Electro-Harmonix Polyphonic Octave Generator

POGo v oktávách
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Jak na Ruském kole, nahoru a dolů..., zpívá Luboš Pospíšil. S POGem (Polyphonic Octave Generator) je to podobné… Není jen tak obyčejným oktáverem, je to „pan stomp-box", z rodných USA přicestoval do Čech, kde skončil v efektovém řetězci.

Electro Harmonix je americká firma, která již drahnou dobu ulehčuje svými výrobky muzikantský život. V jejím sortimentu hudebník nalezne spoustu užitečných zařízení: různé krabičky, lampy, struny, kombíčko, mix …

Popis

POG - Polyphonic Octave Generator (polyfonický oktávový generátor) je kytarový efekt na podlahu, který dokáže současně generovat ke vstupnímu signálu vícenásobné oktávy: jedna nahoru, dvě nahoru (vylepšené „rozladěnými" – detuned funkcemi), jedna dolů. Ke konečné úpravě zvoleného zvuku slouží Low Pass Filter, který umožňuje výběr třech různých režimů zpracování výstupního signálu. Elektronika, která toto vše umí je ukryta v bytelné plechové krabici o rozměrech 200 x 160 mm, což je oproti klasickým krabičkám, např. BOSS, docela dinosaurus. Už na první pohled (viz foto), působí velice solidním (nezničitelným) dojmem. Design je povedený, ovládací prvky (8 x posuvný ovladač – slider - s příjemně tuhým chodem, on/off vypínač, přepínač módů LPF) jsou umístěny šikovně tak, že prakticky vylučují nechtěné překonfigurování při živé produkci. Vstup a výstup je vyřešen pomocí standardních jackových samic, jejich umístění umožňuje použití rovného i lomeného jacku. O zapnutí přístroje informuje jasně svítící červená LEDka. Vypnutý přístroj pracuje v módu TRUE BYPASS. Napájení zajišťuje 18 V adaptér, který je součástí balení přístroje – provoz na baterie není možný.

Ovladače

  • Input slider – ovládá míru vstupního signálu před analogově – digitálním převodníkem (A/D converter)
  • Dry Output slider – ovládá výstupní hlasitost neefektovaného (Dry) signálu
  • Sub Octave slider – přidává jednu oktávu dolů k originálnímu signálu, je jeho frekvenční polovinou
  • +1 Octave slider – přidává jednu oktávu nahoru (dvojnásobek frekvence orig. signálu)
  • +1 Octave Detuned slider – modulovaná („rozladěná") verze první vyšší oktávy, frekvence je modulovaná nad a pod původní +1. oktávový signál (pro přirozenou barvu) výsledného tónu, určeno pro simulaci 12-strunné kytary
  • +2 Octave slider – přidává dvě oktávy nahoru (4 x frekvence orig. signálu)
  • +2 Octave Detuned slider – jako +1 OD, určeno pro simulace 18-strunné kytary
  • LP Filter slider – ovládá počáteční frekvenci ořezu Low Pass Filtru, čím vyšší pozice, tím se frekvence LPF zvyšuje. Všechny vyvíjené oktávové signály jdou přes LP Filter, Direct signál pak, v závislosti na režimu filtru, je upravován též či prochází beze změny,
  • LPF Mode Slide Switch
  • Mode 1: přímý signál jde bypass, parametr Q filtru (nejspíše strmost – technické detaily nejsou bohužel nikde dostupné) nastaven na hodnotu 1.
  • Mode 2: neefektovaný signál prochází filtrem, Q je opět 1
  • Mode 3: neefektovaný signál prochází filtrem, hodnota Q zvýšena na 2

Hra 

POG byl testován na aparátech Rožďálovský 2 x 50 W a Marshall 50 W na kytarách Fender Stratocaster a Gibson Les Paul. Zapojení je lepší do přímého vstupu než do efektové smyčky. Subjektivně preferuji zvuk přes singly Strata. POG „nežere“ signál, je opravdu TRUE BYPASS.

