Crate GT-65

Malý "drtič"
Autor: 
Cena: 
10 630,00 Kč

Mým domácím úkolem se tentokrát stalo testování kytarového komba Crate GT65. Americká firma Crate zaujímá již řadu let přední místo mezi výrobci kytarových aparatur a sídlí v americkém St. Luis. Aparatury Crate používá řada známých muzikantů, např. Billy Graziadei (Biohazard), C.C.Deville (Poison) a také třeba Sammy Hagar. Na úplný úvod se sluší poznamenat, že se jedná o tříkanálový čistě tranzistorový zesilovač s pružinovým reverbem a jedním 12“ reproduktorem Crate Custom Design. Udávaný výkon zesilovače je 65 W RMS do 8 ohmů a musíme poznamenat, že kombo je opravdu hlasité. V aparátu je použita patentovaná technologie Flexwave, která má při konstrukci na bázi polovodičů (tzv. Solid-State) budit dojem a cítění jako by tón byl tvořen lampami.

Design a ovládání

Celé kombo je potaženo černým materiálem připomínajícím koženku a výrobcem označovaným jako tzv. Tylex materiál. Zadní strana komba je otevřená a na vnitřní spodní straně je vcelku vkusně vyřešen odkládací prostor pro nožní přepínač, který lze přichytit popruhem na suchý zip. Přední reproduktorová strana je potažena černou průzvučnou tkaninou a rohy chrání plastové kryty. V primární výbavě je dodávám třítlačítkový nožní přepínač, který se připojuje ke kombu pomocí kabelu. Ten je taktéž dodávám společně, a jeho délka je 4 metry.

Přední panel obsahuje zleva vstup pro kytaru a dále ovládání všech kanálů, které je rozděleno opticky do tří sekcí. První kanál SOLO s ovládáním Gain (zisk), Shape (barva), Level (hlasitost) a tlačítkový přepínač Solo/Rhythm, druhý kanál RHYTHM s ovládáním Gain, Low (basy), Mid (středy), High (výšky), Level a tlačítkový přepínač Rhythm/Clean. Třetí kanál CLEAN nabízí také zcela standardní ovládání Vol (hlasitost), Low, Mid, High a potenciometr Reverb, který je pro všechny kanály společný. Úplně napravo jsou dva Cinch konektory označené jako CD Input pro připojení externího zdroje signálu (např. z CD přehrávače, automatický bubeník, sekvencer, apod.) a poslední v řadě je podsvícený síťový vypínač. V sekci každého ze tří kanálů je umístěna Led dioda signalizující činnost kanálu. Je třeba dodat, že při připojení extrerního zdroje signálu, který je stereo je tento vstupní signál v kombu smíchám do mono signálu a teprve pak vstupuje do zvukového řetězce.

Na zadním panelu je umístěna pojistka, jack pro připojení externího reproduktoru, dva jacky pro připojení nožního přepínače, kterým můžete pohodlně ovládat všechny tři kanály i vypínat či zapínat Reverb, a posledním konektorem vzadu je stereo jack označovaný jako Insert, což není nic jiného než efektová smyčka pro připojení externích efektů.

Zvuk

Kanál CLEAN produkuje příjemně krystalicky čistý zvuk, který lze pomocí korekcí barevně přelaďovat od temného hlubokého zvuku po jiskřivě tenké výšky (zdvih korekcí je na tomto kanálu 40 dB u výšek, 15 dB u středů a 36 dB u basů). Nám se tento kanál zdál zvukově velmi vyvážený a uchu příjemně znějící. Inu tranzistory produkují téměř vždy dobrý čistý tón.

Kanál RHYTHM, jak už napovídá jeho název slouží k tvorbě především doprovodného zkresleného zvuku. Podle jeho charakteru pasujeme kombo především na pole tvrdších hudebních žánrů. Ovladač Gain již od své první třetiny zvuk hodně zkresluje a bluesově nakřápnutý zvuk označovaný mnohými jako Crunch prostě z tohoto komba nedostanete. Zkreslený zvuk je celkově více posazen do basů, ale s pomocí tónových korekcí lze zvuk vcelku příjemně zakulatit. Osvědčilo se nám nastavení basů asi tak na 40%, středů na 70% a výšek na 60% a musíme říci, že tento zvuk se celkem dobře prosazoval v kapele mezi ostatními nástroji.

Kanál SOLO je určen na hraní sólových partů a lze jej aktivovat pouze při zapnutém kanálu Rhythm. Je to výborné věc především proto, že si lze i tohoto kanálu nastavit o něco větší hlasitost než na kanálu Rhythm a máte vystaráno – nemusíte se spoléhat na zvukaře při hraní sól. Konstruktéři s množstvím gainu a komprimace rozhodně nešetřili. Tento kanál má přímo až brutální zkreslení, které už téměř nelze použít na doprovodnou hru. Ale na sóla myslíme vcelku ujde i když zvuk tohoto kanálu je až moc chlupatý a při vyšších mírách zkreslení se již zahlcuje. Na druhou stranu je třeba zdůraznit, že sustain tohoto kanálů je dost dlouhý na to, abychom si s tónem pěkně pohráli, nebo pomocí páky vyluzovali různé zvukové kreace.

K testu jsme si vzali na pomoc nástroje Washburn WI-64, Washburn MC-30 a Ibanez PGM-30 a musíme říct, že především u čistého kanálu si každá z kytar zachovala svůj přirozený charakter. U obou zkreslených kanálů už kytary ztrácely svůj přirozený zvuk ale i přesto kombo stále dobře reagovalo na přepínání snímačů a dynamiku hry.

Implantovaný reverb splňuje zcela požadavky na zvuk v této kategorii aparátů a pro dobarvení a roztažení sóla v prostoru je velmi dobře použitelný, v závislosti na hudebním stylu a charakteru zvuku i ve vyšších hodnotách.

Závěr

Kombo se hodí především do tvrdších hudebních žánrů, ale myslíme si že může výborně posloužit především ve zkušebně a na domácí cvičení, kde se jako velká výhoda jeví možnost připojení externího zdroje signálu (takové cvičení s automatickým bubeníkem udělá kolikrát divy). Je jen trošku škoda, že kombo nemá výstup na sluchátku což se nám může občas hodit při domácím muzicírování. V každém případě stojí alespoň za vyzkoušení.

S přáním pěkného jara, rychlých prstů a spolehlivých a dochvilných spoluhráčů se s vámi loučí