Fostex FR-2

Lovec…
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
49 900,00 Kč

V každém s nás je někde uvnitř ukryto něco, co se probouzí jen občas a je určitě dáno okolnostmi. To něco jsou pudy lovce. Vážím si těch kteří loví, a přesto to nikdo nepozná, takhle by jsme se měli v přírodě chovat a nejen v ní. Ponaučit se, obdivovat, ale nechávat původní krásu krásou a ne za každou cenu vše přetvářet k obrazu svému a následně se tomuto vytvořenému světu přizpůsobovat. Soulad je základem přežití, ne sobecké zneužívání všeho a všech.

Fostex byl pro mě vždy synonymem japonského špičkového průmyslu. Dnes musím své dětské vize opravit, a svou iluzi, že vše z japonskou značkou je bezchybné, ve své představě vymazat. FOSTEX FR - 2 je stejně vyroben a montován v Číně.

Na zařízení jsem se velice těšil, mám rád lovy beze zbraní a koncepce téhle mašinky naprosto lákala pro toulky, v mém případě, přírodou. Má radost se vystupňovala, když přijel pošťák a předával mi balíček se střední krabicí - po rozbalení jsem byl nadšen designem, který potvrzuje jasnou koncepci reportážním magnetofonů. Láskyplně jsem ho přejel rukou a zasnil se - jsem pamětníkem značky Nagra. Teď to zaznělo jako by firma již neexistovala, opak je pravdou, pamatuji ještě analogový záznam na pásek a to dokonce čtyřkanálově. Doba i vývoj postupují a hlavním těžištěm dnešní produkce se stávají zařízení digitální.

Základní data

Vraťme se, ale k našemu testu, i když to spolu také úzce souvisí. Cit mé ruky prozradil, že střední část je kovová a všechny postraní kryty z umělé hmoty, krom spodní části. Naopak měření prozradilo, že přístroj je 77 x 250 x 220 mm velký, váha vyzvedla jeho štíhlou linii, kdy i při těchto mírách váží pouze 1,5 kg. Tento drobeček má přísun od 5,7 - 10 W, takže neztloustne, živit ho však musíte. Pracovní výdrž na baterie je něco kolem dvě a půl hodiny. To je borec, já musím makat i třináct hodin denně. V krabici mi scházel adaptér, prý dorazí do krajin českých později, řemen pro zavěšení jsem však nalezl. Přístroj pokládám na stůl čelní stranou k sobě, to pro upřesnění polohy mého popisu exteriéru.

Uspořádání

Čelní straně jasně vévodí 132 x 64 mm velký LCD display. Vlevo od něho je ve spodní části výstup na sluchátka, po zasunutí klasického jacka 6,3 se vypíná automaticky hlasitý monitoring. Nahoře je vysouvací potenciometr regulující úroveň monitoringu s vypínačem. Vypínač je důležitý, neboť šetří tolik potřebnou energii. Nemusíte vše slyšet – nastavit, vypnout! Vpravo v prvé nevyvýšené části je sedm tlačítek, z toho pět s dvojitou funkcí a jeden krokový přepínač, fungující také jako mikrospínač. To vše kvůli rychlejšímu ovládání a nalezení všech funkcí, které skrývá menu.V mírně vyvýšené části, umístěné úplně v pravo je nahoře tlačítko Record standby, spolu s indikační zelenou led diodou a červený posuvný, dobře tvarovaný přepínač pro ovládání samotného nahrávání. O úroveň níže je dvojitý otočný potenciometr pro celkovou úroveň označenou jako Level. Jsou tu také indikační diody, které indikují funkci, nebo práci na paměťovém médiu, a také další dvojice, která indikuje případné přebuzení vstupní části.

Pravý bok obsahuje zleva doprava tyto funkční náležitosti. První je kovový úchyt řemenu, dále nastupuje Power spínač nearetující svou polohu, tak to má být.

U mne měl bohužel přístroj studený spoj, jelikož naskočil až po zoufalém telefonu do redakce tohoto časopisu, ale při poklepu střední síly na horní část se stále okamžitě vypínal v jakémkoliv nastavení. Tohle by se v kategorii tohoto přístroje nemělo dít, zvláště je-li přístroj určený pro externí a tím extrémní podmínky v jakých bude pracovat. Na přístroj jsem rozhodně nezanevřel, nezbylo než s kolegou po dohodě s distributorem a jeho servisem do střívek zasáhnout, objevit onen problematický multipinový konektor a jeho usazení (taková banalita), čímž byl problém vyřešen. Podtrhuji však myšlenku prvotního odzkoušení při koupi.

