Godin A6

Godin A6

Firma Godin není v domácím Québecu, celé Kanadě, USA a dá se říct že i v celém světě žádný outsider. Výhoda monsieur Roberta Godina tkví v tom, že se zabývá výrobou a designem kytar v kanadském Montrealu asi dvacet let, a dá se tak předpokládat, že společně s týmem zkušených „kytarářů“, jejichž celoživotní vášní jsou kytary, vyvinul a dotáhl k dokonalosti dílo hovořící samo o sobě.

Když jsem asi před dvanácti lety bydlel delší dobu v Kanadě (mimochodem 12 km od Québecu) a chodíval do montrealských obchodů s hudebními nástroji ve čtvrti St. Laurent a s místními quebeckými muzikanty probíral různá úskalí hudebnin a života muzikanta, netušil jsem, že jednoho krásného zářijového dne se mně dostane cti otestovat „stroj strojů“, v titulu stojící pod jménem GODIN A6. Tým pana Godina vyrábí nástroje ručně. Kytary, vyrobené rukama těchto lidí, lidí milujících kytary, jsou určeny pro kytaristy hrající všechny hudební styly.

Jednoho dne jsem se dočkal. Trpělivost byla odměněna černým obdélníkovým kufrem s nápisem Godin-Canada-USA, ze kterého se po otevření vyloupla skvostná poloakustická kytara pana Godina, korporace LaSiDo, čili desolmizačně ABC. Samozřejmě, že to není žádná prvnička mistra Godina, ale předcházely jí kytary jako Acousticaster a nedávná série nástrojů Multiac.

Zařazení nástroje

A6 je nástroj, patřící do skupiny tzv. plugged-in acoustics“, což přeloženo pro hráče neobeznámené s problematikou akustický nástroj, který lze zesílit přes běžné zvukové zařízení.

Toto označení vychází ze skutečnosti, že při hře na tento nástroj máte pocit, že „vaříte na elektriku“, ale slyšíte amplifikovaný zvuk akustické kytary.

Jelikož jsem měl asi hodinu a čtvrt času, netrpělivě jsem hrábl do strun a . . Ejhle! Ono to hraje „na sucho“ a je to docela i slyšet! Bohatý sustain, na který je člověk zvyklý z akustik, se line pokojem. Cedrová ozvučnice se lehce chvěje pod akordy bosanovy pana Jobima ...

Konstrukce

Je sice pravda, že A6 nemá typicky hluboké, plně akustické tělo, jako je například typ jumbo, nicméně sdílí pár společných prvků tradičního ručně vyrobeného nástroje. Chvění svrchní ozvučné desky má rozhodující úlohu ve zvuku jakékoliv akustiky, A6 nevyjímaje. Výrobce udává, že časem tato ozvučná deska v barvě světlého přírodního dřeva vyzraje, což v praxi znamená, že po nějaké době hraní na nástroj se bude „vršek“ chvět volněji, čímž se vlastně docílí dokonalejšího zvuku vlastního nástroje. Na rozdíl od klasicky pojaté akustické kytary, kde zadní deska a boky (luby) jsou sklíženy dohromady, korpus ášestky je vydlabán z kusu javoru namořeného do příjemného hnědého odstínu. Uvnitř se nacházejí dvě zvukové komory a to jedna malá, kde je umístěn „tišťák“ s ekvalizační jednotkou, kde pěti průřezy můžete vidět její táhla. Ta je spojena úzkým kanálkem s druhou, větší zvukovou komorou. Zmíněné průřezy fungují současně i jako ozvučné otvory. Tím, že vzduch, pohybující se ve větší komoře, uniká kanálkem do menší a jejími průřezy pak ven, tato konstrukce zabraňuje tvorbě zpětné vazby - feedbacku. Stejně tak ztěžuje venkovním zvukům, aby se dostaly se do hlavní zvukové komory.

