Dynaudio Acoustics BM5A Compact

Aktivní studiové monitory
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
14 800,00 Kč

Během jedenácti let své recenzentské praxe jsem využil možnost důkladně se seznámit s několika desítkami stojanových a podlahových soustav Dynaudio. Zvuk všech zkoumaných modelů byl vždy příkladně vyrovnaný a v rámci konkrétních kategorií nadprůměrně čistý.

Společnost Dynaudio

Snad čtenáře magazínu Music Store nebudu příliš nudit, když před popisem konstrukčních detailů aktivního dvoupásmového minimonitoru BM5A Compact stručně připomenu několik „životopisných dat" výše jmenované dánské firmy.

Společnost Dynaudio byla založena v Dánsku roku 1977 skupinou inženýrů a vývojových projektantů, kteří se tenkrát shodli v poznání, že ani vysoce kvalitní reprosoustavy nejsou schopny reprodukovat hudbu bez nežádoucího zabarvení. Firma původně vyráběla soustavy osazené vlastními kmitočtovými výhybkami a dostupnými měniči OEM společností. První modely soustav uvedla na trh v letech 1977 a 1978, avšak podle spoluzakladatele firmy Wilfrieda Ehrenholze již tenkrát bylo zřejmé, že pokud chtějí zkonstruovat opravdu kvalitní reprosoustavy, budou muset vyvinout vlastní měniče: "Pokud jste zákazníky společnosti OEM, pak vždy závisíte na technické úrovni svých dodavatelů. Ale naše představy značně předstihovaly technické možnosti veškerých produktů, které jsme mohli zakoupit. A naším cílem bylo stát se absolutní špičkou na trhu. Během tří let jsme veškeré soustavy vybavili vlastními měniči vyvinutými vlastním firemním týmem Research&Development.“

Tým firemních inženýrů ve městě Skanderborg si tenkrát dal za cíl vyvinout novou generaci reproduktorů, založenou na jejich vlastním technickém výzkumu a zaručující skutečně vysokou věrnost zvuku. Prvním nejdůležitějším krokem bylo zavrhnout to, co bylo v té době již obecně přijímáno: běžné materiály, technologie a výrobní postupy, a místo toho realizovat vlastní představy. Názor, že kvalita zvuku bez kompromisů může být dosažena pouze celkovým přístupem, se značně lišil od tehdy převládající teze, že přesnost výroby může být pouze viditelná, nikoliv však slyšitelná.

Mezi tehdejší technologické novinky patřilo například odlévání nosných košů měničů ze slitiny hořčíku, které lépe odolávají rezonancím, než běžně používané plechové či plastové koše. Zdánlivě předimenzované permanentní magnety basových a středotónových měničů, tenkrát neprozřetelně odmítané některými konzervativními kritiky, přinesly přesnější kontrolu činnosti reproduktorů. Pro dosažení velké účinnosti kmitacích cívek byl vyvinut nový technologický postup, založený na „prostorové kompresi" navinuté cívky. Revoluční technologie Hexacoil, kde tenký navíjený drát má šestiúhelníkový průřez, omezila na minimum výkonové ztráty. Mezi jednotlivými závity výrobně náročného vinutí totiž nevznikají nežádoucí vzduchové mezery. Slavnou novinkou osmdesátých let byl progresivně konstruovaný vysokotónový reproduktor D28 s měkkou hedvábnou membránou, který vynikal špičkovou přesností přenosu rychlých transientních signálů.

V roce 1990 založená nová společnost Dynaudio Acoustics, zaměřená na profesionální sféru, se sice svým výrobním programem zcela odlišuje od audiofilských reprosoustav pro „domácí pasivní poslech", avšak konstrukční základ jednotlivých špičkových reproduktorů se shoduje s komponenty řady nekompromisních měničů současných high-endových modelů původní značky Dynaudio. Know-how zakladatelské firmy se uplatňuje i v některých dalších technických detailech. Tato skutečnost mj. přináší úspory při vývoji a výrobě studiových monitorů, což se příznivě projevuje také ve výsledné ceně.

