlá, nicméně letos ji výrobce pojal netradičně. Mezi zesilovači a boxy rozestavěnými na dřevěných paletách jste se totiž rázem ocitli uprostřed dílny, kde se lampové zesilovače vyrábějí. Mohli jste nahlédnout do jejich „střev“ a prohlédnout si, jak jsou konstruovány ještě prázdné, neosazené a nepotažené reprobedny. Dokonce zde bylo možné pozorovat při práci odborníky Marshallu a vidět tak, jak se vyrábějí např. ručně drátované hlavy. Výrobce se však pochlubil také krásným jednowattovým polovičním stackem Marshall Custom Shop Offset, který se pyšnil krásným „offsetovým“ designem – s ručně vyrobenými našedlými potahy a s do zrcadlení vyleštěnými hli-níkovými plechy na ovládacím a zadním panelu, použitými i jako podklad pod logo, na nichž jsou popisy ztvárněny offsetovým vintage stylem. Zesilovač je založen na podobném obvodu, jako řada 50th Anniversary a svým zvukem vás tak vrátí do 60. let minulého století. Používá lampu ECC83 (12AX7) v preampu a jednu ECC82 (12AT7) v koncovém stupni a pouze dva potenciometry Loudness a Tone, box je osazen 10“ reproduktorem Celestion G10F. Jedná se však o limitovanou edici!

Hughes & Kettner

Ti, kdo při domácím či studiovém nahrávání, ale i při koncertech tu a tam rádi sáhnou po simulaci kytarových reproboxů, ale i nadále preferují analogovou variantu D.I. zařízení před digitálním modelingem, potěší inovovaná verze proslulého Red Boxu. Podle „lidí od firmy“ se jedná o největší inovaci v dlouholeté historii tohoto produktu, jenž výrobce často zabudovává také do svých zesilovačů a komb. Namísto jednoduché červené krabičky se vstupem, výstupem a přepínačem ground/lift nyní Red Box 5 nabízí několik dalších přepínačů pro tvarování tónu. Vstupní úroveň si můžete upravit přepínačem 0/-26 dB, především však můžete provádět určitou „ekvalizaci“ a přiblížit se tak žádanému zvuku – a to pomocí přepínačů Loose/Tight (měkčí vzdušnější nebo naopak hustší pevnější tón), Vintage/Modern (teplejší či modernější vyznění) a Small/Large (komprimovanější zvuk menšího boxu nebo hutnější zvuk velké bedny). Aneb, jak výrobce tvrdí, stále je příjemné sejmout zvuk naplno „rozpumpovaného“ lampového zesilovače a reproboxu mikrofonem – alespoň pokud máte ten správný mikrofon, správnou místnost a bydlíte „na samotě u lesa“. Kvalitní simulace je však vyvíjená pro to, aby ušetřila čas a umožnila dosáhnout solidních výsledků. Podle výrobce bude přímý signál znít s Red Boxem 5 nikoliv jako bedna sejmutá mikrofonem, ale jako samotný reprobox.

Gibson

Gibson patřil jako vždy mezi největší vystavovatele kytarové sekce a nutno říci, že jeho expozice by se ani zmenšit nedala. Nejen kvůli počtu vystavených kytar, ale i kvůli množství návštěvníků, které jeho stanovištěm neustále proplouvalo a doslova osahávalo vystavované exponáty. Mezi kytarami notoricky známých tvarů je občas těžké odhalit ty skutečně nové, ale pozornějším neušlo, že si zde svou premiéru odbyl třeba model Chris Cornell ES-335, krásný to signature nástroj zpěváka a kytaristy Soundgarden. Semiakustická kytara v příjemné matně zelené barvě je osazena snímači Lollar Lollartron a tremolem Bigsby. K pohledným kouskům patřil rozhodně také Bill Kelliher Golden Axe Explorer, který je charakteristický použitím mahagonu na tělo i na krk, tenkým profilem krku ve stylu 60. let a volbou snímačů, totiž humbuckerů Lace Nitro Hemi. Barvu vysoce lesklého zlatavého Go-Gold Burstu podtrhuje zlatý hardware. 50leté výročí kytar Firebird Gibson oslavil speciálním výročním modelem, taktéž vyvedeným ve zlatých barvách.

