Event 20/20 (USA)

Event 20/20
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Byť se nám to nezdá, firma Event Electronics, sídlící v Santa Barbaře v Kalifornii ve Spojených státech, se výrobou studiových monitorových soustav zabývá už 25 let. Na tuzemském trhu však nepatří k tak známým jako její konkurenti - ať už ze Spojených států (např. JBL), Velké Británie (TANNOY), Japonska (YAMAHA) nebo dokonce Finska (GENELEC). Vše je však otázka času, kdy si i tyto monitory najdou u nás spokojené uživatele, kterých ve světě hojně přibývá. O průlom na trhu se teď pokoušejí modelovou řadou 20/20. Ta je nabízena ve třech provedeních: 20/20 (pasivní), 20/20p (aktivní) a 20/20bas (biamp).

Popis

Dvoupásmový box je konstruován z 16mm laminované dřevité hmoty, povrch je řešen v elegantním šedo-stříbrném provedení. Soustava je osazena LF reproduktorem 8“ (mineral-filled polypropylene cone with 1-1/2“ diameter high-temperature voice coil and damped rubber surround) a HF reproduktorem 1“ (ferrofluid-cooled silk dome) s pasivní výhybkou nastavenou na frekvenci 2,2 kHz (u biamp verze aktivním crossoverem na 2,6 kHz). Basové frekvence jsou zvýrazněny bas-reflexem. Na zadní stěně verze 20/20p, kterou jsem měl k dispozici, jsou umístěny kombinované zlacené vstupní konektory canon a 1/4“jack pro symetrické i nesymetrické zapojení, regulátory úrovně vstupní citlivosti (jako kompenzace různých vstupních úrovní signálu - rozsah 20dB) - při maximálním nastavení je plný výkon 1,1V, kalibrované regulátory (výstupní filtry) doladění frekvenčního průběhu (LF + 3dB @ 100Hz, + 2dB @ 400Hz a HF + 3dB @ 2,6kHz), zlacené svorky pro připojení externího pasivního boxu 20/20 (kabel je přiložen) a síťové připojení s vypínačem. Zesilovač má samozřejmě různé ochrany - např. limitaci výstupního proudu, ochranu proti přehřátí nebo subsonický filtr (- 3dB @ 30Hz).

Hodnocení

Monitory řady Event 20/20 jsou výrobcem deklarovány jako „direct field“ - tedy monitory pro přímý poslech. Jejich konstrukce umožňuje umístění jak bezprostředně za pultem, tak ve větší poslechové vzdálenosti včetně umístění na stěnu (tady ovšem mírně překážejí konektory) - ke korekci negativního vlivu místnosti nebo blízké stěny slouží už zmíněné regulátory doladění frekvenčního průběhu. Vzhledem k tomu, že jsem neměl monitory k dispozici dostatečně dlouhou dobu, nebylo možné provést srovnávací poslechový test. Na první poslech se ovšem zvuk Event 20/20p jevil jako relativně přehledný a vyrovnaný ve všech pásmech. V pásmu kolem 80 - 100Hz se mírným zdvihem projevuje vliv bas-reflexu, takže se trochu blíží komerčním Hi-fi soupravám. Pokud můžeme věřit grafům frekvenční charakteristiky, jak je uvádí výrobce (nejsou bohužel součástí návodu), potom by mělo platit, že pasivní verze 20/20 má v dolním pásmu pokles nejrovnoměrnější, ale začíná už poměrně brzy (na 45Hz už - 5dB), naopak biamp verze 20/20 bas má zdůraznění dolního pásma největší. Návod rovněž tvrdí, že obě aktivní verze mají proti pasivní verzi 20/20 zvětšený rozsah, nižší zkreslení a zlepšenou fázovou charakteristiku. Je to sice pravděpodobné, ale ani tato tvrzení nebylo možné srovnáním ověřit.

Použití

Monitory řady Event 20/20 jsou využitelné jako klasické NF (nearfield) i jako hlavní monitory v menších studiích. Vzhledem k tomu, že v případě NF monitorů jsou prakticky celosvětovým standardem YAMAHA NS 10M (a odvozené typy), které jsou navíc v tuzemských podmínkách velmi populární i pro svou přijatelnou cenu, zdá se, že EVENT 20/20 by se mohly uplatnit spíš jako hlavní monitory v menších studiích a ve studiích, která nekladou zcela špičkové nároky na kvalitu a absolutní věrnost poslechu, zejména v basovém pásmu. Tedy v rozhlasových, dabingových nebo televizních studiích, případně v domácích hudebních studiích, kde by mohly úspěšně soupeřit s obdobnými (tedy 8“) typy značek jako jsou JBL, TANNOY nebo GENELEC. Cenově jsou totiž přinejmenším srovnatelné.