Fostex MR-8HD

Opravdu užitečný
Distributor: 
Cena: 
17 490,00 Kč

Po přečtení názvu výrobku, který tentokrát testujeme, mnohé z vás, kteří se zajímáte nejen o domácí nahrávání napadne, že se jedná o nějakou „chybu matrixu", protože „TOHLE" už jste někde viděli. Ano je to tak, ale ne docela! Tentokrát se nám dostal do rukou mladší a o něco „tučnější" bratr Fostexu MR8, který jsme recenzovali v roce 2003.

Jak to tedy vypadá? Po rozbalení z krabice na nás tentokrát stříbrně zazáří nevelký (312x264x88 mm) přístroj o váze 3 kg. Vrchní panel nabízí sedm tahových potenciometrů, pro nastavení hlasitosti jednotlivých stop (čtyři mono, dvě stereo a master hlasitost). Dále máme k dispozici otočné potenciometry k nastavení panoramy (u mono stop), sendů (post fader) do interní efektové jednotky (jen pro mono stopy). Pomocí potenciometrů Trim můžeme rovněž nastavovat citlivost jednotlivých vstupů. Vstup A má potenciometr, pomocí kterého můžeme nastavovat úroveň zkreslení, pokud ho používáme pro nahrávání nejen kytary, ale všech nástrojů které chceme „překrmit" už na vstupu. Na přístroji máme k dispozici čtyři vstupy s možností volby mikrofon (symetrický XLR na rozdíl od MR8 s fantomovým napájením) /linka (nesymetrický mono jack). Vstup A disponuje vlastním nesymetrickým insertem, pro připojení externích efektů. Přístroj má hlavní stereo výstup (2x mono jack) a dva stereo sluchátkové výstupy, bohužel se společnou hlasitostí. K pohodlnému ovládání všeho co je podstatné slouží 34 podsvícených tlačítek a všemu vévodí podsvícený display. Ke snadnému pohybu ve všech úrovních menu slouží Jog/Enter kolečko.

Na zadním panelu najdeme MIDI výstup pro synchronizaci externích zařízení (např. sekvenceru), opto digital out (S/PDIF), vstup pro nožní ovladač, USB port a zatím nevyužitý USB HOST a vstupní přepínač – selektor pro vstup A (GTR clean, GTR dist, Mic/Line)

Nahrávání

Vše je podřízeno heslu čím jednodušeji, tím lépe. Po výběru nového songu v menu a zvolení nahrávané stopy, nebo stop, můžeme nahrávat. Nahrávat můžeme až čtyři stopy simultánně s využitím insertních zabudovaných efektů. Tyto efekty umožňují zabarvit buď kytarový/linkový signál pomocí tří základních modelů zesilovačů (Brit Stack, US metal, 60’s combo), nebo mikrofonní signál (Dynamic, Condenser, Tube). K nastavení správné úrovně bez zkreslení dostatečně poslouží meter indikátory na display, který mohl výrobce alespoň trochu sklopit, popř. peak diody, které se nachází pod každým Trim potenciometrem. Nahrávat můžete buď do mono stop nebo do stereo stop, přičemž přístroj neumožňuje jinou než abecední resp. číselnou posloupnost nahrávaných stop. Při nahrávání máme k dispozici manuální (příp. pomocí pedálu), automatický Punch in/out, který se dá využít i pro vyzkoušení nahrání partu „na nečisto". Nahrávání probíhá v nekomprimovaném formátu 16 bit/ 44,1 kHz s ADC i DAC 24-bitů, delta-sigma. Na rozdíl od MR8 tentokrát vše zaznamenáváme na 3,5 inch hard disk, který má v tomto formátu kapacitu cca 129 hodin mono záznamu. Pro ty kteří si nahrávání neumí představit bez kliku mám dobrou zprávu – MR-8HD má poměrně bohaté editační možnosti. Pomocí Rhythm guide a Conductor map funkcí, můžeme tempo a takt songu měnit dle libosti což je velmi užitečné, zvlášť za předpokladu, že budeme používat externí MIDI řízené mašinky.

Editace

K dispozici máme doopravdy jen základní funkce Mazání, Copy-Paste, Move a výměnu Exchange dat. Vložením lokátorů A a B můžeme označit část songu jako Part a tento potom můžeme, bez toho abychom plýtvali místem na disku, kopírovat, mazat, přesunovat a vyměňovat.