Pojďme se, ale podívat dál a ejhle, jsou tu dokonce zlacené cinchové výstupy pro analogový signál. Při našem sledu je dalším na řadě pákový vypínač nebo lépe zapínač phantomového napájení, mělo by mít 48 V, což je naprosto super. Analogové vstupy v provedení cannon jsou posledním ukončením exkurze na této straně.Vstupy jsou, jak to ostatně u této kategorie bývá, symetrické. Než přístroj otočím o 180 stupňů, nesmím zapomenout na nenápadné, ale naprosto nepostradatelné sloty pro paměťová média, ve spodní části. K uchování dat a práci s nimi slouží CompactFlash a Flash ATA karta, formátování je BWF, což je zkratka pro Broadcast Wave Format, takže standard, v zapůjčeném přístroji v mém případě byla kompaktní Flash karta o kapacitě 1 GB. Přístroj má naprosto excelentní vzorkování až do 192 kHz, ale v normální CD kvalitě při vzorkování 44,1 kHz se na ni ve stereo módu vleze 62 minut záznamu, v rozlišení 24 bitů. PCMCIA neboli tento miniaturní hard disk, může mít 5 GB, výrobce preferuje TOSHIBU, z takovou kapacitou vystačíte na 314 minut ve 24bitovém rozlišení, musíte však také počítat se zvednutím spotřeby energie. Samozřejmostí jsou indikace, zde v zeleném provedení.

Otáčím přístroj a koukneme se na jeho levou část. V horní části je kovová záslepka pro příslušenství, a tím je karta pro časovou synchronizaci. Vlevo pod ní je úchyt pro zajištění přívodního napájecího kabelu, jen z adaptéru. Přístroj je napájen 12 V, v mém případě adaptér nebyl a tak jsem nemohl vyzkoušet funkci dobíjení baterií, ani nevím jestli to jde. Směrem v pravo následují dva konektory pro propojení přístroje z vaším počítačem. Konektory jsou v provedení USB a to hned dvakrát.První je klasický PC USB a druhý placatější tzv. USB keybord konektor. Další dvojice konektorů v provedení canon, samec a samice jsou pro digitální výstup a vstup, díky tomuto provedení je každému jasné, že formát je AES/EBU, takže klasický (komerční) cinchový S/PDIF tady chybí. I podle tohoto je zřejmé, že se jedná o jasně profesionální výrobek. Posledním výstupkem nemajícím žádný vliv na funkci je opět úchyt závěsného řemenu.

