Audio-technica AE6100, AT2010 & ATM710A

Vokální mikrofony
Distributor: 

Mobil 1: Zvoní. - Mobil 2: Haló. - Mobil 1: Ahoj, to jsem já. Neruším? Můžu mluvit? - Mobil 2: Čau, jé to seš ty? Jasně, povídej. - Mobil 1: Co děláš v pátek? - Mobil 2: V pátek? Měl bych mít volno. - Mobil 1: To je super! Potřeboval bych zvučit v klubu, mám toho víc a nestíhám. Můžeš? - Mobil 2: Mno, ehm. Můžu. Kolik bude kapel? Bude tam aparát? A jaké mají požadavky? - Mobil 1: Kapely budou tři. Aparát v klubu je. Chtějí tři monitorové cesty, bicí budou mít společné, basa linka, kytary budou maximálně dvě elektriky a jedna akustika. Potom tam budou klávesy, perkuse a dechy. Zpěvy chtějí dva. V kufru jsou čtyři padesátosmičky... Stop! Proboha, stop! Co je tohle za nesmysly? Jaký padesátosmičky? To je snad velikost bot? No, pěkně děkuji, to musejí být lodě!

Ne, nebojte se, touhle komedií jsem chtěl jen předeslat, že dnes bude řeč o zpěvových mikrofonech. A také jsem chtěl upozornit na určitou konzervativnost nás zvukařů. Řekne-li se totiž vokální live mikrofon, mnohým z nás, sebe nevyjímaje, se nejprve vybaví Shure SM 58 a jeho klony. Proto doufám, že se mi tímto testem alespoň trochu podaří “tuto konzervu otevřít”. Na mušku jsem si tentokrát vzal trojici mikrofonů, které k nám dorazily ze země vycházejícího slunce. Jejich společným jmenovatelem je výrobce Audio-Technica.

AE6100 (5 270,- Kč)

AE6100 je dynamický mikrofon s hyperkardioidní směrovou charakteristikou a frekvenčním rozsahem od 60 Hz do 15 kHz. Citlivost mikrofonu je v tomto případě -55 dB (1,7 mV). Impedance pak 250 Ohmů. Abyste si udělali přehled o velikosti mikrofonu, vězte, že AE6100 je vysoký 117 mm. Hlavička mikrofonu má průměr 48 mm a celková váha činí 310 g. Mikrofon vypadá robustně a působí elegantním dojmem. Mimo jiné také proto, že je opatřen tmavě stříbrným metalickým matným lakem. Mřížka mikrofonu je protáhlá a nese stejnou povrchovou úpravu jako samotné tělo. Aby byl design ještě působivější, je mikrofon doplněn o dva hliníkové kroužky, které jsou umístěny pod hlavou mikrofonu. První, červený, je zcela bez nápisů a je jen elegantním rozlišovacím doplňkem. Naopak druhý, šedý, oznamuje typ mikrofonu, jeho směrovou charakteristiku, hlásí se ke svému výrobci a jeho původu. Všechny zmíněné popisky jsou gravírované do povrchu, takže nehrozí jejich sloupnutí jako v případě samolepky. Poslední designovou zvláštností je ploška podél celého těla mikrofonu a mírné zakulacení spodní části těla v místě připojení XLR. Nápis na zmíněné plošce sděluje, že mikrofon patří k sérii Artist Elite. Součástí balení je mikrofonní držák, závitová redukce 5/8" na 3/8" a koženková polstrovaná kapsička.

