Boss BR1180CD

Na jedné palubě
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
48 320,00 Kč

„Nejjednodušší (nebo snad nejskvělejší?) digitání nahrávací studio na světě!" „Snadné nahrávání inspirující vaši kreativitu". Takové nápisy (samozřejmě v angličtině), vyvedené tučným písmem, zdobí pestrými barvami zářící papírovou krabici, ve které je dodáván zbrusu nový digitální rekordér Boss BR-1180CD.

Když jsem si mašinku přinesl a krabici položil na stůl, pestrobarevný obal ve mě vyvolal vzpomínku na dobu, kdy jsem byl ještě malý kluk a za vysvědčení v první třídě jsem dostal japonského robota na baterie, který chodil, od pasu nahoru se mu otáčelo tělo kolem dokola a na hrudi se mu otvíraly dvířka ze kterých se vysouvaly kanóny, které rachotily simulovanou střelbou a tento efekt byl umocněn blikajícím barevným světlem.

A ten robot se prodával také v nádherné barevné krabici potištěné nápisy v jazyce, kterému jsem tehdy nerozuměl . Do dnešních dnů jsem si ze všech těch nápisů zapamatoval dvě slova: „battery operated". Ano, takové vzpomínky ve mě efektní obal digitálního rekordéru Boss BR-1180 CD vyvolal a přiznávám, že jsem si vzápětí položil otázku, jestli náhodou nejde také pouze o nějakou „hračku". Člověk stále jaksi podvědomě předpokládá, že zařízení určené k seriozní práci bývá opatřeno strohým kartónovým obalem a nemůže si zvyknout na to, že i v hudební branži, stejně jako kdekoliv jinde, platí stále víc, že obal prodává. Pojďme se tedy podívat, co se skrývá uvnitř, co nám výrobce tohoto zařízení skutečně nabízí.

Charakteristika

Boss BR-1180 je digitální vícestopé nahrávací zařízení, které v jednom pracovním prostředí umožňuje provedení primárních záznamů, jejich mixáž, mastering a v případě verze BR-1180CD, která je vybavena CD-R/RW mechanikou, zhotovení a vypálení finálního kompaktního disku. Pro záznam je k dispozici 20 GB harddisk, na který je možné nahrávat v pěti různých režimech. První režim je lineární s nejvyšší kvalitou zvuku (spíše nahraných dat – záznam se zapisuje v 16 bitech se vzorkovací frekvencí 44,1 kHz) a u zbývajících čtyř režimů je použita datová komprese, díky níž je možné zvětšit kapacitu záznamu. Pro představu: při lineárním záznamu je možné zaznamenat okolo 60 hodin muziky a při nejúspornějším režimu (s nejvyšší redukcí dat) lze zaznamenat až 240 hodin . Nahrávací zařízení je vícestopé, konkrétně lze nahrát 10 stop. V praxi však musíme stopy 9/10 nechat pro záznam finálního mixu. Každá reálná stopa má 8 tzv. virtuálních stop, z nichž ale musíme pro finální mix vybrat vždy jen jednu jako reálnou. Záznam na harddisk je organizován do jednotlivých tzv. songů (Songs). Může jich být prakticky až 999. Použiji-li srovnání s analogovými magnetofony, tak jeden song představuje něco jako jednu cívku magnetofonového pásu, nebo kazetu. Délka takového pomyslného magnetofonového pásu (zde tedy songu) je dána tím, kolik místa na harddisku zabírají ostatní songy, pokud jich vytvoříme víc než jeden.

Vedle těchto standartních záznamových funkcí je BR-1180 CD pro zpracování nahraných stop, finální mixáž a mastering vybaven množstvím editačních možností, efektů, simulací, dynamických úprav, jejichž úplný výčet zde by znamenal opsat téměř polovinu poměrně tučného manuálu. Proto se o nich postupně zmíním při popisu práce se zařízením.

