Roland MC-808

Sampling groove box
Cena: 
30 000,00 Kč

Během desetileté historie Music Store, se na jeho stránkách objevily rolandovské produkty s kódem MC několikrát. Posledním stolním přístrojem ve vývojové řadě produktů určených pro taneční či jinou elektronickou hudbu je MC-808 Sampling Groovebox. Nahlédněme tedy, zda-li ve svém nitru ukrývá vše potřebné k výrobě slušně znějícího hudebního podkladu.

Budeme-li konkrétnější, „osmsetosmička" nabízí poměrně kvalitní syntezátor, sampler, patternový sekvencer, arpeggiator, výkonný vestavěný efektový procesor, efektní D-Beam kontrolér, také příjemné uživatelské rozhranní, několik displejů a aby toho nebylo málo, také osm dotykově citlivých, a pozor, motorizovaných! faderů, což asi uznáte, že u podobně zaměřených přístrojů rozhodně není ničím obvyklým. To vše v poměrně bytelném cca 3,5 kg vážícím plastovém šasi v kombinaci s kovovým čelním panelem.

Zvukový generátor

Srdcem celého přístroje je zvukový generátor s maximální polyfonií 128 hlasů, zvukové programy jsou seřazeny do celkem úctyhodných 896 Patchů a 128 rytmických sad. Každý Patch může být složen kombinací až čtyř zvuků (Tones) najednou (výjimkou je rytmická sada, která je tvořena kombinací šestnácti rytmických zvuků). Zaostříme-li na Tone, pak zjistíme, že je kombinací až dvojice vzorků, kterých je v paměti MC-808 uloženo celkem 622. Významnou měrou k tvorbě každého Patche také přispívá dvojice LFO, dále TVF (Time Variant Filter, kde je možno zvolit jeden z šesti druhů filtru, případně jej úplně vypnout), a TVA (Time Variant Amplifier).

MC-808 je multitimbrální nástroj, což znamená, že je možno najednou přehrávat až šestnáct partů (tedy různých patchů). Patche jsou zde logicky řazeny do kategorií (např. Piano, Organ, Keyboards, Bass, Strings, Wind, Vox, Percussions, Drums apod.), což umožňuje snadné a rychlé nalezení právě požadovaného zvuku. Co se týká nabídky zvuků, myslím že interní zvuky MC-808 podstatnou měrou pokryjí většinu standardních potřeb každého hudebníka, je zde široká škála poměrně kvalitních a inspirativních zvuků, které lze snadno editovat a tím také přetvořit k obrazu svému. Úprava je možná jak přímo na nástroji, tak i případně ve vašem počítači, do kterého si můžete jednoduše nainstalovat výrobcem dodávaný editační software (o něm se zmíním později). Každý Patch lze na MC-808 samozřejmě přepisovat. Pro kreativní uživatele však stále zůstává možnost importovat do MC-808 svoje samply.

Sampler

Vestavěný šestnáctibitový sampler využívá pevně nastavenou samplovací frekvenci 44.1 kHz (což je celkem dostačující). Interní paměť pro vzorky je výrobcem standardně dodávána o velikosti 4 MB. Při mono samplingu tak bude stačit na 47 sekund, a při stereo samplingu na 23.5 sekund záznamu, což opravdu není mnoho. Rozšíření je možné pomocí standardních paměťových modulů DIMM až na 512 MB, což nám umožní samplovat v mono režimu celých 102 minut a ve stereo režimu 51 minut - to jsou už poměrně slušná čísla.

Vzorky je možno do MC-808 „dopravit" několika způsoby - můžeme klasicky samplovat signál přivedený na vstupní konektory přístroje, resamplovat interní zvukový generátor, samplovat interní zvukový generátor smíchaný se zvukem z externího zdroje, či vzorky importovat pomocí USB konektoru z připojeného počítače, a to jak ve formátu Wave, tak i Aiff. Následně je pak možno s nimi pracovat jako s interními (aplikovat LFO, filtry, obálky, efekty).

Sampler také podporuje standardní funkce jako např. nastavení počátečního a koncového bodu vzorku, odstranění části vzorku (Truncate), nastavení smyčky či způsobu přehrávání (Forward, One Shot, Reverse, Reverse One shot), výpočet BPM vzorku (Sample Calculator), a také funkce jako Load, Load All („natažení" vzorku/ů do paměti nástroje), Unload, Unload All (odstranění vzorku/ů ze samplovací paměti, ale samotný vzorek nebude smazán), Delete, Delete All (úplné vymazání), Save All (uložení všech vzorků).

MC-808 umožňuje uložit vzorky buď do již zmiňované rozšiřitelné interní paměti, která má ovšem tu nevýhodu, že po vypnutí přístroje budou všechna data v této paměti vymazána, nebo další možností je tzv. User paměť, která má velikost 16 MB (zde se data uchovají i při vypnutí přístroje). Jako další možností se nabízí Compact Flash karta (je zde podporována velikost až 1 GB - nutno ji dokoupit).