AT2010 (3 190,- Kč)

Na rozdíl od předchozího modelu se v tomto případě jedná o mikrofon kondenzátorový, jehož směrová charakteristika je kardioda. Tomu odpovídá i větší frekvenční rozsah, 40 Hz - 20 kHz a potřeba phantomového napájení 48 V. Mikrofon nelze napájet z baterie, proto budete muset použít vhodný mixážní pult nebo externí phantomový napaječ. Citlivost tohoto mikrofonu je -48 dB (3,9 mV) a impedance 100 Ohmů. Maximální akustický tlak, jaký je model AT2010 schopen zpracovat, činí 136 dB SPL, odstup od vlastního šumu uvádí výrobce v hodnotě 71 dB. Tento mikrofon je oproti AE6100 nepatrně větší a lehčí. Jeho délka je 179,1 mm a celková váha dosahuje 233 g. Mikrofon má celokovové tělo a pevnou mřížku. Povrchová úprava nabízí matný černý lak. Také tento mikrofon vypadá velmi elegantně a žádné dámě milující zpěv ostudu neudělá.

ATM710 (4 340,- Kč)

Také poslední testovaný mikrofon je kondenzátor a rovněž s kardioidní směrovou charakteristikou. Stejný je i jeho frekvenční rozsah. Naopak, jiná je impedance (200 Ohmů) a citlivost (-40 dB (10 mV)). Co se týká maximálního akustického tlaku, tak věřte, že Audio-Technica uvádí 148 dB. Odstup užitného signálu od vlastního činí 73 dB. Zcela novými prvky, které ATM710 v porovnání s výše popsanými typy nabízí, jsou přepínač -10 dB pad, roll-off filtr a také hi-pass filtr - pevně nastavený na 80 Hz při strmosti 12 dB na oktávu. Srovnáme-li velikost s modelem AT2010, zjistíme, že oba mikrofony jsou velikostí téměř shodné. Naopak trochu vyšší je váha, 274 g. Řekl bych, že design tohoto mikrofonu je z celé trojice ten nejméně povedený. To však musí posoudit každý sám. Mřížka je v černé barvě, zatímco tělo je v matně šedé metalíze lehce tónované do zlatavého odstínu. Spodní část těla je pokryta černou pryží.

Let´s test!

Všechny typy mikrofonů jsem nejprve testoval pomocí svého hlasu. AE6100 jsem navíc zběžně porovnal s již zmíněným SM58, a to i s vědomím rozdílné směrové charakteristiky obou mikrofonů. Rozdíl ve zvuku obou mikrofonů byl markantní. AE6100 jsem vyhodnotil jako citlivější mikrofon, který přenáší širší frekvenční spektrum. Oproti tomu zvuk SM58 na mne působil velice středovým, a na nižších středech až zahlceným dojmem. Další rozdíl mezi oběma mikrofony vidím v citlivosti na přicházející zvuk mimo osu mikrofonu. U AE6100 byla znát hyperkardioidní charakteristika a hůře “bral” zvuk přicházející ze strany. Tato vlastnost je sice výhodná z hlediska eliminace přeslechů, ale vyžaduje také schopnost zpěváka pracovat uvědoměle s mikrofonem. Protože AT2010 spadá do "královské" skupiny kondenzátorových zpěvových mikrofonů, vyhnul jsem se srovnání s dynamickými mikrofony a porovnával jsem ji přímo s ATM 710. Na zvuku obou modelů bylo znát, že jde o kondenzátorové mikrofony - zvuk byl obohacen o vyšší frekvence a obsahoval více detailů. ATM710 se mi zdála výrazně citlivější než AT2010 a jakoby o něco více zabírala v okrajových frekvencích; měla též více nižších středů a basů. Zvuk AT2010 proti tomu působil poněkud tence. ATM710 ještě navíc disponuje výhodou hi-pass filtru, s jehož pomocí lze mírně eliminovat proximity efekt. Nutno říci, že záběr tohoto filtru mi přišel jemný až decentní. Poslední vlastnost, kterou jsem u testovaných mikrofonů zkoumal, byla odolnost proti manipulačnímu hluku. Verdikt hovořil ve prospěch testovaných mikrofonů, nezaznamenal jsem totiž téměř žádný ruch. Abych co nejlépe vyzkoušel testované mikrofony v praxi, rozhodli jsme se společně s kolegou nasadit je v našem divadle, při představení muzikálu The UrineTown, a sice na postech back vokálů. Pro vykreslení celkové problematiky je nutné sdělit, že naši off-stage zpěváci jsou umístěni přímo v orchestřišti, což se neblaze projevuje přeslechy (zejména od bicích nástrojů). Naopak výhodou je přímý kontakt mezi dirigentem, orchestrem a zpěváky. Mikrofony Audio-Technica překonaly při této zkoušce naše očekávání. Velmi obecně by se dalo říci, že zvuk vokálů se jejich použitím projasnil a zpřehlednil a také se zlepšil zvuk basových partů. Do pultu se tak podařilo dostat kvalitnější audio signál, který bylo následně možné lépe zpracovat. Zkrátka a dobře nebylo potřeba dohánět absentující složky audio signálu korekcemi. Ty tak skutečně mohly posloužit opravdu “jen” jako korekce. Protože v orchestřišti není mnoho místa a je ze všech stran uzavřeno, nutně se projevily i zmiňované přeslechy. Těm v této náročné situaci nejlépe odolával AE6100, naopak nejvíce jich posbíral ATM710. (Jen pro dokreslení: jako FOH mix nám posloužil pult Midas Verona; hlavní audiosystém byl poskládán z boxů Meyer Sound UPJ-1P a subbasů Meyer Sound USW-1P; signálová cesta byla ještě insertována kompresorem dBx 1046.)