Boss BR-1180 prakticky

Pro nahrávání je přístroj vybaven dvěma klasickými analogovými vstupy, které mají regulací vstupní úrovně. Každý ze dvou vstupů je osazen konektorem XLR pro připojení mikrofonu (pro kondenzátorové mikrofony je k dispozici fantomové napájení), nebo symetrickými jacky TRS 1/4". Vedle toho je k dispozici samostatný vysokoimpedanční vstup pro přímé připojení kytary nebo baskytary. Ke vstupním přípojným místům ještě patří konektory Cinch pro připojení CD přehrávače, kláves apod. Všechny A/D a D/A převodníky jsou 24bitové. Prakticky je tedy možný současný záznam do dvou stop rekordéru a jak bylo řečeno, můžeme zdroj signálu snímat mikrofonem, nebo nahrávat některý nástroj přímo „po lince". Po připojení mikrofonů, nebo nástroje zapneme rekordér a v menu přístroje zvolíme příslušný song do kterého budeme nahrávat. Dále zvolíme stopy do kterých budeme točit a můžeme začít. V této chvíli je však třeba se rozhodnout jakým způsobem si zorganizujeme postup nahrávání, protože BR-1180 nám nabízí různé možnosti. Přístroj je vybaven dvěma efektovými bankami z nichž každá poskytuje značné množství dynamických úprav prostorových efektů a simulací. Jedna banka pracuje jako efekt typu insert, kdy signál zvoleným efektem plně prochází a druhá banka funguje jako smyčka typu send-return, kdy je efektovaný signál k původnímu neupravenému přimícháván. Efekty a úpravy lze použít už při nahrávání, nebo při míchání a také dohromady. Pokud tedy připojíte například kytaru rovnou do linkového vstupu, můžete si vybrat některou ze simulací kytarových efektů a takto nahrávat. Každý si určitě vybere, protože například skupina „inzertních" efektů je rozdělena do čtyř základních bank: Guitar bank, Mic bank, Line bank a Simul bank. Každá z těchto bank má 50 (Guitar bank 100) továrních presetů, které může uživatel přetvořit podle svého a nové efekty si může uložit do paměti. Při použití efektu wah-wah lze k rekordéru připojit pedál a efekt ovládat reálně nohou.

Při nahrávání je možné využít jako vodítka rytmickou sekci, která disponuje 294 rytmickými patterny a devíti typy bicích souprav pro různé hudební styly, možnost nastavení tempa je samozřejmostí. Aby toho nebylo náhodou málo, je možné si naprogramovat bicí podle svého gusta pro celou skladbu buď v reálném čase, kdy podle metronomu (kterým je rekordér rovněž vybaven) mačkáte tlačítka stop, kterým jsou pro tento účel přiřazeny jednotlivé bubny a činely. Kdo se na tento postup necítí, může si bicí vytvořit postupně, takt po taktu. Pokud ani to nestačí, BR-1180 je vybaven pro připojení midi zařízení, lze tedy použít externí zvukový modul, případně rekordér synchronizovat s midi sekvencerem. K verzi BR-1180 CD, která je vybavena CD-R/RW mechanikou, je dodáváno CD s profesionálně nahranými smyčkami bicích ve formátu wav, které lze importovat do rekordéru a získat tak další stereo stopy bicích.

Jak jsem zmínil, rekordér BR-1180 je vybaven metronomem a rovněž také kytarovou ladičkou. Přístroj umožňuje rovněž provoz v režimu Rehersal, kdy můžeme zkoušet s rytmickým doprovodem, aniž by se nahrávalo. Pro tento účel je možné do rekordéru nahrát oblíbenou skladbu, kterou chceme nacvičit a pokud se nácvik nedaří, je možné tempo zpomalit a studovat daný part nejprve pomalu. Zpěváci zase uvítají možnost odstranit z cvičební skladby to, co se nachází ve středu báze, což je většinou zpěv. Prostě něco jako karaoke.

Takže, pokud jsme zdárně nacvičili vše co bylo třeba, pokud jsme nahráli všechny reálné a virtuální stopy, přišel čas nahraný materiál zpracovat a vytvořit stereo master, vypálit vlastní CD. Jak se na každý slušný digitální rekordér sluší, je BR-1180 vybaven bohatými editačními možnostmi, které princip digitálního záznamu zvuku umožňuje. Všechny tyto možnosti, jako je hlavně střih, přesouvání, kopírování a mazání nahraných dat je možné využít už i během samotného záznamu pro opravu chyb, nebo efektivní využití kapacity harddisku. Veškeré úpravy jsou standardně pojištěny spásným tlačítkem Undo/Redo, takže se není čeho bát, při nahrávání se dají vyzkoušet různé varianty a nakonec se lze vrátit k výchozímu bodu.

