Ampeg B-5R/BSE 410HLF/BSE 115 (USA)

Silný a univerzální
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Sestava Ampeg B5R s dvěma boxy neodrazuje zdrženlivějším vzhledem a probouzí oprávněnou zvědavost, zda dostojí věhlas značky. My se o tom teď přesvědčíme.

Zesilovač B5R

Zesilovač má všechny ovládací prvky uspořádané přehledně a logicky. Kromě vstupu pro kytaru jsou připojovací konektory soustředěny na zadním panelu. Najdete zde vše důležité k propojení s mixpultem i k použití efektové smyčky, kterou snadno ovládáte z předního panelu. Pre-amp výstup a vstup před koncovým stupněm umožní použít i jiný koncový zesilovač nebo předzesilovač. Kytarový vstup (0 dB, -15 dB) je opatřen tlačítkem MUTE k jeho odpojení. Musíte hrát velmi tvrdě, chcete-li jej přebudit. Přebuzení signalizuje červená LED dioda PEAK.

Přední a zadní kanál

Jednotlivé prvky jsou doufejme zřetelné z dokumentačních fotografií.

Čistý kanál

Je vybaven chytře navrženými korekcemi a při prvním seznámení můžete směle vycházet ze středních poloh regulátorů. Přepínač STYLE mění zabarvení na středních kmitočtech a subjektivně činí zvuk více či méně důrazným a bude se hodit. Zbývající basy, středy a výšky pracují přirozeně, v krajních polohách nezacházejí k nepoužitelným extrémům a nejsou přehnaně citlivé na nastavení.

Zvuk sestavy je od malých hlasitostí velmi pevný přesto nepatří k nejagresivnějším. To je mi velmi sympatické, protože odpadají problémy s tím, jak zvukově zapadnout do kapely a podpořit její tah. Máte-li vícestrunnou baskytaru, zjistíte, že aparát uspokojivě intonuje až k subkontra H a náročnější spojené zvuky ve vyšších polohách znějí přehledně. Ani v plné hlasitosti při zapnutých hornách neobtěžuje šum. Sestava hraje dynamicky a z mírné melodie přejdete bez problému k hranatým rapovým figurám aniž by jste se na zesilovači něčeho dotkli. Zde se hodí vhodně dimenzované reproduktory, které podtrhují i agresivnější způsob hry, basa zní příjemně drze. Čistý kanál důsledně respektuje charakter zvoleného nástroje. Neočekávejte však, že bude tolerantní k chybně zapojené elektronice baskytary a hrubým nedostatkům podprůměrných nástrojů.

Zkreslený kanál

Zvolíte jej tlačítkem nebo pedálem, míru zkreslení řídíte dvěma regulátory obvyklým způsobem. S přepínačem STYLE zacházejte zhruba stejně jako u čistého kanálu. Vzhledem k absenci elektronek se mi toto slabší zkreslení moc nelíbí. Něco jiného je, stisknete-li OD BOOST. To je „kytarová pila", tranzistory už tolik nevadí. Milým překvapením je, s jakou lehkostí lze vytvářet zpětné vazby. Zní dobře, provokativně, zkreslení má dlouho konstantní průběh. Vestavěný GATE pracuje velmi dobře a i když nemá žádné ovládací prvky. Funguje jen při zkreslení a „nepřekáží".

Tlačítko COMBINE dovolí použít oba kanály současně a může se hodit. OCTAVE přičítá v závislosti na regulátoru OCT. VOLUME k základnímu tónu nižší oktávu. Zdá se, jakoby přidal ještě něco harmonických kmitočtů. Jeho funkce nám připadá trochu rozpačitá. Má tendenci vypadávat a znovu nabíhat, což se zhoršuje při menším důrazu na nástroji a také když na base odfiltrujete hloubky. Zvlášť na čistém kanále je to až nepříjemné. Pokud ale pořádně „zaberete", problém ustupuje až mizí. Na zkresleném kanále (pokud stisknete OD BOOST) však dobře zhutní zvuk a zmíněné výpadky musíte vyvolávat schválně. Napadá nás, že mezi poněkud konzervativnějšími by to mohlo vyvolat menší skandál. Proč ne?

Technika

Blokové schéma v manuálu pomáhá porozumět funkci zesilovače a nedovolí vám udělat hrubou chybu při propojení s čímkoli. Za pozornost stojí LIMITER zařazený těsně před koncový stupeň. Je nastaven výborně a nedovolí jeho přebuzení. Nemá žádné ovládací prvky a při hře si jej nevšimnete. Odpadají problémy s ----------- koncového stupně v limitaci a ani v plné modulaci neuslyšíte z výškových reproduktorů nic rušivého. Usnadní práci zvukaře.

Na první pohled znamenitě dílenské zpracování je předpokladem spolehlivosti a pětiletá záruka mně vzhledem k osobním zkušenostem s SVP PRO (pozn. redakce preamp od téže firmy) nepřekvapuje.

Boxy

Boxy jsou samozřejmě dodávány samostatně. Záleží jen na kapse muzikanta, zda zvolí kombinaci obou boxů, popř. si jen vybere jeden z modelů. My jsme k testování měli dva modely, představíme si je tedy oba.

Boxy stojí pevně na sobě a nemají žádné pojízdná kolečka. Povrch je potažen dnes hojně používanou kobercovinou černé barvy s kovovými ochranámi rohy. Ochranné mříže ani výklopné uši nerezonují, což je jistě základem, ale není to vždy pravdou u některých výrobců. Celkově jsou dobře stavěné a dovedou hrát velmi hlasitě i v malé místnosti.

BSE115

Má 15" reproduktor o výkonu 200 W a vypínatelnou hornu. Na zadní straně je miska s konektory typu jack 6,3 mm. Elegantnější by byla určitě volba konektoru typu Speakon, ale jack postačí.

BSE 410 HLF 

je box se čtyřmi 10" reproduktory a hornou, která je doplněna na zadní straně třípolohovým přepínačem (vypnuto, -6 dB, 0 dB) má příkon 400W. Stejně jsou řešeny konektory typu jack.

Závěrem

Sestava je přizpůsobena k tomu, aby obstála v nepříznivých podmínkách na pódiích a byla rychle a snadno připravena k akci. Nemá extra vyhraněný zvuk a vyhoví každému, kdo nevyhledává komplikace. Bezproblémově soustavu můžete použít i ve studiu. Všem uváděným parametrům se dá důvěřovat a mám za to, že její nejsilnější stránkou je shrnutí praktických zkušeností se zvukem elektrických bas, které Ampeg má taktéž ve svém výrobním programu.