Tak teď nás čeká horní strana.Otáčím přístroj čelem k sobě a přisouvám blíž, abych lépe vyděl na osm pákových přepínačů, dva otočné potenciometry , jeden otočný přepínač a čtyři tlačítka.Znovu zleva doprava, jako v politické historii našeho státu, podtrhuji slovíčko historii. Úplně na levé straně je v horní části stříbrné logo Fostex, mně by jejich původní barva vyhovovala víc, ale tohle opravdu nemá již sebemenší důvod a souvislost z funkcemi, jen nemám rád pozlátka. Nad tímto nápisem je dírkovaný čtverec s osmi a osmi dírkami, takže z toho vyplývá překrytí reproduktoru, nebo-li hlasitého příposlechu - monitoringu. Lze samozřejmě vypnout, jeho výkon v opačném případě je 1 W. Ovládá se pomocí funkcí v meníčku, ale o tom za chvíli. Pod úrovní těchto věcí je hlavní panel pro celé přednastavení. Organizován je jakoby ve čtyřech sloupcích, ten první obsahuje od shora následující. Tady nás to přinutí přemýšlet v jaké kvalitě chci nahrávat, a také v jakém rozlišení. To nastavíme jako první. Na výběr je 16 a 24 bitů, 16bitově lze však samplovat jen třemi prvními frekvencemi uvedenými v následujícím výpise. Frekvence samplování je neskutečně bohatá. Začíná od 22,05 a postupuje v krocích 44,1, 48, 88,2, 96, 176,4 a konečných 192 kHz. Nevím jestli tohle má být tahounem k nákupu, ale na tomto přístroji, je tím nejbohatším, co nabízí. Záleží jestli to využijete, možnosti jsou dány. Nesmím zapomenout na tlačítko pro zpětné převíjení, které ukončuje první sloupec. Co skrývá druhý? První je přepínač určující tzv. mód, jednoduše jestli to bude mono nebo stereo, přepínačem pod ním ovládáme zapnutí nebo vypnutí interního bufferu. Takže při zapnutí jsou všechna vstupní data směřována do bufferu. Při nahrávání jsou pak data přiřazena k začátku, velikost jde nastavit v menu. Je to praktické, jelikož při editaci nejste vázáni jen na svůj ruční střih, daný zapnutím Recordu, a máte jistotu, že nic nezkazíte. Záznam samozřejmě někdy nejde opakovat a to by bylo škoda, takže praktická věc. Tím je také zapnutí nebo vypnutí limiteru. Všechno jistě neuhlídáte a stát se může cokoli, limiter se snaží o to aby jste nepřebudili a nepřekročili magickou 0 u digitálního záznamu, kdy nad ní dochází k dokonalému odřezání všeho co tuto limitující čáru překročilo. Limiter jde jen zapnout a vypnout, žádná editace. Nic. Podstatné je, že funguje a k daným možnostem dobře. Tlačítko rychlého převíjení vpřed, ukončuje druhý sloupec. Myslím si, že poslední dva sloupce spojíme, mají stejné ovládání a jsou adresovány zvlášť pro levý a pravý kanál.Při mono záznamu nastavujeme levý.Takže úplně nahoře je přepínání úrovně signálu z klasickým označením line/mic. Nastavení citlivosti je pomocí otočných potenciometrů s prolisem na některou minci, pro lepší otáčení, šipka ukazuje na jednoduché tečkované stupnici polohu, v které se nacházíte. Pokud nahráváte z linky, je rozsah od -30 až po + 4 dB, a u mikrofonního je to od - 60 dB až po - 26 dB. Citlivost je naprosto dostačující, neměly by být žádné problémy. Po nastavení citlivosti, lze nastavit filtr v podobě pásmové propusti se strmostí 12 dB/okt. a pevným fixním kmitočtem 100 Hz. Pokud nechcete nahrávat subfonické zvuky, raději ho zapněte, pokud ne, můžete si vyeditovat dodatečně třeba v počítači.Sloupce končí opět tlačítka, tím jedním je play a druhým stop. Nemusím doufám jejich funci komentovat. Tak to by bylo z venčí vše, ještě drobnost - baterie se strkají zezadu po otočení ochranného prvku. Baterií je osm a jsou to tzv. tužkové, čili typ AA. Pokud máte baterie Alkaline z celkovou kapacitou 2300 mAh měli by vydržet 1 hodinu a 20 minut, nabíjecí Ni-MH vám vydrží již uvedené 2 hodiny a 30 minut.

