Audio-technica AE2500

Zvuk jak víno
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
18 310,00 Kč

V dnešním povídání volně navážeme na článek v předcházejícím čísle Music Store, protože se budeme věnovat dalšímu mikrofonu, který pochází z dílny japonské firmy Audio-technica. Tentokrát máme před sebou mikrofon z firemní série Artist Elite, jehož úplné označení je Audio-technica AE2500 dual-element cardioid microphone. Za tímto dlouhým názvem se ukrývá velmi netradiční, a jak tvrdí výrobce, revoluční, konstrukční řešení mikrofonu určeného především pro snímání velkého bubnu.

V těle mikrofonu se totiž ukrývají dva na sobě nezávislé snímací systémy (elementy), kondenzátorový a dynamický. Okamžitě mi v hlavě zní známý reklamní slogan dva v jednom, ale je to přesně tak. V jednom pouzdře se nachází současně kondenzátorový a dynamický mikrofon, kdy dynamický má snímat atak pedálu na blánu a kondenzátorový zvukovou barvu korpusu šlapáku. Jaké to má výhody, či případně nevýhody, se pokusíme vypátrat v následujících řádcích.

Data a konstrukce

Nejprve si ale řekněme něco o parametrech obou mikrofonních systémů. Oba snímací systémy mají shodně ledvinovou charakteristiku. Podle výrobce jsou umístěny tak, že jsou dokonale ve fázi, čehož se při umístění dvou běžných mikrofonů vedle sebe nedá dosáhnout. Udávaný frekvenční rozsah je 20 – 17000 Hz (kondenzátorový mikrofon) a 30 – 10000 Hz (dynamický mikrofon). Výstupní impedance je 100 ohmů (kondenzátorový mikrofon) a 600 ohmů (dynamický mikrofon). Ostatní deklarované údaje se týkají už jen kondenzátorového mikrofonu: pro tento snímací systém je k dispozici přepínač útlumu o 10 dB a spínač filtru HPF na frekvenci 80Hz. Maximální udávaný akustický tlak je 148 dB, nebo 158 dB při aktivovaném útlumu –10 dB. Dynamický rozsah je 124 dB (měřeno na 1 kHz) a odstup signál/šum 70 dB. Vyžadované napájecí napětí se může pohybovat od 11 do 52 voltů. Tvarové a barevné provedení těla mikrofonu je patrné z obrázku, pokud mikrofon držíte v ruce, máte pocit solidnosti a robustnosti. Myslím si, že mikrofon něco vydrží. S mikrofonem je dodáván držák na mikrofonní stojan, a co je důležité, také speciální, 5 metrů dlouhý, mikrofonní kabel. Vzhledem k tomu, že jsou v jednom těle zabudovány dva mikrofony, je na výstupu z tělesa mikrofonu použit nestandardní konektor XLR s pěti vývody (piny). Odpovídajícím protikusem je osazen dodávaný propojovací kabel, který se vlastně v tomto konektoru rozdvojuje na dvě samostatné vedení s klasickými konektory XLR na opačných koncích, pro připojení na vstup mikrofonního předzesilovače mixážního pultu. Jinými slovy, pokud připojíte oba snímací systémy, budete na mixážním pultu potřebovat dva volné vstupy. Konce kabelu, které se připojují k mixážnímu pultu, jsou přehledně označeny, aby bylo jasné, ke kterému snímacímu systému patří.

Použití

V praktickém provozu tedy mikrofon nainstalujete k (nebo do) velkému bubnu, oba snímací systémy připojíte každý na jednu šavli mixážního pultu a dál vlastně pracujete jako se dvěma samostatnými mikrofony, které snímají tentýž zdroj zvuku. Tím dostáváte dost slušný tvůrčí prostor na to, abyste si „namíchali” zvuk šlapáku podle svých představ. Dynamický systém dává klasický „vintage” zvuk velkého bubnu, to znamená hutný basový spodek, tak jak ho produkují všechny známé dynamické mikrofony určené pro kopák. Kondenzátorový systém naopak dává vyrovnaný zvuk s velkým rozlišením, které podporuje klik pedálu a dobře přenáší barvu korpusu charakteristickou pro snímaný buben. Při živém ozvučování se dá, za normálních zvukových podmínek, pohodlně „udělat” zvuk velkého bubnu bez nutnosti použít korekce. S trochou korekcí pak vytvoříte moderní a velmi solidní zvuk i z neuvěřitelného „amátkového šrotu”. Pravda, kondenzátorový element až příliš věrně přenáší „libozvučné” zázněje korpusu, ale zde nezbývá než výrazně gejtovat. Rád bych na tomto místě zdůraznil potřebu pečlivého nastavení vstupní citlivosti pro oba systémy, aby každý pracoval ve svém optimu, protože pak snadněji dostanete požadovaný zvuk pouhým vyvážením poměrů mezi oběma snímacími systémy. Pracuje-li jeden ze systémů s nižší nastavenou citlivostí, hůře se pak jeho barva ve vzájemném mixu prosazuje.

Studio

Pokud pracujete s mikrofonem při nahrávání, můžete nahrát smíchaný zvuk do jedné stopy záznamového zařízení, ale nabízí se tady možnost nahrát zvuk z obou systémů samostatně do dvou stop a s výhodou si ponechat otevřenou možnost volby barvy zvuku kopáku až do závěrečné míchačky. A ještě jedna věc. Celou dobu byla řeč o snímání velkého bubnu, ale mikrofon můžete směle použít i na snímání aparátu baskytary a dokonce, hlavně díky jeho kondenzátorové části, i na snímání aparátu pro kytaru.

Sumarizace

Na závěr tedy už jen otázka: co nám tedy toto atypické mikrofonní dvojče nabízí? Pokud rádi používáte ke snímání jednoho zdroje signálu dva (více) mikrofonů, pak vězte, že za dva samostatné mikrofony (dynamický a kondenzátorový) stejné kvality zaplatíte pravděpodobně víc než za toto dvojče. U dvou samostatných mikrofonů nejspíš nikdy nedocílíte umístění obou systémů do takové vzájemné blízkosti, aby byly eliminovány eventuální fázové problémy. Při použití však musíte počítat s tím, že vám jakoby jeden mikrofon obsadí dvě šavle na mixážním pultu, i když se v nouzi nevylučuje zapojení pouze jednoho, nebo druhého systému. V takovém případě bych osobně upřednostnil kapacitní kapsli pro její širší a barvitější zvuk (nejste-li např. omezeni nepřítomností fantomového napájení). Myslím si, že v podobě mikrofonu Audio-technica AE2500 se případnému zájemci do rukou dostává zařízení, které rozšiřuje možnosti snímání zdrojů zvuku při živém ozvučování, nebo při nahrávání. Nezanedbatelné je v tomto případě také kvalitní, robustní mechanické zpracování a hlavně špičkové zvukové podání a barevná variabilita mikrofonu. Pro živé zvučení pak jistě stojí za vypíchnutí vlastnost, kterou bych označil oblíbeným počítačovým sloganem „plug’n‘play”. Tedy žádné laborování s umístěním, pěkného výsledku dosáhnete jednoduše vždy.