Allen & Heat PA-12CP

Stále při síle
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Britská firma Allen & Heath je známým výrobcem větších a velkých mixážních pultů určených hlavně pro živé ozvučování. Firma ve svém výrobním programu nezapomněla ani na oblíbenou kategorii mixážních zařízení s vestavěným výkonovým stupněm. Zástupce této kategorie, mixážní pult Allen & Heath PA-12CP, si představíme v následující odstavcích.

Koncepce

Každá kategorie výrobků má své charakteristické vlastnosti a parametry, své charakteristické vybavení. Z tohoto pohledu se pak v rámci dané kategorie výrobky vzájemně porovnávají a hodnotí se jejich užitná hodnota. Bráno tímto způsobem, výkonový mixážní pult PA-12C má vše, co od takového zařízení očekáváme a v některých ohledech je dokonce vybaven nad rámec této kategorie.

Mixážní pult s výkonovým stupněm PA - 12CP je zařízením s osmi vstupními jednotkami mono a dvěmi vstupními jednotkami stereo. K dispozici je také varianta PA - 20CP, která ¨je vybavena šestnácti vstupy mono a dvěma vstupy stereo. Výstupní sekce je tvořena především výkonovým zesilovačem, který dodává konstantní výkon 2 x 500 W do 4 nebo 8 ohmů. V konstrukci koncových stupňů zesilovače jsou použity mosfety a zesilovač pracuje v třídě AB. V napájecím zdroji mixážního pultu je použit mohutný toroidní transformátor. Vedle tohoto výkonového výstupu je na pultu k dispozici ještě běžný signálový výstup levého a pravého kanálu, sumární výstup mono a koaxiální digitální výstup SPDIF. Výstupní sekce je vybavena interní digitální efektovou jednotkou a parametrickým ekvalizérem. Mechanicky je mixážní pult proveden tak, že umožňuje použití jako samostatného, volně umístěného zařízení a nebo může být namontován do standardního přístrojového racku.

Vstupní jednotky

Uspořádání a provedení vstupních mono (ale i stereo) jednotek je víceméně standardní. K pultu je možné připojit běžné linkové zdroje signálu, nebo mikrofony a to včetně kondenzátorových, protože každý vstup má samostatně spínané fantomové napájení +48 V. Vstupní citlivost pro oba typy vstupních signálů se nastavuje potenciometrem gain.

V sousedství tohoto potenciometru je umístěno tlačítko filtru HPF, kterým se potlačují frekvence pod 100 Hz. Dále následuje ekvalizér. Zde u PA - 12CP je použit čtyřpásmový a potenciometry umožňují zdvih nebo útlum o +/- 15 dB. Výšky jsou pevně posazeny na frekvenci 12 kHz. Vyšší středy jsou přeladitelné v rozsahu od 350 Hz do 7 kHz. Nízké středy jsou pevně na frekvenci 250 Hz a u basů byla zvolena frekvence 60 Hz.

Za sekcí ekvalizéru jsou dále v řadě potenciometry dvou odposlechových cest FB1, FB2 (FB jako Foldback), které jsou konfigurovány před tahovým potenciometrem a umožňují tak mixáž odposlechu nezávislou na hlavní mixáži. Trasa určená pro odeslání signálu do externího efektového procesoru je ovládána potenciometrem s označením AUX a je konfigurována za tahovým potenciometrem, takže změna úrovně přímého signálu má za následek stejnou změnu úrovně u signálu odesílaného do externího efektu. Stejným způsobem je uspořádána signálová trasa FX s tím rozdílem, že signál odchází do vestavěného interního efektového procesoru.

Vstupní kanál je pak zakončen potenciometrem panoramy a 100 mm dlouhým tahovým potenciometrem úrovně spolu s tlačítkem umlčení a poslechem před tahovým potenciometrem pro kontrolu signálu.

Obdobně jsou uspořádány i dvě vstupní jednotky stereo, jejich vybavení je však uzpůsobeno předpokládanému využití, tedy připojení linkových zdrojů stereo signálu.

