Boss ME-33

Pro začátečníky i pokročilé
Distributor: 
Cena: 
13 140,00 Kč

Po docela dlouhé době inovovala firma Boss svoji nabídku kytarových multiefektů. Před sebou tak máme nejnovějšího zástupce řady ME označeného číslicí 33. Naším úkolem bude zhodnotit, zda stojí za vaši pozornost.

Firma Boss si zaslouženě získala pověst výrobce kvalitních kytarových krabiček a už více než 10 let se pokouší zúročit své zkušenosti taktéž v oblasti multiefektů. První zástupce řady ME se objevil, pokud se nemýlím, už někdy v roce 1988 a v současnosti je to už prakticky 3 roky od doby, kdy se začal prodávat donedávna poslední model multiefektu nesoucího značku tohoto výrobce - GT-3. Zvědavost, co očekávat od nedávné novinky, je tedy na místě.

Model ME-33 bychom mohli zařadit do kategorie levných multiefektů, avšak je třeba mít na paměti, že díky celkovému technologickému pokroku došlo i v nižší cenové třídě v posledních letech k takovému kvalitativnímu skoku, že i levnější přístroj je schopen plně uspokojit dosti náročného kytaristu.

Na první pohled

Jak jste už nejspíše vypozorovali z obrázků, jedná se o přístroj v "podlahovém" provedení jemuž dominuje expression pedál a 5 “šlapek”, z nichž tři jsou určeny pro přepínání zvuků v bance a zbylé dva pro pohyb o banku nahoru či dolů. ME-33 obsahuje celkem 30 továrních nastavení a umožňuje vytvořit a uložit až 60 uživatelských zvuků. Pedály je možné používat taktéž pro zapnutí či vypnutí jednotlivých efektů použitých v daném zvuku.

Na ovládacím panelu zaujmou především otočné knoflíky evokující běžné analogové zesilovače. Ty jsou dnes poměrně oblíbené a dávají tušit, že ovládání přístroje bude jednoduché a pohodlné. Tento pocit umocňuje i docela velký a příjemně přehledný grafický displej.

Na zadním panelu nenajdete nic extra - kromě vstupu, stereo (případně mono) výstupu a vstupu pro napájecí adaptér je zde pouze výstup na sluchátka a vstup pro CD/MD player pro cvičení.

Nyní přejdeme rovnou k vnitřnímu uspořádání přístroje. To je v podstatě zcela tradiční - jednotlivé efekty jsou rozděleny do několika sekcí či bloků, které jsou sériově zapojeny do signálového řetězce, v němž volíte, které z nich budou aktivní a které nikoliv. Na následujících odstavcích si jednotlivé sekce popíšeme detailněji.

Guitar Simulator

První efektový blok slouží, jak už jeho název napovídá, k simulaci samotné kytary, resp. typu snímače, k čemuž využívá rolandovskou technologii COSM. Můžete tak simulovat singly, humbuckery nebo akustickou kytaru. Výsledek není špatný, přesto vidím využití především u majitelů levnějších kytar, ty dražší si většina kupuje mimo jiné i kvůli jejich charakteristickému zvuku. Pokud však např. chcete před sólem přepnout na jiné nastavení zvuku a současně z humbuckeru u kobylky na single u krku, můžete tak s pomocí ME-33 učinit jediným sešlápnutím pedálu - žádný stres.

FX1 a FX2

Blok FX1 obsahuje následující efekty: kompresor, overdrive/distortion, wah, phaser a ekvalizér s parametrickým středem). FX2 pak s výjimkou kompresoru totéž, navíc pak Humanizer. Přítomnost stejných efektů v obou sekcích se může zdát na první pohled nelogická, ale má své výhody. Umožňuje totiž libovolné seřazení uvedených efektů (což běžně umožňují pouze drahé procesory) - kvákadlo tak můžete zařadit před nebo za zkreslení, totéž provést s phaserem nebo experimentovat s ekvalizérem zapojeným před distortion. Podotýkám, že u mnohých levných multiefektů např. nelze současně používat kompresor a zkreslení, neboť bývají zařazeny do stejného bloku - ME-33 to umožňuje. Máte zde k dispozici 6 typů zkreslení pokrývajících širokou paletu zvuků, slušné automatické či pedálem ovládané kvákadlo či (poněkud úchylný) Humanizer napodobující modulaci lidským hlasem, phaser se mi líbil.

Guitar Amp Simulator

Tato sekce opět využívá COSM technologii, tentokrát pro simulaci aparátů. V nabídce je jich 6 a z jejich označení lze vytušit, že vybírat můžete z osvědčené klasiky - Roland JC-120, Fender Twin, Matchless, Mesa/Boogie, Marshall a Peavey. Charakter zvuku své vzory skutečně evokuje a i když některé z nich ti náročnější shledají nedokonalými, můžete ocenit přinejmenším fakt, že podstatně rozšíří zvukové možnosti pedálu. Modul obsahuje i třípásmové korekce, takže zvukových možností je bezpočet. V sekcích FX si můžete nastavit ekvalizér, za něj distortion, a to vše prohnat simulací aparátu s „post" ekvalizací za celou předzesilovací sekcí atd.

