DPA SMK 4061

Sada miniaturních mikrofonů
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
22 975,00 Kč

Celý svět v zrnku písku… Skutečně snad každou oblast lidského počínání zachvátil proces miniaturizace. Nejvíce se to ovšem projevilo v oblasti elektroniky. Přístroje se stále zmenšují a přitom dosahují lepších a lepších parametrů. Díky této miniaturizaci mohou lékaři operovat v nejskrytějších zákoutích lidského těla, běžný člověk může dnes mít počítač na stole a nikoliv ve dvou třetinách bytu a hudebník či zvukový mistr mohou použít mikrofon, který neuvidíte ani z metru, zato ho ale o to víc slyšíte…

Mikrosvět z Dánska

O mikrofonech dánské provenience (Danish Pro Audio) už toho bylo řečeno poměrně dost, alespoň myslím. Firma DPA vznikla jako výhonek společnosti Brüel & Kjaer, jež se kromě měřící techniky zabývala též produkcí velmi kvalitních (a dnes již legendárních) studiových mikrofonů, které dlouhou řadu let drží krok s veličinami mikrofonního světa jako jsou Neumann, Schoeps či Brauner. Počátkem 90. let se DPA stalo specializovanou divizí pro profesionální audio řešení, která měla za úkol v odpovídající kvalitě rozšířit dosavadní mikrofonní portfolio o nové modely a příslušenství (více k historii DPA na http://www.audiopro.cz/nasi-dodavatele/dpa-microphones.htm). Stejně jako v době největších úspěchů Brüel & Kjaer, tak i dnes se mikrofony od DPA používají právě tam, kde je potřeba získat naprosto přesný a ničím nezkreslený otisk zvukového světa. Předmětem dnešního testu bude jeden z jejich miniaturních pilířů, sada dvojice mikrofonů 4061 s příslušenstvím – SMK 4061.

Tajemství plastového pouzdra

Poučen z minulého testování mikrofonů značky DPA, nechal jsem dvoukolák doma a na poštu se vypravil pouze s diplomatkou. Pohled, který se mi naskytl doma po otevření futrálku byl zajímavý a jemně mi připomněl dobu, kdy jsem své malé dceři kupoval různé holčičí doplňky k panenkám. Byla to spousta malých, ale pro ni veledůležitých předmětů. Nechápavě jsem tedy zíral na obsah pouzdra… Můj první pohled patřil dvěma konektorům XLR s kovovou sponkou, zakončeným miniaturním, zřejmě pozlaceným, závitem (dovnitř vede dírka velikosti špendlíkové hlavičky). Uprostřed krabičky trůnily dvě gumové, asi jako lidská dlaň veliké, černé placky s maličkým otvorem uprostřed. Ve dvou postranních přihrádkách jsem ještě nalezl jakási plastová kolečka, připomínající součástky dětské stavebnice či hrací žetony společenské hry (dva z nich byly slepeny, neboť v sobě měly magnet). Tím však inventura tajemné stavebnice neskončila a já vylovil ještě (obdelníkové) papírky a bílý gumový předmět ve tvaru malé podkovičky. Sakra, kde jsou ty mikrofony? Nakonec mě napadlo ony gumové placky z pouzdra vyjmout… pod nimi ležely dva kotoučky slaboučkých (ale již na první pohled pevných) drátků s černou kuličkou na jednom konci a zlatým minizávitkem na konci druhém. Pouze u pěti černých molitanových bobulek jsem si byl jistý, že jde o tzv. „windšusy", tedy o protivětrné mikrofonní ochrany chránící mikrofonní vložku před nepřízní počasí. Na první pohled by někoho mohlo napadnout, že se jedná o mikrofony určené hlavně pro mikroportové sady, používané především v muzikálech a jiných divadelních představeních. Také já jsem chviličku dumal nad tím, zda nepředat sadu mému kolegovi, který jako divadelní zvukový mistr bude mít jistě více možností ji vyzkoušet. Vyobrazení různých klasických hudebních nástrojů na propagačních materiálech mě ovšem nakonec přesvědčilo, že mám příště více důvěřovat kolegům z redakce a nevzdávat se bez boje. S pomocí všemocného internetu, moudrého kolegy a distributorem přiložených katalogů jsem nakonec zlomil tajemství tohoto mikrofonního kitu s typovým označením SMK 4061.