Sampler podstatnou měrou rozšiřuje možnosti přístroje, mimo jiné, také jeho přispěním nebudou znít všichni uživatelé MC-808 podobně a díky němu také nástroj hned tak nezastará a neoposlouchá se.

EFX procesor

MC-808 umožňuje využívat až pět efektů najednou, v nabídce nalezneme samostatný programovatelný kompresor, dále dva multiefekové procesory, kde je výběr z celkem 47 typů efektů včetně filtrů, modulací, chorusů, dynamických efektů a simulací, delayů, pitch, kvalitních stereo reverbací a také masteringový třípásmový stereo kompresor.

Svoji kvalitou ostudu určitě neudělají, ba právě naopak, významnou měrou se podílejí na výsledném skvělém zvuku.

Sekvencer

Základním stavebním kamenem sekvenceru MC-808 jsou Patterny. V paměti jich naleznete celkem 256 a na úvod jen poznamenám, že pro vaši inspiraci, a snad i pro demonstraci toho, co vše MC-808 dovede, byly firemní patterny naprogramovány předními umělci z celého světa, kteří vytvořili speciálně pro MC-808 skvělou kolekci, pokrývající široký rozsah stylů včetně Techna, Trance, House, Hip Hopu nebo R&B. Každý Pattern je kombinací až šestnácti partů, nebo chcete-li stop, jelikož, jak jsem už zmínil, MC-808 obsahuje multitimbrální zvukový modul a tak je možno hrát současně až šestnáct různých zvukových barev (každá s individuálním nastavením hlasitosti, panoramy, směřování do efektů apod.), tj. je možno pomocí MC-808 vytvořit kompletní hudební doprovod, aniž by jste museli nutně sahat po dalším nástroji. Jste zde limitovaní pouze polyfonií nástroje. Každý pattern může mít samozřejmě různou délku, metrum, tempo, nastavení efektových jednotek apod. Nahrávání může probíhat v reálném čase (jak pomocí padů, které se nacházení na čelním panelu nástroje, tak i pomocí MIDI, např. z externí klaviatury či kontroléru) nebo pro méně zdatné hráče metodou krokového vkládání eventů - Step REC. Nahrávat je možno taktéž metodou pojmenovanou TR – REC, kdy jednoduchým způsobem vkládáte noty navolením příslušného Padu, který se po stisknutí rozsvítí, takže máte také okamžitou optickou kontrolu nad nahrávaným materiálem (podobný systém nahrávání je možno vidět také u velmi oblíbených KORG Electribe).

Na jednotlivé party je na MC-808 možno také aplikovat jak u většiny muzikantů oblíbený vestavěný arpeggiator, který obsahuje celkem128 presetů, tak i funkci Chord Memory, kdy je možno pouhým stiskem jedné klávesy (či Padu) zahrát celý akord, kterých je možno mít v paměti celkem 128. Do každého Patternu je možné nahrávat kromě hudebních informací i pohyby osmi motorizovaných faderů, kterým jsou přiřazeny nejrůznější parametry jak jednotlivých zvuků (např. CuttOff nebo Resonance Filtru, parametry obálky, LFO, …), tak i parametry jednotlivých stop (panorama, hlasitost), díky čemuž je možno jednotlivé parametry zvuku nebo stop měnit v reálném čase a tím je možno vytvářet velmi zajímavé a originální hudební pasáže.

Také nastavení jednotlivých efektových procesorů, vyjma posledního Mastering (je všem společný), je součástí každého patternu, a lze tedy u každého ukládat jejich individuální nastavení. Součástí patternů je také funkce s názvem RPS, kdy je možno přiřadit každému ze šestnácti Padů jednu RPS frázi, která je přehrávána po dobu stisku a držení příslušného Padu - takové nastavení je označováno jako RPS sada (do paměti možno uložit celkem 50).

Při nahrávání lze používat funkci kvantizace (s nastavením stupeň kvantizace v procentech), nahrávat několika metodami (MIX nebo REPLACE - nově nahraná data přimíchají se stávajícími, nebo nová data automaticky přemažou původní), nastavit před začátkem záznamu odpočítávání (včetně WAIT NOTE – záznam se spustí po zahrání první noty).

K dispozici jsou i editační funkce patternů, např. ERASE, DELETE, INSERT, transpozice, úprava dynamiky, úprava délky not (DURATION), jemné posuny v čase (SHIFT CLOCK), redukce nepotřebných dat (DATA THIN), atd.

Songy

V režimu Song budou přehrávány kontinuálně po sobě jdoucí předem navolené patterny (max 50 patternů) - v paměti je místo pro celkem 50 Songů. Nahrávání probíhá krokovým způsobem, a k dispozici jsou standardní editační funkce (vzhledem k omezenému prostoru opět viz manuál).

