B.C. Rich Warlock Platinum – 7 string

Sedmistrunná elektrická kytara
Cena: 
13 764,00 Kč

Tak už i dnes legendární model Warlock, který slavil největší úspěchy přibližně před patnácti lety, se dočkal sedmistrunné verze. Vlastně by se dalo říct, že tento model se stal spolu s klasickým „véčkem" symbolem heavy metalové kytary, a nejedna peněženka, či konto muzikantovo, nikdy ne moc velké, bylo vyčerpáno koupí tohoto nástroje. Nabídka sedmistrunné verze je tak celkem logickým krokem, směrovaným k mladšímu a moderněji smýšlejícímu spektru „tvrdých" kytaristů.

Testovaný Warlock 7 je součástí série Platinum, a narozdíl od stále se rozšiřující skupiny kytar vyrobených v Číně, je původem z Koreje. Tak jako v průběhu a na přelomu osmdesátých a devadesátých let prošly nástroje z Japonska cestu od zatracení, shovívavého přehlížení, až k oblíbenému a vyhle- dávanému artiklu, zaznamenaly přibližně o deset let později stejný vývoj situace i nástroje korejské, a dnes představují obecně akceptovanou a kvalitní střední třídu. Tedy bezproblémové a čisté zpracování, stabilita a životnost, kteréžto vlastnosti by člověk automaticky očekával za tuto zaplacenou sumu.

Vzhled

Tělo nástroje, ve tvaru různě pochroumané a zlámané hvězdy, je vyrobeno ze dřeva agathis (již v některé z předchozích recenzí B.C. Rich bylo o původu dřeva něco napsáno). Krk je javorový a na hmatník byl použit palisandr. Z kolika kusů dřeva je složeno tělo se vzhledem k silné vrstvě laku bohužel zjistit nedá, ale krk je z jednoho kusu s naklíženou hlavou. Hmatník nabízí 24 pražců velikosti jumbo, vše precizně umístěno a začištěno. Nultý pražec je vyroben z černého plastu.

Hlava nástroje podtrhuje agresivní design, a ač osazena sedmi strojky, je velikostí shodná se sériovou „šestkou". Ve firemním kódu má tvar „widow", osobně bych volil spíše příměr o podobě „samotného Rohatého".

Krk se k tělu připojuje kolem osmnácté polohy čtyřmi masivními šrouby. Povrch nástroje kryje černý lak vyleštěný do vysokého lesku, zatímco krk ponechal výrobce ze zadní části v transparentní matné podobě.

Výbava

Od použitých materiálů se pomalu dostáváme k mechanickému osazení a uspořádání nástroje. Ladící strojky jsou umístěny po obou stranách hlavy, čtyři nahoře a tři dole.

To vzhledem k výše řečenému dělá přístup, snadnost a rychlost případného ladění, především na pódiu, nepatrně obtížnější.

Kobylka je typu tune-o-matic a struny procházejí skrz tělo kovovými průchodkami. Toto řešení ukotvení strun má blahodárný vliv na délku sustainu nástroje, který však stejně musí primárně vycházet z rezonanční symbiózy těla a krku. Nástroj v tomto směru nevykazuje žádný nedostatek.

Ladící strojky i kobylka jsou opatřeny nápisem B.C. Rich, což pravděpodobně neznamená „vlastní výrobu", ale spíše zakázkovou dodávku některého z osvědčených OEM výrobců. Strojky mají tužší, ale plynulý, nikterak nepříjemný chod a zaručují, při absenci zámků, konstantní a bezproblémové ladění nástroje. I ladění oktáv a dohmatu na kobylce je celkem dobře přístupné a dovoluje uživateli velmi jednoduché a přesné seřízení nástroje.

