Sennheiser e9xx

Znovu na hrotu
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Počátkem tohoto roku mě firma Panter dala možnost, abych otestoval ve svém studiu nové mikrofony zn. Sennheiser. S mikrofony této značky mám již zkušenosti, používám výrobky řady e600. Protože jsem bubeník, tak se jednalo převážně o mikrofony určené k snímání bicích nástrojů (mikrofony jsem testoval na Sonorech Delite a Designer, činelech Istanbul), ale vyzkoušel jsem i další modely. Konkrétně se jednalo o tyto mikrofony: e905 - ke snímání malých bubnů, e904 - snímání tom-tomů, e902 pro snímání velkého bubnu, e908 D a B na perkuse a dechové nástroje, e906 primárně pro ozvučení kytarových aparátů, e945 na zpěvy, a lahůdku nakonec - dlouho očekávaná placka e901 k snímání velkých bubnů, ale též třeba klavírů.

Všechny tyto mikrofony jsou oproti svým kolegům řady 600 konstruovány s bytelným kovovým tělem, což jistě ocení hlavně pódioví zvukaři, neboť ne všichni bubeníci se trefí vždy tam, kam původně chtěli (mne nevyjímaje). Další věc, kterou ocení, je fakt, že v každém mikrofonu drží kabel velmi pevně a spolehlivě. Kdyby toto bylo pravidlo i u jiných značek mikrofonů, ani bych to zde neuváděl.

e905 (4 500,- Kč)

Jak jsem již řekl, tento dynamický mikrofon se používá ke snímání malých bubnů nebo-li snare drums. Mikrofon má předchůdce „devětset trojku", která se lišila délkou (velikost klasického mikrofonu) - nová e905 má jen skoro poloviční rozměry (hlava a kardioida je stejná). To umožňuje tento mikrofon bez problémů uchytit na klipsnu MZH 604, což já dělám, protože moje velká bicí souprava v podstatě jinou možnost nenabízí. K bubínku dávám mikrofon téměř ve vodorovné poloze - tady se pak proximity efekt tolik neprojevuje jako jinde (ostatně to tak dělá i S. Phillips, a ten o tom něco ví...). Navíc tím trochu potlačím pro bubínek nežádoucí frekvence kolem 300 Hz. Zvuk bubínku snímá e905 věrně, citlivě reaguje na dynamiku hry. Zde musím říci, že zvučení snare bubínku je záležitost na několik stránek (nebo knih...), tak zde pouze uvedu, že kvalita zvuku také velmi záleží na hráčské vyspělosti a kvalitě nástroje. Zpět k mikrofonu. Bez problému se dá použít i na snímání struníku zespodu, ale já již tuto metodu nepoužívám. Nedávno jsme v nouzi e905 použili i na zpěv a nedalo se říci, že by chodil hůře, než v tu chvíli porouchaný vyhlášený zpěvový mikrofon konkurenční značky :-).

e904 (4 820,- Kč)

Na dynamický mikrofon 904 jsem byl velmi zvědavý, protože s jeho předchůdcem e604 jsem nadmíru spokojen. e904 je robustnější, možná má trochu "tvrdší" zvuk než e604 (zřejmě trochu jiná křivka frekvenčního průběhu), ale toto je relativní, protože při použití analogových korekcí není problém docílit "teplého" měkkého zvuku.

Umístění mikrofonu zde hraje velkou roli (45 stupňů je nejlepší, proximity efekt by se zde dal přímo přednášet).

Příjemně mě překvapil fakt, že při snímání velkých tom-tomů (16", 18") devětsetčtyřka docela šikovně eliminuje klasické přeznívání dlouhých basových tónů, aniž by ztrácela na citlivosti. Po sejmutí tom-tomů stačí dát jednotlivé šavle do stereo-grupy, a té „naekvalizovat mírné véčko" s těžištěm kolem 400 Hz. Zvuk je vynikající, na basy ani výšky nesahám. Zajímavě se tento mikrofon dá použít i na dechové nástroje nebo velký buben. Klipsna MZH604 k mikrofonu zůstala nezměněna (není k tomu důvod, chodí bezvadně).