BSG Guitars

Své portfolio skvělých akustických kytar prezentovala ve Frankfurtu mimo jiné i česká firma BSG Guitars. V její nabídce jsou modely Dreanought, Jumbo, Grand Jumbo a další, ale třeba i barytonová akustika či akustické basy. K vyzkoušení bylo na stánku připraveno velmi zajímavé kombo pro akustické nástroje, BenkCube Natural One. Zvláštní je tím, že používá tzv. hemisférickou emisi zvuku, která umožňuje dosáhnout vysoce kvalitního čistého nezkresleného zvuku. Sestává se ze dvou bloků, přičemž využívá 8“ koaxiálního reproduktoru Beyma umístěného ve spodním bloku na horní straně komba, směřujícího nahoru, a patentovaný difuzér. V horním bloku umístěném na čtyřech pilířích nad ním je pak samotná elektronika skýtající výkon 150 wattů a dva samostatné kanály. Jeden se čtyřpásmovými korekcemi, druhý s korekcemi třípásmovými, ale s parametrickými středy. Nechybí reverb, efektová smyčka a DI výstup. Jedná se o velmi inovativní zařízení, se kterým kytary BSG produkovaly opravdu výborný zvuk.

Laney

Angličané z Laney letos rozšířili řadu zesilovačů Ironheart pro všechny, jimž je velká 120wattová hlava, která na veletrhu budila pozornost už loni, příliš silnou. Představili tak 30wattové kombo Ironheart IRT30-112 s jedním 12“ reproduktorem, které skýtá prakticky všechny čisté, rytmické a só- lové zvukové polohy, jakými se pyšní zmíněná „vymakaná“ hlava. „Třicítka“ nabízí pro tři kanály dvoje korekce a kromě toho ještě společné ovladače Dynamics, Tone, Reverb a Watts pro plynulé omezení maximálního výkonu. Nechybí ani výstup pro direct recording, pro který je ale signál odebírán až za koncovou sekcí, takže nabídne skutečný tón zesilovače s emulací boxu pro naprosto tiché nahrávání. Můžete si ale také vybrat, že pro recording použijete suchý signál kytary, který pak můžete použít pro re-amping.

D’Angelico

Znovuzrozená legendární firma D’Angelico se zatím proslavila hlavně svými jazzovými kytarami, nicméně letos byl na výstavišti k vidění prototyp zbrusu nového elektronkového komba, který pro tuto značku vyvíjí firma Two-Rock/Premier Builders Guild. Kombo s jedním 12“ reproduktorem, gainem, třípásmovými korekcemi, ovladačem Contour pro změnu charakteru zvuku a reverbem nabízí výkon 50 wattů generovaný dvojicí lamp KT66 a svým mohutným, tlustým tónem potěší nejen jazzmany, ale i vyznavače blues či rocku.

Schecter

Schecter samozřejmě prezentoval kompletní portfolio kytar, úplnou premiéru však ve Frankfurtu měly zbrusu nové celolampové zesilovače Schecter Hellwin a Hellraiser. Na vývoji zesilovače Hellwin se spolu s inženýry výrobce podílel i kytarista Avenged Sevenfold Synyster Gates. Výsledkem je 100wattová tříkanálová hlava ve zlatočerném designu s nezávislými korekcemi a funkcí boost. K zajímavým funkcím patří třeba čtyřpolohový globální ovladač Focus pro úpravu odezvy v basech dle použité kytary, šumová brána nastavitelná zvlášť pro oba Lead kanály a dva vstupy Pasive a Active. Na rozdíl od běžných zesilovačů, které vyšší výstup aktivních snímačů kompenzují redukcí vstupního signálu, Hellwin nabízí speciální vstup pro aktivní snímače, který navíc upravuje reakci zesilovače s ohledem na typický „nedostatek“ basových frekvencí ve zvuku, obvykle produkovanými aktivními snímači. Zesilovač je založen na elektronkách EL34 a 12AX7/ECC83, přepínání kanálů se děje přes MIDI, a nechybí ani výstup s emulací reproboxu pro DI recording. Podobné funkční možnosti má i hlava Hellraiser, jde však o dvoukanálový zesilovač, dodávaný také v 50wattové verzi nebo jako 100 či 50wattové kombo se dvěma reproduktory Celestion Vintage 30. Tytéž reproduktory jsou osazovány i do beden navržených pro hlavy. Jak jsme zjistili, zesilovače jsou vyráběny jak v USA, tak v Číně. Fakticky by tak mělo být možné vybrat si variantu, kterou preferujete – zda nálepku „Made In“ nebo lepší cenu.

