Audix D-4 & D-6

Déčka na "Vaška"
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Již od dávných počátků záznamu a reprodukce je snem každého zvukaře přenos zvuku s co možná největší dynamikou a nejvěrnější barvou zvuku. Dnes už si možná mnozí z nás vůbec nedovedou představit jak vypadalo úplně první nahrávací studio, a přiznám se, že já vlastně také ne. Jenže doba se mění, nároky rostou, záznam se mění z analogu na nuly a jedničky a s tím se samozřejmě mění i nárok na první část zvukového řetězce a tou je bezpochyby mikrofon. No, prvním je bezpochyby nástroj, ale ten pro dnešek pomineme.

Podívejme se dnes trochu z blízka na dva mikrofony věhlasné, alespoň na poli mikrofonů, firmy Audix. Srovnání nám nabízejí: již zaběhnutý, a pokud vím velmi pozitivně přijímaný model D-4, a novinka s označením D-6, o které se již nesou skvělé zprávy z internetových odkazů. Oba mikrofony využívají membrány vyrobené technologií VLM - Very Low Mass, která už k firmě neodmyslitelně patří a dodává mikrofonů díky nízké hmotnosti výbornou citlivost, rychlou odezvu na signál a malou náchylnost ke zpětné vazbě.

D-4

Tento mikrofon již poměrně dlouho sám na zvučení velkého bubnu používám. Proto napsat recenzi by teoreticky nemělo být problémem, ale z důvodů jisté předpojatosti se omezím jen opravdu na „sušší" charakteristiku, bez oslavných ód. Jedná se o dynamický hyperkardioidní mikrofon spíše menších rozměrů (hmotnost 127 g), uzpůsobený pro snímání basových zdrojů zvuku jako jsou bicí, basa a basové aparáty, perkuse, trombóny a mnoho dalších. Frekvenční rozsah se pohybuje mezi 40 Hz – 18 kHz. Díky své směrové charakteristice je zcela minimálně náchylný na zpětnou vazbu, která bývá v oblasti nízkých kmitočtu velmi nepříjemná. (Prostě to najednou začne bučet a je zle!) Mikrofon produkuje naprosto čistý a průzračně pevný basový zvuk, bez jakýchkoliv známek zkreslení a nakřápnutí, což platí pro hodnoty SPL kolem 140 dB. S takto příjemným soundem je radost pracovat, protože obsahuje prakticky vše, co je třeba k dokonalému výsledku záznamu či živé reprodukce. S minimem ekvalizace dosáhnete téměř na každém aparátu plného, dynamického, razantního a současně měkce mlaskavého zvuku.

D-6

Druhý, a zatím nejnovější model zmíněné značky nese název D6. Jak již název prozrazuje, i on pochází z velmi oblíbené, a doufám, že ne jen mnou, řady Audix D (doposud obsahovala modely s čísly 1 až 4). Jedná se opět o dynamický mikrofon, tentokrát s ledvinovou polární charakteristikou, přímo vyvinutý pro snímání velkého bubnu. Jeho použití nemusí být pouze takto jednostranné, ale na tomto místě najde asi největší uplatnění. Již vzhled a mechanické provedení lecčemu nasvědčují. Na první pohled zjistíme, že je vetší než všichni D bratříčci. Jak do délky, tak do průměru (hmotnost 217 g). Přesto uvnitř nenaleznete větší průměr membrány mikrofonu. Pouze zdokonalení její a celého kmitacího systému umožňuje přenos ještě většího akustického tlaku než u jeho předchůdce D4. Manuály uvádějí hodnotu SPL 144 dB. Jestliže jsem kdysi prohlásil, že již zmíněný D4 je mým ideálem pro snímání „kopáku", pak tato věta byla, jak se již v životě stává, pravdou pouze dočasnou. D6 prostě splňuje mé představy ještě o něco více. Způsob uchycení na stojan či stojánek je naprosto shodný s předešlými typy D. Výstupní konektor je samozřejmě XLR.

Nerad něco přirovnávám k něčemu, protože pohledy dvou lidí se mohou dosti radikálně lišit, ale v tomto případě se bez toho neobejdeme. Za čas svého muzicírování a zvučení jsem měl možnost odzkoušet mnoho typů mikrofonů počínaje AKG 112 a v dnešní době konče právě D6. Postavíme-li AKG D112 jako pomyslný základ zvuku velkého bubnu pak nová D šestka na první poslech zaujme daleko propastnější hloubkou a plastičností výrazu. Jeví se daleko pevnější na basech a příjemnější „na tom zvláštním metalovém mlaskání". Jednoznačně jde o mikrofon s moderním podáním basového bubnu, což však na druhou stranu nemusí uchům preferujícím „dřevní" zvuk tohoto nástroje vyhovovat. Na rozdíl od D4 má upraven rozsah na 30 Hz – 15 kHz, takže je znatelným posun k nižším frekvencím. Proto možná ještě příjemnější bas než D4. Z otištěné frekvenční charakteristiky (a také myslím i cvičeným uchem) je možné vysledovat zvýšení citlivosti na basech, právě v oblasti vhodné pro podpoření basového tónu – tedy v rozmezí 80 Hz – 120 Hz. Středy jsou lehce potlačeny a charakteristika opět mírně stoupá od vyšších středů s vrcholkem mezi 4 –5 kHz. Tam kde D-4 s mírnou korekcí zní výborně, zní D-6 ještě o chlup lépe i bez úpravy signálu.

Obrovskou výhodou mikrofonu, a to uvádí i výrobce v manuálu, že není třeba hledat vysněný bod, kam mikrofon umístit. Již u D4 jsem se přesvědčil, že má rád být hlouběji v korpusu bubnu a u D6 to platí stejně. Nebát se a šup s ním dovnitř! Výsledek se dostaví. Pokud postavíte vedle sebe zvuk výše zmíněných mikrofonů na „rovné korekce" – samozřejmě při dodržení shodného snímacího bodu – jsou kvality D6 slyšitelné i laickým uchem – řeknete si „Ano, takto zní šlapák". Což samozřejmě neznamená, že rovné korekce vždy postačí, ale samotný kvalitní základ lze dotáhnout k maximu už jen skutečně lehkým doladěním.

Pro srovnání se Shure Beta 52 má D6 vyrovnanější charakteristiku. Zmíněná Beta je právě v místě „mlasku" troch pošťouchnutá nahoru což je na jednu stranu výhoda, protože dokáže obstojně nazvučit i buben nižší kategorie, ale nevýhoda pro fajnšmekry, kteří preferují přirozený zvuk nástroje.

Shrnutí

Díky výrobkům Audix se s pomyslnou hranicí nároků na záznam a živou reprodukci zvuku opravdu posouváme kupředu. Firma nám nabízí naprosto špičkové výrobky a tím i D6 bezesporu je! Doporučuji mikrofon všem minimálně odzkoušet a porovnat s dosud používanými typy, a uvidíte sami. Pokud pro vás není problémem cena, dle mého zcela odpovídající, nevidím jediný důvod proč si D6 nezakoupit. Jediné co bych výrobci vyčetl je zpracování a usazení vnitřní ochranné pletivové mřížky, které je pro mikrofon této kategorie slušně řečeno nedotažené.