Ozvučnice

Nevelká ozvučnice skladného aktivního mini-monitoru BM5A Compact, jejíž vnitřní objem činí „pouze" 4,8 litru, je v horní části zadní strany opatřena basreflexovým rezonátorem štěrbinového tvaru, naladěným na rezonanční kmitočet 58 Hz. Materiálem všech stěn 17 cm široké, 26 cm vysoké a 19,5 cm hluboké skříně jsou výhradně pevné HDF desky, vyznačující se jemnou a zároveň velmi hustou strukturou dřevitého vlákna (celková hloubka soustavy včetně hliníkových žeber chladiče je 24 cm). Obzvlášť velký důraz je kladen na tuhost 25 mm silné přední stěny. Vzorně pečlivě jsou řešeny také bočnice. Na vnitřní plochu HDF bočnic jsou nalepeny cca 4 mm silné pláty bitumenu. Jde o černě zbarvenou živici, připomínající asfalt či dehet. Popisované sendvičové bočnice perfektně odolávají mechanickým rezonancím. Kontrolní poklep na bočnici je vzorně neznělý. Vnitřní prostor skříně je akusticky tlumen vloženými molitanovými bloky. Povrch čelní stěny zdobí tmavě šedý strukturní lak. Bočnice jsou potaženy fóliovou imitací dýhy, která díky své relativní odolnosti proti poškození bývá v profesionální praxi obvykle praktičtější, než zranitelnější přírodní dýha.

Středobasový reproduktor

Dnes již legendární špičkové měniče značky Dynaudio jsou již na první pohled i z velké dálky rozeznatelné od konkurenčních výrobků. Charakteristickým znakem vynikajícího středobasového reproduktoru celkového průměru 145 mm je částečně kónusová membrána s typickým velkým centrálním vrchlíkem. Velkoplošný vrchlík a vnější kónická část jsou jedním kompaktním výliskem ze zpevněného polymeru MSP (Magnesium Silicate Polymer). Zadní plocha rozměrného vrchlíku je opatřena speciálním asymetrickým prvkem pro potlačení parazitních kmitů a nežádoucích rezonancí. Dvojitý neodymiový permanentní magnet prstencového tvaru je umístěn již tradičně uvnitř kaptonového válcového formeru, nesoucího rozměrnou a zároveň odlehčenou hliníkovou kmitací cívku o průměru 75 mm! Popisovaný „předimenzovaný motor" měniče přináší mimořádně přesnou kontrolu kmitavého pohybu membrány. Precizně provedený koš reproduktoru, odlitý ze slitiny lehkých kovů, obepíná i ze zadní strany cylindrický kryt magnetického obvodu. Technickou zajímavostí je také nadprůměrně velký otvor v ose popisovaného obvodu (cca 34 mm), umožňující velice rychlé vyrovnávání tlaku vzduchu v prostoru za vrchlíkovou částí membrány a zároveň účinné chlazení kmitačky.

Vysokotónový reproduktor

Vícenásobně impregnovaná hedvábná vrchlíková membrána vysokotónového měniče Dynaudio Esotec, chráněná proti mechanickému poškození vnější hvězdicí vytvarované z kovové kulatiny, má průměr 28 mm. Připomenu, že smyslem lehké a měkké tkaninové membrány není získání měkce znějících výšek, ale dosažení maximálně přesné impulzní odezvy. K rychlému doznívání systému přispívá velké vnitřní tlumení impregnovaného hedvábného vrchlíku. Uvedu také, že sofistikovaný vysokotónový reproduktor Esotec vychází z konstrukce absolutně špičkového firemního modelu Esotar. Několikanásobně impregnovaná hedvábná membrána a její prstencový závěs mají optimalizovanou „geometrii", která pomáhá vyrovnat směrovou vyzařovací charakteristiku měniče. Cílem nově laděných firemních měničů je také potlačení nepříznivého interferenčního jevu, který charakterizuje řadu konvenčních vysokotónových reproduktorů. Konkrétně jde o kmitání prstencového závěsu a části membrány ve vzájemně opačné fázi při vyzařování určitých kritických tónů. Příznivým akustickým důsledkem jemných změn v konstrukci nového měniče, přinášejících omezení zmiňovaného jevu, má být extrémně lineární kmitočtová charakteristika.

