Meinl Mb20

Drtivě vpřed
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Firma Meinl tradičně pokrývá celé spektrum zvuku činelů, od jemných barev a „lehkorukých" stylů, až po nekompromisní „řeznické" zacházení grindových a deathových tlučmistrů. Podstatný podíl výroby je všeobecně, u všech značek, zaměřen spíše do první kategorie, a s produkty, které nesou v označení Heavy (čímž je ale myšlena spíše konstrukce a masa materiálu), se nesetkáváme až tak často. Proto je nová série činelů Meinl Mb20 příjemným zpestřením, minimálně pokud se jedná o testy v Music Store.

Pro mne pak osobně představovaly tyto činely hned od začátku (vzhledem k mému působení v Törru a Petr Kolář Bandu) možnost zajímavého srovnání a upřesňování zvukových představ, protože se dokonale trefily do doby, kdy jsem hledal alternativní sadu „plechů".

Kompletní řada Meinl Mb20 nabízí Hi-hat Heavy Soundwave 14"/15" , Heavy Crashes 16"/17"/18"/19"/20" , Heavy Rides 20"/21", Heavy Bell Ride 22", Rock Splashes 10"/12" a Rock China 18".

K testu pak byly k dispozici tyto kousky: 14" Heavy Soundwave Hi-hat, 21" Heavy Ride, 20" Heavy Cash, 18" Heavy Cash, 16" Heavy Cash, 12" Rock Splash, 10" Rock Splash

Bez nadměrného pochlebování si dovolím hned v úvodu označit sadu Meinl Mb20 za velmi zdařilou, a to jak svým designovým, tak technickým provedením. Podíváme-li se na trochu výrobní alchymie, pak jsou činely vyrobeny ze slitiny (B20) cínu (20%) a mědi (80%), a do své finální podoby dovedeny ručním tepáním. Finální povrchová úprava je Briliant, což znamená vysoký lesk. Samotná slitina je v současné době podle vyjádření některých odborníků nejlepší a nejkvalitnější na výrobu činelů.

Kvalita slitiny, manuální výroba a množství použitého materiálu se samozřejmě odráží v ceně, ale to bubeníka hledajícího kvalitní nástroj jistě nepřekvapí.

Síla materiálu je opravdu značná, takže již i firma předesílá, že jsou vhodné i pro nejrasantnější způsob hry. K dosažení plného a dlouhého zvuku je zapotřebí silnějšího úderu, který tyto činely velice dobře snášejí. Podstatným plusem jsou i zvukové barvy Crashů, které jsou od sebe dobře frekvenčně odděleny. To co většinou bubeník hledá u činelů na živé hraní je projekce – tedy prosazení se mezi ostatními živými nástroji. V tomto ohledu se opět celá testovaná sada se velice dobře osvědčila a přes značný hluk od ostatních nástrojů procházel zvuk dopředu v konkrétní, libozvučné formě.

Já bych ze sebe ještě doplnil, že dle mého názoru je možné jejich použití nejen v hlasité a hutnější hudbě, ale též při pestré dynamické hře.

Možná mírně netradičně jsme nejprve udělali jakési shrnutí a nyní se pokusím o definování specifických vlastností skupin i jednotlivých činelů.

Crashes (8 620,- / 6 810,- / 5 630,-)

Zvláště zdařilým zvukem z testovaných Crashů mne zaujal 20" Heavy Crash, který na mě působil velmi plným a dlouhým zvukem. Ani 18" a 16" Heavy Crash neztrácejí výrazně nic z této charakteristiky, a mají též velmi plný a průrazný zvuk, samozřejmě, čím menší průměr činelu, tím vyšší a méně hutný zvuk. Ale to je všeobecně známé pravidlo u všech značek a typů činelů. Pro přímé srovnání jsem použil výše činely Istanbul Alchemy Professional s rozměry 18" a 17". Crashe Meinl mají celkově temnější a plnější zvuk, kvalitou jsou ale velmi porovnatelné.

Ride (10 000,-)

Heavy Ride 21" jsem srovnával s Zildjian řady Z 20" Rock Ride. V tomto případě se jednoznačně lépe projevil testovaný Meinl. Činel má velmi čistý a příjemný zvuk, jak v krajní, tak v středové části. Svým charakteristickým zvukem se dá velmi dobře zkombinovat s různými druhy Crashů, Splashů a ostatních činelů. Tento činel se velmi dobře osvědčil především při použití ve studiu. Jedinou nevýhodou je malý středový prolis, tzv. pupek, který zní krátce a trochu slaběji. Přesto mě tento testovaný kus velice příjemně překvapil.

Splashes (2 720,- / 3 270,-)

10" a 12" Rock Splash. Těmto splashům opět oponovaly zmíněné činely Istanbul - 8" a 10" Power Splash. Meinly mají dobrý a příjemný zvuk, skvěle se prosazují mezi zvuky větších a hlasitějších Crashů. Jejich charakteristickým znakem je poměrně dlouhý dozvuk, což je velice příjemné.

Hi-hat (8 750,-)

14" Heavy Soundwave Hi-Hat se „dostala do křížku" s Istanbul Agop Tradicional 14" a Zildjian Z Custom 14". Meinl Hi-Hat se svojí sílou materiálu, svým designovým provedením a hlavně zvukem velmi podobala spíše Zildjianu. Hi-Hat Istanbul je celkově oproti Meinlu zvukově vyšší a měkčí. V obou případech jde o hlubší a temnější zvuk, hodící se právě do rockové a hlasité hudby. Testované činely dobře reagují na práci s Hi-Hat pedálem, jak při hře na otevřené, tak i zavřené činely i při dynamické hře. Při zavřené Hi-Hat jsou údery konkrétní a neztrácejí se mezi ostatními zvuky. Opět si myslím, že činely Hi-hat jsou dobře sladěny s ostatními kusy z testované sady a výborně se osvědčily jak při živém hraní, tak ve studiu.

Celou sadu jsem měl možnost testovat asi čtyři týdny v různých prostorách a při různých příležitostech.

Používal jsem je jak ve zkušebně, při živých koncertech na pódiích letních parketů i uzavřených prostorách, a v neposlední řadě i ve studiu. Konkurentem jim byly činely Istanbul Alchemy Profesional a Agop Tradicional, plus Zildjian Z. Směle může konstatovat, že se tyto produkty podobají jak svým povrchovým zpracováním, tak v mnoha ohledech i zvukem.

Na celou sadu Meinl Mb20 jsem nahrál ve studiu CD s Petrem Kolářem, takže si budete moci činely na této nahrávce poslechnout. Závěrem bych chtěl zhodnotit tuto testovanou sadu Meinl Mb 20 jako velice zvukově i designově zdařilou. Osobně jsem s těchto činelů velmi příjemně překvapen a vzhledem k tomu, že mne neodvratně čeká zakoupení dalších činelů, budou tyto Meinly, i přes vyšší pořizovací cenu, jedněmi z horkých favoritů. A to jak z důvodů dobrého prověření, kterého se mi dostalo, tak především zvukového podání, kterým si mne získaly.