D-Beam controler

Byl již popisován v předchozích testech produktů Roland, tedy jen připomeňme, že jednoduchým pohybem ruky nad samotným kontrolérem (jak vertikálně, tak i horizontálně), můžete ovládat nejrůznější parametry či „vyluzovat" zvuky. MC-808 nabízí tři režimy - Solo Synth, kdy pohybem ruky můžete „vystřihnout" efektní sólo, které je případně obtížně hratelné na klaviatuře, druhý Turntable umožňuje ovládat tempo všech přehrávaných partů současně, a v módu Filter ovládáme CuttOff filtru u aktuálně navoleného partu.

V-Link

Je funkce, která umožňuje spolu kombinovat svět hudby a svět obrázků. Pokud vlastníte V-Link kompatibilní zařízení (např. Edirol DV 7 PR), můžete snadným způsobem pomocí MIDI konektorů (pro připojení MC-808) tato dvě zařízení spolu propojit a synchronizovat přehrávání videa pomocí MC-808. Je možno také využít pady k přepínání obrázků, k volbě vstupů, což umožňuje přepínání obrázků z několika zdrojových zařízení (v případě že budete používat více V-Link kompatibilních zařízení současně). Též motorizované fadery mohou sloužit k nastavení jasu, barev, či časování přenosových efektů, jako je překrývání nebo odstranění obrázků apod.

Software

Na přiloženém CD nalezneme MIDI USB drivery a softwarový editor pro daleko pohodlnější a přehlednější práci - v poměrně hezkém editačním grafickém prostředí lze snadno editovat všechny parametry týkající se Patche, rytmu, samplu, efektů a další. Editor je k dispozici v angličtině a pro platformy Win 2000 Profesional/ XP a Mac OS X 10.2. a vyšší). Instalace na mém Mac PowerBook G4 proběhla zcela bez problémů a během pár minut jsem byli, já, Mac i MC-808 připraveni pracovat, zkrátka pohoda…

Fyzické „předpoklady"

Vrchní panel koncentruje čtveřici! dobře čitelných displejů - dva větší LED displeje zobrazují aktuálně přehrávaný pattern a následující navolený pattern (tedy jeho číslo), třetí, menší, aktuální hodnotu BPM. Dvouřádkový LCD displej, vše zbylé potřebné. K obsluze slouží 55 (plus 4 menší) většinou podsvětlených (červeně a zeleně) tlačítek, která jsou přiřazena nejrůznějším funkcím, a velký otočný potenciometr (Value), pro snadné zadávání hodnot. Za zmínku stojí dvojice otočných knobů úrovní Input/Output), D-Beam, šestice bílých gumových transportních tlačítek, černé gumové, poměrně velké, tlačítko Tap, a stejné velikosti je i šestnáct taktéž gumových bílých Padů, které jsou podsvětleny růžově.

Připomeňme také osm motorizovaných faderů o délce 60 mm, a jejichž funkce se přepínají čtyřmi malými tlačítky. Při každé změně nebo při přepnutí patternu se vždy fadery automaticky nastaví do aktuální polohy a vy máte okamžitou kontrolu nad hodnotami jednotlivých parametrů. Je samozřejmostí, že je možno nahrávat také pohyby faderů, které jsou následně „reprodukovány" při přehrávání.

Konektorové pole nabízí síťový vypínač a konektor externího napájecího adaptéru (škoda, preferuji vnitřní zdroje), dva konektory MIDI (Out/In), USB konektora a sedm jackových konektorů - první dva slouží jako vstup, další čtveřice jsou výstupy (dvojice Mix Out a Direct Out), jako poslední pak konektor pro připojení sluchátek.

Celkový designu nástroje v kombinaci barev černá, stříbrná a červená je dle mého názoru povedený, snad ve vztahu k ostatním podsvětleným ovládacím prvkům je oranžové podsvícení LCD poněkud „divoké".

Celkové zhodnocení

V každém případě se jedná o kvalitní nástroj s mnoha možnostmi, které na první pohled nemusejí být patrné. Vyzdvihnul bych přehledné a pohodlné intuitivní ovládání. I když jsem dlouholetým uživatelem konkurenční mašinek Korg, neměl jsem s Rolandem MC-808 žádný problém, po krátkém osahání jsem s ním bez potíží mohl nahrávat či komponovat.

Samozřejmě každý se zajímá především o zvuk nástroje. Zastoupené samply se od sebe kvalitou lehce odlišují, ale všechny je možné považovat za kvalitní a celkové směrování nástroje za univerzální, i s ohledem na možný import zvukových vzorků. S kolegy jsme se shodli, že úhly pohledu se znatelně liší z závislosti na představách a „naladění" vlastního uživatele. Na mne, jako člověka orientovaného spíše na živou hudbu, než přímo na elektronické styly, působí Roland MC-808 jakýmsi „hodným", uhlazeným dojmem (zmíněný Korg Electribe je pro mé ucho v přímém srovnání příjemně tvrdší, agresivnější), ale naopak kolega ujíždějící si na taneční muzice byl MC-808 mile okouzlen.