Zobrazovač

Co skrývá menu? Co píše display? Na tyto otázky si hned odpovíme. Zapnutím se rozsvítí nejprve display, je nasvícen z pravé strany dvěma oranžovými led diodami. Po pěti vteřinách osvětlení zhasne a v další sekundě se objeví informace na display. Zhruba dalších pět vteřin trvá, načtení základních informací z Flash karty. Pak se objeví hlavní dominanta a to je čas záznamu, v hodinách, minutách a sekundách, je to čas absolutní tzv. ABS a týká se aktuálního souboru, je to podobné jako čas na DAT kazetách, který se zaznamenává spolu se signálem. Display v tomto primárním zobrazení indikuje číslo souboru, jeho pozici jako je start a end, posun se provádí pomocí dvou tlačítek se souhrnným pojmenováním CUE.Mezi těmito krajními polohami, lze do souboru také napsat orientační značky tzv. MARK CUE, něco podobného má i Roland na svých HD nahrávadlech. Počet pozic se zobrací za lomítkem v pravo, posun je opět prováděn výše uvedenými tlačítky. V souborech se pohybujete pomocí těch samých, ale využijete jejich zdvojenou funkci pomocí tlačítka SHIFT. Úplně vpravo nahoře je obdélníček, v kterém se graficky znázorňují symboly práce s přehrávačem, jako je STOP, PLAY, REC STANDBY a samotné nahrávání. Symboly jsou natolik vžité, že nemusíte přemýšlet nad jejich významem. Na pravé straně ještě zůstaneme a ve třech černých obdélníčcích jsou informace o samplovací frekvenci, rozlišení, a o módu záznamu.Vlevo je název souboru a pod ním je informace o čase nebo velikosti volného místa pro záznam.Při přepínání aktuálního nastavení ihned vidíte kolik se nám ještě podaří záznamu nahrát, v daném rozlišení. Pod těmito informacemi je přes celý display grafické zobrazení úrovně signálu, jak při vstupu, tak i výstupu. Samozřejmě nelze kontrolovat souběžně. Pro nahrávání se doporučuje záznam kolem - 12 dB, ale já mám zkušenosti, že převodníky hrají nejlíp kolem nuly. To si, ale můžete dovolit ve studiu a ne v exteriérech. Pod tímto jsou časové informace, včetně dne a měsíce a vpravo indikátor baterií, indikace spotřeby je ošetřena velmi dobře, lze nastavit i tóny, které vám připomenou čas do konce vybití, takže i v zápalu práce na to nezapomenete a nemusíte nahrávat do mrtvého přístroje. Díky bateriím. Takhle jste informování a dáváte si dobrý pozor na aktuální stav. Hlavní display máme za sebou, co lze nastavovat v menu? Po zmáčknutí krokového otočného ovladače z názvem MENU ENTER se zobrací celý výčet funkcí, rolet, na které se pohodlně dostanete otáčení již uvedeného ovladače. Můžete se samozřejmě také vrátit na původní obrazovku a to pomocí funkce BACK, se kterou se vlastně jednotlivými stránkami prodíráte, ale jen vzad. Display, také informuje o počtu stránek např. MENU 1/2. Na naší straně menu vidím následující: Cue, File, Disk, Setup, USB Mode. Každému je již nyní jasné k čemu slouží, a co mají na starosti.V roletě CUE uvidíte své, v reálném čase namáčklé markry. Tyto své značky můžete pojmenovat, posunovat na libovolné místo a také vymazat. Práce se soubory je obdobná, teď jsme u roletky z názvem File. Taktéž ji můžeme dát jiné jméno a můžeme ji také vymazat. V neposlední řade také zamknout, někdy se může stát, že by jsme si mohli se souborem něco udělat a tak tahle funkce, eliminuje stoprocentně naše chyby. Při práci s diskem nebo-li Flash kartou máme následující možnosti. Funkce Optimize, optimalizuje místo na disku.V podstatě to funguje tak, že když nějaký file odmáznete, pak ho stále vidíte v menu, jen místo hodin se zobrazí malá lebka. Soubor stále zabírá místo, funkce Optimize ho zlikviduje a zprůhlední a zpřehlední práci. Dále je tu formátování. Pozor smaže nenávratně všechna data! Ale to jistě znáte. Disk jde také pojmenovat, je to praktické když je jich víc a nestačíte zpracovat nasnímaný materiál. Je tu také informace o disku, zobrazí jen obecné informace. Další funkcí Select, vlastně vybíráte se kterou z karet chcete pracovat, a nebo jdou úplně vypnout, třeba proti nezvaným hostům snažícím se zjistit, na čem právě pracujete. Podívejme se nyní na SETUP. Tohle menu obsahuje tři stránky na první je, již nám známí Back, kterým se vracíme.Dále následuje File Name Mode, tady volíme se dvou možností. Jednou z nich je DATE, to umožní automatický zápis názvu souborů ve tvaru reálného času, včetně datumu i roku. Druhou je číselné pojmenováno od 001 - 999. Na kterou možnost si zvyknete záleží jen a jen na vás. Práce se scénami se skrývají pod Default File Name. Je tu 17 stránek a scény od 01 - 99. Scény můžete mazat, přejmenovávat. Pomocí funkce Take No, si můžete rychle jednotlivou scénu přihrát. Další je nastavení času a roku, čili