Orange

Za nepřehlédnutelnou oranžovo-bílou hradbou skrývala nejednu „perličku“ ze své produktové nabídky anglická firma Orange Amps. Letos zaujala zejména novými tranzistorovými zesilovači nové řady Crush. Mezi tyto novinky, které jsou zároveň označovány jako Twin Channel, tj. nabízející dva kanály, patří 120wattová hlava CR120H a dvou-kanálová komba – CR60C (60 wattů/1x12“) a CR120C (120 wattů/2x12“). Jde o vůbec první tranzistorové zesilovače, které Orange představil od svých počátků v 70. letech. Preamp byl vytvořen podle série Rockerverb (pouze namísto elektronek používá operační zesilovače) a nabízí čistý i zkreslený kanál přepínatelný footswitchem, digitální reverb se třemi režimy (plate, hall, spring) a efektovou smyčku. Co by se mělo na těchto modelech kytaristům líbit je také přijatelná cena.Mezi zesilovače označované jako Twin Channel přibyla také stowattová lampová hlava Twin Channel OR100, tedy dvoukanálová verze klasického model OR100, který tak nabízí dva kanály (se samostatnou ekvalizací) rovněž poprvé. Vnitřek tvoří 4x ECC83/12AX7, 1x ECC81/12AT7, 4x EL34 a k dispozici je lampou řízená efektová smyčka či nohou ovladatelný boost. Zajímavostí pak byl třeba tester elektronek VT1000, který každému uživateli lampových zesilovačů umožní elektronky vybírat a párovat nebo ověřit jejich životaschopnost.

Jackson

Především rockery a metalisty lákal „kumbálek“ Jaksonu, který se nacházel v obří expozici kolosu Fender. Z „perliček“ pro letošní rok se pozornost upírala hlavně na nové sedmi- a osmistrunné kytary série USA Select čítající celkově osm modelů B7 a B8. Se svým zaobleným tělem z olše a s krkem z jednoho kusu javoru, ebenovým hmatníkem bez značek na přední straně a zaostřenou hlavou působí jejich design velmi sympaticky. Verze Deluxe mají navíc průběžný krk. K dispozici jsou verze se snímači EMG808 nebo Di Marzio D Activator. Kromě matně černých a šedých variant s polyesterovou povrchovou úpravou jsou nabízeny také verze s ručně olejovaným přírodním vzhledem. Obzvlá-ště pěkně vypadal osmistrunný kousek B8 Deluxe s barytonovou 27“ menzurou a ořechově zabarvenou olejovanou vrchní deskou z žíhaného javoru na olšovém těle nebo barytonová sedmistrunná B7 Deluxe ve stejné úpravě, ale v přírodní barvě. 

Engl

Lampový zvuk na německý způsob reprezentoval na výstavišti tradičně Engl. Mezi valy mohutných a výkonných stacků jsme ale objevili příjemný přírůstek do portfolia jeho „nízkowattážních“ hlav. Kompaktní celolampová 20wattová hlava Ironball E606 ve svém plechovém šasi působí elegantně, bytelně a profesionálně. Na rozdíl třeba od hlavy Gigmaster, která má v preampu pouze jednu elektronku, jde o celolampový zesilovač obsahující 4x ECC83 v preampu a 2x EL84 v koncovém stupni. Nabízí dva kanály, čistý a zkreslený, s širokým rozpětím zvuků, od teplých a zvonivých čistých tónů, přes organický crunch nebo řízné rytmické zvuky, až po tlusté a šťavnaté sólové tóny. Kromě samostatných ovladačů vstupní úrovně pro každý kanál a společných třípásmových korekcí nabízí také potenciometr Presence, hlasitost pro Lead kanál a Master. Na zadní straně si můžete nastavit úroveň vestavěného reverbu, připojit do sériové smyčky externí efekty a omezit výkon na 5 wattů, 1 watt či na nulu, abyste mohli využít sluchátkový výstup či jen frekvenčně „ořezaný“ výstup určený pro direct recording.