Modulation

Dá se říci, že zde najdete víceméně standardní sadu modulačních efektů, ale také něco navíc. Z těch, které byste zajisté čekali, je zde chorus, flanger, tremolo/pan a pitch shifter. Najdete zde ale i Harmonist - tedy pitch shifter, který přidá interval příslušný k nastavené stupnici. Kvalita je v dané cenové kategorii dosti slušná, neočekávejte však stejné možnosti, jako u profesionálních harmonizérů. Zajímavostí je Auto Riff, efekt typický pro výrobky značky Boss. Zahrajete-li jeden tón, ME-33 za vás dokončí celou frázi (máte na výběr z 16 vzorků) v nastavené rychlosti. Výsledek je působivý, ale jeho využití bude bránit ego či ješitnost většiny kytaristů - otevřeně přiznávám, že nejsem výjimkou - Boss pak opravdu hraje za vás.

Delay

Můžete vybírat ze 2 typů delaye - Normal a Panning (čili něco jako Ping-Pong), a nastavit čas od 0 až do 2 sekund a feedback. Kromě výstupní úrovně lze nastavovat i Tone. Kvalitu delaye považuji za solidní, pro běžné použití vyhovující, totéž lze říci o možném nastavení délky.

Reverb

I tato sekce nabízí dva typy efektu, a to Room a Hall, což považuji za dobrý základ, který opět většině požadavků vyhoví, zvláště tehdy, máte-li pružinový reverb ve svém zesilovači a nepotřebujete tedy jeho digitální simulaci (která beztak originál zvláště u levných přístrojů těžko předčí).

Za zmínku stojí i to, že ne všechny multiefekty nižší cenové kategorie mají modul delaye a reverbu odděleny, což obvykle znamená omezení jejich současného použití v jednom zvukovém nastavení (pokud není přímo vyloučeno). S ME-33 tento problém mít nebudete.

Master

V sekci Master můžete nastavit citlivost pro eliminaci šumu a rušivých hluků, master hlasitost a parametry související s použitím některých výše uvedených efektů (které zde nemá příliš velký smysl popisovat).

Expression pedál

Pokud čekáte, že jsme u konce, není to tak docela pravda a byla by škoda následující řádky vynechat. První, u čeho se zastavíme, bude expression pedál. Jeho funkčnost je omezena na tyto funkce: Hlasitost, Wah, Ring Modulator a průběžná změna výšky tónu u Pitch Shifteru. Hlasitost je jasná, o kvákadle už jsme konstatovali, že je docela povedené (tedy dle mého skromného názoru), takže na řadě je „kruhový modulátor". Zatímco Humanizer mne příliš nenadchl, pak zde je tomu přesně naopak. Chcete-li občas zabřednout do kosmických či elektronických zvuků, pak právě tento efekt ovládaný expression pedálem se mi zdá se mi zdá optimální, skutečně zde ale nemluvíme o něčem, co by jakkoliv připomínalo kytaru.

Nyní se dostáváme k tomu, co umí expression pedál ve spojení s pitch shifterem, kdy nohou ovládáte výšku tónu. Zřejmě jste už v obraze - v reálu se jedná o něco, s čím kdysi „dávno" přišla firma Digitech a co uvádí pod svým obchodním názvem Whammy. Je jasné, že Boss toto označení použít nemohl, neboť by je nejspíše musel licencovat, ale fakt je ten, že výsledek je velmi podobný. Ba co více, připadá mi i povedený. Jediná výtka směřuje na akordovou (resp. vícehlasou) hru, kde se Boss bohužel absolutně nechytá, ale není to tak podstatné, chcete-li si trošku zablbnout, můžete tak bez předsudků učinit.

EZ Tones

Pod názvem EZ Tones se už neskrývá žádný efekt, jedná se o funkci. Je zřejmé, že ME-33 nabízí velké množství zvukových variací, a to už v „předzesilovací" sekci. Nemáte-li alespoň nějaké zkušenosti s manipulací u přístrojů tohoto druhu, pak zřejmě zjistíte, že zapojíte-li za sebe např. overdrive (v bloku FX1), ekvalizér (FX2) a simulaci aparátu s další tónovou korekcí (GT SIM), zjistíte záhy zhruba toto: I přesto, že jde o levnější a jednodušší multiefekt, nabízí tolik možných kombinací nastavení, že vůbec není jednoduché přehrabovat se v korekcích a dalších parametrech a dobrat se výsledku, který by splňoval vaši představu. Presety v továrních bankách jsou z tohoto hlediska vesměs nepoužitelné, není jich tolik, aby nabízely více možných nastavení např. pro váš oblíbený styl. Budete-li v nich hledat např. zkreslený zvuk pro metalový beglajt, najdete jeden nebo dva a ty se vám nemusí líbit.

