ADK Hamburg Edition

Kondenzátorový mikrofon
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
6 600,00 Kč

Město Portland ve státě Oregon na severozápadě USA nevyniká pouze těžkým průmyslem a přírodními krásami, ale má v sobě něco přitažlivého i pro nás hudebníky. Vyrábí zde pod značkou „ADK" kvalitní mikrofony (neplést s AKG). Firma chce, aby její výrobky byly kvalitativní alternativou k drahým evropským mikrofonům a zároveň byly cenově přijatelné…

Po prozkoumání vyráběných modelů nejprve ve světe virtuální reality jsem si posléze zvolil k testování model „Hamburg Edition". Snad proto, že mám k tomuto městu velmi kladný vztah a snad i proto, že mě zaujala filozofie tohoto výrobku (nejen jeho). To, co jsem napsal v začátku recenze o poměru výkon/cena, platí v kategorii Audiophille Series, do níž náš testovaný model spadá, dvojnásob. Toto oddělení mikrofonů má být určeno zvukovým fajnšmekrům, kterým výrobce nabízí u každého modelu jistou zvukovou vyprofilovanost a speciální určení pro různé typy recordingu. Náš model by měl být jakousi replikou „německého" starého vintage zvuku s vyrovnanou - klidnou - charakteristikou. Je určen především pro nahrávání zpěvu s určitým témbrem, pro natáčení „dřev” (klarinet, hoboj, fagot...), ale i pro pro basové nástroje.

Duch německé elegance

Mikrofon mi byl doručen v papírové krabici, která však byla jen ochranným obalem. Uvnitř krabice byl masívní podlouhlý aluminiový kufřík opatřený dvěma zámky (kufřík však nelze uzamknout). Po jeho otevření se na mě usmíval podlouhlý bytelný černostříbrný mikrofon a příslušenství, které zde představoval protiotřesový držák s kloubem (pavouk) a náhradní gumičky (budou se hodit, až se původní vytahají). Mikrofon váží přes půl kila, takže to není žádný chudinka.

Zlatem napařovaná 1" kapsle je chráněna dvojitou pevnou kovovou mřížkou stříbrné barvy. Tato mřížka zároveň rozptyluje akustický tlak vzniklý díky labiálám (retnice - p, b). Není možná ani nutné připomínat, že dobrý popfilter nikdy není k zahození. Uprostřed kovového rámečku mřížky je naznačena charakteristika. Hamburg je pevná kardioda. Nalevo je přepínač Cut Off (-3 dB/100 Hz) a napravo přepínač citlivosti (0 dB/-10 dB). Mikrofon ke svému provozu samozřejmě potřebuje phantomové napájení.

Tělo mikrofonu je elegantně matně černé s bílými vyraženými popisky. Výstup je na spodní straně a jedná se o klasický XLR. Mikrofon disponuje nízkošumovým Class A FET+ Bi-Polar transformátorem s pečlivě tříděnými součástkami. Pavouk, jak už jsem psal, je s kloubovým připojením k mikrofonnímu stojanu a funguje spolehlivě. Přestože je tento opatřen logem firmy, je až příliš podobný (téměř identický) mému pavouku od firmy Audix (že by spolupráce?).

Další hodnoty mikrofonu

Frekvenční rozsah mikrofonu je od 20 Hz do 20 kHz, maximální SPL <0.5% (1 kHz) 140 dB w/Pad, citlivost 21 mV/pA= -29 dBu.