Popisovaný reproduktor se také může pochlubit rigidním šasi, vytvarovaným ze 4 mm silné slitiny hliníku. Odlehčená kmitací cívka je opět navinuta hliníkovým drátem. Měnič je vybaven vnitřní komorou, optimalizující akustické prostředí za membránou - mj. snižující rezonanční kmitočet vysokotónového systému. K základnímu neodymiovému permanentímu magnetu je v opačné polaritě přilepen menší kompenzační („stínící") magnet. Výsledkem je účinné potlačení nežádoucího magnetického rozptylu a zároveň příznivé zvýšení magnetického toku v pracovní vzduchové mezeře obvodu.

Zadní segment

Zadní panel monitoru je opatřen symetrickým XLR vstupem. V případě použití „neprofesionálního" zdroje signálu s nesymetrickým výstupem a například se zdířkami RCA (cinch) je nutné použít redukční prvek. Na zadním panelu je také pět třípolohových přepínačů, pomocí kterých lze mimo jiné do určité míry ovlivnit frekvenční charakteristiku soustavy. Kromě možnosti tříkrokového nastavování relativní citlivosti basů, středů a výšek je k dispozici filtr s horní propustí (high pass – flat, 60 Hz, 80 Hz) a třípolohový volič vstupní citlivosti. Zadní strana soustavy je také opatřena síťovým vypínačem a zásuvkou pro síťový napájecí kabel.

Vestavěný duální zesilovač disponuje výkonem 2 x 50 W (50 W pro vysokotónovou sekci a rovněž 50 W pro středobasovou část). Srdce zesilovače tvoří dva samostatné výkonové integrované obvody, chlazené relativně rozměrným žebrovým chladičem na zadní straně soustavy. Obě sekce mají společný napájecí zdroj s jedním toroidním transformátorem a celkem osmi vyhlazovacími kondenzátory s celkovou kapacitou 8000 uF (8 x 1000 uF). Dělicí kmitočet aktivní výhybky je nastaven na 1500 Hz. V souladu s firemní tradicí mají obě části výhybky mírnou strmost filtru 6 dB/okt. Pozvolnou strmost filtru dovolují mimořádně vyrovnané frekvenční charakteristiky již popisovaných měničů Dynaudio. Výrobcem uváděný kmitočtový rozsah soustavy je 55 Hz až 21 kHz v přísném tolerančním pásmu +/- 3 dB.

Zvuková kvalita

Přestože model BM5A Compact je minimonitorem, určeným především pro poslech v blízkém akustickém poli, dokáže hlasitě rozezvučet i relativně velký prostor. Poslouchal jsem jej v klasickém stereofonním režimu ve středně tlumené místnosti o objemu 47 m3, a rozhodně jsem netrpěl nedostatkem možnosti vyvinutí velkého akustického tlaku. Schopnost hrát překvapivě nahlas však zcela jistě není tím hlavním, co je na představovaném monitoru zajímavé. Testované maloobjemové soustavy mne uhranuly především transparentností a detailností přednesu. Popisovaný mini-monitor zní podle mého názoru o poznání průzračněji a dynamičtěji, než objemově srovnatelné a obdobně osazené pasivní modely z audiofilské produkce Dynaudio pro „domácí poslech". Zmiňované pasivní verze reprodukují většinou „sametověji" a občas i příjemněji, což je sice vítané při relaxačním poslechu, ale již méně výhodné pro práci se zvukem. Naopak velmi otevřeně znějící studiový monitor BM5A Compact osloví především zájemce o maximální přesnost reprodukce v dané maloobjemové kategorii.