Stiskem tlačítka EZ Tones se však dostáváte do nabídky různých přednastavení zkreslení, která jsou rozdělena podle stylů a i když se vám nemusí líbit, nejsou špatná jako výchozí bod či inspirace při tvorbě vlastního zvuku. Poté co jej nastavíte, můžete ještě opatrně přidávat delay a další efekty podle libosti. Jedná se o užitečnou funkci, kterou najdete obvykle v drahých a složitých multiefektech.

Další funkce

Jako tomu u levnějších přístrojů bývá, předpokládá se, že je budou kupovat převážně mladí chudí kytaristé, kteří rádi a hodně cvičí. Nejinak je tomu u ME-33, a proto najdete na zadní stěně vstup pro CD přehrávač pro snadné jamování. Na ovládacím panelu na vás pak čeká překvapení v podobě tlačítka Phrase Trainer, které celé zařízení přepne do funkce sampleru, s jehož pomocí si zaznamenáte frázi, a tu následně můžete zpomalit až na 1/4 rychlosti a „snadno" ji nastudovat. Přitom si můžete zvolit, zda ji budete přehrávat ve stejném ladění, nebo způsobem, kdy se ladění snižuje společně se snižováním rychlosti (podobně jako když nahrávku zpomalíte na magnetofonu). To ale není příliš pohodlné, protože to znamená přesun celého prstokladu (navíc ladění není občas zcela přesné), ale měl jsem pocit, že to má pozitivní vliv na kvalitu reprodukce, neboť procesor není zatížen převodem ladění na původní výšku nahrávky.

Je škoda, že ME-33 není vybaven alespoň jednoduchým metronomem či bicím automátkem, který by jeho univerzálnost pro účely cvičení o dost zvýšil.

Multiefekt obsahuje i nezbytnou chromatickou ladičku, kterou shledávám bezproblémovou. Při jejím použití ME-33 „nehraje", což je na jednu stranu výhodné, protože nemusíte celým procesem ladění obšťastňovat posluchače (jistě vám budou vděční) a nemusíte stahovat hlasitost na zesilovači. Na druhou stranu, pokud nedůvěřujete digitální technice a raději kontrolujete ladění sluchem, máte nejspíš smůlu.

Jak to hraje?

Při testování vyšlo najevo, že ME-33 rozhodně má co nabídnout. S multiefektem si lze docela slušně pohrát a vytáhnout z něj celou škálu velmi příjemně znějících zvuků různých stylech. Při troše snahy je tak schopen uspokojit i ty náročné. Otázkou je, zda jej lze považovat za definitivní řešení kytarového zvuku - nebudeme zbytečně chodit kolem horké kaše, pro velké procento čtenářů bude odpovědí jednoznačné "ne". Pro méně zkušené či začínající kytaristy může být tento multiefekt zcela ideální a dostačující. Patříte-li k těm zkušenějším a vaše ucho je navíc zhýčkáno zvukem kvalitních aparátů, pak případným pořízením tohoto efektu získáte solidní doplněk např. pro rozšíření možností vašeho zesilovače. V těchto situacích je ME-33 schopen splnit své poslání na výbornou.

Oproti v současnosti dostupným (a podotkněme, že kvalitním) multiefektům, jejichž ceny se pohybují pod 10 000 Kč, má o málo dražší ME-33 tu výhodu, že u jednotlivých efektů máte možnost nastavovat více parametrů (u zmíněné nižší kategorie to bývá často jen typ efektu, jeden parametr a jeho hlasitost). Naopak ve srovnání s dražšími zařízeními nabízí mnohem menší flexibilitu. A to jak co do počtu parametrů, tak co do dalších záležitostí, jako je MIDI, digitální výstupy, větší počet pedálů atd. (srovnejte např. s GT-5 téhož výrobce, nebo s Rolandem VG-88, což už je zcela jiná třída, ale styčné body tady jsou).

Ještě k problematice manipulace s ME-33: Jak už jsme naznačili při charakteristice přístroje, „programování" efektu je především díky zmíněnému displeji a otočným ovládacím knoflíkům skutečně pohodlné. Pokud byste měli pocit, že vám vaše intuice nestačí, můžete nahlédnout do přehledného manuálu, rozhodně byste se však neměli setkat s žádnými záludnostmi, vše je spíše otázkou zvyku. Kladně je třeba ohodnotit přítomnost EZ Tones.

Závěr

Kauzu ME-33 bychom mohli uzavřít následovně: Rozhodně se jedná o zařízení, které nabízí zajímavé možnosti za zajímavé peníze. Jak mnozí z vás pravděpodobně ví, dnes už takových výrobků najdete více a kvalita zvuku se tak stává prvořadým kritériem, aniž byste museli příliš přemýšlet o penězích. Nezbývá, než zvolit ten, který bude nejlépe vyhovovat vašim představám. ME-33 obsahuje pro Boss v podstatě tradiční nabídku jeho typických efektů, ale v celkovém pohledu bych jej označil za krok vpřed. Pokud bych si měl vybrat multiefekt s charakteristickým zvukem této značky, padla by volba možná právě na něj.