ADK GX–1

Velkomembránový kondenzátorový mikrofon
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
1 880,00 Kč

Díky takovým výrobkům, jako je ADK GX-1, se velkomembránové kondenzátorové mikrofony stávají záležitostí takřka masově dostupnou široké zvukařské veřejnosti. To, co bylo řádově před 20 - 30 lety doménou několika málo vyhlášených značek a stálo (a stále stojí), jak se říká, pořádnej balík, dá se dnes zakoupit u jiných výrobců za desetinu ceny…

Technologie velkomembránových kondenzátorových mikrofonů je známá, dostatečně prověřená a v současnosti ”snadná” na výrobu. Řeknete si asi, že mezi kondenzátorovým mikrofonem, dejme tomu, za šedesát tisíc, nebo za šest tisíc musí být přece nějaký rozdíl. Určitě ano. U mikrofonu za šedesát tisíc kupujete především jistotu. Jistotu značky, tradice, zkušenosti, materiálů, komponentů, dílenského zpracování, příslušenství a servisu. Pokud jde ale o provozní vlastnosti a o zvuk mikrofonu, pravděpodobně nejobjektivnějším způsobem porovnání by byl srovnávací test naslepo. V některých případech bychom se možná dočkali hodně zajímavých výsledků, ne-li přímo překvapení. V každém případě se při nákupu kondenzátorového mikrofonu za velmi výhodnou cenu určitě vyplatí jistá obezřetnost, ale na druhou stranu není třeba se takovým výrobkům z principu vyhýbat, protože můžete zakoupit produkt, který přesně vyhoví vaším požadavkům. A to může být případ právě ADK GX-1.

Žádný elegantní kufřík, pouze papírová krabice, ve které se nachází koženkové pouzdro na zip. Žádný návod, nebo alespoň tabulka s technickými údaji a směrovým diagramem. Tak přichází mikrofon ADK. Nebýt v krabici pavouk, tedy odpružený držák typický pro kondenzátorové mikrofony, mohl by se člověk domnívat, že je v koženém pouzdře uložen, jak bývá běžně zvykem, normální dynamický mikrofon. Jak ale jednoznačně napovídá obrázek na papírové krabici, uvnitř se nachází velkomembránový kondenzátorový mikrofon se známým tvarem. Celý povrch mikrofonu je stříbřitý (myslím, že se tomuto povrchu říká saténově stříbrná), tělo je celokovové. Dodávaný odpružený držák je naopak černý, rovněž celokovový, uvnitř objímky vylepený tlumící plstí. Držák, díky absenci plastů, působí velmi robustním dojmem.

U kousku, který jsem měl k dispozici, není žádný letáček s technickými údaji, nicméně na stránkách výrobce jsou důležité základní parametry uvedeny. Takže, mikrofon je osazen membránou o průměru 1". Směrová charakteristika je kardioidní, čili ledvinová. Elektronika mikrofonu je tranzistorová, ve třídě A, bez výstupního transformátoru. K provozu mikrofon vyžaduje standardní fantomové napájení 48 V s odchylkou +/- 4 V. Udávaný frekvenční přenos je 20 Hz až 20 kHz, bez udání tolerančního pole. Citlivost mikrofonu je – 35 dB, vlastní šum

A nyní praktické poznatky. Odpružený držák mikrofonu, který je součástí balení GX-1, je skutečně solidní a robustní. Mikrofon do něj padne jako ulitý, ale je v něm pouze zasunut bez jakékoliv aretace. Stačí prudší trhnutí a mikrofon z „pavouku" spolehlivě vyjede. Z toho důvodu u GX-1 nedoporučuji mnohdy často užívanou montáž tzv. hlavou dolů (to je, že mikrofon je i s držákem otočen vzhůru nohama). Někteří zvukaři takhle snímají například zpěv. Tak tedy zde to určitě nedoporučuji. Jinak žádný problém. K propojení s mixážním pultem, nebo mikrofonním předzesilovačem použijete běžnou symetrickou mikrofonní šňůru s konektory XLR. Soudě podle toho, že u testovaného kusu nebyla, pravděpodobně není součástí dodávky, takže si ji musíte opatřit separátně. Má to alespoň tu výhodu, že si rovnou vyberete typ a délku kabelu přesně podle vašich potřeb. Jak bylo uvedeno výše, mikrofon tohoto typu vyžaduje fantomové napájení 48 V. Pokud mikrofon propojíte a aktivujete fantomové napájení, je GX-1 připraven k použití. Mikrofon nevyžaduje žádné speciální nastavení citlivosti, v mém případě byl potenciometr citlivosti nastaven v běžném rozsahu.

