Boss GT-6B

Basové „Ferrari“
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
21 430,00 Kč

Konečně je tu něco, co pomůže překonat letitý komplex nás, "basáků". Vždy s obdivem okukujeme desítky krabiček nebo efektové procesory, které mají u nohou kytaristé. Konečně můžeme hrdě říct: toto je procesor speciálně pro basisty.

Ať už si manželky říkají co chtějí, je snem každého kytaristy mít svou vlastní "šlapku". Ještě před několika lety, vlastně spíš desetiletími, byl každý majitel krabičky Boss vzýván coby polobůh a stával se díky strýčkovi v Německu frontmanem. A jelikož i basáci chtěli být polobohy a frontmany, dal jim Boss basové krabičky. Jestliže nechcete muziku pouze tvrdit, musíte umět svůj dunivý výkon nějak ozvláštnit. Dnes už k tomu nestačí použít jinou techniku hry, je nutné také měnit zvuk. Aby se zvuk basy prosadil, nemůžete se dnes spoléhat jen na zvukaře a na kolegialitu hráčů, musíte mít své vlastní páky, jak na sebe upoutat pozornost. GT-6B k tomu dává mnoho možností.

Před pár lety se s postupující miniaturizací začaly efekty sdružovat do multiefektů. Poté se začaly prosazovat takzvané modelingové systémy a dnes můžeme všechny tyto „výdobytky“ vesměs digitální technologie vidět a hlavně slyšet pohromadě, vměstnané do jediného zařízení. Jedním z takových zařízení je nepochybně i Boss GT-6B, efektový procesor pro basovou kytaru.

Konstrukce

GT-6B je postavena s využitím nejmodernější technologie a jsou v ní zužitkovány dlouholeté zkušenosti firmy Boss, které za léta zdokonalování nasbírala. Uplatnily se zkušenosti nejen z oblasti zvuku, ale i z oblasti ovládání. S bravurou řeší mnohé problémy a slabá místa svých starších předchůdců. Mám radost, že s efektem pro basisty si firma Boss dala takovou práci a tak skvěle jej vybavila. Pár linkových i symetrických výstupů s nastavením výstupní úrovně, výstup na sluchátka, digitální výstup, místo pro připojení dalších pedálů, MIDI vstup i výstup - už vybavení zadního panelu ukazuje, že GT-6B je profesionální kus.

Na první pohled

Při vybalení procesoru z krabice mi oči zasvítily, lýtka se zapálila - nádherná rudá barva zalila nejen celé studio, ale i můj mozek. Že by láska na první pohled? O celokovovém provedení nebylo pochyb od prvního potěžkání. Množství ovládacích prvků budilo od první chvíle důvěru, že nejde jen tak o nějaký „dvoutakt z NDR“. A co teprve, když jsem ji rozžhnul - LED, podsvícený displej ... prostě Ferrari. Ferrari pro basisty! Nic mě v té chvíli nemohlo zastavit, abych okamžitě, bez řidičáku, nastartoval a vyjel na zkušební jízdu.

Na první poslech

Hned po zapojení a zjištění, že procesor nešumí, upoutají výrobcem dodané zvuky. Přehršle zvuků se valily a valily. Mámily mě zvuky normální, jako je dunivá basa, sólová basa, slap, ale také nenormální - mluvící basa, syntezátor, hra v akordech, s kvákadlem, nebo všechno dohromady. GT-6B má v paměti uloženo 120 zvuků. Z toho je 40 firemních a zbytek (80) uživatelských. Ty můžete libovolně měnit a ukládat. Zvuky jsou rozděleny do bank po čtyřech zvucích.

První poslech mne nadchnul, a tak jsem se začal těšit na manuál a pronikání do útrob této mašinky.

Na druhý pohled

GT-6B je koncipován jako efektový procesor skládající se z desíti nezávislých sekcí. Jsou to: kompresor/limiter, overdrive/distortion, chorus, reverb/delay, preamp/speaker, třípásmový parametrický EQ, kvákadlo, dva multiefekty a šumová brána. Každá sekce může být zapnuta/vypnuta, může být detailně nastavena pomocí parametrů, může jí být přiřazen nožní spínač pro vypínání nohou během hraní. Můžete dokonce nastavit pořadí, v jakém budou jednotlivé sekce za sebou zapojeny, tzn. jakou cestou bude signál procházet. Obzvlášť tato vlastnost je příznačná pro multiefekty té nejvyšší kategorie.

