Focusrite Platinium II TrakMaster Pro

Vládce stopy
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
7 623,00 Kč

Focusrite - světová kvalita za bezkonkurenční cenu…. Že to zní podivně? Ale kdeže. Super kvalitní firmy vyhřívající se již dlouho na pomyslném nebi profesionálního zvuku jedna po druhé pomalu sestupují ze svého Olympu aby potěšily nás, lidičky z malých studií, nás matlaly od počítačů v ložnicích proměněných v malé režie, či lovce zvuků uzavíraných do nul a jedniček. I my si chceme sáhnout na stroje firem vyrábějící velký zvuk a ony nám začaly naslouchat.

Platina cennější než zlato

Možná jsem začal až příliš poeticky což se v dnešní době nenosí. Rozhodně jsem se ale zaradoval, když mi zástupce šéfredaktora telefonoval a kromě obvyklých pojebů za pozdní odevzdání testovaných přístrojů mi jen tak mimochodem sdělil, zda bych se nechtěl „kouknout na ňákýho Focusrita" co má u sebe. Ale je to prý něco laciného a bůhví co to vlastně je. Při vyslovení názvu firmy jsem nadskočil. To je něco, nedávno UAD a TOFT, teď Focusrite.(ještě mi chybí něco od Avalonu). Přikývl jsem. Hlavou mi projelo jméno Rupert Neve. Tenhle „focusrití taťka" vyrobil od roku 1983 jméno jako barák. Jejich přístroje jsou synonymem spolehlivosti, precizního zvuku, ale také bohužel ceny, protože za kvalitu se platí. První kontakt s jejich výrobky jsem utržil v softwarové podobě. Focusrite dodává totiž svoje pluginy, které jsou emulacemi částí nebo celých hardwarů do legendárních jedinečných Pro Tools. Věřím, že mezi muzikanty je už jen opravdu málo „neandrtálců", kteří toto slovo ještě nikdy neslyšeli vyřknout. Král počítačového recordingu. Všichni slavní na něm jedou. No a Focusrite jim k tomu pěkně našlapává zvuk. Já sám jsem nikdy ale žádnou jejich krabici v ruce nedržel. Až do teď.

Forte Fortissimo

Velmi nahlas - tento pokyn skladatele hudebníkovi převzatý z italského názvosloví se skrývá za značkou dvou f. Focusrite má tento téměř dynamický piktogram ve svém logu.

Firma nezapřela svůj charakteristický design ani u tohoto výrobku. Celokovový přístroj má přední panel ze stříbřitého eloxovaného plechu s typickými dvěma f v bílém oválu.

Ovládací prvky jsou opticky rozděleny do deseti funkčních bloků. Blok první v sobě ukrývá symetrický mikrofonní XLR vstup a dvě tlačítka - jedno aktivuje phantomové napájení kondenzátorových mikrofonů +48 V a druhé Lo Z se 150 ohmovou impedancí je pro páskové „ribbon" mikrofony. Výrobce v anglickém manuálu navádí uživatele, že mohou zkusit tento přepínač i u jednoho mikrofonu a hledat tak další alternativní sound své nahrávky. Aktivaci tlačítek signalizuje červená LEDka přímo ve spínači. Dalším blokem je 1/4 TRS Input. V lidském jazyce se jedná o nástrojový/linkový vstup. Liší se od sebe opět impedancí. Zde můžeme volit mezi nástrojem a linkou, což je při nahrávání velmi praktické. Přepínač opět obsahuje LEDku (protože tuto mají všechny spínače, nebudu to dále psát, abych ušetřil redakci peníze za můj honorář). Jakmile píchnete jacka do nástrojové zdířky, odpojí se automaticky symetrický mikrofonní vstup a gain se překalibruje na linkový či nástrojový. Chytrý TrakMaster samozřejmě pozná, zda jste zapojili nesymetrický zdroj - tedy nástroj, či symetrický (aha, proto tedy tak málo ovladačů).

Pre-Amp

Vstupní úroveň korigujeme otočným potenciometrem s desetistupňovou škálou.