e902 (6 000,- Kč)

Dynamika e902 splnila mé očekávání, i ona je malinko bohatší na vyšší frekvence, než její předchůdkyně e602 (má také menší rozměry na délku, což zlepšilo manipulační možnosti). Mikrofon nejraději dávám na úroveň otvoru v přední bláně velkého bubnu, ve zvuku se dobře projeví typický akustický tlak nástroje. Pokud chceme docílit klasického hard až metal zvuku ala Metallica apod., pak je tento mikrofon správnou volbou, nicméně není problém nastavit zvuk i jinak. Jako všude jinde, i zde hraje velkou roli, jak máme naladěn nástroj, jaký typ blány a pedálové palice používáme. e902 se dá použít i na snímání basového komba.

e906 (5 630,- Kč)

Velmi mě zaujal dynamický superkardioidní mikrofon e906, mezi zvukaři se jeho předchůdcům e606 a e609 s oblibou říká "mejdlo". Tento mikrofon je určen hlavně ke snímání kytarových aparátů. Je vybaven třípolohovým přepínačem, jenž umožňuje měnit zvukovou charakteristiku. V horní poloze přepínače jsou zvýrazněny presence frekvence kolem 4,2 kHz, střední poloha odpovídá vlastní přirozené charakteristice mikrofonu s mírným zdvihem kolem 4,1 kHz a v dolní poloze je charakteristika mírně zatlumena se středem v oblasti 4 kHz. Když jsem například snímal kytarové hard-rockové až metalové rify, hrané na 6-ti i 7-strunnou kytaru, zvolil jsem vrchní polohu. To samé jsem použil třeba při snímání čistého zvonivého zvuku Fendera. Střední polohu používám pro středně-měkký zvuk pop-rockové kytary, naopak dolní poloha je ideální pro měkkou jazzovou kytaru. Tímto ale použití e906 zdaleka nekončí. Velice dobře funguje při snímání snare bubnů, s oblibou ho používám pro 10" snare. Na nedávném koncertě The Wall v Plzni (18.2.) jsem ho použil na 16" floor-tom a fungoval bez problémů. Také se s ním opět specifickým způsobem dá snímat velký buben. Velice dobře přenáší zvuk basového komba. Ve všech situacích značně záleží na umístění, úhlu a vzdálenosti mikrofonu od zdroje zvuku. e906 se jeví jako velmi univerzální mikrofon.

e945 (6 000,- Kč)

Zpěvový dynamický superkardioidní mikrofon e945 je už nějakou dobu na trhu, lépe jsem se s ním seznámil na koncertě 18.2. v Plzni, když jsme ho použili pro doprovodné vokály. Navazuje na úspěšného předchůdce e845, se kterým běžně pracuji. Jelikož výše zmíněný koncert právě u sebe míchám, tak s povděkem kvituji, že přestože jsem měl za vokalistkami bicí, tak na stopách pořízených těmito mikrofony jsou díky úzké ledvině jen minimální přeslechy, zpívanému zpěvu je dobře rozumět a dynamika zpěvu je perfektně zachycená (zpěvačky také své řemeslo ovládaly výborně). Mikrofon je zvukově vyrovnaný v celém frekvenčním rozsahu, a při testech ve svém studiu jsem na mixu ani nepotřeboval zapínat low cut. Dle mého soudu jeden z nejlepších profesionálních dynamických mikrofonů pro live aplikace.

e908 (8 280,- vč. MZA)