reálného času se kterým budete pracovat, čas v přístroji zůstává samozřejmě i po vypnutí. Dále je tu funkce na vypínání nebo zapínání interního reproduktoru, chybové tóny o kterých jsem se již zmínil, ale ještě je upřesním neboť si můžete vybrat nejen v oblasti napájení, ale i přebuzení a kapacity disku. To když zbývá do konce možné kapacity od 1 - 9 min. Tahle funkce je opravdu praktická, neboť tři věci hlídá za vás, takže se můžete v klidu věnovat své lovecké vášni. Druhá strana Setupu obsahuje, Peak Hold Time, což je funkce, která vám podrží indikovanou špičku dle vámi zadaného času od nekonečna až po 0 sekund v krocích po sekundách, začínající od 9 sekundy. O funkci, která následuje jsem se již zmínil, je jí Pre Rec Time, kterou aktivujete na horním panelu, tady si pro jednotlivé samplovací frekvence nastavíte čas, při klasickém záznamu 44,1 kHz je to od 1.00 s až po10.00 sekund. Další funkcí Remain Display nastavujete zobracení jednak časové, ale také jako druhá možnost kapacitové, myslím si, že většinou zůstanete u časového. Již jsem to výše popisoval. Ti, kteří pozorně čtou tento test, jistě jim neuniklo, že přístroj nemá klasický komerční S/PDIF, ale nezoufejte jeho formát jde nastavit a to právě další funkci, kterou je Digi Out Type. Takže jsou to dva formáty, jen shrnu AES/EBU, S/PDIF, jen si uděláte šňůru. Funkci Battery nastavíte podle toho, jaký máte právě zdroj k dispozici. Opět dvě možnosti NiCD a Alkaline. Je tu poslední strana menu a nám zbývají čtyři funkce. První je Keyboard, opět dvě možnost jestli chcete pracovat z Japonskými znaky a nebo anglickými. Připojuje se na levém boku, do zdířky které je označena Keaboard only, ale popis této strany máme za sebou. Následující funkcí si volíte maximální kapacitu pro jeden File od 2 - 4 GB. Na svou verzi operačního systému se podíváte v následné nabídce, na internetu jsou už nyní Updates včetně postupu jak ho dostat do ROM paměti. No a poslední je Init Setup, to nemusím vysvětlovat je to jasné. Souhrnem musím konstatovat, že funkce jsou obecné. Žádné nastavování parametrů limiteru, nebo frekvence propusti, žádné korekce. Přístroj slouží jen ke snímání materiálu, kvalita záznamu záleží jen a jen na použitém mikrofonu. Ještě mi tu chybí funkce Pauze, jelikož ne vždy potřebujete svůj záznam rozdělit na další file, a jakmile nahrávání stopnete, automaticky další záznam přechází pod nový file. Někdy je potřeba mít stejnou práci pod jedním souborem. Pro komunikaci slouží klasický USB, ale nemohl jsem vyzkoušet, zvlášť by mně zajímala jeho přenosová rychlost. Jakmile budou soubory v počítači, není již větších problémů se zpracováním.Všechny podmínky nelze rozepisovat, každý má jiné možnost. U profesionálů se většinou pracuje s Pro Tools a tady je to, jak vysvítá i z manuálů primární. Soubory jsou, ale v klasickém formátu a tak i jinak by neměly být problémy. Software je napsán pro Windows ME, 2000 a XP. Vzhledem k ceně přístroj nemá konkurenci, ale obsahuje jen to nejnutnější, samplovací frekvence nejsou všechno, pozitivem je i lineární záznam.Ještě malá výtka k ovládání. Samotné nahrávání i příprava jsou na čelním panelu, to je v pořádku, ale přehrávání, stop a převíjení na horním. Pokud potřebujete záznam pustit musíte přístroj otočit a opřít o nohu, nebo dřepnout a udělat to na zemi, pokud nemáte technika, který drží mikrofon je to celkem zajímavá operace. Věřím, že k přístroji bude dodáván vodě odolný kryt, jelikož příroda prověří všechny detaily ochrany. Musím pochválit také vnitřní zpracování, elektronická část je na vysoké úrovni. Dokonce i přepínače byly Made in Japan. I přesto můj přístroj vykazoval chyby, které jsem popisoval výše.

Shrnutí

Každý zájemce si promyslí své možnosti a naprosto svobodně rozhodne o svých penězích. Jiná situace je v televizních štábech, kde by tento přístroj působil možná příliš amatérsky. Zde se ale nakonec na peníze nehledí - vždyť jeden 30 s reklamní spot v dobrém čase stojí i půl milionu za odvysílání, tedy cena záznamového přístroje není zcela směrodatná.

V našich normálních poloprofesionálních podmínkách je naprosto dostačující a nelze ho s ničím srovnávat. Někdy i v jednoduchosti je krása. I přes pár drobností může plnit svou funkci pro kterou je navržen. Výrobce šetřil jen a jen na komfortu, a ne na úkor kvality součástek nebo konektorů. Snad proto i samplovací frekvence jsou nad profesionální hranicí. Přístroj využijí také snímači live koncertů, menší reportážní týmy, amatérští filmaři a dokumentaristé, atd. To co si nahrajete je jen a jen vaše. Takže hodně radosti a touhy účastnit se nádherného procesu lovů beze zbraní.