Hughes & Kettner Duotone

Modrá je blues
Distributor: 
Cena: 
69 990,00 Kč

Čas od času se stane, že mezi renomované a dobou zaběhnuté firmy pronikne někdo poměrně neznámý, ale kvalitou sahající po postu těch nejlepších. Jinak tomu není ani v případě německé firmy Hughes & Kettner. Jejich výrobky na našem trhu jsou zatím trochu neznámou, ale budiž nám útěchou, že se situace velmi zlepšuje a výrobky pomalu, ale jistě vystrkují růžky. Zaměřme se pro tuto chvíli na jednu z novinek a sice dvoukanálové kytarové celolampové kombo DUOTONE o výkonu 50 W.

Tvrzení, že výrobek prodává z padesáti procent obal a design se u tohoto výrobku zcela naplňuje. Velmi nerad bych znevažoval zvukové kvality, ke kterým se později dostaneme, ale celkové ztvárnění a vzhled komba je při nejmenším zajímavý. Světle modré podsvícení celého předního panelu, ovládacích prvků a firemního loga působí naprosto skvělým dojmem. Někdo sice může namítnout, že design je příliš pouťový, ale mě se to prostě líbí.

Věnujme se na chvíli přednímu a zadnímu panelu a ovládacím prvkům přístroje. Vpravo od vstupní jackové samice začíná sled knoflíků a páček. Zcela vlevo ovládáme hlasitost prvního ze dvou kanálů a sice čistého. Následuje klasická třípásmová ekvalizace (basy, středy a výšky). První páčkový přepínač umožňuje volbu mezi čistým a zkresleným kanálem. Funkci dalšího přepínače si popíšeme o něco později.

Přejdeme-li ke druhému kanálu Overdrive, pak je zcela zřejmé, že umožňuje signál vašeho nástroje, dle libosti a vkusu, jemně či pořádně nabrousit a zkreslit. Ovládání této signálové cesty obligátně otevírá gain, nebo-li míra zkreslení zvuku. Dalším prvkem je hlasitost kanálu, opětovně následována třípásmovou ekvalizací basů, středů a výšek. Nyní zpět k druhému páčkovému přepínači Boost. Slouží ke zvýraznění středních kmitočtů signálu a zvuk je při jeho použití plnější, kulatější a také nabuzenější. Prostě ideální na sólovou hru nebo pro, tak zvaně, hustější beglajt.

V popisu jsme téměř u konce, čeká nás poslední sekce ovládání, zvaná Master. Ta začíná ovládáním úrovně reverbu, jelikož kombo je vybaveno, dnes již klasickým, pružinovým hallem velmi uznávané a osvědčené značky Accutronics. Dalším v řadě je potenciometr ovládání efektové smyčky, kterou je kombo vybaveno. Jeho otáčením určujeme poměr účasti efektovaného signálu ve výsledném soundu. Funkci Presence není třeba nikterak zásadně představovat a tak jen rámcově. Rozjasňuje a celkově zvýrazňuje zvuk. I když je kombo pouze dvoukanálové, nabízí navíc jednu podstatnou vymoženost, kterou nalezneme jen u poměrně malé skupiny aparátu (viz třeba Mesa/Boogie). Tou je volba dvojice finálních úrovní hlasitosti Master 1 a Master 2. Získáváte tak v podstatě z původních dvou, kanály čtyři. Alespoň pokud jde o jejich hlasitosti. Prostě jedna, a pravděpodobně nejjednodušší, možnost jak vytáhnout sólo či vyhrávku (některí dalších výrobci mají tuto funkci označenu např. jako Jump nebo Solo). Posledním článkem ovládání je klasická dvojice vypínačů Power a Standby. A na úplný závěr slušivá červená signálka přítomnosti síťového napětí.

Všechny možnosti přepínání lze ovládat i nožním přepínačem nebo-li Footswitchem. Ten obsahuje tři přepínače. První ovládá volbu kanálu mezi čistým a zkresleným. Druhý zapíná a vypíná boost. Třetím se volí Master 1 nebo Master 2. Bohužel ovladač neumožňuje zapínání a vypínání hallu, což je dle mého názoru vada dosti podstatná. Naproti tomu velmi oceňuji to, že po připojení Footswitche se odpojí veškeré přepínače na předním panelu. Často se stává, že přepínač nedělá to co by měl, protože na předním panelu zůstane zapnuto něco co nemá.

Na zadním panelu, kromě toho, že při režimu "Power On" krásně svítí rozžhavené koncové a preampové lampičky Ruby Tubes v sestavě 5 x ECC 83 a 2 x EL 34, jsou umístěny konektory pro připojení externích reproboxů. Na výběr je hned několik možností dle zvolené impedance reproboxu nebo reproboxů. Dále vstup a výstup efektové smyčky a přepínač pracovní úrovně smyčky, konektor nožního ovladače ve formátu XLR 3 a Euro konektor pro připojení síťového kabelu.