Efekty

Přístroj obsahuje insertní efekty simulující funkci AMP případně MIC modeleru.

AMP modeler obsahuje tři základní modely sestav: Brit Stack – simulace Marshall serie JCM 800, US metal – simulace Hi Gain stacku Made in USA, 60’s combo – simulace lampového komba (podle odezvy něco jako VOX).

MIC modeler nabízí módy – Dynamic – simulující zvuk oblíbených dynamických mikrofonů, Condenser - simulující zvuk oblíbených kondensátorových mikrofonů, Tube - simulující zvuk elektronkových kondensátorových mikrofonů.

I výrobce přiznává, že jsou to jen „první přiblížení" ke vzorům a já mu musím dát za pravdu. Ale pro rychlý záznam, pokud budete mít po ruce jen rekordér a kytaru, popřípadě levný a nekvalitní mikrofon, vám tyto efekty přijdou vhod.

Další efektová jednotka, která je zapojená jako Post fader, je dozvukový procesor. Obsahuje čtyři základní typy dozvuku, vždy s pouze jedním editačním parametrem:

Room – simulující dozvuk ve středně velké místnosti s nevýrazným tlumením. Editovat můžete reverb time v rozsahu 1 – 6 s.

Hall – simulující dozvuk ve středně velké místnosti s moderovanými prvními odrazy. Editovat můžete reverb time v rozsahu 0,1 – 2,0 s.

Plate – simuluje deskový hall s odezvou po celém frekvenčním rozsahu. Editovat můžete reverb time v rozsahu 0,5 – 4,0 s.

Delay – Máme k dispozici typy ping-pong, difusní delay a mono delay. Editovat můžeme čas zpoždění – Delay Time v rozsahu 100 ms – 1000 ms.

Poslední efektová jednotka se nazývá Mastering effects a obsahuje nastavení:

Powerful – nastavení vhodné pro mix rockové hudby

Natural – hodící se pro nahrávky akustických nástrojů

Bright – nastavení, které celý mix projasní na středních a vyšších pásmech

Mastering efekty můžete používat nejen při úpravě finálního mixu, ale i při bouncování (submixu) dílčích stop do jedné stereo stopy.

MIDI synchronizace – u MR-8HD máme na výběr ze dvou typů Midi Time Code, u kterého můžeme nastavit Preroll time , Post roll time MTC frame rate. Druhý typ synchronizace je MIDI clock, který posílá z MIDI out informace o námi přednastavených hodnotách v menu Rhythm Guide (tempo, takt).

Zpracování finálního mixu a transport audio materiálu

Ano, vše jsme nahráli, naefektovali a zmástrovali, a co teď? MR-8HD nám umožňuje výsledný mix ze stop 7/8 konvertovat na WAV file a následně exportovat pomocí USB rozhraní do vašeho PC a tentokrát na rozdíl od MR8 i do MACu, ale pozor, jen se systémem MAC OSX!

Na firemních stránkách www.fostexinternational.com najdete ke stažení velmi užitečnou utilitku s názvem WavManager (pro PC i MAC). S její pomocí můžete exportovat libovolné stopy z MR-8HD do vašeho počítače a nejen je archivovat, ale i editovat a importovat zpět do MR8-HD. To dává tomuto zařízení další rozměr pohotového záznamníku audio materiálu, který poté bude dál zpracováván pomocí profi softwaru ve vašem počítači.

Závěr

MR-8HD je doopravdy užitečná věc! Ano podle mne je to tak. Pokud budu instrumentalista či kapela, který-á potřebuje zaznamenávat pohotově každou notu, která mne a mé spoluhráče napadne, tak MR-8HD mi nabízí vše co pro tento tvůrčí okamžik potřebuji. Ovládání je jednoduché a můžu říci, že i úplný začátečník se velmi brzy zorientuje. Žádná skrytá podmenu či schované funkce, žádné prsty lámající kombinace funkčních tlačítek. Jakoby to tvořil Jan Ámos sám… Zvuková kvalita záznamu odpovídá nekomprimovanému audiu a to je základ! Achilovou patou zůstává vestavěný efektový procesor, který uspokojí doopravdy jen začátečníky. Jak jeho editační možnosti tak zvuk patří spíše do nižších kvalitativních tříd. Což ovšem při možnosti externího zpracování audio materiálu nevidím jako problém a beru tyto efekty jako takový „dárek navíc" a nemám co řešit!