Jako výtečnou a u podobných zařízení nevídanou vlastností je vyvedení základních parametrů nejdůležitějších sekcí přímo na horní panel GT-6B. Vznikl tam malý „les knoflíků“, kterými ovládáte ty nejpotřebnější parametry, aniž byste museli vstupovat do menu. Vyvedeny jsou například hlasitosti jednotlivých sekcí, drive u boosteru, nebo téměř kompletní nastavení simulace předzesilovače a reproboxů. Každá sekce má také své malé podsvětlené tlačítko pro vypnutí nebo zapnutí. Rychlým pohledem na panel tak zjistíte, co je zapnuto a co ne. A teď se mrkneme na jednotlivé sekce detailněji.

Kompresor/limiter

Že se nejedná o obyčejný kompresor, mne velmi udivilo. Tato sekce „modeluje" (simuluje) známe typy kompresorů a limiterů, jako jsou BOSS CS-3, MXR D-Comp, dbx 160x a UREI 1178. Vliv na signál, a tím i zvuk basy, mají opravdu rozdílný. Experimentování mi zabralo dlouhé letní večery. Mimo to, že si vyberete typ kompresoru, můžete nastavit náběh, doznění, práh, úroveň a u některých typů také kompresní poměr a barvu zvuku. Nevídané to množství parametrů na kompresor/limiter.

OD/Dist

Opět žádný obyčejný distortion. Modeluje zkreslení BOSS BD-2, OD-2, ODB-3, MT-2 - standardních to „Bossáckých“ krabiček, a navíc Marshall GUV`NOR, FuzzFace, Acetone Fuzz, Electro-Harmonix Big Muff a klasický distortion. Navíc umožňuje nadefinovat dvě vlastní nastavení typu zkreslení, což je opravdu nevídané. Pomocí dalších parametrů nastavíte basy, výšky, zkreslení, poměr čistého a zkresleného zvuku a výstupní úroveň.

Zkreslovačů pro basu jsem již zkoušel mnoho, několika jsem i uštědřil test, a proto mohu říct, že tento je zatím nejlepší, co jsem slyšel. Basy projdou nepoškozeny a zvuk tudíž zůstává čitelný i při vyšším zkreslení.

Chorus

Tady už jsem čekal konečně klasiku. I když je dosti klasický, má toho dost navíc. Mimo obvyklou rychlost a hloubku modulace můžete zvolit, zda bude efekt stereo nebo mono, můžete nastavit zpoždění (Pre-Delay) a hlavně ořez hlubokých frekvencí (55-800 Hz). Frekvence nižší než je nastavená úroveň neprocházejí chorusem, takže zvuku neubere na pevnosti a stabilitě. Velmi dobře to funguje.

Reverb/Delay/SOS

Tato sekce produkuje jeden ze tří efektů: reverb, delay, reverb s delayem nebo SOS, což v tomto případě neznamená „Save Our Souls" nýbrž „Sound On Sound". Nahrajete si smyčku, kterou GT-6B přehrává stále dokola a vy si jamujete nebo něco ke smyčce přihrajete. Smyčka může být dlouhá až 6 vteřin, umožňuje nastavit tempo, které zaručí správné ukončení smyčky. Můžete také nastavit, jak hlasitě má smyčka hrát.

Reverb modeluje místnost, halu a plate a nabízí standardní sadu parametrů. Obohacen je opět o uříznutí spodních frekvencí, které nemají být efektovány. Delay je obvyklý včetně zpětné vazby a ořezání výšek.

Preamp/Speaker

Simuluje naprosto nepokrytě nejen charakteristiky rozličných basových zesilovačů, ale také velikosti reproduktorů či charakter celých basových boxů. U předzesilovačů máte následující možnosti: Ampeg B-15, Fender Bassman 100, Acoustic 360, Trace Elliot AH600SMX, SWR SM-400 a Ampeg SVT. Nastavit můžete vstupní citlivost, výšky, parametrické středy a basy. Každý zesilovač má pak ještě svůj specifický parametr, který zdůrazňuje jeho hlavní charakteristický rys.

