Fernandes Gravity 5 Deluxe Pewter

Pětistrunná baskytara
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
32 199,00 Kč

Kytaristům bude jméno firmy Fernandes znít povědomě, zejména kvůli inovativnímu systému Sustainer, který používají takové veličiny, jako Steve Vai nebo Kerry King, ale i díky známým modelům kytar typu Ravelle či Vertigo. Historie značky Fernandes se začala psát v roce 1969 v Japonsku, kde vznikla malá dílna vyrábějící zpočátku pouze flamenco kytary. Firma postupně expandovala a rozšířila svou produkci také o akustické a elektrické kytary a baskytary.

Po asijském úspěchu byla v roce 1992 založena pobočka v kalifornském Los Angeles - nic pak nebránilo etablování nástrojů Fernandes na americkém trhu. Pro nás baskytaristy ale její jméno začíná být známé až v jedenadvacátém století, právě kvůli baskytaře Gravity Deluxe.

Dobrý ročník

Musím se přiznat, že vlastním starší model Gravity Deluxe (také v pětistrunné verzi). Jedná se o model z roku 2004 a tím pádem ještě bez inovací, které přišly až po roce 2005. Z tohoto důvodu jsem se těšil na to, až se mi dostane do ruky nejnovější model a budu moci srovnávat. A co se změnilo k lepšímu a co k horšímu? Nejzásadnější změnou je průchozí krk (starší model měl šroubovaný – pouze čtyři šrouby) a upravené tvary těla. Dřevo zůstalo stejné - tj. tělo z americké olše, javorový krk a hmatník z indického palisandru. Tvar těla prošel designovou retuší. Trochu se roztáhl do šířky a celkově zmohutněl. Nutno říct, že k potěše oka i ucha. Base to takhle víc sluší a přibrala i na váze, což můžeme považovat za dobré znamení toho, že na kvalitě dřeva se nešetřilo. Pražce jsou opět velikosti jumbo. Nultý pražec povýšil z plastu na moderní Graph Tech (grafit). Dalším podstatným vylepšením měla být kobylka typu Badass II - mohutný kus kovové slitiny, který má velký vliv na přenos chvění strun do těla. Zvuku nástroje kobylka rozhodně pomohla, její nevýhodou je ovšem způsob uchycení strun. Musíte je provlíkat skrz poměrně malé vyvrtané otvory. Pokud používáte H strunu bez zúženého konce a pokud má průměr víc než .125” mm, tak ji prostě neprovlečete celou a bude vám kus struny trčet ven z kobylky. Řešením je pilníček na železo a trpělivost…

Elektronika také doznala změn. Snímače typu J/J jsou nyní od renomované firmy EMG. Aktivní pre-amp ale zůstal na domácí půdě, opět je vlastní výroby Fernandes FGI (napájení 9 V). Umístění snímačů se rovněž změnilo. Jsou dál od sebe a krkový snímač je konečně blíže u krku. Dostáváme tím více zvukových možností a barev. Korekce aktivní elektroniky zůstaly zachovány ve své klasické funkční podobě - hlasitost, poměr mezi snímači, basy a výšky. Last but not least ladící mechanika je od firmy Gotoh, která nahradila dřívější no name kolíky. Země původu opět Jižní Korea. Japonská firma se sídlem v americké Kalifornii a vyrábí v Korei. Překvapí mě ještě něco v dnešní globalizované době?

Zvuk a hratelnost

Pokud zůstaneme u srovnávání se starší verzí, tak nejdůležitější změnou pro herní pohodu je změněný profil krku. Krásná stříbrná metalíza s označením Pewter je u novinky kompletně na celém povrchu nástroje. Starší model měl v metalíze jenom tělo a javorový krk byl v klasickém bezbarvém laku. Pokud jste zvyklí na saténový povrch z Music Mana nebo olejovou úpravu od Warwicka, tak metalický lak budete pod palcem výrazně cítit. Přeci jenom se jedná o dost hrubou vrstvu a ne každému bude vyhovovat ztráta kontaktu se dřevem. Je to určitá daň za „metalovou“ image. Profil a šířka krku mají ideální proporce pro technický způsob hraní. Díky roztečím 18 mm mezi jednotlivými strunami máte dostatek místa na slap a kdo někdy krotil nechtěně rozvibrovanou H strunu v plném nasazení, ví, o čem mluvím. Singlové snímače od EMG jsou pro Gravity skvělou volbou. Oproti starším singlům vlastní výroby (FGI) mají mnohem artikulovanější tón, čisté basy a brilantní výšky. EMG je ale přeci jenom značka, kterou proslavily její humbuckerové snímače. Jejich singlový protějšek je ale mnohem dynamičtější a více reflektuje jemné nuance vaší hry. Pokud se do nástroje opravdu opřete, tak u humbuckerů dochází k určité kompresi signálu, která zapříčiní ztrátu basového pásma a dojde tak ke ztenčení zvuku. Naopak je spíše žádoucí hrát jemněji a pak basa krásně tlačí. Takže nic pro vášnivé povahy… U singlů je dynamika vaší hry lépe přenášena, mají větší „život“. Když hrajete prsty a hodně přitlačíte, tak se vám povede vydat až slapový zvuk, kterému se říká „chicken pick“. Zároveň ale neztrácíte basy a můžete si regulovat hlasitost hry pouze intenzitou vaší hry. Na druhou stranu vám ale singly neodpustí nepřesnosti v technice.

Zvukové možnosti Gravity jsou podobné modernímu pojetí Jazz basu. Rozpínání mezi snímači funguje klasicky - ideální poloha je půl na půl, zadní snímač produkuje výrazný středový tón, přední měkčí basovější s dřevním nádechem. Nic nebrumí, nešumí. Korekce aktivní elektroniky jsou opět v ideální poloze na nule, ovládáme basy a výšky. Basa je zvukově vyvážená a pokud nemáte výrazně ohrané struny, tak nepotřebujete využívat ekvalizér. Mám svůj vlastní test na kvalitu aktivní elektroniky - dám všechny korekce doprava a basa musí pořád produkovat použitelný zvuk. Pokud se vám rozhučí a rozšumí aparát, pak nezbývá, než vzít gafu a všechny ovladače prostě přelepit a opatřit nápisem: Nepoužívat! :o) Tenhle případ se u Gravity naštěstí nestal a korekce fungovaly v příjemném rozsahu praktické použitelnosti. U svého staršího modelu jsem ale gafu přece jenom použil na přelepení ovládání poměru mezi snímači a výšek. Stávalo se mi, že jsem během koncertu v zápalu hraní místo s hlasitostí kroutil s výškami a pak se divil, proč ta basa tak hrozně střílí. Pokud hrajete s nástrojem níže u kolen, budete spokojeni s vyvážením nástroje a poměrně nízkou hmotností. Ladící mechaniky od Gotohu jsou už prověřenou klasikou, drží bezproblémově ladění a mají přesné a snadné ovládání.

Závěr

Fernandes Gravity 5 Deluxe je cenově dostupný nástroj moderní konstrukce a koncepce. Můžete ho použít na jakýkoliv hudební styl, ve kterém se na vás nebudou dívat skz prsty, protože máte baskytaru se stříbrnou metalízou. Jako ryba ve vodě bude ovšem Gravity v rocku a metalu. Pokud hledáte novou neokoukanou značku, máte rádi herní styl Roberta Trujilla a chcete moderní zvuk, tak s Gravity jste trefili do černého. Teda sorry, do stříbrného…