Hlavní sekce

TA je u PA - 12CP tvořena především hlavními regulátory celkové výstupní úrovně pravého a levého kanálu na které pak navazuje vlastní výkonový stupeň 2 x 500 W. Výkonový stupeň umožňuje klasický provoz ve stereu, kdy každá část napájí jeden ze zvukových kanálů L/R. Dále je možný dělený provoz, kdy jedna část výkonového zesilovače napájí reproduktorové soustavy hlavního PA systému a druhá část pak reproduktorové soustavy odposlechového systému (obojí ovšem mono). Výkonový zesilovač má vlastní chlazení a indikátor teploty, který se rozsvěcí při teplotě 50 stupňů Celsia. Z hlavního výstupu L/R je odvozen také výstup mono, který je vybaven spínačem subbasového filtru. Dále jsou k dispozici výstup pro záznam do dvoustopého (stereo) zařízení a přímý digitální výstup z pultu ve formátu SPDIF osazený konektorem RCA. Analogový výstup do dvoustopého záznamového zařízení má také svůj návrat pro přehrávání záznamu, nebo jiného hudebního podkladu, například z CD přehrávače. Pokud by bylo takových přehrávacích zařízení připojeno víc, dají se použít vstupní jednotky stereo. Důležitou částí hlavní sekce pultu je vestavěná interní efektová jednotka a ekvalizér.

Efektová jednotka je stereo a nabízí 16 základních efektů s možností úpravy parametrů. Signál se do této efektové jednotky odesílá trasou označenou na vstupních jednotkách EFX. Zapínání a vypínání efektu je možné řídit nožním spínacím pedálem, pro který je připraven příslušný připojovací konektor. Zajímavým (a zatím ještě nadstandardním ) vybavením této kategorii je možnost úpravy parametrů efektů počítačem. K propojení s počítačem je PA - 12CP vybaven MIDI konektorem. Uživatel si musí z firemní adresy www.allen-heath.com. stáhnout ovládací software PA FX EDITOR a pak lze jednotlivé parametry efektů editovat v PC.

Podobně je vyřešen i ekvalizér na hlavním výstupu, který slouží k úpravě frekvenčního průběhu finální mixáže. Výrobce zde pravděpodobně využil své bohaté zkušenosti a namísto obvyklého grafického ekvalizéru použil ekvalizér parametrický. Parametrický ekvalizér umožňuje komplexnější úpravu celkové mixáže. Důležité je ale to, že i v tomto případě je umožněno ovládání ekvalizéru přes počítač. Opět je nutné si nejprve z firemní stránky stáhnout příslušný software, tentokrát označený PA EQ VISUALISER. K dispozici je pak frekvenční analyzér a uživatel může na monitoru sledovat, jak nastavení výstupního parametrického ekvalizéru ovlivňuje křivku frekvenčního průběhu smíchaného materiálu.

Závěr

Mixážní pult s výkonovým stupněm Allen & Heath PA - 12CP je solidním výrobkem firmy, která má tradici a bohaté zkušenosti s výrobou mixážních zařízení. Pokud jde o kategorii malých mixážních pultů s vlastním výkonovým stupněm, v jeho výbavě nechybí nic, co u takového typu mixážního pultu očekáváte. Přestože se jedná o analogové zařízení, příjemně mě překvapil koaxiální digitální výstup SPDIF umožňující přímé připojení digitálního záznamového zařízení, ale hlavně pak ovládání nastavení parametrů vestavěné efektové jednotky a výstupního parametrického ekvalizéru přes připojený počítač. Při pevných instalacích se tak nabízí možnost vytvoření komplexního zvukového pracoviště (i když ani při mobilním ozvučování už není počítač ve zvukovém systému úplnou vzácností). Pokud jde o ovládání mixážního pultu jako takového, asi nikdo nenarazí na žádný problém, protože uspořádání všech ovládacích prvků je přehledné a standardní. Vestavěný výkonový zesilovač 2 x 500 W se mi jeví vzhledem k předpokládaným aplikacím jako víc než dostatečný.