Thomas Lang v Rock Café

Reportáž
Autor: 

Datum 8. 12. 2004 bylo dnem konání jednoho z nejvýznamnějších bubenických podniků loňského roku. Do pražského Rock Café přijel, v rámci evropské části jeho celosvětové kliniky a Meinl Show, rakouský rodák a nyní v Londýně žijící světově uznávané eso bicích souprav – Thomas Lang. Thomas Lang patří vzhledem ke svému roku narození 1967 k mladší generaci výrazných a inovativních bubeníků, přesto je velmi respektován, ba dokonce můžeme říci, že spousta nezávislých pramenů se shoduje, že jde o jednoho ze tří technicky nejlépe vybavených a nejvyspělejších bubeníků současnosti.

Přes tyto superlativy, zůstává Thomas pohodovým, sympatickým „týpkem", který s vámi bez problémů zapřede rozhovor a je na něm znát, že ho tyto záležitosti naprosto neobtěžují a povídání o bubnech, činelech či způsobech hraní (byť již jistě po x-té opakované) baví. A to platí jak o komunikaci s novináři (kde se to samozřejmě v rámci profesionality dá očekávat), tak v rozhovorech s řadovými návštěvníky jeho show.

Úvod celé pražské akce zajistilo trio tvořené částí Tam-Tam Orchestra v čele s Milošem Vacíkem, tedy firemním hráčem na perkuse Meinl. To postupně představilo asi 150 posluchačům všechny základní modely těchto nástrojů a lehce „předvařili" převážně mužské publikum - jistě lví podíl na tom měla vlnící se zpěvačka Tereza :-) - pro nášup, který měl následovat.

Úvodem se asi sluší poznamenat něco málo k proprietám, které jsou k vidění na pódiu. Thomas jednoznačně preferuje dvě základní značky bicího náčiní. Jsou jimi činely Meinl a bubny značky Sonor. V činelech vyžaduje průrazný explozivní zvuk s velmi rychlým odezněním, a těmto vlastnostem zcela přesně odpovídá i sestava „plechů" založená na řadách Generation X a Byzance. V prvně jmenované položce používá vlastní signované modely 16" Synthetic, 17" Kompressor a 18" Kinetik Crash, spolu s 18" Signal Crash/Klub ride a 14" Filter China. Druhá řada je pak přizpůsobována momentálním potřebám – zpravidla 13“ a 14" Dark HiHat, 20" Ping Ride, 10" Splash a hybridní mikro-hihat s 8" Classic Low Bell Bottom a 8" Amun Splash Top.

Ze široké nabídky Sonorů si pak Thomas vybral řadu Delite. Základní sada je však masivně rozšířena o množství bubínků a perkusivních „efektových" padů. Myslím, že dostatečně jsou vypovídající přiložené fotografie. Pokud slyšíte zvuky efektových bubínků a perkusí samostatně, jste v první chvíli opravdu na rozpacích. Říkáte si – to snad aby na to radši nehrál, to zní hrozně!

V celém kontextu hry Thomase Langa však právě tyto zvuky tvoří nepřeslechnutelnou barevnou pestrost a jasný akcent vyhraňující jeho úžasné rytmicko-technické fígle z jinak naprosto precizní a kompaktní hry. Právě zde je kouzlo těchto krátkých a průrazných zvuků – vyzvednou to co by jinak na běžný buben téměř zaniklo a oněch zahraných např. sedm dob ve 4/4 rytmu, by téměř ztratilo na významu.

Protože je Thomase Langa možno zastihnout při spolupráci s opravdu různorodými tělesy a žánrech od tvrdého rocku po popové modly (Ozzy Osbourne, Suicidal Tendencies, Robbie Williams, B*Witched, Gari Halliwell), zajímalo mě, jaký způsobem řeší ozvučení své soupravy a případné syntetické rytmické zvuky. „Na ozvučení používám klasické mikrofony, i v tanečních žánrech je při live koncertech přirozený zvuk bicí soupravy nezastupitelný, ale samozřejmě je ve značné míře doplněn o samply. Používám zpravidla bicí moduly Roland či samplery Akai a spouštěcí pady Roland V-drum s meshovými blánami.

Zajímavou byla i odpověď na otázku z pléna, jak často a kolik hodin cvičí. „Necvičím vůbec, nemám na to čas, hraju tolik, že zbývá už jen čas na odpočinek a cestování.

Rozbor celé předváděčky opravdu nespadá do mého ranku, na tomto místě by erudovaný bubeník jistě přiblížil Thomasovy finesy daleko lépe, leč z pozice kytaristy mohu konstatovat jedno podstatné. Nikdy bych nevěřil, že vydržím poslouchat a pečlivě sledovat hru jediného bubeníka po dobu více než jedné a půl hodiny a ještě budu nadšen! To vše mi dokázal Thomas Lang svou přesností, neúnavností (hrál téměř hodinu v kuse!), pestrostí projevu i zvuku a nápaditostí v rytmické stavbě zprostředkovat, a já jsem mu za tento zážitek velmi vděčen.

A zbytku nezúčastněného bubenického národa českého vzkazuji: Je ostudou, že vás tam nebylo víc – opomenu-li vstup zdarma a pivo k tomu, pak jste propásli možnost se něčemu přiučit, uvědomit si jak široké jsou možnosti skutečné! hry na bicí soupravu, a konečně, nechat si osobně, na vlastní žádost, „z oka do oka“ cokoliv předvést od jednoho z mužů stojících na samotném vrcholu obrovské světové pyramidy složené ze samých korpusů, ráfků, blan, mušlí, strunění a stojanů!