Novinkou jsou kondenzátorové "klipsny" e908D a B (označení D je určeno pro perkuse, B pak pro dechové nástroje - rozdíl je pouze ve způsobu uchycení). Mikrofony končí malým jackem, jenž se zapojuje do předzesilovače MZA 900 P (pro dech.nástroje se mikrofon e908B prodává i bez tohoto pre-ampu, který nepotřebujeme při použití vysílačky). Pre-amp MZA 900P je vybaven dvěma přepínači, jeden slouží jako gain, jenž v případě potřeby sníží vstupní signál o 12 dB (při snímání bicích a saxofonu jsem tuto funkci nemusel použít, možná by situace byla jiná u trubky či trombónu). Druhý přepínač má funkci low cut od 125 Hz dolů. MZA 900 P je vybaven ledkou - na přítomnost signálu se zapnutým phantomovým napájením reaguje zeleně a při přebuzení signálu svítí červeně. Pre-amp může také sloužit jako zkoušečka kabelů. Opět s phantomem vedeme kabel z mixu do předzesilovače (mikrofon nepotřebujeme mít zapojený). Zelené světlo ledky značí, že je XLR kabel O.K. Pokud se rozsvítí červeně, je chyba na jednom z konektorů, pokud nesvítí vůbec, tak je kabel všeobecně nefunkční (resp. i jeho zapojení). Mikrofonem e908D s oblibou snímám dvojici bong nebo zvonce, wood-bloky, cabasy, ale taky ho dávám jako druhý mikrofon k malému bubnu, protože příjemným způsobem snímá výšky, které nemusím dohánět křaplavým zvukem struníku zespoda. e908 je upevněna na flexibilním ohybném krku, který se dá nastavit i do „podivných" pozic, což nám umožňuje umístit mikrofon přesně tam, kam potřebujeme. Při snímání saxofonu není třeba markantně potlačovat na korekcích výšky, jak to bývá někdy u jiných, účelově podobných mikrofonů. Mohu říci, že e908 jsem si oblíbil, jedinou výhradu mám k tomu, že ačkoliv se dá šikovně uchytit ke klasickému ráfku, k perkusím je to problém (konstrukčně si ale řešení nedokážu ani představit). Situaci řeším použitím klasického multi-clampu od bicích a tím je po problému. Klipsna pro dechové nástroje funguje spolehlivě.

e901 (8 440,- Kč)

No a konečně se dostávám k poslední lahůdce, kterou je kondenzátorová placka e901 s integrovaným předzesilovačem. Tento mikrofon byl dlouho očekávaný a u Sennheiserů si na něm evidentně dali záležet. Neměl jsem sice možnost ho testovat u klavíru, byl jsem však zvědavý, jak si poradí s velkým bubnem. První, co mě zaujalo, je šikovné umístění zástrčky pro XLR kabel, jehož konektor tak vůbec z mikrofonu nevyčnívá. Snímaný signál šlapáku je ve srovnání s e902 mnohem teplejší, je bohatší na příjemné středy, které mi zaručí jeho čitelnost ve zvukovém spektru okolní hudby. Perfektně se pak dá právě s e902 kombinovat, záleží na tom, jak chceme, aby velký buben zněl. Já osobně bych použil jen e901, dostanu tak zvuk, který slyším na nahrávkách např. Neila Pearta nebo Simona Phillipse. Při používání tohoto mikrofonu musíme samozřejmě dbát na to, aby měl pedál od velkého bubnu tichý chod, také je důležité, aby se kabely nedotýkaly okraje vyříznuté přední blány. Při koncertě The Wall v Plzni (akce F. Benešovského) jsme se rozhodli, že bubeník Martin Kopřiva bude mít ve šlapáku e902 a já si dám k sobě e901, tím jsme se zvukově dobře doplňovali. Ukázalo se, že používat kondenzátorovou e901 naživo není žádný problém.

Shrneme-li vše čeho jsme se v testech dotkli, pak nezbývá než konstatovat, že nová řada znovu potvrdila, že firma Sennheiser patří k absolutní světové špičce výrobců mikrofonů. Jednotlivé typy jsou dobře odladěny pro danou specifickou aplikaci, ale současně nejsou jen pro ní omezeny a mohou úspěšně „zaskočit" na jiném místě, je-li to nezbytně nutné. Konstrukce je bytelná a zaručuje dlouhou životnost. Obecně došlo k posílení odolnosti proti zpětné vazbě a potlačen je i přenos manipulačních ruchů. Výhledově (zřejmě po veletrhu ve Frankfurtu) jsou očekávány další novinky, např. kondenzátor e914 na overheady apod., který se tedy pravděpodobně objeví v jednom z příštích testů.