Taktéž elektrické osazení nástroje nedisponuje žádným revolučním řešením. Vše praktické, jednoduché a praxí prověřené. Hlasitost, tónová clona a třípolohový přepínač pro volbu snímače jsou jediné prvky, které stojí signálu ze dvou černých humbuckerů B.C. Rich BDSM v cestě k výstupní jackové samici, umístěné na spodní hraně těla. Jak bylo již v minulosti konstatováno, jde o snímače „přizpůsobené" zvukovým potřebám a představám výrobce o metalovém zvuku.

Bohužel, nikde se mi nepodařilo zjistit nějaký parametr či hodnotu. Takže hodnocení jakosti je možné pouze poslechem zvuku nástroje, ale k tomu se ještě dostaneme. Rolny pro připevnění pásu jsou obě umístěny ze zadní strany těla, a sice v obou horních rozích.

Jsou patřičné velikosti, a to částečně zamezuje nechtěnému vysmeknutí pásu a pádu nástroje na zem.

Zvuk

Při zkoušce vlastní neelektrifikované rezonance nástroje, zazní průměrně silný, středový a vyvážený zvuk, o jehož sustainu již zmínka byla.

Tato vlastnost mnohé napoví, především ale o mechanickém spojení a použitých materiálech. V tomto směru má nástroj patřičný základ pro solidní tón. Samozřejmě vstupem elektrických částí řetězce se mnohé může změnit.

Zasunuji jack, přepínám na Clean kanál. Kytara zní stále celkem frekvenčně vyrovnaně i když zvuk získal lehce plechový nádech.

Reakce na změnu snímačů je přesvědčivá, rozklady akordů na snímač u krku jsou jak plné v basech, tak dostatečně otevřené ve výškách, i když přeci jen temnější. Kobylkový snímač naopak disponuje razantnějším podílem křiklavých středů. Čistá hra zní nejlépe přes oba snímače, které se vhodně doplní. Osobně mám pocit, že struny neprodukují ten správný pevný plný tón. Výměnu považuji za nutnou, minimálně k dosažení lepší dynamické odezvy.

Přidáme kapku zkreslení a crunch se zadním snímačem hodnotím jako velmi solidní, který jsem od nástroje této cenové kategorie ani nečekal. Tady již kytara vplouvá do vod, které jí jsou „sudičkami" určeny. Možná malá absence nižších středových frekvencí dává dojem velmi hutného zvuku vhodného pro moderní rockové styly! Nízký gain ve spojení s vyšší hlasitostí a kobylkovým snímačem „strouhá" beglajtové linky nejlépe, nad hlubokým basem H struny dominují středo-výšky. Naopak snímač u krku produkuje pěkně kulatý tón vhodný spíše pro sólovou hru a nebo jemnější a temnější doprovodnou hru. Při hraní sól však musíme se zkreslením přeci jen nahoru, pro správné „našťavení" chybí ony tažné, do přirozené vazby snadno přecházející středy, což se vyšším zkreslením přeci jen zlepší. V tomto směru jsou snímače BDSM poněkud „neochotné".

Prioritní oblastí kytary Warlocka 7 je high gain. Basy jsou na kobylkový snímač dostatečně konkrétní, staccato riffy ohraničené, flažolety patřičně pištivé. Dejte si pouze pozor na přemíru nastavených basů na aparátu. Kytara je nástroj ve spektru kapely posazený do středů, v basech má hrát basa. V opačném případě budete mít pocit, že se vám kytara v kapele trochu „topí".

Méně bývá více. Mimochodem tato poučka platí v podstatě obecně.

Dobrou zprávou je, že si kytara rozumí jak s lampovými, tak s tranzistorovými aparáty, u těch lampových můžete zkusit i o fous méně zkreslení a zapojit do činnosti více koncový stupeň. Uvidíte, že výsledek bude průraznější a metalově či hardcoreově „naštvanější".

B.C. Rich Platinum Warlock 7 string patří do kategorie těch levnějších, ale v žádném případě ne špatných nástrojů, určených jak všem začínajícím, tak pokročilejším kytaristům.