Kapesní mikrofony a jejich instalace

Po válečné poradě s kolegou tedy mohu říci, že tato sada je určena k širokému použití jak ve studiu, tak v terénu. Snímat s ní lze v podstatě cokoliv, od klasických nástrojů (housle, kytara, klavír, dechy), až po všemožné ruchy okolního světa. Mistři od DPA přitom mysleli na všechny eventuality, které s sebou natáčení nese a přidali ještě něco navíc. Nejprve je tedy nutné spojit onu mikrofonní „vložtičku" s přiloženým konektorem XLR a zajistit tak napájení phantomem. Tento typ adaptéru je určen výhradně pro napájení miniaturních mikrofonů DPA a nese označení DAD6001BC (jedná se v podstatě o sponkou (Belt Clip) vybavený model DAD6001). Připojení mikrofonu do miniaturního konektoru MicroDot P48 je poměrně titěrná práce, trochu mi to připomnělo navlékání nitě do jehly. Pozlacené konce mikrozávitu u konektoru XLR spojíme s kabelem mikrofonní vložky a zajistíme malou převlečnou maticí. Ta se ale nesmí utahovat rukou, neboť následkem použití nepřiměřené síly hrozí nebezpečí jejího strhnutí. A tak přichází ke slovu ona výše zmiňovaná bílá podkovička, nad jejímž účelem jsem si lámal hlavu asi nejvíce. Do jejího středu vložíme převlečný prstenec a stiskem dvou volných konců utáhneme. Pokud je spoj pevný, podkovička se začne protáčet. Jde v podstatě o jakýsi „momentový" klíč.

Nyní už záleží na tom, jaký nástroj chceme snímat. Své uplatnění nyní naleznou ony podivné hrací žetony… Croupier by vás s nimi ovšem vyrazil, neboť se jedná o držáky tenkých kabílků mikrofonních kapslí, které suplují neohrabané a ošklivé mikrofonní stojany. K nástroji mohou být přichyceny buď pomocí „papírků" s kruhovými výřezky, které po odstranění ochranné fólie oboustranně lepí, nebo právě pomocí jejich magnetických vlastností. Tento způsob je nejlepší použít například k přichycení ke kovové kostře uvnitř klavíru, respektive k těm kovovým nástrojům, které jsou s to mikrokapsli unést. V případě samolepících papírků bych se trochu bál toho, zda s sebou po odstranění tohoto držáku nevezmu i kus laku z mistrovských houslí prvního houslisty. Na stránkách výrobce jsem ovšem pro snímání smyčcových nástrojů nalezl i jiné řešení - mikrofon se zkrátka a jednoduše zavěsí pomocí držáčku na struny za kobylkou (námi testovaná sada jím ale nedisponovala). Kromě snímání hudebních nástrojů je kit výrobcem doporučen též pro zachycení ruchů v terénu při zachování jejich maximální přirozenosti a reálnosti. K tomu, aby instalace byla co nejjednodušší a přitom efektivní, slouží ony výše zmiňované gumové placky o průměru 75 mm. V sortimentu DPA mají typové označení BLM6000-B (Boundary Layer Mount) a jejich použitím z 4061 v podstatě vytvoříte PZM mikrofony (Pressure Zone Microphone/parketa). Na spodní straně je výřez, kam zapadne kabel a mikrofonní kapsle. Tu pak z vrchu spojuje se světem drobný otvůrek v kuželovitém vrcholu gumové placky. Přiznám se, že mi kapsle nejprve nešla do placky zasadit. Bál jsem se, že když přitlačím, mikrofonek rozdrtím. Pak mě ale napadlo tuto podložku stisknout mezi prsty a ohnout. Výlisový průřez se roztáhl a mikrofon krásně zapadl dovnitř i s kablíkem, kde zůstal pevně fixován (takže nehrozilo jeho vypadnutí). Následně pak stačí kamkoliv tento set pohodit nebo přilepit na zem, stěnu, víko od klavíru, paraván ve studiu a máte zajištěno dokonalé snímání. Normálně mikrofony disponují kulovou charakteristikou, ale právě při použití s BLM a díky principu PZM (odrazná deska) se charakteristika stává půlkulovou a výrobce při tomto použití garantuje o 3 dB lepší poměr mezi přímým zvukem a odezvou místnosti.

Pokud je tedy chceme použit vyloženě jako ruchové mikrofony (například v divadle), stačí někde za sponu uchytit redukce DAD6001BC a mikrofonní vložky pak nechat volně viset nad pódiem, například jako pár AB. Kulová charakteristika už vykoná své… Díky malým rozměrům a černé barvě si jich zaručeně nikdo nevšimne. Je to mnohem více sofistikovaný a elegantnější způsob snímání, než dvě dynamické Tesly AMD, visící od stropu v mnoha prehistoricky vybavených divadlech, že?

