B. C. Rich Warlock Bass Platinum

Basová kytara
Autor: 
Cena: 
15 670,00 Kč

Když se řekne B. C. Rich, srdce každého pravověrného metalisty zaplesá a kdesi z temných hlubin se ozve zlověstné zadunění. Každý trochu znalý muzikant si pak představí nástroj špičatých tvarů, o který by se určitě nejeden jazzman poranil. Ano, americká firma B. C. Rich je známá především díky zlověstnému designu kytar a baskytar, které v člověku evokují představu, že byly vyrobeny nebo přinejmenším designovány v pekle samém.

Ne jinak je tomu u testovaného modelu 4strunné baskytary Warlock Platinum Series. Tento byl ovšem designován v USA a vyroben v Koreji.

Vzhled

Když jsem začal basu doma vybalovat, moje nic netušící fenka kolem radostně poskakovala v očekávání, co že jsem jí to tentokrát přinesl na rozkousání. Poté, co jsem vytáhl nástroj z krabice, její nadšení znatelně opadlo a do nevinné psí tváře se začaly vkrádat známky nedůvěry, ba strachu. Tyto projevy byly zcela opodstatněné, protože Warlock skutečně oplývá obzvláště temným designem. V konturách těla převládají více než křivky spíše úsečky a hrany. Klasické přední rohy jsou důsledně zašpičatělé, záď basy je rozeklána a vybíhají z ní dva rohy s ostrými špicemi. Okamžitě jsem na tuto skutečnost upozornil ženu, aby se při úklidu domácnosti nepobodala. Tvar hlavy se nikterak nevymyká celkové koncepci designu – připomíná rozevřená kusadla nějakého přerostlého hmyzu ze sci-fi filmů. Vše vyvedeno v černém laku se stříbrnou mechanikou budí respekt.

Konstrukce

Z konstrukčního hlediska má basa typické známky low-endového nástroje. Tělo je vyrobeno ze dřeva zvaného Agathis, což je hit posledních let. Jde o rezonančně slušné dřevo za nízký peníz.

Montovaný krk je vyroben z jednoho kusu javoru a k tělu je připojen čtyřmi šrouby. Šrouby jsou klasicky zapuštěny do čtverhranné kovové destičky s vyraženým logem firmy a sériovým číslem. Hlava nástroje a krk nejsou z jediného kusu. Šikmý lepený spoj je proveden zhruba na úrovni 2. pražce. Na hlavě nástroje se nachází otvor pro nastavení krku, krytý plastovou destičkou s názvem modelu. Do palisandrového hmatníku je zapuštěno 24 pražců (dvě oktávy) a orientační značky ve tvaru tečky, které jsou také na horní hraně hmatníku. Svými rozměry se krk řadí mezi štíhlé a tedy dobře a rychle hratelné. Rozteč strun u kobylky je klasických 19 mm, stejně jako škála 34".

Malé ladící kolíky stříbrné barvy s uzavřenou mechanikou jsou na hlavě umístěny 2+2 a nesou nápis B.C. Rich. Rovněž stříbrná kobylka je z masivní lité oceli a k tělu je připevněna čtyřmi šrouby. Systém ukotvení strun je klasický a zároveň ten méně praktický, tzn. že je potřeba struny protáhnou otvory v kobylce. Ladící kameny jsou klasické válcovité.

Zajímavé je umístění úchytek na popruh. Vzhledem k tomu, jak je přední horní roh ostrý a jak je záď těla rozeklaná, jsou úchytky přivrtány na zadní ploše těla. Z funkčního hlediska to není žádný rozdíl oproti klasice. Díky lehkému tělu, dlouhému krku a poměrně masivní hlavě, Warlock dost přepadává na stranu krku. Tuto nepříjemnost lze částečně fixovat dostatečně širokým řemenem, který by měl být navíc na rubové straně hodně drsný, aby po basistově oděvu neklouzal.

Elektronika

Warlock je osazen dvěma firemními snímači typu PB (tzv. dělené snímače) značky B.C. Rich. Z konstrukční hlediska jde o pasivní humbuckery, které dávají tučný tón a oproti singlům výrazně omezují šum a nejrůznější brumy. Snímače jsou v klasických pozicích, tj. jeden u krku, druhý u kobylky.

Elektronika je pasivní s následujícími ovládacími prvky (z pohledu hráče zleva doprava): potenciometr hlasitosti krkového snímače, trojpolohový přepínač snímačů, potenciometr hlasitosti kobylkového snímače, tónová clona.

Jacková výstupní samice je na boční hraně těla a působí velmi bytelně.

Zvuk

Už nasucho hraje Warlock velmi hutně, celá basa vibruje a tón zní pevně a s dlouhým dozvukem (sustainem). Po zapojení do aparátu (Ampeg SVT + Hartke 4x10) se charakter nemění, naopak hutnost je ještě zdůrazněna dvěma humbuckery PB. Zvuk je opravdu bohatý a díky zvláště agresivním hrubě vibrujícím středům se skvěle prosazuje i proti hlučným kytarám. Na samotný krkový snímač zní více basově s menším podílem výšek, zato velmi hutně ve středech - takový basový buldozer. Naopak samotný kobylkový snímač dává poněkud konkrétnější a mazlavější středy a cinkavé výšky. Ovládací prvky umožňují různá nastavení, v podstatě stejná jako na klasické Jazz Bass.

Celkový dojem

I když mě Warlock na první dojem trochu zklamal – a teď mám na mysli právě dojem z low-endové konstrukce – zvukově patří spíš do solidní střední třídy. Opravdu jsem byl mile překvapen hutností a razancí tónu, který produkuje. Výrobce zkrátka tvrdé muzice přizpůsobil nejen design, ale i zvuk, což se mu povedlo. Další plus je rozhodně štíhlý krk, na který se hraje velmi pohodlně a rychle.

Bizardní tvar těla neomezuje žádnou z herních technik. Na Warlock se dá hrát jak trsátkem, tak i prsty. Dokonce i slap či taping na něj lze bez problému „zahousti". Z nedostatků má snad jen přepadávání na hlavu a také se nevejde do běžného futrálu (zkoušel jsem Warwick Rockbag a kusadélka vyčnívala výhružně ven).

Zkrátka ten kdo hledá hustou basu s agresivním soundem a potřebuje se navíc na pódiu zviditelnit, pro toho je tu Warlock.