Focusrite stejně jako každy slušný preamp disponuje jasně modře podsvíceným VU-metrem. Sice jsem teď přeskočil až na konec, ale preamp je s tímto měřidlem spojen v jedno tělo a jednoho ducha. Metr nám tedy ukazuje úroveň vybuzení. Ale o něm ještě později.

Ve čtvrté škatulce máme pouze jedno tlačítko, a to HPF. Zde nám výrobce pomáhá eliminovat různé nežádoucí ruchy vzniklé např. pohybem manželských postelí o dvě patra výše (rodinná pouta už skončila a naši vládní činitelé fakt moc sexy nejsou). Jde o tzv. Rumble filter eliminující o -3 dB pásmo na 120 Hz.

V dalším bloku si můžeme pohrávat na oplátku se středovým pásmem. MID SCOOP EQ umožňuje pro změnu práci v oblasti nižších a vyšších středů. Nepřidáváme je ale, nýbrž redukujeme. Tím se tato koncepce od jiných přístrojů liší. Tedy zvolené pásmo ubíráme po zapnutí tlačítka IN. Funkce Deep toto prohloubí z -5 na –10 dB. Filosofií Focusritu je naprosto věrný, transparentní záznam, se kterým je pak možno dělat v klidu další úpravy. Tato funkce pro svou jednoduchost je toho důkazem.

Co by to bylo za MasterTrack, kdyby nekomprimoval. Je skvělé, jak mají známé firmy na práci kompresoru různé názory a podle hesla „PánBůh si libuje v rozmanitosti" to též uvádí do praxe. Náš kompresořík automaticky hlídá hlasitost, ze známých funkcí disponuje Thresholdem - tedy prahem komprese. Redukci doháníme pomocí Make up Gain. Z časových konstant máme proměnný Attack, který se spíná stiskem tlačítka COMP. SLOW ATTACK. U agresivnějších zvuků pak změníme charakter kompresoru pomocí funkce SQUASH. Zde se pak kompresor chová více jako limiter. Pánové od Focusritu tvrdí, že tento charakter odpovídá chování starých vintage kompresorů. Že by cosi jako 1176LN od UAD. Prý je to vhodné u nahrávání dynamicky náročnějších nástrojů, kde je potřeba pohlídat digitální nulu. Tlačítko IN zapíná a vypíná funkci kompresoru. Zde opět s kompresorem spolupracuje VU-metr. Ukazuje tzv. Gain redukci nebo-li útlum vzniklý kompresí či limitací.

Další neskonale důležitou funkcí je LATENCY-FREE MONITORING. Už z názvu vyplývá o co poběží. Pokud budu nahrávat do už rozdělaného sessionu další stopy, byl bych docela rád, kdyby můj part nezněl až půl hodiny za kapelou. Tento jev - latenci - vytváří průchod signálu skrze počítač. Dnes už i maličké plastové audiokartičky tento „bezlatentní" stav umožňují a je tedy zřejmé, že ani náš mega výrobce nezůstal pozadu. Knobem Headphone mix parádně mixujeme poměr mezi vstupním signálem a playbackem. Pak následuje další potenciometr Level, který umožňuje měnit úroveň tohoto zmixovaného poslechu a tlačítkem MUTE odpojíme výstup do monitoru či beden, pokud natáčíme např. zpěv ve stejné místnosti. Náš už dvakrát zmiňovaný VU - metr je modrou dominantou MasterTracku. Umožňuje sledovat poměry mezi vstupním, výstupním a komprimovaným signálem. Tento výběr opět provádíme tlačítkem nad kterým se rozsvítí příslušná ledka. Předposlední sekcí je síťový vypínač a jackový vstup pro sluchátka. Sekce, kterou jsem přeskočil se skládá pouze z jediné LEDdiody. Jedná se o indikaci ADC LOCK - informuje o přítomnosti digitální karty a správné synchronizaci externího word clocku. Bohužel na mé kartě jsem nalezl pouze plechem zaslepený otvor pro digitální propojení, takže jsem se těšil zbytečně. Tento doplněk je potřeba dokoupit zvlášť a implantovat do racku. V manuálu je podrobný popis této operace, která může méně zkušené uživatele i trochu odradit, ale určitě se najde dost počítačových šťouralů, kteří pomohou.

