Boss TU-15

Stříbrná inteligence
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
3 240,00 Kč

Abych se přiznal, když jsem se dověděl, že mám otestovat ladičku, myslel jsem si, co se asi tak dá napsat o ladičce jiného než že prostě ladí nebo neladí.

Ale posléze jsem si uvědomil, že v ruce držím produkt firmy BOSS a málokdy se mi stalo, že bych byl jejich výrobky zklamán.

Samozřejmě, měl jsem převážně co dočinění s jejich efektovými krabičkami, kde se vývoj jemně posouvá, ale nečekal bych, že se dá vykouzlit ještě něco zajímavého z „obyčejné" ladičky. Nicméně, začal ve mně hlodat červík zvědavosti a věřte nebo ne, byl jsem velmi příjemně překvapen. Na hudební trh se k nám dostává pomůcka nové generace, která dle mého bude určovat směr, kam se budou tyto výrobky ubírat. Co to znamená? S kolegy v redakci jsme se shodli, že čím dál tím více hudebních produktů je propracováno téměř do technické dokonalosti, po stránce obsahové, ale zároveň s velmi jednoduchým ovládáním, lidově řečeno pro „blbé", a to vůbec nemluvím o stránce finanční. Ale k testu.

Popis a funkce

Vybaluji ladičku z krabičky (krásný jazykolam, že?) a vykoukne na mě 190 gramový stříbrošedý obdélník s modrým nádechem a s typickým Boss - displejem s centrickou stupnicí. Jedná o klasický model ladičky s ručičkovou mechanikou a tradičními trojúhelníkovými ledkami, ale navíc doplněnou LCD zobrazovačem. Co mě příjemně překvapilo hned na úvod, bylo velmi pěkné držení ladičky na povrchu. Ladička je mírně kónická, což laicky řečeno znamená, že se nad ladičku nemusíte naklánět či všelijak ladičku přizpůsobovat očím svým, horní panel je mírně skloněn směrem k hudebníkovi. Přehlednost je luxusní. Nemluvě o tom, že je možno nezávisle na zapnutí On/Off aktivovat podsvícení displeje. Tím se pomalu dostáváme k základnímu popisu samotného přístroje.

Začneme-li při pohledu zleva na předním panelu, tak vidíme display s analogovým ručičkovým měřákem a s metrickou stupnicí, která je v rozsahu od -50 do +50 centů a podstupnicí se škálou 430 - 449 Hz. Pokračujme dále k pravé polovině tuneru. Zde vidíme přepínač „Guitar / Bass", který slouží k výběru nástroje. V tomto případě se jedná o výběr mezi kytarou nebo baskytarou. Přepínač pod ním má název „Chromatic" a slouží k naladění celé chromatické stupnice tj. c,.d, e, f, g, a, b (h) včetně půltónů. Co jsou ty tři malé otvory pod názvem „mic" je asi nasnadě - jedná se o mikrofon pro akustické ladění, který funguje pouze bez zasunutí kabelu do tuneru. Přepínač „Pitch" slouží ke změně referenčního pásma. Jak asi každý ví, některé nástroje mají odlišnou frekvenční hodnotu základního ladění a abychom mohli nástroje sladit, k tomu slouží právě tento přepínač. Ladička disponuje pásmem od 430 do 449 Hz. Tlačítkem lze posouvat vždy o jeden Hz. Tovární nastavení je 440 Hz, čili naše české komorní A.

K přepínání automatického ladění - tedy kdy jenom brnkáte přes strunu a tuner si strunu, kterou chcete ladit najde sám nebo naopak, kdy si zvolíte na tuneru název struny a poté ladíte - slouží přepínač „Auto/Manual". K identifikaci noty nebo struny slouží přepínač „Note". Nevíme-li jak se která struna jmenuje či nevíme, obzvláště při otevřených ladění (viz níže), název tónů, není nic snazšího než zmáčknout toto tlačítko – zobrazí se číslo struny (1-7) společně s jejím tónickým laděním(názvem). Jednička je nejtenčí struna.

Nyní se dostáváme k funkcím, které na ladičkách, alespoň pokud vím, nikdy nebyly. Jako první se podíváme na přepínač pod názvem „Flat". Toto tlačítko vám ve chvilce umožní přeladit nástroj aniž byste museli cokoliv měnit, ať už na samotném nástroji nebo na displeji ladičky, nemluvě o nutnosti znalostí zákonů notové tématiky. Flat totiž umožňuje ladění o půl tónu pod přirozenou výšku. Čili podlaďujeme. V tomto případě lze přeladit až o pět půltónů nebo chcete-li dva a půl tónu. Což je naprostá paráda! Stačí zmáčknout, vybrat o kolik půltónů chceme podladit a pak pokračovat obvyklým způsobem.

