Blackheart BH1H Killer Ant (BH112 Little Giant)

Celolampový zesilovač s nízkým výkonem
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Zahrát si na zesilovač, který má ve svém názvu poetické přízvisko „vražedný mravenec“, to je nepochybně nabídka, kterou lze jen těžko odmítnout. Ačkoliv jsem se zpočátku přece jenom poťouchle usmíval nad velikostí celolampové hlavy BH1H, musel jsem nakonec dát za pravdu jejímu otci Pyotru Belovi. Ten společně s firmou Blackkheart razí jednoduché heslo: „Nenechte ze sebe dělat blázny kvůli velikosti“.

Mraveneček z texasského Austinu kromě svého malého vzrůstu ( 200x250x185 mm, 5,5 kg) upoutá též až františkánskou výbavou ovládacího panelu, na kterém najdeme pouze jedinou nastavitelnou korekci hlasitosti. Kromě ní odhalí přední panel ještě páčkový přepínač pro zapnutí a vypnutí zesilovače, velkou diodu (po zapnutí svítí červeně) a nástrojový vstup jack 6,3 mm. Ano, kromě těchto funkčních prvků jsem zapomněl zmínit ještě jeden estetický, a sice poutavé logo výrobce zobrazující černé srdce a rudé květy. Pohled z opačné strany nám kromě přípojky pro síťový kabel odtajní trojici výstupních konektorů pro propojení s reproboxem, respektive s dvojicí reproboxů. Všechny výstupy jsou označeny hodnotou impedančního zatížení, tj. 4, 8 a 16 Ohmů, a umožňují přípojení různých typů boxů.

Kovové šasi ukrývá klasické celolampové obvody, v nichž je ovšem namísto vysoce výkonné lampové výstupní sekce použit blok s redukovaným výkonem méně než 1 watt (výrobce udává 0,25 W). BH1H využívá podobně jako výkonnější a bohatší model BH5H Handsome Devil komponenty jako 1wattové resistory v signálové trase či oboustrannou desku plošných spojů se silnějšími vodivími cestami. Na předzesilovači i na koncovém stupni pracuje Killer Ant s elektronkami 12AX7/ECC83.

Součástí testu je také rozměrům hlavy přizpůsobený (čti zmenšený) reprobox BH112 Little Giant, který je osazen jedním 12“ reproduktorem Eminence – vyrobeným speciálně pro účely Blackheart. Ačkoliv je jeho skříň skutečně menších rozměrů, konstrukčně se jedná o 15vrstvou (18 mm) „lepší“ překližku pokrytou černým tolexem. (Slůvko lepší zvýrazňuji proto, že výrobce má ve svých materiálech uveden pouze výraz „void-free wood“. Na webových stránkách jiného výrobce jsem se dozvěděl, že obyčejné levné překližky vyrobené z levnějších dřevin obsahují různé dutinky, které negativně ovlivňují zvukovou odezvu boxu.) Box disponuje dvěma 16ohmovými vstupy pro případné paralelní zapojení. (Při zapojení pouze jedné bedny dostaneme výkon 75 W. V paralelním zapojení dvou beden výrobce udává až 150 W RMS v 8 ohmech.) Výrobce sice na svém webu nabízí k BH1B ještě menší box BH110 s 10“ repro, dovozce však pravděpodobně usoudil, že spojení s 12“ bude lepším řešením.

Tato roztomilá kombinace je výrobcem primárně určena pro menší zkušebny a domácnosti muzikantů, nicméně název, necelý jeden watt výkonu a lampová výzbroj dávají tušit, že půjde i o něco více, než jen o kompromis mezi spokojeným kytaristou a rozlobenými sousedy...

Zvuk

Killer Ant je samozřejmě jednokanálový zesilovač, díky jehož rozměrům celkem nepřekvapí ani absence reverbu apod. Na aparáty Crate, potažmo Blackheart (větší brášky) jsem už měl možnost si zahrát a při velikosti testovaného modelu jsem si a priori nějakou představu vytvořil. I když píšu testy nějaký ten pátek, opět jsem si dokázal, že jsem nepoučitelný. Čekal jsem totiž středo-výškový sound na hranici konkrétnosti a roztřepenosti a nikoliv plnohodnotného kytarového zabijáka, který jistě musel poplašit všechny mé souosedy.

