Gallien Krueger Backline 250 BL

Asketa ze San José
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
18 990,00 Kč

„Nikdy jsem neviděl smysl v tom, dělat věci stejně, jako je dělají ostatní. Také jsem nikdy nekopíroval poslední výkřiky módy. Jsem inženýr, který vystudoval Standfordskou universitu, který již během školy pracoval jako muzikant. A jako všichni muzikanti jsem i já tahal zesilovače do schodů a do kufru auta a přemýšlel, proč jsou ty věci tak těžké, objemné a špatně se drží."

Právě takto začíná úvodní příhovor pana Roberta Galliena, otištěný v manuálu k basovému zesilovači Backline 250. Dále píše, že se při konstrukci zesilovačů snažil vždy hledat vlastní cestu, do které vkládal své postoje a zkušenosti. A dělá to už přes třicet let.

Nejprve okem

Backline 250, nový model basového zesilovače firmy Gallien-Krueger, je důkazem slov pana Galliena. Už po převzetí krabice se zesilovačem mě napadlo, že je na dvěstěpadesátku dosti lehký - váží pouhých 12 liber, což je 192 uncí, tedy necelých 5 a půl kila. No prostě lehká váha. Přenášení ještě usnadňuje páskové držadlo na boční straně zesilovače.

Když jsem zesilovač poprvé uviděl, opět jsem musel dát panu Gallienovi za pravdu. Design je strohý, neotřelý a řekl bych dosti cool. Kovově šedá v kombinaci s černou, dominující červený nápis Backline 250. Mně se líbí.

Všechny ovládací prvky jsou na čelní straně, což také hodnotím kladně. Není nic horšího, než na pódiu před koncertem šmátrat ve tmě za zesilovačem a hledat nějaký ten vstup nebo vypínač. Na zadní straně je pouze zásuvka pro síťovou šňůru a výstup do reproboxu.

Vybavení

Zesilovač má sadu základních ovládacích prvků - vstupní citlivost, aktivní korekce, celkové zesílení. Vstupní citlivost se dá nastavit velmi přesně. Je-li signál z basy příliš silný, pomůže tlačítko útlumu o dalších -10 dB.

Korekce jsou navrženy dobře a mají na zvuk velký vliv. Pozoruhodné je rozdělení do čtyř pásem, kdy každé má jiný zdvih. Výšky na 7 kHz dají +/- 14 dB, vyšší a nižší středy na 1 kHz a 250 Hz pracují v rozmezí od +6 do -10 dB a basy na 60 Hz +/- 10dB. Jako novátorskou parádičku GK bych uvedl opačné uspořádání korekcí. Výšky jsou vlevo, středy vprostřed a basy vpravo. Zprvu jsem se párkrát přehmátl, “ale my basáci nejsme žádní zaprděnci” a na takovou drobnost si rychle zvykneme. Pan Gallien nám chtěl pravděpodobně udržet bystrou mysl.

Pak jsou tady dva další knoflíky, které nejsou běžné, avšak originál GK - Contour a Boost. Contour je přednastavený ekvalizér, který v levé krajní poloze nemá na zvuk žádný vliv. Pokud s ním otáčíte doprava, zeslabuje středy a současně zesiluje basy a výšky. Velmi rychle se nastaví úplně odlišné zvuky, aniž by bylo nutno laborovat s pěti, šesti knoflíky. Šikovná hračička.

Boost

Vliv všech dříve jmenovaných knoflíků na zvuk se dal odhalit celkem snadno. Ale Boost je skutečný oříšek. Kroutil jsem, podle návodu přidával a současně ubíral master a rozdíl byl stále těžko definovatelný. Postupem času jsem samovolně přidával i na celkové síle. Až už mi vlály zvonové kalhoty, uslyšel jsem rozdíl a zvítězil. Tento efekt se velmi těžko popisuje, ale zvuk je po přidání Boost plnější a razantnější a jakoby trošku nakreslený. Více se dere dopředu. Výtečně se na něj hraje a vybízí ke zkoušení všech možných hráčských technik. Potenciometr Boost mě nadchl a myslím, že by měl být na zesilovači pozlacen. Už kvůli téhle libůstce doporučuji vyzkoušet. Posléze jsem se v manuálu dočetl, že Boost přidá do tónu „bručení" - zkreslí sudé harmonické. A že je to barva, která ke GK neodmyslitelně patří a kterou oceníte. A já jsem ji ocenil.

Overdrive

Přesná prodejní značka tohohle zesilovače je „Backline 250 - chanell switching bass amplifier". Takže, aby bylo co “svičovat”, musíte mít vícero kanálů. Vedle čistého kanálu, o kterém byla již řeč, je tu ještě kanál zkreslený. Přepínají se ručně tlačítkem nebo externím pedálem (který však musíte dokoupit).

U zkresleného kanálu se ovládá citlivost a síla. Abych mohl využít všechny stupně zkreslení, hlavně pak to velmi jemné, měl jsem na vstupu zapnutý útlum -10 dB. Zatím jsem nepřišel na to, jak využít hodně zkreslenou basu, ale lehké bluesové zkreslení se použít dá. Zvuk je dutější a méně konkrétní, při hře trsátkem má zajímavý punch a rozhodně je stylový. Při velkém zkreslení se mi zdá, že to celé bzučí, chrčí, ale neduní, což by mohl být u basy problém.

Patch Bay 

Pod tímto poněkud honosným nápisem na nás zírají čtyři jackové samice. První dvojice je výstup a návrat efektové smyčky, další výstup do ladičky a poslední pro připojení pedálu přepínajícího kanály. K ladičce se vztahuje další z velmi praktických vlastností tohoto zesilovače, tlačítko Tuning mute. Po jeho zapnutí ohluchnou všechny výstupy vyjma výstupu pro ladičku, takže basák ladí, ale nikdo nic neslyší - zavedl bych povinně do všech komb, zesilovačů a podobných výrobků. Pro nás, kteří nemáme za pódiem technika vždy připraveného s dalším naladěným nástrojem, je možnost vypnout výstup nezbytná.

Direct out 

Ujištěním, že se jedná o profesionální zařízení ve všech směrech, přichází se symetrickým výstupem. Vypínačem můžeme určit, zda do něj půjde ekvalizéry upravený signál, nebo signál přímo z nástroje. Nechybí ani spínač odzemnění. S kvalitním symetrickým výstupem máte jistotu, že i na koncertě “poleze” z PA zvuk vaší basy, a nikoliv neidentifikovatelný dusot koňských kopyt.

Boxy

K zesilovačům řady Backline jsou samozřejmě dodávány i příslušné boxy. Vybírat můžete ze tří klasických konfigurací: 2 x 10”, 4 x 10” a 1 x 15”.

Boxy nejsou osazeny výškovými hornami.

Resumé

Až budete tenhle profesionální kousek zkoušet svým vlastním tělem, nespěchejte. I když na první pohled vypadá spíše asketicky, nabízí spoustu zvukových možností a působí stejně solidním dojmem jako pan Gallien.

A já se s vámi rozloučím právě slovy pana Roberta Galliena: „Výrobky, které jsme vytvořili před třiceti lety, nám stále vyprávějí svůj příběh, výrobky, které vytváříme dnes, k nám promluví zítra. My budeme naslouchat."

Dobrou noc milé děti.