Ze všech nahraných stop je pro finální mixáž nutné zvolit osm reálných, které lze pro míchání použít. Úroveň jednotlivých stop v celkové mixáži určují tahové potenciometry rekordéru, ostatní parametry, jako je panoráma, ekvalizace a efektování nahraných signálů se nastavují v menu přístroje a hodnoty provedených nastavení jsou zobrazovány na displeji. Tento displej zobrazuje i úroveň signálu v jednotlivých stopách a na hlavním stereo výstupu. Pokud budete spolu s rekordérem vlastnit i firemní reprosoustavy DS-90A nebo DS-50A, můžete při míchání a masteringu využít další funkci a tou je Speaker modeling. Pomocí této funkce si na zmíněných reprobednách (připojených ovšem digitálně) můžete simulovat poslech z jiných reproduktorových soustav a zkusit si tak, jak bude hotová nahrávka znít z jiných monitorů včetně kapesního rádia, či plážového radiomagnetofonu. Pokud jsme tedy se smíchanou nahrávkou spokojeni, nahrajeme stereo mix do stop 9/10. Těmto dvěma stopám je přiřazen poslední významný efektový „balíček" nazvaný výrobcem Mastering Tool Kit, čili souprava nářadí pro mastering. Pomocí tohoto nářadí provedeme poslední dynamické úpravy a ekvalizace, aby bylo výsledné dílo co možná „nej". Nahrávka se zde rozdělí na pásma basů, středů a výšek, každé pásmo lze pak samostatně upravovat parametrickým ekvaklizérem, filtrem spodních frekvencí, enhancerem, expanderem, kompresorem a limitérem. Takto zpracovanou nahrávku přes digitální výstup přepíšeme na externí rekordér (DAT, CD.-R, MD) nebo v případě verze BR-1180CD rovnou vypálíme audio CD v interní mechanice. Interní CD-R/RW mechaniku lze použít i k zálohování nahraných dat ve formátu wav či importování dat v tomto formátu do rekordéru. Do rekordéru je možné importovat, lépe řečeno nahrát i muziku z audio CD, ale jde to jen po jedné skladbě a je to trochu zdlouhavý postup.

Závěr

Pokusil jsem se vám přiblížit možnosti digitálního nahrávacího studia Boss BR-1180 CD. Výbava pro zpracování nahraného signálu je skutečně bohatá a hudební nahrávku je možné v přístroji realizovat od začátku do konce. Rekordér je koncipován jako osobní nahrávací zařízení pro muzikanty, skladatele a aranžery, prostě pro všechny ty, kteří si potřebují efektivně realizovat své hudební nápady, odzkoušet a ověřit různé aranže, nebo jen nacvičit určitý hudební materiál. Kdo umí hrát alespoň na kytaru, nebo na klávesy a dokáže k tomu i zazpívat (a má nějaký nápad) zhotoví díky možnostem tohoto nahrávacího zařízení kompletní vlastní hudební nahrávku. A to je asi ten hlavní účel digitálního nahrávacího studia Boss BR-1180CD, protože k úplné dokonalosti mu schází možnost záznamu do více než dvou stop současně. Kdo by chtěl nahrát skutečnou kapelu, pak už jenom záznam „živé" bicí soupravy by byl trochu problémem, ne-li nemožný. Také je podle mého škoda, že pokud už přístroj disponuje masteringovým zařízením, nejsou indikátory úrovně dostatečně kalibrovány. Při masteringu vždy probíhá boj o každou desetinu decibelu v oblasti okolo 0dB (z důvodu co nejoptimálnějšího vybuzení finálního masteru) a proto mi připadá kalibrace indikátoru úrovně v rozsahu -4dB, 0dB - na tak malém displeji - trochu hrubá. To ale není problém jen tohoto zařízení. Spíš jde o to, že přístroj je určen ke konkrétním účelům a zmíněné problémy výrobci řeší až u přístrojů z trochu vyšších cenových kategorií.