Fret-King

Musikmesse se stal dějištěm premiéry také pro několik nových kytar z anglických dílen firmy Fret King a jejího tvůrce, autora řady zajímavých designových a konstrukčních nápadů Treva Wilkinsona. Jednalo se o ručně stavěné nástroje řady Black Label v několika provedeních. Například model Corona GWR byl vytvořen pro Gregga Wrighta, který se proslavil jako jeden z kytaristů Michaela Jacksona. Tento nástroj vás přenese právě do této doby, tedy do 80. let. Zaujme nejen výrazným designem (červené slunce na bílém podkladě), ale také skvělou hratelností. Osazen je snímačem Wilkinson P90 a potenciometrem Vari-coil (pro plynulý přechod od dvoucívkového k jednocívkovému zvuku) doplněným dvěma singly a klasickým stratovským jednozvratným tremolem. Kytary typu telecaster reprezentují nové semi-akustické (s jedním f-otvorem) modely Country Squire Semitone v několika verzích s různými konfiguracemi snímačů. Nechyběly ani tvarově neotřelé přírůstky v podobě modelů Ventura a Esprit – včetně modelu Esprit III v elegantní červené metalíze a se třemi snímači Wilkinson P90 kombinujícími alnico a keramické magnety.

Ibanez

Japonci z Ibanez nabídli dílčí inovace a přírůstky prakticky ve všech řadách, přibyly však i některé celé nové zajímavé kusy. Velmi pěkný byl například tak trochu do vintage stylu posazený nový model Chrise Millera CMM1, vycházející z tvarů řady Roadcore, jiné zase potěší třeba modely vytvořené pro kytaristy kapely Asking Alexandria BBM1 a CLM1 se zajímavou grafikou na mahagonových tělech modernizovaného telecasterovského či lespaulovského tvaru. Výročí 25 let spolupráce s Joem Satrianim firma připomněla modely JS2410 a JS24P s dvouoktávovými hmatníky a snímači Di Marziom Mo’Joe (humbucker) u kobylky a The Chopper nebo Satch Track u krku (singly). Mezi signature modely Steva Vaie poprvé přibyl sedmistrunný model v designovém provedení kopírujícím ikonickou kytaru JEM7V, označovaný JEM7V7, vyvedený v typickém bílém provedení se zlatou mechanikou a s hmatníkem ovinutým „stromem života“, tedy pro Vaie typickým vykládáním Tree of Life.

Na poli „mnohostrunných" kytar byla asi největší „bombou“ osmistrunka TAM100 vytvořená přesně podle představ Tosina Abasiho z Animals As Leaders. Lipové tělo je osazeno svrchní deskou z žíhaného javoru s bílošedou povrchovou úpravou, pod níž je slabě vidět kresba dřeva, s želvovinovým pickguardem. Šroubovaný, velmi poho- dlný krk, je slepený z pěti kusů wenge a bubingy (tj. tmavých dřev). Kytara je osazena zlatým hardwarem včetně pevně ukotveného tremolo bloku FX Edge III-8. Je to jediná osmistrunná kytara Ibanez se třemi snímači – s humbuckery u kobylky a krku (navíc rozpínatelnými) a se singlem uprostřed. Ve všech případech jde o modely DiMarzio Ionizer-8 vytvořené opět podle požadavků Abasiho.

V proskleném stojanu pak na kolemjdoucí „číhala“ další „perlička“ v podobě mohutné devítistrunné kytary. Člověku z toho až padá čelist, když se dívá, jak z těla, vycházejícího z typicky ibanezáckého tvaru Universe/RG s vrchní deskou z žíhaného javoru zvýrazněnou modrým transparentním lakem ční až legračně široký hmatník zakončený „obří“ hlavou. Kytara byla osazena dvěma humbuckery Lace.

Mesa Boogie

Stánek Mesa Boogie byl obstavený sestavou proslulých kytarových i basových zesilovačů a komb a ukázkami různých custom provedení jejich šasi. Oproti loňskému roku ale přibyla také čtveřice nožních pedálů, které výrobce vypustil na trh nedávno, propůjčujících kytaristům ty zvukové vlastnosti, kterých si tito cení na zesilovačích z řad Rectifier Mark, Transatlantic. Konkrétně se jedná o boost/overdrive pedál Tone-Burst, klasický overdrive Grid Slammer vyznačující se výrazným středovým pásmem, overdrive s vysokou mírou „kapalného“ gainu a s dlouhým sustainem Flux Drive a konečně o Throttle Box, distortion s průraznou agresí, ovšem zachovávající teplý a organický zvuk. 