Další test mikrofonů proběhl při vystoupení malé barové kapely. To obecně mívá své specifické nároky spojené s vměstnáním skupiny i PA systému do malého prostoru, z čehož mnohdy vznikají problémy se zpětnou vazbou. Takové kapely většinou nemají vlastního zvukaře. Obsluha mixu potom spočívá na bedrech některého člena, který následně samozřejmě může za všechny případné problémy se zvukem a lynčování těchto obětavců ostatními členy není neobvyklé. Snad proto bych v těchto případech raději volil dynamické mikrofony, protože jsou technicky méně náročné na provoz. Nepotřebují phantomové napájení, které je u malých mixů mnohdy společné a nebo zcela chybí. Tím nechci vzít barovým zpěvákům kondenzátorové mikrofony, jen poukazuji na skutečnost, že "kondíky" vyžadují sofistikovanější přístup. V každém případě se při této situaci velice dobře uplatnil dynamický model AE6100. Výborně se osvědčila jeho odolnost proti zpětné vazbě. Na druhou stranu úzká směrová charakteristika vyžadovala, aby si vokalista hlídal směr zpěvu na mikrofon.

Slovo závěrem

Všechny tři testu podrobené mikrofony určitě stojí za pozornost. Jedná se bezesporu o kvalitní produkty za zajímavé ceny. Teď už zbývá jen objevit vhodnou kombinaci hlasu a mikrofonu. Co sedí jednomu hlasu, nemusí samozřejmě vyhovovat druhému. V případě, že jste zpěvák, nebo se zpěvem zabýváte vážněji, je vhodné vyzkoušet více typů mikrofonů. Ideální je udělat několik nahrávek a pak se v klidu a s časovým odstupem pro některý model rozhodnout. Dobré je také si zkoušené mikrofony očíslovat, abyste pak při výběru nebyli ovlivněni typem a značkou. Já jsem si při tomto testu nejvíce oblíbil ATM710, protože se mi líbil jeho zvuk, jeho citlivost a technické doplňky v podobě hi-pass filtru a přepínače útlumu. Ovšem v bigbeatu bych asi raději sáhl po AE6100. Kdybych zvučil zpěváka se zastřeným hlasem, který by potřeboval projasnit, AT2010 by mohl být dobrým řešením. Tyto glosy berte prosím jen jako subjektivní pohled z pozice zvukaře. Nejlépe bude, když si kvalitu mikrofonů Audio-Technica vyzkoušíte sami na vlastní kůži, respektive na vlastní hlas. A pokud tak učiníte, budu rád, že se povedlo opět pootevřít tu naši zvukařskou “konzervu”.