Dunlop MXR-80

Krotitel ruchů
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
7 990,00 Kč

Nejen trsátkem živ je Jim Dunlop. Od těch dob, kdy se zpěvové aparatury změnily na PA platí, že i baskytara se k uchu posluchače prodírá právě prostřednictvím PA.

Od těch dob je také na pořadu dne problém, jak basu s PA propojit co nejlépe.

Baskytara a PA 

Způsobů, jak dopravit dunivé tóny od basové struny až k uchu posluchačovu je mnoho. Zde jsou klasické možnosti:

  • Slušné novější kombo - většinou osazeno linkovým, někdy dokonce symetrickým výstupem. Připojen k mixu raz-dva, spojení se odehraje po drátě, zvukaři jsou v klidu, nemusí “strašit” s dalším mikrofonem.
  • Starší kombo bez linkového výstupu – chudší basisté jsou bohužel odkázáni na kvalitu mikrofonu a korekce mixpultu. V tomto případě už zvukař trochu brblá, když se hrabe v krabici s mikrofony.
  • Bez komba – basista proletář, zasluhující si politování a mezinárodní pomoc. V takovém případě už zvukař bez servítků vykazuje basáka do nějaké "kántry" formace.
  • Mamutí basová aparatura - přehluší vše, i PA. Basák i jeho kolegové bohužel postupně hluchnou a i v tomto případě jsou zvukaři nevím proč nespokojeni. Spojení s PA se nekoná.

Problémem individualisty (ad 4.) se nebudu zabývat – tomu nepomůže nikdo, ví všechno nejlíp a brzy bude hrát úplně sám. U šťastlivce (ad 1.) není co řešit a tak zbývá jen problém chudšího (ad 2.) a proletáře (ad 3).

Že vyvlastnění aparatur bohatších nebo pracovitějších není jediným možným řešením, ví dobře i pan Jim Dunlop, který nabízí svůj MXR M-80 bass d.i.+. Na jeho koupi by snad mohla vystačit i podpora v nezaměstnanosti a zároveň přetne Achillovu patu jejich problému.

Připojte se 

Pořídit si dlouhatánskou šňůru, na jedné straně ji vetknout do basovky a na druhé do mixpultu je sice prosté, ale bohužel velmi nešťastné řešení – kdo to zkusil, ví o čem mluvím. Signál z nástroje na dlouhé pouti dostane pořádně zabrat. Brumy a šumy se do něj s chutí zakousnou. DI box převede linkový signál z nástroje na signál symetrický, který je vůči zvukové havěti odolný. Tohle Jimova novinka umí velmi dobře. A rozhodně to není všechno.

Co všechno umí

MXR M-80 bass d.i.+ je výrobkem Kalifornské firmy Jim Dunlop a to „+„ na konci dává tušit, že zřejmě nepůjde o prostý DI box.

Nahlédnutí do popisu mi dává za pravdu: je toho mnohem víc. Do MXR 80 zabudoval Jim čistý kanál s možností nastavení síly a korekcí. Pro novátory a modernisty navrch zkreslený kanál. Dalo by se vlastně říct, že to je dvoukanálový basový předzesilovač s integrovaným di boxem. A to vůbec nezní špatně.

Zvenku a zevnitř

Při zběžné prohlídce zjišťuji, že Jim Dunlop zabudoval svůj DI do bytelné, lité krabičky s dolním víčkem (srdce utiš se) upevněným imbusáky. To je něco! Nožky nekloužou, tišťák vypadá skvěle – žádná americká drátovačka, ale sympatický pořádek. Nápisy u knoflíků a tlačítek jsou kontrastní a čitelné. Všechny ovládací prvky jsou seskupené a umístěné logicky. Zdá se, že Jim má dlouholeté zkušenosti a že je skrz naskrz profesionál.

Vkládám 9 V baterku do držáku, který na mě nedělá ten nejlepší dojem. Je vyroben z plastu a dost pofiderně upevněn na spodní straně krabičky. Propojuji basu s d.i.+ tradiční šňůrou se dvěma jacky a d.i.+ s mixpultem symetrickým kabelem. A už mám v mixpultu k dispozici skvěle čistý zvuk bez jakéhokoliv rušení. V tomto stavu, to znamená oba nožní spínače vypnuté, funguje zařízení jako klasický di box (direct inject). Zvuk nijak neupravuje, pouze ho převádí na dva nezávislé výstupy - jeden symetrický a druhý linkový. Ten se může zapojit třeba do komba na pódiu. Všechno následující je to „+" v názvu.

+ efektový (čistý) kanál

Efektový kanál se spíná levým nožním spínačem a zapnutí je signalizováno LED. Dovoluje nastavit sílu signálu a korekce. Basy, středy a výšky jsou velmi účinné a dobře navržené. Nic nechrastí, nešumí – prostě paráda. A nyní mne napadá – přepnutí taktéž nebylo slyšet!

Je tu ještě miniaturní tlačítkový přepínač COLOR, který má podle návodu dvě polohy (zapnuto a vypnuto – to je překvapení). V zapnuté poloze připojí pevně nastavené korekce, které cituji „pomohou najít tu správnou skulinku pro basu ve zvuku kapely". Já tvrdím, že to ubere středy a zdůrazní basy (někde okolo 80 Hz) a výšky (okolo 4 kHz). A to skutečně může přispět k oddělení zvuku basy od "vaška". Doporučuji vyzkoušet.

Myslím si, že pro basisty hrající hlavně na čistý zvuk, se tento kanál dá s úspěchem využít pro sóla - změní se barva a drobátko se to zesílí, aby fanynky lépe slyšely.

+ zkreslený efekt. kanál

Zkreslený kanál se spíná pravým nožním spínačem, přičemž musí být zapnut i levý spínač. V tomto režimu zůstávají aktivní korekce čistého kanálu a pasivní korekce (COLOR). Dále jsou aktivní ovládací prvky v sekci DISTORTION, tedy VOLUME, BLEND (poměr mezi čistým a zkresleným signálem) a GAIN (stupeň zkreslení signálu), kterými lze nastavit zvuk od mírně nakřáplého až po hodně ostrý.

Aby nám páni z kalifornie experimentování trošku zjednodušil, přiložili dvě nastavení okoukaná od známých basáků. Jak jim to hraje, ví Bůh, mě zní trochu bzučivě a tence. Ale proti gustu žádný dišputát.

To by nebyl Jim, aby nepřidal na dort ještě třešničku: do zkresleného kanálu integroval šumovou bránu. Vynikající a skvěle realizovaný nápad. Zapíná se miniaturním tlačítkem GATE a její citlivost se dá nastavit (TRIGGER). Že je brána zavřená signalizuje i žlutá LED.

Chytré hlavy

Bass d.i.+ lze napájet třemi způsoby: mimo baterie 9 V ještě síťovým zdrojem a fantomovým napájením z mixpultu - má svůj vypínač (PHANTOM POWER).

Další vynikající věcí je paralelní výstup na ladičku. Do ní jde vždy a za všech okolností neupravený signál přímo z basy. To je po symetrickém a linkovém už třetí nezávislý výstup!!

Čistý a zkreslený kanál, šumová brána, di box, tři paralelní výstupy: taková sestava bývá součástí jen těch lepších basových zesilovačů, nemyslíte? S Jimem Dunlopem a jeho MXR M-80 bass d.i.+ se loučím jen nerad a volám: „Proletáři všech baskytar uklidněte se: DI vám pomůže!"