Kromě toho však výrobce přidal ochutnávku v podobě dvou prototypů lampových basových hlav Bass Strategy Eight:88 s výkonem 465 wattů a Bass Prodigy Four:88 nabízející 260 wattů. Jejich zvuk vychází z koncových elektronek KT88 a svým představám jej můžete přizpůsobovat flexibilními aktivními ekvalizačními prvky. Výkonnější z obou zesilovačů je navíc vybaven devítipásmovým ekvalizérem.

ESP

Stánek ESP byl tradičně obstavený stovkami kytar značek ESP i LTD, nicméně hlavním tématem letošního roku se stal rebranding kytar série ESP Standard, které budou od roku 2014 nově označovány jako E-II. Logo ESP, které je znakem kytar nejvyšší kvality, budou nově nést pouze nástroje vyráběné v japonském custom shopu. Proč je to tak zajímavé, že to stojí za uvedení? Pro kytary ESP Standard, nově přejmenované na E-II, to bude znamenat až 20% pokles z doporučených prodejních cen. Vyráběny jsou podle dostupných informací ve stejné fabrice, kde modely LTD Elite, takže se zřejmě obě série sdruží pod tuto značku a celé portfolio tak bude podle značek (ESP, E-II a LTD) o něco logičtěji rozčleněno podle ceny a kvality. Na stánku ESP bylo přitom k vidění i pár velmi pěkných nových modelů všech známých tvarů ve stylu ESP s logem E-II v pěkných designových variacích, které prozradily, že se máme na co těšit. Příkladem byl třeba matně černý sedmistrunný barytonový model T-B7 ve tvaru telecasteru osazený dvěma snímači EMG. Samozřejmě nechyběly ani ukázky kytar se zajímavými grafickými výtvory. Je potřeba uznat, že co se týká variací designu, mezi nimiž by si každý našel pár skutečně povedených favoritů, patřil stánek ESP k těm nejpestřejším a nejzajímavějším na tomto veletrhu. 

PRS

Najít v expozici legendární značky Paul Reed Smith alespoň trochu ošklivou kytaru by byl zřejmě nadlidský úkol, všechny modely sluly vskutku příjemným designem. Jestli zde bylo něco k vidění poprvé, tak to byl model PRS P22 Trem, který doplňuje populární model P22 o tremolo. Osazen je jinak humbuckery PRS a piezo systémem PRS LR Baggs a nabízí dva výstupy, díky čemuž je možné připojit zesilovač pro elektriku i pro akustiku, zároveň je ale možné oba zvuky plynule smíchat do jednoho výstupu. Nechyběla ani relativně nová řada zesilovačů PRS, mezi nimi třeba i inovované cenově přijatelné 30wattové kombo PRS SE.

Peavey/Budda

Americký tvůrce legendárních zesilovačů Peavey 5150 (či 6505) letos představil novinku v podobě zesilovače Budda AS Preceptor, tedy signature hlavu kytaristy Alexe Skolnicka. Hlavní vlastností 120wattového tříkanálového hi-gainového monstra je hlavně jeho univerzálnost a flexibilita. To demonstroval šťastný „signatář“ osobně, přímo v koncertní hale Agora Stage, předvedením kousků svého jazzového tria, především na skladbách Jimiho Hendrixe, ale také v podobě slušné dávky hard rocku i sól kapely Testament, v níž působí. Zesilovač se čtyřmi koncovými elektronkami EL34 a se sedmi 12AX7 nabízí tu plnohodnotné kanály se samostatnými korekcemi i potenciometry Presence a Resonance přepínané prostřednictvím MIDI, a umožňuje uložit si až devět presetů. Výkon je možné snížit na polovinu. Zesilovač nabízí také opravdový pružinový reverb (opět nastavitelný pro každý kanál zvlášť) a funkci Master Boost, tj. přesně nastavitelné a nohou ovladatelné zesílení.

Strandberg

Pomyslný výlet do budoucnosti nabídl malý a zapadlý stánek švédské firmy Strandberg. Její kytary jsou opravdu specifické, a to hned v několika směrech. Malý výrobce sází na lehký „bezhlavý“ design a velký důraz klade na ergonomii. To se odráží nejen v charakteristickém tvaru těla modelů, ale také na speciálním hranatém, lichoběžníkovém profilu krku. Tento patentovaný tvar je podle zakladatele firmy Oly Strandberga lepší z toho důvodu, že kytarista během dlouhého hraní nepociťuje v dlani takovou únavu. Vyráběny jsou šesti, sedmi i osmistrunné kytary s tím, že sedmičky a osmičky používají zkosené (fanned) pražce, takže nabízejí rozsah menzury 24 - 25,5“ pro sedmistrunný model a 26 - 28“ pro osmistrunný. Vystaveny byly produkční modely Boden – sedmistrunný, postavený na bázi zakázkové kytary pro Mishu Mansoora z Periphery, a osmistrunný, vytvořený podle kytary zkonstruované pro Tosina Abasiho (Animals As Leaders). Dále pak šestistrunná kytara Masvidalien se speciální grafikou podle představ Paula Masvindala (Cynic), a tak trochu jako z jiného světa působil osmistrunný Boden8 se zcela speciálními „pokřivenými“ pražci pro dokonalé temperování.