Hamburg v akci

Než jsem se pustil do samotného testování, navštívil jsem některá fóra a snažil se zjistit, jak se na mikrofon dívají jiní uživatelé. Již na oficiálních stránkách jsem nalezl, že mezi spokojené uživatele patří či patřili například Lenny Kravitz, Ray Charles nebo Ed Cash, který se do edice Hamburg doslova „zamiloval". Na některých českých fórech dokonce řeší uživatelé dilema: „Nemám na Neumanna, tak si koupím ADK a bude to v pohodě." ADK stojí opravdu zlomek toho, co věhlasné světové značky. Ale přejděme raději od slov k činům. Protože je moje žena vystudovaná hobojistka (hoboj - dřevěný dechový nástroj vzniklý ze šalmaje, jedna za základních barev symfonického orchestru) a disponuje několika svými ovečkami, které se na tento nástroj učí, rozhodl jsem se natočit krátkou ukázku dua hobojů ve studiu. Zrovinka se jim to hodilo, protože potřebovali jakési krátké demo pro nějakou soutěž. Pro ty, co to neví, hoboj disponuje tenkým vysokým tónem, který je tvořen pomocí dvou malých plátečků přivázaných ke kovové trubičce. Celému zařízení se říká „strojek". Vydává ostrý zvuk trochu podobný frkačce z pampelišky. Na konci nástroje je korpus rozšířený podobně jako u klarinetu. Po natočení jsem několik dní - vždy s odstupem - poslouchal a analyzoval nahrávku. Použil jsem Cut Off filter, protože hoboj 100 Hz ve svém frekvenčním rozsahu rozhodně nemá a zbytečně bych jen nabíral hučení. Zvuk byl opravdu velmi uhlazený a vyrovnaný. Reziduálních ruchů od mechaniky bylo však v nahrávce více než jsem čekal. Myslím si, že to ale bylo způsobeno spíše snímáním z bližší vzdálenosti, než náběhovou rychlostí mikrofonu. Tyto nástroje se opravdu vyplatí snímat z větší dálky a tím eliminovat různé sykoty, klapání a jiná neřádstva. Bohužel naše místnost je menších rozměrů, tak jsem toto nemohl uskutečnit. I tak byl zvuk velmi příjemný a po vyspravení trochou kvalitního hallu bylo již vše o.k.! Taktéž je potřeba říci, že koncertní hoboj stojí okolo 150 tisíc (a víc) a děvčata vlastní pouze studentské modely, již řádně vyběhané, což k tichému chodu opravdu nepřispěje.

Hamburg jsem dále použil ke snímání svého mluveného slova a zpěvu a porovnával jsem to s Audixem CX 111. Audix je položen celkově trochu jinak nežli Hamburg. Má trochu plnější basy a více sevřené výšky někde v pásmu okolo 10 kHz. Poslech stejného materiálu přes náš testovaný mikrofon měl (dle mého názoru) basy méně plné a výšky prolézaly přeci jen o trochu více a rozhodně ve vyšší frekvenci. Bohužel jsem nikde nenarazil na frekvenční graf mikrofonu. Zvuk však nebyl v žádném případě nějak problematický - naopak shoduji se s výrobcem, že je vyrovnaný. Zřejmě tak opravdu zněly staré německé mikrofony. Výrobce dále uvádí, že mikrofon je určen především zpěvákům, kteří mají problémy se sykavkami. Nechal jsem proto natočit svou čtrnáctiletou dceru, která zpívá ve studentské kapele dvě dema známých šlágrů. Vzhledem k jejímu věku se hlas zatím vyvíjí a mění svou barvu. Má ostřejší tembr se zdvihem právě někde okolo 7 kHz. Zde jsem byl trochu zklamán, sykavky v nahrávce zůstaly. Sice nebyly dráždivě ostré, ale byly tam. Proto jsem musel později při mixu nasadit deesser v plug-inové podobě. Natáčeli jsme bez použití preampu - přímo do pultu. Kdybych zvuk kultivoval nějakým preampem (např. Toft ATC-2), bylo by to možná lepší. Myslím si, že je to způsobené zdvihem ve vyšším kmitočtovém pásmu. Nicméně to byl marginální problém.

Závěrem

Mikrofon ADK Hamburg je velmi bytelný mikrofon s originálním trochu retro zvukem určený ke snímání hlasu a dřevených dechový nástrojů. Má elegantní design a funkční příslušenství. Je asi potřeba se s ním naučit zacházet a vychytat veškeré jeho silné stránky, které se pak projeví v nahrávce. Slabé stránky v podstatě nemá. Moje poznámky během testování jsou opravdu v rovině šťouralství. Myslím, že by klidně mohl zastoupit v menším studiu roli hlavního mikrofonu.