Krk ášestky je vyroben z honduraského mahagonu s hmatníkem z rosewood - palisandru. Je třeba podotknout, že hned po uchopení do rukou nástroj dokonale sedí. Krk je osazen 25 (ano, slovy dvaceti pěti) pražci a má jemný rádius, takže hráči zvyklí na elektrickou kytaru to zajisté ocení. Výřez korpusu umožňuje hraní i v nejzašší poloze. Polohové značky o průměru 1 mm jsou umístěny jednak 7 mm od horní hrany hmatníku, jednak na boku krku. Není to perleť, ale fígl quebeckých kytarářů - navrtají do hmatníku dírku o průměru 1 mm a strčí do ní hliníkovou pletací jehlici o stejném průměru, která se pak ucvakne a zapraví. Mně takto „značkoval“ můj Vantage bezpražec, velmistr kytarář (také z Québecu, jak jinak) Michel Fortin, mimochodem výrobce fantastických poloakustických baskytar. Konce pražců bezchybně zapraveny, krček jak svíčka, přístup k napínacímu šroubu naštěstí bez „zvonečku“ zakrývajícího šroub. Nástroj seřízený na okamžitou akci. A6 - na první pohled možná i nevzhledná kytara, ale ten „feeling“...

No prostě, paráda.

Zvuk

Při živém skupinovém hraní 60 watový Music Man na mě přátelsky pomrkává rudým očkem. Brnk, brnk a uši přítomných pohladil sametový zvuk. Všechny struny perfektně vyváženy, žádné výkyvy. A6 hraje díky své speciálně navržené elektronice L.R. Baggs opět velmi pěkně. Pod kobylou umístěný piezo snímač a předzesilovač s trojpásmovým ekvalizérem a hlasitostí je vtipně konstruován a tím pádem nehrozí vazba ani při přebuzení předzesilovače komba Music Man naplno. Pár knopflerovských riffů potvrdilo správné rozhodnutí šéfa Dire Straits, Marka Knopflera, hrát na kytaru stejné značky. Stejně tak budete překvapeni, že v aretované, střední, tedy nulové poloze táhel EQ kytara hraje plným, sytým zvukem. Výrobcem doporučené nastavení basy + výšky ve střední poloze a střední táhlo trošku zpět, tj. do mínusu namísto vytažení basů a výšek do plusu, se ukazuje jako správné. Výrobce doporučuje ozvučit nástroj přes kompletní P.A. systém (čili po našem „zpěvárnu“) nebo zesilovačem určeným pro akustické nástroje či studiovými monitory.

Ovládání

Hlasitost, EQ basy (+ nebo - 9db / 200 Hz), EQ středy (+ nebo - 9db / 640 Hz), EQ výšky (+ nebo - 9db / 10 kHz).

Výrobce udává životnost baterie 300 hodin. Zapínání a vypínání se děje standardním zasunutím, či vytažením jacku z kytary.

Nyní přichází velmi důležitá informace - nástroj, jenž je opatřen ladicími strojky bez udání výrobce a osazený desítkami kovovými strunami D`Addario, ladil večer stejně jako ráno, před převozem i po převozu, aniž bych musel jednou sáhnout na ladění. Nehrál jsem pouze „beglajt“, ale pochopitelně i bluesové riffy, tzn. tahání strun s klasickým prstovým vibrátem a la Eric Clapton. Dlužno ovšem podotknout, že jsem nehrál trsátkem, ale pouze prsty a nehty.

Kobylka je klasická, španělková se standardními samosvornými struny kotvícími kolíčky. Při hraní ve stoje, tj. s kytarou na řemeni, nástroj opět sedí, krk se nepřevažuje. Úchytové kolíky na řemen jsou zámkového typu, takže jen nasunete váš řemen opatřený zámky a zacvaknete! Teď se můžete svíjet jak Jimi Hendrix a kytara bude držet jako přilepená.

Závěr

Na závěr je nutno říct, že A6 je nástroj nevšedních kvalit, vhodný pro všechny hudební styly. Ocení jej všichni kytaristé, kteří mají po krk polotovarů a rádi slyší zvuk na vysoké úrovni kvality respektive i hlasitosti, aniž by byli ohrožováni nepříjemnou zpětnou vazbou. Sám bych si jej přál vlastnit. Otázkou je, zda cena spoustu nadějných mladých talentů na poli blues-folk-jazz-rockovém neodradí od jeho případného zakoupení.