Carvin R1000, RL410T & RL118T

Kyklopovo oko
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Design je zcela jistě to první co vás na basových aparátech řady Red Line zaujme. Řízná kombinace rudé a černé barvy vévodí jak části zesilovací, tak reproboxům. A vězte, že síla která z této sestavy, i jejích menších sourozenců, vyzařuje, není jen optického rázu. Chcete-li spoluhráčům na pódiu podrazit nohy, je kilowattový stack určen právě pro vás, a šestistovky si s ukřičenými kytarami poradí také „levou zadní".

Carvin, kterého chci představit je třídílnou sestavou. Hlava R 1000 + dva reproboxy - RL 410 T a RL 118. Tento aparát se jak kvalitou, tak cenou pohybuje v té nejvyšší třídě. Tuto sestavu používá basista Philip Bynoe na turné Steve Vai G-3 WORLD TOUR. Aparát Carvin v obměněných a zvětšených sestavách používají Timothy B. Schmit - Eagles, Chris Squire - Yes, Barry Sparks - Yngwie Malmsteen, MSG, Eddie Jackson - Quensryche, Mario Rodriguez - Al DiMeola, Glen Letsch - Robin Trower/Jonathan Cain a v neposlední řadě Bunny Brunel . V České Republice se můžete s těmito aparáty setkat u skupin Vitacit – Karel Adam, TETA/illegal Twisted Sister – Michal Žďánský, Richard Scheufler a další.

Hlava Carvin R 1000

Deklarovaný výkon v každém případě vzbuzuje respekt. Při zapojení do sterea ve full range režimu a zatížení 2 Ohmy je to úctyhodných 500 W/500 W (pro další zátěže pak 350 W/350 W pro 4 Ohmy a 225 W/225 W při 8 Ohmech. Celopásmový můstkový provoz poskytuje výkon 1000 W/4 Ohm a 700 W/ 8 Ohm.

Ovladače

Hlava R 1000 je vybavena vstupy jak pro aktivní, tak pro pasivní nástroje. Nad vstupy se nacházejí dva potenciometry, první Gain, kde si nastavíme patřičné vybuzení (pro kontrolu horní hranice je implantována LED s označením Clip) a druhý Blend, kde si určíme poměr mezi používáním čistého tranzistorového zvuku (FET) a signálu s emulací přirozeného nakreslení lampou 12 AX7 – jde opravdu jen o precizně pracující simulační obvod, reálná lampa v zesilovači obsažena není. Následují tři EQ filtry – tedy tzv. pre shapes – trojice, která výrazně ovlivňují zvuk nástroje. LOW BOOST +8 dB na 90 Hz, MID SHIFT -10 dB na 250 Hz nebo –12 dB na 500 Hz a HI BOOST +6 dB na 4 kHz. Poté nás čekají dva equalizery. První „otočný" se skládá ze čtyř potenciometrů. Potenciometr LOW nastavuje frekvenci 100 Hz v rozmezí +/-12 dB, podobně potenciometr HIGH (Výšky) frekvenci 3 kHz také v rozmezí +/-12 dB. Středy jsou parametrické a ovládají se dvěma potenciometry. Jedním potenciometrem volíme frekvenci (plynule lze nastavit od 200 Hz do 2 kHz ), druhým pak frekvenci potlačíme nebo zvýrazníme v rozmezí +/- 12 dB. V případě, že zvýrazním frekvenci okolo 200 Hz, získám „nakřápnutý", tvrdší zvuk, pokud potlačím frekvenci nad 400 Hz, dostanu zvuk měkčí a čistý. Jestliže frekvenci nad 400 Hz zvýrazním, dodám do zvuku syrovost vyšších středů. Samozřejmě, vše ještě ovlivňuje nastavení basů a výšek a také X-overu. Druhý Graphic Equalizer, který lze vypnout, a to i pomocí footswitch pedálu, nastavuje devět tahových potenciometrů se ziskem + 12 dB na frekvencích 50, 80, 125, 250, 500, 800, 1.3 k, 2.6 a 5 kHz a středovou aretací. Signál pak pokračuje přes X-over (paralela crossoveru), který rozděluje signál mezi basovou a středovou bednu s tweeterem s plynulým přeladěním v rozmezí 200 Hz – 2 kHz.

Signál z nástroje můžete též zpracovat přes nois gate a kompresor. Funkci obou zařízení signalizují červená a zelená dioda. Poměr kompresoru je plně nastavitelný potenciometry TRESHOLD a RATIO, umožňuje zkomprimovat signál v poměru 1,3 : 1 až 5 :1. Je to jeden z nejlepších kompresorů, se kterým jsem měl možnost se setkat. Dodává zvuku tvárnost a pružnost, přičemž nespadá do řady kompresorů, které za hudebníka dorovnávají a zakryjí jeho špatnou a nevyrovnanou dynamiku. Je výborným pomocníkem při střídání technik slap – prsty, jenž samy o sobě jsou dynamicky rozdílné.

Pakliže jste našli zvuk který vám vyhovuje (nesetkal jsem se zatím s aparátem, který by nabízel tak širokou škálu zvuků a jejich následné zpracování), nastal moment konečného nastavení síly zvuku. K tomuto účelu slouží tři potenciometry, jeden ovládající (hovoříme nyní o bi-amping zapojení) basovou bednu, druhý ovládající středovou bednu s tweeterem a třetí centrálně ovládající obě. Tento zdánlivě složitý systém výborně doplňuje práci X-overu a tím poskytuje optimální frekvenční odladění pódiového zvuku.