Když jste zvolili zesilovač, vyberte si i box: Trace Elliot 1518 (1x15"), SWR Big Ben (1x18"), Acoustic 402 (2x15"), SWR Goliath (4x10") nebo Ampeg 810E (8x10"). Jelikož při nazvučení aparatury je důležité postavení mikrofonu, umožňuje GT-6B prostřednictvím jednoho ze svých parametrů postavit mikrofon doprostřed reproduktoru nebo 1 až 10 centimetrů od středu. Pak už nastavíte jen poměr mezi zvukem snímaným mikrofonem a zvukem z linky.

Simulátor má na výsledný zvuk velký vliv a nabízí velkou pestrost zvuků. Myslím, že svůj zvuk si najde každý basák. Ten pak bude kopírovat do všech efektových bank, které bude používat. Je to základní stavební kámen zvuku elektrické basové kytary.

3pásmový EQ 

Klasický třípásmový parametrický ekvalizér. Basy 31-500 Hz, středy 164 Hz - 2,6 kHz, výšky 1 kHz - 16 kHz, všechna pásma se zdvihem nebo útlumem 20 dB. Strmost (Q) volitelná od 0,5 do 16. Klasika nutná pro finalizaci a vyrovnání zvuku.

Kvákadlo

A už jsme u drtičů zvuku z nejsilnějších. Funguje ve třech základních režimech: pedálové kvákadlo, kdy filtr reaguje na pohyby nožním pedálem, citlivostní kvákadlo, kdy se filtr otevírá podle intenzity signálu na vstupu a automatické kvákadlo, kdy reaguje cyklicky podle nastaveného tempa a hloubky modulace.

Pedálové kvákadlo navíc umí simulovat pedály Cry Baby, Vox V846 a Boss. Podobně jako distortion umožňuje vytvořit vlastní typy kvákadel.

Efekt 1

Tato efektová sekce vytváří jeden z následujících efektů: Octaver, Enhancer, Slow Gear, Defretter a Ring Modulator. Octaver přidává tón o oktávu nižší než je zvuk basy. Nastavuje se poměr čistého a přidaného tónu. Octaver používá mnoho basistů, ať už pro zvýraznění sóla nebo zhutnění zvuku basy. Výborný efekt a zde ve výborném provedení. Enhancer podle manuálu čistí konturu vstupního zvuku zvýrazněním úderu, následovaném změnami vstupní úrovně. Zvuk je prostě bohatší a čistší. Slow Gear vytváří pomalý náběh (accelerando). Zahrajete tón a on nezačne znít hned, nýbrž pozvolna se zesiluje. Defretter simuluje zvuk a způsob hry bezpražcové basy, i když hrajete na pražcovou. Zvuk je tupý s pomalejším náběhem a mě připadne nevýrazný. Podle mne je to nejslabší místo GT-6B. Ring Modulator kombinuje zvuk basy s vnitřním oscilátorem, který má kovový, zvonivý charakter, bez konkrétního ladění. V režimu „Intelligent" oscilátor sleduje ladění basy a podle toho koriguje své vlastní ladění. Velice zajímavá hračička, obzvláště tehdy, když si oproti doporučení manuálu troufnete zahrát akordy. Na to oscilátor ani se svou digitální inteligencí nestačí, ale mi příznivci disharmonií a nečekaných zvratů si mneme ruce.