Vigier

Francouzský výrobce výborných kytar Vigier, kterého svého času proslavil třeba legendární již zesnulý Shawn Lane (hrál např. po boku Jonase Hellborga), letos nabídl chuťovku sestrojenou pro virtuózního strunotepce doprovázejícího už řadu let „potrhlého“ Axla Roseho v současné sestavě Guns’n’Roses. Excentrický Ron „Bumblefoot" Thal se tak nyní pyšní dvoukrkým signature nástrojem zvaným DoubleBfoot. Zajímavý je hla-vně tím, že zatímco jeden krk je osazen pražci, ten druhý, horní krk, je bezpražcový a namísto palisandrového používá kovový hmatník. Matně černé tělo bylo vyrobeno z honduraského mahagonu, krky jsou vyztužené karbo-nem a jako snímače byly použity dvě sady DiMarzio Chopper a Tone Zone. Spodní část nástroje je navíc osazena dvouzvratným tremolem. 

Bogner

Firma Bogner, proslulá zejména svými vysoce kvalitními kytarovými zesilovači, měla na Messe malou předpremiéru v podobě čtveřice nových zkreslovacích krabiček. Pedál pojmenovaný Burnley nabídne solidní a přímočarý distortion, Wessex zase klasický overdrive, Harlow je určený pro kompresi a boost, a konečně Oxford lze charakterizovat jako fuzz/multi-overdrive. Všechny krabičky zaujmou nejen zajímavým designem, ale i dynamickým zvukem. Na pulty obchodů se mají dostat až v létě, aby tak rozšířily řadu pedálů, která zahrnuje  letos již představené modely Ecstasy a Uberschall.

VHT

Firma VHT letos překvapila novinkou ze světa hybridních zesilovačů. Kombo VHT Super 16 pracuje s dvojicí lamp 12AX7 v preampové sekci a nabízí velmi jednoduché ovládání – Volume, Tone a Gain. Svým 8“ reproduktorem a linkovým vstupem je tak ideální pro cvičení. Přesto však zaujalo nečekaně dynamickým a příjemným zvukem, za který se tento výrobce vynikajících lampových hlav určitě nemusí stydět. Další zajímavostí byl také tester elektronek, Tube Tester 2, s dvojicí ručičkových miliampérmetrů, doplňující možnost připojení externího digitálního měřáku. Je vybavený dostatečně dlouhými kabely s paticemi pro koncové lampy pro pohodlnější měření párů elektronek.

Taurus

Polská firma Taurus Amplification nabídla dvě nové, menší varianty svých „podlahových hlav“, označovaných Stomp Head, zaměřené tentokrát hlavně na rockové a metalové hráče. Jde o dvoukanálové 60wattové zesilovače zabudované do plechového šasi, které vypadá jako větší kytarová krabička na podlahu, s jedním nožním přepínačem mezi čistým a zkresleným kanálem. Disponují preampem, obsahujícím elektronku 12AX7 a dvěma nezávislými třípásmovými korekcemi a efektovou smyčkou. Je možné je přepnout na 25wattový režim. Stačí jen připojit kytaru a reprobednu a hrábnout do strun.

T-Rex

Další z dánských producentů krabiček, T-Rex, nabídl v záplavě efektů například i nový overdrive, Alberta II, nástupce populárního stejnojmenného zkreslovače, který ovšem nabízí dva kanály. Oba mají samostatné ovladače zkreslení a výstupní úrovně plus miniaturní potenciometr pro nastavení barvy tónu, avšak vyznačují se trochu odlišnými zvuky. Barvou jsou stejné, ale první nabízí více komprimovaný, krémovější zvuk, druhý pak naopak dynamičtější, otevřenější a údernější. Každý kanál má navíc přepínač Normal/Fat, který slouží pro posílení „spodku“. První kanál je ideální pro jemnější, nakreslený zvuk, zatímco ten druhý pro dravější, zkreslenější zvuk. K tomu jsou k dispozici ještě dva nožní spínače – a to vše v šasi velikosti jedné docela šikovné, zvukově pestré a stylově univerzální kytarové krabičky.