Další novou funkcí je přepínač „Open tuning". Už ze samotného názvu je zřejmé, že jde o dnes tak populární alternativní ladění. K čemu slouží takové ladění? Hlavně vám umožní nalézat nové harmonie a postupy, na které byste sami asi těžko přišli. Takové kytarové legendy jako Jimmy Page, Eric Clapton, David Gilmour a spousty dalších by si asi svůj feeling bez alternativního ladění neuměli představit. V tomto případě se jedná o šest kytarových a jedno basové otevřené ladění a to: Kytara - Open D, Open E, Open G, Open A, Drop D a modální ladění Dsus tzv. DADGAD. Na basu je Drop D. A jak to pracuje? Opravdu jednoduše. Stačí si vybrat ladění a pokud si nemůžete vzpomenout, či to vůbec nevíte, jaké tóny to ladění obsahuje, zmáčknete v režimu „Manual" přepínač „Note" a opět obvyklým způsobem pokračujete. Ti z vás, kteří si rádi hrají, můžou ještě pomocí tlačítka „Flat" celé alternativní ladění snížit o nějaký ten půltón, prostě těch možností je celkem dost.

Další inovací je přepínač „Oct adj". Slouží k nastavení korektního ladění na 12 pražci, tedy oktávě základního tónu prázdné struny. V tomto režimu, pokud zahrajete prázdnou strunu, se po stabilizaci tónu objeví symbol 0F (nultý pražec). Při zahrání téže struny ve 12 poloze se po dosažení stabilního ladění rozsvítí symbol 12F a ručička indikuje směr kterým je třeba posunout kobylkový kámen. Pokud jde ručka doleva, je třeba kámen posunout také doleva, směrem ke krku nástroje, a při pohybu ručky na druhou stranu posuňte směrem od krku. Proces je samozřejmě nutné opakovat až do stavu ručičky v centrální poloze při svítícím znaku 12F.

Jako poslední přepínač na předním panelu tuneru je „Sound". Jeho stlačením můžete ladit pomocí zvukového signálu a to ve všech režimech výše uvedených. Funkce pro toho, kdo je zvyklý ladit podle sluchu či jiných nástrojů. Vestavěný dynamický (žádné piezo) mini reproduktor má velikost 36 mm.

A nakonec pár malých, velkých vychytávek. Z obrázku je vidět kromě štěrbin „Mic" ještě jednu perforaci s názvem „Accu – Pitch". Což je celkem fajn věc, protože jakmile doladíte strunu z tohoto otvůrku se ozve akustický signál, který vám de facto oznámí, že je struna doladěna.

Samozřejmě, že nesmí chybět input, output nebo vstup pro adaptér 9 V, které jsou situované z pravého boku přístroje. Co se týče baterií, TU-15 vyžaduje dvě 1,5 V tužkové baterie. Výrobce dodal karbonové, které dle firmy mají vydržet 45 hodin bez zapínání podsvícení displeje a bez zapínání přepínače „Sound". Při plném provozu by měly vydržet 15 hodin.

Do úplného závěru jsem si schoval poslední „vychytávku“, kterou nenajdete na předním panelu, ale na spodní straně. Když se vám totiž po čase bude zdát, že tuner neladí jak by měl, jinak řečeno, má slyšitelnou výchylku v ladění, tak není nutné s ním běžet okamžitě za opravářem, ale lze si pomoci sám. Otočte tuner a vedle zobrazeného sériového čísla uvidíte malý otvor, kde uvnitř je kalibrační šroub. Vypněte ladičku, zmáčkněte tlačítko „Pitch", držte jej a znovu ji zapněte. Držte stále „Pitch" a ladičku otočte zpět. Na stupnici by měla ručička měřáku ukazovat nulu, to je znamení, že ladička je v optimálním nastavením. Pokud není na nule, tak ji pomocí kalibračního šroubu nastavíme zpět.

Resume

Co říci závěrem? Že se k nám dostal na trh velice zajímavý výrobek, který posouvá hranice uživatelnosti zase o kousek dál. Pravda, cena 3 200,- Kč se zdá být malinko luxusní, nicméně když si spočteme funkce tohoto tuneru a to zejména ladění oktáv, posouvání tónů až o pět půltónů, přizpůsobení pro sedmistrunky, basy pětky i šestky, a nemluvě o alternativním ladění, přehlednost, design, ale i renomé firmy BOSS, není to zas až tak moc. Zanedbatelnou jistě také není vysoká vstupní impedance 10Mohm, podílející se na bezproblémovém vřazení ladičky do počátku zvukového řetězce. Tady se nedá říct nic jiného než, běžte si ji vyzkoušet.