Naní tedy k tomu nejdůležitějšímu, a to ke zvuku. Přiznám se bez mučení, že se mi ze začátku zvuk ale vůbec nelíbil. Teprve postupem času, a trvalo to asi týden, jsem tomuto modře svítícímu drobečkovi zcela propadl. Možná je to přesně ten efekt prvního okouzlení, leč v jakémsi reverzním módu. Je to jako s písničkou, ta co se vám líbí hned, vás za týden nudí, tu která vás bezprostředně nezískala, postupně objevujete a zalézá vám pod kůži. Přesně stejně si mne ochočil Duotone. Barva zvuku čistého kanálu je založena na středobasových frekvencích. Korekce umožňují plynulé ovládání barvy zvuku. Je zajímavé, že i na basech je zvuk příjemný a pevný. Teprve při maximální hodnotě Volume na čistém kanálu se zvuk začal trochu zkreslovat, ale docela příjemně a nikterak zásadně rušivě. Takhle mírňoučce nakřápnutý zvuk když proženete PA systémem, tak zní čistě, ale při tom nesmírně agresivně.

Po přepnutí na zkreslený kanál začínají vylézat „na světlo boží" ty správné zvuky. Ponejprv jsem si říkal, že „toto" opravdu nenaplňuje mé představy o zvuku, ale časem změna přišla téměř jako mávnutím kouzelného proutku. To, co mému sluchu z počátku nelahodilo, mne postupem času zcela vtáhlo do svého vlastního světa. Úroveň zkreslení lze plynule měnit od jemného bluesového nakreslení až po řádný metalový drive. Zvuk si stále zachovává nastavený korekční charakter, který hlavní měrou udává ovladač středových kmitočtů Mid. Zvuk je nádherně plný a jde krásně za rukou. Dokonce možná až nezvykle snadno na celolampový aparát. Velice mě překvapila plnost a osobitost každého tónu při akordové hře a to i právě při vyšších gainech. Zvuk se neslévá a je plastický. Doporučuji však samozřejmě nepřestřelovat a nepřehánět nastavení gain. Zvuk tím logicky ztrácí na konkrétnosti a jeho kouzlo je v tahu. Jak jsem již předeslal o pár řádků výše, lze zvuk ještě vylepšit a posunout do trochu jiné sféry funkcí Boost. Pak se kombo chová při vyšších gainech opravdu metalově. Přesto doménou komba zůstavají spíše menší až střední gainy, kde dokonale vynikne artikulovanost a současná kompaktnost hraných tónů, téměř vybízející k zadumanému blues při pouhém svitu předního panelu.

Nemalou měrou se na výsledném zvuku podílí poslední článek zvukového řetězce, a sice reproduktor. V našem případě se jedná o dvanáctipalcový Celestion Vintage, který svými specifickými vlastnostmi dotváří celkový výraz aparátu. Pokud však vyžadujete při hraní a obzvláště na koncertním pódiu pocit tlaku, doporučuji přiřadit další box či boxy. Zvuk se samozřejmě změní dle charakteru boxu, ale pořád je to on. A nedostatkem výkonu kombo rozhodně netrpí.

Celý přístroj je umístěn do poměrně robustního překližkového boxu potaženého černou koženkou, retro stříbřitě prošitou krycí tkaninou a plastovými rohy. Zadní stěna je částečně otevřená jak už to u komb tohoto typu bývá. Všechny konektory a ovládací prvky jsou velmi dobře přístupné a manipulace s nimi je přirozená a jednoduchá. Součástí celého kompletu je již mnou zmíněný nožní přepínač, síťová sňůra, manuál, souprava pro údržbu a očistu zevnějšku a také, pro delší životnost, ochranu a zachování vzhledu důležitý, obal!

Vezmeme-li v potaz zvukové kvality aparátu a připočteme k nim ještě dokonalé provedení a ztvárnění zevnějšku, máme před sebou velmi dobrý výrobek své třídy, který má rozhodně svou vlastní tvář, dosti nepodobnou jiným konkurentům, čímž vám zaručí určité vybočení z tuctovosti a fádnosti. Jen ta cena! Každopádně doporučuji každému vládci šesti a dnes už i sedmi strun potrápit tohoto modře svítícího třicetikilového „mazlíka". K dokonalosti mu chybí opravdu málo. Možná třetí kanál a možnost vypínání reverbu. Budoucím kupcům přeji mnoho úspěchu a vězte, že osmdesát procent dobrého zvuku není v aparátu, ale v rukou.