Efekt 2

Druhá efektová sekce nabízí a dovoluje vybrat jeden z následujících efektů: Phaser, Flanger, Harmonist, Pitch Shifter, Pedal Bend, 2x2 Chorus, Auto Slap, Short Delay, Vibrato, Humanizer, Tremolo/Pan a Bass Synth. O efektech jako Phaser, Flanger, Vibrato, Tremolo nebo Short Delay se nebudu rozepisovat, neboť jsou standardní a také tak provedené. Zajímavý je Harmonist, který přidává harmonizující tóny podle nastavené stupnice. Přednastaveny jsou všechny durové i mollové diatonické stupnice a navíc místo pro definici 29 uživatelských stupnic. Funguje to tak, že zahrajete tón a GT po chvíli (jejíž délku můžete samosebou nastavit) zahraje harmonizované tóny. Zajímavá hračička s možným použitím v pomalých skladbách. Pitch Shifter umí měnit ladění v rozmezí +/- dvě oktávy dokonce i při akordické hře s nastavitelným zpožděním. Také Pedal Bend mění ladění ovšem v závislosti na pohybu pedálu. Nastavíte si minimální a maximální hodnotu a už jen šlapete na pedál. Velmi zajímavý je 2x2 Chorus, který nabízí dva nezávisle nastavitelné chorusy pro dvě různá frekvenční pásma. Určíte dělící frekvenci v rozmezí 100 Hz až 4 kHz a jeden chorus pak funguje pro pásmo nad a druhý pod dělící frekvencí. Nastavit můžete nejen poměr k vstupnímu signálu, ale také intenzitu každého chorusu zvlášť. Tento efekt může podstatně změnit váš zvuk a je použitelný i na delší hraní. Hodně z jiného světa, hlavně pro nás basáky, mi připadne Auto Slap. Klávesáci si už zvykli, že zmáčknou jednu klapku a rozezní se celý orchestrion, začne hrát bubeník a nebo se spustí sekvencer. Firma BOSS chce postupně zpřístupnit tyto vymoženosti i basistům. Díky tomuto mocnému efektu zahrajete jediný tón a GT vás za to odmění celou frází, kterou si předem naprogramujete. Netuším, jak by se to dalo využít, ale někdo na to určitě přijde. Z podobného ranku těžko využitelných efektů je Humanizer. Přetváří zvuk basy na zvuk rádoby podobný lidskému hlasu. Já bych to spíše nazval „Dehumanizer", protože toto už s prací nás basistů nemá vůbec nic společného. Ale proti gustu žáden dišputát. Třeba zrovna vy .... No a pak je tady z ranku kosmických efektů ještě Bass Synth. Pokračuje v tradici Bossáckých krabiček tohoto ražení. Na rychlou hru to není, neboť nějakou tu milisekundu trvá, než váš tón rozpozná a vydá svůj. Ale jako podpora vašeho zvuku je to zajímavé. Nechá vás nastavit spoustu parametrů, takže si s ním za dlouhých zimních večerů můžete pěkně pohrát.

Šumová brána

Klasika s možností nastavení prahu a doznění, kterou jistě oceníte. Je rychlá a velice citlivá, tudíž velmi dobře použitelná.

Nakonec zbývá ještě sekce/nesekce Master. Umožňuje nastavit celkovou intenzitu GT-6B a hlavní tempo, které ovlivňuje fungování na něm závislých efektů.

Na druhý poslech

Nyní jsem se na GT podíval trošku jinak, a to z hlediska praktického použití. I zde se firma Boss nenechá zahanbit. Jako plus pro použití na koncertech vyzdvihuji bytelnou konstrukci a možnosti ovládání nohou. Některé efekty jiných výrobců umožňují vypínat a zapínat během hry efekty, ale po jednotlivých zvucích se pohybujete sekvenčně, to znamená pouze na následující nebo na předchozí. Jiné zase umožňují okamžitý přístup ke všem zvukům, ale nemůžete už efekty vypínat. GT-6B umí oboje. V menu si detailně nastavíte, jak má ovládání fungovat. U každého programu můžete určit, které efekty mají nožní spínače vypínat. Také pedál může ovládat nespočet parametrů, dokonce i MIDI kontrolery. Stejně tak GT-6B může být z velké části ovládán přes MIDI. Pro práci ve studiu je výborná simulace zesilovačů a beden a také digitální výstup. Vždy a všude se uplatní zabudovaná ladička. Je chromatická a jejím zapnutím se vypne výstup. Také bypass je okamžitě po ruce.

Parádičky

Z práce s jinými multiefekty vím, jak často se stává, že dojde k vnitřnímu přebuzení signálu, ale není možno zjistit, kde. GT-6B umí zobrazit výstupní úrovně z jednotlivých efektů a snadno tak místo přebuzení najít.

Práci při programování notně ulehčí funkce Exchange, která umí vyměnit pozice dvou programů.

Jako nevídanou vyzdvihuji možnost vytvoření si vlastních modelů zkreslení a kvákadla.

Celkově vzato

I když firma Boss stále nabízí nepřeberné množství krabiček, situace se pozvolna a nezadržitelně mění ve prospěch multiefektů. Jak to tak vypadá, i zde bude Boss šéfem a bude udávat krok a směr.

U GT-6B oceňuji zhodnocení obrovských zkušeností v oblasti basových efektů. Jsou slyšet v každém vylouděném zvuku, dávají o sobě vědět v každé chvíli strávené programováním GT-6B, vypovídá o nich každý detail provedení všech jeho částí. Zařízení nabízí nevídané možnosti práce se zvukem, z pozice hráče je absolutně komplexní. GT-6B je vyspělý profesionální efektový procesor pro basisty a mohu jej jen doporučit.