Trocha čísel

Mikrofony snímají od 20 Hz do 20 kHz, mají kulovou (všesměrovou) charakteristiku, maximální SPL ve špičce 144 dB, výstupní impedance je 30 - 40 Ohmů, váha samotného mikrofonu činí 7,5 g a délka přívodního kabílku je 1,8 m.

Drobečci v akci

Přiznám se, že jsem nejprve nevěděl, jak s mikrofony naložit, ale velmi záhy se mi rozsvítilo. V první řadě jsem se rozhodl, že pomocí sady vyrobím doprovodné ruchy pro album punkové kapely. Znáte to, nějaké to nevázané povídání, halasný smích, cinkání sklenic a zavírání a otevírání dveří. Rozhodil jsem oba mikrofony opatřené PZM plackami po stole v naší „čekárně", natáhl kabely do studia a uprchl do režie. Chlapcům jsem dal pokyn, aby se začali nevázaně bavit. Byl jsem překvapen, že mikrofony nemusím na preampech moc budit, navíc byl zvuk nádherně čistý a plný. To jsem opravdu od centimetrových prcků nečekal. Utvrdilo mě to k jejich použití i při natáčení dalších deklamací už ve studiu. Žádné stojany, prostě jsem je zahákl za paraván a bylo to. Výsledek byl více než dobrý.

Pár dní na to jsem použil sadu SMK 4061 ke snímání klavírního křídla v prostorách středně velkého sálu. Toto jsem provedl kombinovanou technikou na čtyři mikrofony. První dvojici tvořily naše DPA a druhou dvě kondenzátorové tužky z produkce jiné firmy (Shure). Na rám, přesně podle návodu výrobce, jsem přilepil ony magnetické držáky a do nich zasadil oba mikrofony. Snažil jsem se je dát tak, aby zachytily celý nástrojový rozsah. Obě redukce s klipsnou jsem prostě položil na zem. Druhou mikrofonní dvojici jsem umístil na stojan jako XY pár. Celou scénu jsem měl postavenou a ozvučenou ve velmi krátké době. Zvuk klavíru byl parádní a neměl jsem k němu žádné výhrady. Když jsem si ale později ve studiu pustil samotný záznam klavíru ze stop snímaných mikrofony DPA, byla dost nahlas slyšet pedalizace a jiné reziduální zvuky vznikající pohybem mechaniky. Mikrofony na rámu nemilosrdně sebraly vše, co se uvnitř ozvalo. To se může zdát jako argument proti těmto nekompromisním Dánům… Na druhou stranu DPA(čky) pořízená nahrávka zní jako opravdový klavír a ne jako nějaká neživá, plastiková simulace. Barva samotných tónů klavíru je velice hladká a pevná.

Stejně přesvědčivé výsledky, jako při obou předchozích natáčení, přinesl i poslední pokus – studiové snímání akustické kytary.

Slovíčko na závěr

Mikrofony firmy DPA jsou jedním z nejlepších produktů na trhu. Své uplatnění naleznou jak ve studiích, tak v terénu při natáčení nebo snímání akustických nástrojů. Díky své miniaturní velikosti umožňují i nestandardní způsoby natáčení a navíc jsou téměř neviditelné, a proto nekazí dojem na pódiu. Práce s nimi je rychlá a flexibilní. Díky své, na první pohled křehké, konstrukci se zdá, že vyžadují větší manipulační opatrnost, ale není to pravda. Kabel mikrofonu má nosnost v tahu až 150 kg a s mikrofonem se klidně můžete vykoupat (výrobce dokonce doporučuje vodu jako jeden z čistících prostředků, po vyschnutí prý mikrofon bezchybně funguje; já však neměl dostatečně silný žaludek, abych toto tvrzení ověřil…). Kapsle je samozřejmě odolná také proti potu (má odpařovací systém). Skvělá je též univerzálnost těchto mikrofonů - dají se připojit k „bezdrátům" pouze pomocí redukce. Netřeba kupovat celý mikrofon. K tomu ke všemu je jejich zvuk velice přesvědčivý a plný. Řekněte sami, je možné, přát si ještě něco víc?

PS: Odstraňte z dosahu punkáčů ve věku do tří let - tato kolekce obsahuje drobné části, které by mohli spolknout nebo vdechnout. :o)