Musikmesse 2013 - expozice Marshall
...mohli jste nahlédnout do jejich „střev“ a prohlédnout si, jak jsou konstruovány ještě prázdné, neosazené a nepotažené reprobedny.
Musikmesse 2013 - expozice Marshall
Musikmesse 2013 - Gibson robots
V těsném sousedství Agora Stage se velké pozornosti návštěvníků těšila robotická kapela firmy Gibson.
Musikmesse 2013 - expozice Laney
Anglického výrobce zesilovačů Laney podporoval svými vystoupeními kytarista Mattias Eklund.
Musikmesse 2013 - expozice Jackson
Především rockery a metalisty lákal „kumbálek“ Jaksonu, který se nacházel v obří expozici kolosu Fender. Z „perliček“ pro letošní rok se pozornost upírala hlavně na nové sedmi- a osmistrunné kytary série USA Select čítající celkově osm modelů B7 a B8.
Musikmesse 2013 - expozice Fret-King
Musikmesse se stal dějištěm premiéry také pro několik nových kytar z anglických dílen firmy Fret King a jejího tvůrce, autora řady zajímavých designových a konstrukčních nápadů Treva Wilkinsona. Jednalo se o ručně stavěné nástroje řady Black Label v několika provedeních.
Musikmesse 2013 - expozice Mesa Boogie
tánek Mesa Boogie byl obstavený sestavou proslulých kytarových i basových zesilovačů a komb a ukázkami různých custom provedení jejich šasi. Oproti loňskému roku ale přibyla také čtveřice nožních pedálů, které výrobce vypustil na trh nedávno, propůjčujících kytaristům ty zvukové vlastnosti, kterých si tito cení na zesilovačích z řad Rectifier Mark, Transatlantic.
Musikmesse 2013 - expozice ESP
Stánek ESP byl tradičně obstavený stovkami kytar značek ESP i LTD, nicméně hlavním tématem letošního roku se stal rebranding kytar série ESP Standard, které budou od roku 2014 nově označovány jako E-II. Logo ESP, které je znakem kytar nejvyšší kvality, budou nově nést pouze nástroje vyráběné v japonském custom shopu.
Musikmesse 2013 - Budda amps
Americký tvůrce legendárních zesilovačů Peavey 5150 (či 6505) letos představil novinku v podobě zesilovače Budda AS Preceptor, tedy signature hlavu kytaristy Alexe Skolnicka.
Musikmesse 2013 - Strandberg
Pomyslný výlet do budoucnosti nabídl malý a zapadlý stánek švédské firmy Strandberg. Její kytary jsou opravdu specifické, a to hned v několika směrech. Malý výrobce sází na lehký „bezhlavý“ design a velký důraz klade na ergonomii...
Musikmesse 2013 - Strandberg
...trochu jako z jiného světa působil osmistrunný Boden8 se zcela speciálními „pokřivenými“ pražci pro dokonalé temperování.
Musikmesse 2013 - Vigier
Francouzský výrobce výborných kytar Vigier, kterého svého času proslavil třeba legendární již zesnulý Shawn Lane (hrál např. po boku Jonase Hellborga), letos nabídl chuťovku sestrojenou pro virtuózního strunotepce doprovázejícího už řadu let „potrhlého“ Axla Roseho v současné sestavě Guns’n’Roses. Excentrický Ron „Bumblefoot" Thal se tak nyní pyšní dvoukrkým signature nástrojem zvaným DoubleBfoot.
Musikmesse 2013 - bodypaint
Někteří výrobci letos nabídli celou řadu modelů s motivy z komiksů či z filmů.
Musikmesse 2013 - Ritter
S povrchovou úpravou svých nástrojů si "vyyhrál" také Jens Ritter.
Musikmesse 2013 - Indian Summer model
A ještě jeden pohled dokládající nastandardní péči o vzhled nástroje.
Musikmesse 2013 - Mayones
Precizním zpracováním svých nástrojů se již několik let chlubí polská firma Mayones.
Musikmesse 2013 - Taurus
Musikmesse 2013 - Tech-Amp