Musel jsem se tedy trochu sklidnit a začít s nastavením korekce Volume (má desetidílnou stupnici) od minima. Cca do dvojky je zvuk čistý, teprve potom začíná zkreslení. Celkově bych slyšený zvuk nazval crunch, crunch a zase crunch, avšak v tom dobrém slova smyslu. Již dlouho jsem neslyšel tak pěkný a vyrovnaný crunch, jako zněl z tohoto „brablence“. Čím více jsem přidávál hlasitost, tím jsem získával lepší, silnější, hutnější a vyrovnanější zvuk.

Ano, tak zní pravý nefalšovaný americký sound, který slyšíte na nahrávkách kapel či muzikantů typu ZZ Top, Sammyho Hagara, Al Jourgensena nebo Bo Diddleyho. Box vyluzuje zvuky, které dokazují to, jak zesilovač výborně reaguje na dynamiku pravé ruky. Power nebo barré akordy znějí ve zkresleném módu prostě výborně. Se sóly je to sice už poněkud horší (a pokud nebudete hrát dvojhmaty, jednotónová sóla nemají tah), to se však dá řešit jinak.

Jedna věc je, co dokáže samotný aparát s vlastním zkreslením... můžeme ale zapojit do přední cesty efektový řetězec. Krabiček a všelijakých pastiček mám mnoho, takže experimentu nic nebránilo. Nejdříve jsem připojil overdrive pro lepší „vyšťavení“ lamp. Rytmická hra dostala ještě větší prostor, při nastavení volume (aparát) na polovinu dostala sóla jasný zvonivý charakter a bylo slyšet každý dotyk trsátka nebo prstů. Já osobně takovou vlastnost mám velmi rád.

Navíc mi aparát přišel ještě mnohem více citlivější na dynamiku, což se umocnilo tehdy, když jsem overdive použil jako pre boost. V takovémto kontextu zněla například akustická hra prostě fantasticky. Měl bych ovšem připomenout, že je celkem nutné mít nástroj s humbucker snímači. Se singly, pokud použijete overdrive jako boost, dostanete totiž pravý „skleňák“, který by snad dokázal uříznout hlavu. Doslova fantasticky zní na Stratu přepnutí na polohu číslo dvě (odzadu), zvukem se potom pohybujete někde mezi Floydy a country.

Zcela jiný rozměr však nastává po zapojení distortionu. Ano, tak má znít pořádný nářez! Pokud na chvíli přeci jenom přestanete brát na sousedy ohled a hlasitost dáte lehce za půlku, pocítíte pořádný výplach žaludku. A navíc pořád vše v konkrétních tónech, které nejen dokáží melodicky zpívat, ale umí být i pěkně jedovaté, hlavně umělé flažolety zní neskutečně! Jistě, jakmile dám hlasitost na plno, zesilovač s distortionem už slyšitelně začíná nestíhat.

Závěr

Co dodat? Řekl bych, že Killer Ant dělá na výbornou to, k čemu je určen. Hráči nabídne slušný lampový drive při poměrně diskrétní hlasitosti. Kvalita zvuku tohoto mrňouska je výborná a totéž se zdá být platné i pro zpracování samotného zesilovače a boxu. Pokud jej budete používat bez externích efektů, cca od deváté hodiny volume korekce BH1H nabídne zkreslení vhodné pro klasický rock či blues. Na metal to sice nestačí, ale není problém vyřešit to nějakou škatulí. Totéž řešení se dá použít i v případě, že by někomu chyběl dozvukový efekt nebo EQ korekce. Je pravda, že pro cvičení je to parádní záležitost a oceníte to stoprocentně tehdy, budete-li mít za sebou zkušenost cvičení na nějakém mizerném pidi tranzistoru na doma... Nejsem úplně přesvědčen, že se vám podaří uchlácholit rozhněvané sousedy nebo spolubyldící, na to je tento mraveneček pořád ještě trochu „Killer“.