Zadní panel

Kromě vstupu pro síťový kabel 230 V zde výrobce zabudoval další vstupy a výstupy. Linkový výstup (Direct line out ) je vlastně vestavěný Direct box a je velmi významným pomocníkem právě v českých podmínkách. Vyjma běžného nastavení Pre/Post EQ odvedení signálu z předzesilovače a tlačítka odpojení země Ground Lift, nabízí i nadstandardní potenciometr úrovně linky. Kromě následné efektové smyčky (EFFECT LOOP – SEND – RETURN), jenž umožňuje připojení multiefektu či jiného předzesilovače, je R1000 vybaven vstupem pro FOOTSWITCH pedál ve formátu TRS. Pedálem je možné spínat efektovou smyčku a graphic equalizer přímo v PRE – AMPU. Sadu konektorů na zadním panelu pokračuje sluchátkovým výstupem, určeným též k připojení ladičky a velmi zajímavými samostatnými Insertovými vstupy každého ze zesilovačů. Hlavní výkonové výstupy mají zdvojené konektory v kombinaci jack/speakon, které patří u aparátů vyšší třídy ke standardnímu vybavení.

Boxy

K dokreslení celkového zvuku slouží velice kvalitní reproboxy. V našem případě se jedná o středový (platí pro tuto sestavu v biamp - módu, box může být použit i samostatně v celopásmovém režimu) RL 410 T doplněný Tweeterem, kde při impedanci 8 ohmů získáme výkonovou zatížitelnost 800 W s frekvenčním průběhem 60 Hz – 16 kHz. K optimálnímu nastavení zvuku z tohoto reproboxu slouží přepínač korigující sílu zapojení tweeteru do soustavy. Tento ovládací prvek umístil Carvin do zadní časti bedny vedle vstupu a výstupu v provedení standard Jacks a Speakon. Basový bonbónek se nazývá RL 118 a je osazen jedním reproduktorem PS 18c o průměru 18". Při impedanci 4 ohmů poskytuje kapacitu 800 W s frekvenčním průběhem 30 Hz – 2,5kHz. Vstup a výstup z bedny je též v provedení Speakon a Jacks. Toto spojení boxů dává možnost neuvěřitelně razantní hry na baskytaru a zachování pevného tónu při používání pětistrunných nástrojů či různých technik podladění. Je s podivem jak si poradí s akordovou hrou na různé basové nástroje a také při potřebě simulovat zvuk kontrabasu pro jazzovou sekci je výsledek na vysoké úrovni. Těžko říci, co je srdcem výsledného zvuku. Zda poměr FET / LAMPA , EQ filtr, Equalizer, Graphic Equalizer či nastavení kompresoru doladěné X – Overem. Je však např. pozoruhodné jak se R1000 vyrovnává se signálem nástrojů, jenž se pohybují v těch nižších třídách nebo nástrojů s vyloženě nekvalitním signálem a dokáže jejich zvuk posunout o dvě třídy nahoru. Velká většina aparátů spíše chyby zdůrazní, ne však tak Carvin, a to je velmi zajímavá a opakovaná zkušenost. Pozitivním bodem je variabilita umístění hlavy, kdy po vyšroubování chassis zesilovače z duratuffového pouzdra, je možná jeho montáž do klasického 19" racku. Již třetí série zesilovačů řady Red Line zaznamenala změny i v technologii konstrukce, kdy je využíváno SMT montáže součástek (miniaturizované rezistory, kondenzátory, atd. jsou pájeny přímo na povrch desky oboustranného plošného spoje), což ve výsledku zlepšuje odolnost proti otřesům a vibracím a tím i zmenšuje poruchovost. Novinkou této série jsou i insertové vstupy obou koncových zesilovačů, dávající tak prostor pro oddělené efektování např. enhancerem a subharmonickým syntetizérem.

Jak je z předchozí části patrné jedná se opravdu o pozoruhodný aparát, který je schopný splnit i velmi náročné požadavky na zvuk snad ve všech žánrech současné hudební scény.

Kromě kvalitního zvuku je i estetická stránka silnou devizou firmy. K povrchové úpravě reproboxu a hlav zesilovačů používá Carvin šedočerný semiš. Okované rohy a černá ocelová mřížka jsou běžně užívané ochranné prvky, jenž chrání boxy a reproboxy před mechanickým poškozením. K praktickým věcem patří široké provedení bočních plastových madel u všech reproboxů. Toto uživatel pozná v momentě potřeby stěhovat tuto sestavu do sklepních pater kulturního zařízení, což je v Č.R. zcela běžný jev. Na závěr si dovolím jednu zápornou poznámku. Při ztemnělém sále je špatně čitelné nastavení potenciometrů, které místo rysky mají v červeném poli pouze malou tečku.

Pro úplnost informace o řadě Red Line ještě doplním, že kilowatová hlava R 1000 má i svého menšího „sousputníka“ R 600, a i když bývá pravidlem, že tyto menší verze jsou o něco ochuzeny, u Carvina tomu tak není. R 600 nabízí stejně bohatou a uspokojující výbavu jako vlajkový model, pouze zesilovač poskytuje maximální výkon 2 x 300 W do 2 Ohmů. Pro účely této hlavy byly i rozdílně nadimenzovány reproboxy, které takto mají sestavu RL 115 v subbasu (15"/600 W) a středovýšky RL 210T (2 x10" + tweeter/400 W). Kompaktnost celé řady pak uzavírají komba RC210 s 600 watty výkonu a reproduktory 2 x 10" doplněnými tweeterem a tzv. „Cyclops" kombo RL 6815 - jméno má díky charakteristické „Red Eye" rudé tlakové horně a konfiguraci reproduktorů, která pokračuje dvojicí 8" středových zářičů a 15" wooferu. Výkon opět vychází ze zesilovače R 600, tedy v plném biampingu celkových 600 W RMS.