Musím říci, že na celé koncepci je vidět promyšlenost všech ovládacích funkcí, které jsou jednoduché a přitom přináší okamžitý efekt. Originalita designu je vpravdě „focusrití". Jejich mašiny, ale i pluginy poznáte na první pohled. Firma vyrábí výrobky v platinovém provedení. Ty jsou cenově nejdostupnější, dále jsou modely „isa" . Tady už hodně stoupá počet funkčních ovladačů ale i cena. Za ním pak následují serie „red" známé i z pluginových verzí a nakonec „blue" absolutní špičky masteringu a jiných náročných aplikací. V našem nejnižším levelu se to ale výrobky jen hemží. OctoPre, VoiceMaster, TrakMaster Pro, MixMaster a další. Všechny však mají společnou kvalitu pečlivě tříděných součástek, revoluční řešení napájení a vynikající nezabarvený zvuk.

Záď galéry

Zadní panel TrakMasteru disponuje několika jackovými zdířkami a zdířkou pro napájení.

První jakoby dvojice je Line Out. První z nich, označený +4 dBu, je určen pro symetrický výstup a druhý –10 dBV pro výstup nesymetrický. Následuje skutečná dvojice výstupů pro Monitor Out. Její funkce je jasná - vyvádí náš signál ven do zesilovače či aktivních monitorů atd. Poslední dvojice Monitor In slouží k propojení se stereomixem či audiokartou.

Napájení je realizováno nepříliš častým trojpólovým konektorem se šroubovacím prstýnkem zabraňující nechtěnému vytržení ze sítě. Bytelný značkový adaptér je součástí příslušenství. Tento konektor jsem příliš často u přístrojů neviděl, ale měl ho jeden můj mikrofon. Zdířka ADC EXT IN dle manuálu umožňuje konverzi externího analogového mono signálu průchodem skrz TrakMaster na digitální. Pro tuto funkci je však nezbytná přítomnost výše zmíněné digitální karty. Z manuálu jsem jen pro doplnění vyčetl, že na dokoupené kartě jsou dva spínače pro určení taktovací frekvence od 44.1 kHz až po 96 kHz. Jen pro doplnění, přístroj pracuje ve 24 bitové hloubce. Zapomněl jsem se zmínit o S/PDIF koaxiálním výstupu, který je vhodný pro spojení s DAW a funguje zde jako interface s těmito zařízeními.

Jak jsem potkal TrakMaster

Výrobce udává, že TM je naprosto vhodným zařízením pro zpracování a nahrávání jakéhokoliv mono signálu. Dále píše, že díky jedinečné technologii užité v prempu a taktéž díky vintage optickému kompresoru a equalizerové sekci je tato práce naprosto intuitivní. Ve všem, co říká, mu musím dát za pravdu. Uživatel zde má vše potřebné při ruce - od kompresoru až po přesnou indikaci signálu. Domnívám se, že koupit si za necelý deset tisíc (s digitální kartou stojí více) multifunkční preamp od špičkové firmy není k zahození. Zkusil jsem nahrát pře MT zpěv a kousek basového partu. Vše bylo během chvilky hotovo k mé naprosté spokojenosti. Zvuk byl čistý a transparentní.

Protože nahrávám přes lampové preampy, které přeci jen nějaký ten šum vyrábí, přišel mi jaksi příliš neutrální, ale pak jsem si uvědomil, že co je smyslem nahrávání? Rovný, nedeformovaný zvuk. Já osobně bych si v mon verzi koupil raději VoiceMaster, který je určen přímo na nahrávání zpěvu, nebo už rovnou Twin se dvěma kanály, abych mohl nahrávat ve stereu. Leč to je naprosto subjektivní pohled daný mými potřebami. Náš přístroj se mi líbil už na první pohled. Velmi jsem se těšil, až se svými studenty zvukové praxe provedeme rozličné testy, ale vše bylo jinak. V poměrně krátké době jsem ho musel vrátit, neboť se pro něj našel kupec. No tomu se ani nedivím. Velmi bych v přivítal v blízké době otestování nějakého dalšího produktu od Focusrite (a mít ho delší dobu), a to je snad ode mne to nejlepší hodnocení jaké mohu vystavit.