Mikrofon jsem testoval na mluvené slovo. Mám zkušenost, že pokud mikrofon věrně a přirozeně sejme lidský hlas, pak většinou dobře sejme cokoliv jiného. U GX-1 jsem byl mile potěšen nenásilným, neutrálním podáním. Hlas z bezprostřední blízkosti byl příjemně plný a vyvážený, dostatečně transparentní, celkové podání hodnotím jako spíše neutrální. Žádné nadměrné zdůrazňování sykavek, nebo naopak problematické rázy na hláskách p a b. Podotýkám, že jsem během testování nepoužil pop filtr. Bude vždy záležet na typu hlasu a vyvinutém akustickém tlaku, ale mikrofon k tomu nic moc zbytečně nepřidává. Směrová charakteristika mikrofonu je udávána jako ledvinová, ale po několikerém pečlivém otočení mikrofonu vůči zdroji zvuku se nemohu zbavit dojmu, že z bezprostřední blízkosti má mikrofon blíž spíše k osmičkové charakteristice. Nebýt nepatrného zastření výšek při snímání opačnou stranou mikrofonu, byl bych řekl, že přední i zadní strana snímá stejně. Naproti tomu při natočení mikrofonu bokem ke zdroji signálu úroveň prudce spadne, ze stran je mikrofon citlivý jen minimálně. Mohl bych dál pokračovat v pokusech slovy popisovat zvuk, ale nic, co by stálo za zmínku, mě nenapadá, GX-1 tu prostě je a dělá dost dobře to, co dělat má. Nemám žádné připomínky. Jediné, co ještě zbývá zodpovědět, je zmíněný skrytý filtr roll-off. Abych ověřil, jestli jeho obvod skutečně funguje, bylo zapotřebí demontovat kryt těla mikrofonu a takto „odstrojený" mikrofon znovu připojit a zapnout. Jedině tak bylo možné získat přístup k tlačítku přepínače filtru. Důrazně zde případného uživatele rovnou upozorňuji, aby nic takového nezkoušel. Jak jsem po ohledání desky plošných spojů předpokládal, filtr je skutečně aktivní. Stisknutím tlačítka dojde k potlačení frekvencí od 100 Hz dolů, zvuk se pročistí, ale zároveň zmizí ty teplé basy – efekt, který zvukaři dobře znají. Pokud si budete opravdu jistí, že budete chtít filtr potlačení basů na GX-1 využít, pak tedy proveďte opatrnou demontáž, aktivaci tlačítka a následnou montáž krytu těla mikrofonu zpátky pouze u vypnutého a odpojeného mikrofonu. Rozhodně nezkoušejte používat mikrofon s demontovaným krytem. Přiznám se, že jsem chvíli přemýšlel, jestli se mám s vámi o výše popsaný pokus vůbec podělit. Bylo-li však v úvodu článku řečeno A, mělo by myslím být také řečeno B. Součástí mikrofonu GX-1 je funkční filtr roll-off, ale není běžným způsobem přístupný. Proč, to ví jen výrobce.

Závěrem zhruba tolik. Mikrofon je určitě dostatečně kvalitní na to, aby mohl být použit pro seriózní snímání zdrojů zvuku. Díky svému nenápadnému, neutrálním zvuku bude pravděpodobně vhodný pro snímání téměř čehokoliv, tedy kromě hlasů a zpěvů také například kytarových aparátů, některých prvků bicích souprav (činely, kopák) a akustických nástrojů. Nebál bych se snímání zblízka ani z prostoru. Pokud se řekne velkomembránový kondenzátorový mikrofon, každému se v této souvislosti pravděpodobně vybaví nahrávání a nahrávací studio. S mikrofonem v této cenové relaci by se dalo, bez obav z případné těžko nahraditelné ztráty, pracovat i na pódiu. V každém případě je mikrofon ADK GX-1 zajímavou volbou, která rozšiřuje nabídku trhu, což rozhodně není na škodu.