Je pochopitelné, že monitor, jehož ozvučnice má vnitřní objem 4,8 litru, nemůže účinně vyzařovat nižší basy. Reprodukce nejhlubších tónů určitě není „pracovní náplní" maloobjemové soustavy pro poslech v blízkém poli (nejnižší kmitočty lze případně doplnit pomocí citlivě naladěného subwooferu). Avšak i přes konstatovaný fakt mne model BM5A Compact nadchnul až chirurgicky přesným projevem v pásmu středně hlubokých a vyšších basů. Reprodukce je prosta jakýchkoliv náznaků dunění. Vyšší basy jsou prezentovány rychle, dynamicky a bez sebemenší stopy doznívání. S výjimkou prakticky chybějících nejnižších tónů jsou nejrůznější basové hudební nástroje definovány přehledně a s drajvem, který při hlasitější reprodukci dokáže strhnout posluchače. Například jazzový kontrabas má sice v subjektivním smyslu trochu menší korpus, avšak je vykreslen velmi přehledným způsobem včetně výborně slyšitelných přirozených pazvuků, vznikajících temperamentní hrou na nástroj. Pokud basista hraje expresivně, tak BM 5A Compact si takovou informaci rozhodně nenechají pro sebe.

I když jde o minimonitor, při hlasitější reprodukci je snadné zapomenout na testovaní a nechat se vtáhnout do hudebního děje. S velkým zaujetím jsem například několikrát přehrál jazzové album Trio in Tokyo, na kterém je zaznamenám klavírista Michel Petrucciani, bubeník Steve Gadd a baskytarista Anthony Jackson. Testovaný monitor dokázal obdivuhodným způsobem přenést mnohé s temperamentu a energie geniálního tria. Jde o koncertní nahrávku, která má svou specifickou zvukovou barvu. Tuto „příměs" v nahrávce dokázal recenzovaný monitor jasně odhalit. Líbilo se mi, že monitor reprodukuje skutečně otevřeně a nepotlačuje vzájemné zvukové rozdíly mezi různými nahrávkami.

Speciální pochvalu zaslouží průzračná a živá prezentace středů. Samostatnou kapitolou jsou velice detailní výšky, které se sice některým posluchačům mohou jevit jako příliš výrazné či ostré, avšak je nesporným faktem, že mnohé z kouzla mimořádně transparentního a přehledného zvuku spočívá právě v otevřeném způsobu prezentace vysokých tónů. Patřím mezi posluchače, kterým jasná reprodukce výšek vyhovuje. Jde samozřejmě také o otázku akustických vlastností konkrétního poslechového prostoru (studia), případného nastavení tónových korekcí monitoru, osobních potřeb a vkusu apod. Většinou jsem poslouchal bez zařazení tónových korekcí. Vysoce detailní projev bez dunících basů mne nejen vyhovoval, ale často vysloveně nadchnul.

Závěr

Prostorově úsporný monitor Dynaudio Acoustics BM5A Compact, určený především pro poslech v blízkém akustickém poli, je přesně a otevřeně znějící pracovní nástroj. Mezi subjektivně vnímatelné ctnosti recenzovaného modelu mimo jiné patří přesnost přenosu rychlých transientních signálů, respektive rychlost impulsní odezvy v pásmu od středně hlubokých basů až po výšky. Fyzikálně přirozeným záporem testovaného monitoru je praktická absence nejhlubších tónů. Naopak mezi jeho cenné devizy patří excelentní detailnost, dynamičnost a průzračnost zvuku v celém monitorem vyzařovaném spektru. Stručně řečeno recenzovaný model pravděpodobně zaujme mnohé zájemce o monitory této třídy s precizním zvukem.