V mém případě jsem neměl žádný problém, ale možná díky kombinaci vstupního potenciometru a A/D převodníku by přeci jen nebyla od věci alespoň jednoduchá indikace úrovně.

Při laborování se zvukem lze dobře vyjít z různých nastavení doporučených v manuálu. Dvanáctistrunná kytara je velmi blízko originálu, pro živou produkci je její zvuk plně dostačující. Je třeba si ovšem trochu pohrát s doladěním oproti manuálu v závislosti na použitém aparátu a snímačích.

Jak hraje kytara osmnáctistrunná nevím, výrobce řeší její simulaci přimícháním „rozladěné dvouoktávy", což frekvenčně odpovídá.

Užitím různých nastavení lze z POGu vydolovat zvuky velmi blízké mandolíně či různým exotickým nástrojům (jakoby sitár …).

Simulace baskytary je rovněž na velmi vysoké úrovni, zde je dobré řídit se doporučením výrobce a hrát hodně nízko, pak je iluze téměř dokonalá. Záleží ovšem na fyzických možnostech použité bedny. Při hře ve vyšších polohách znějí tóny na můj vkus trochu ostře, což ovšem někdo jiný naopak může ocenit. Toto nastavení dovoluje vystřihnout si na pódiu s opravdovým basákem duet, či duel.

Varhany – tak ty mě opravdu dostaly. Při porovnání s průměrnými klávesami jsou varhanní zvuky o třídu výš. Simulace varhan snesou srovnání i s kvalitním synťákem – zvuk Hammondek je dokonalý.

Přepínač LPF od první ke třetí poloze zvuk jakoby prostorově rozšiřuje. Efekt si velmi dobře rozumí i dalšími krabičkami (kompresor, delay …), které dále rozšiřují jeho schopnosti.

Je třeba ovšem zdůraznit, že POG klade vysoké nároky jak na aparát (musí stíhat vysoké i nízké frekvence), tak i na techniku kytaristovy hry. POG nic neodpustí je nutno hrát velmi přesně levou i pravou rukou (kamarád velmi trefně poznamenal, že jde o krabičku do dvou piv), vyvarovat se všech „kytaristických" nešvarů a při varhanním nastavení zapomenout na vytahování strun.

Také je nutno velmi přesně zaznamenat uživatelská nastavení – poloha sliderů není nijak ocifrovaná, což nepovažuji za nejšťastnější. Nejlepším řešením je vyfotit a připnout k playlistu. Ke cti boxu budiž zkušenost, že vydržel dokonce útok převrženou sklenicí piva a po vyschnutí fungoval zcela normálně. Ovšem snažit se z něj dostat maximum pomocí alkoholického opojení nedoporučuji, to snad může fungovat na muzikanta....

Závěr

POG je hodně dobré koření a podle toho se taky musí používat. Je velmi dobře použitelný na pódiích ve spojení s elektrickou efektovanou kytarou, a to napříč žánry. Podle mého názoru se hodí pro kytaristy kteří rádi experimentují s různými zvukovými možnostmi a snaží se uplatnit svoje invence v jiných zvukových polohách. Hodí se spíše pro živé hraní, kde může případně i nahradit absentujícího klávesáka, než pro nahrávání ve studiu, kde se přeci jen více uplatní přirozené zvuky nástrojů. POG je kvalitní výrobek, který minimálně na českém trhu nemá konkurenci, čemuž odpovídá i cena 11 970,-Kč. Ta je zároveň oproti ostatním krabičkám na trhu určitým a asi i jediným záporem, který se mi podařilo objevit. Provoz bez možnosti použití baterií považuji vzhledem k dodávanému napáječi za bezproblémový, navíc patří ke stylu této značky. Budiž tedy POGu nejlepším vysvědčením, že výše zmíněný efektový řetězec je můj …